Mede forummers,
volgens mij is mijn thermostaat naar zijn grootje: temp. komt niet meer boven de 70 graden uit, terwijl ik 80-90 gewend was, zelfs niet bij stevig doorrijden (wel boetesnelheid, maar binnen Mulderwet grenzen). Soms zakt ie zelfs naar 65 graden.
Dit terwijl de thermostaat bij de blokwissel (1 1/2 jaar geleden) nog is vervangen.
Tevens wat koelvloeistof verlies, waarbij ik (dus) direkt een link leg.
Is de link logisch?
En hoe lang kan/mag/is verstandig om door te rijden met kapotte thermostaat?
Zo snel als mogelijk is vervangen zou ik zeggen, zo veel werk is dat niet.
Dat hangt helemaal van het type blok af.
Klinkt idd als thermostaat, heb het zelf ook bij de hand gehad.
Zou het snel vervangen, je verbruik stijgt namelijk lekker met zoiets.
De moeilijkheidsgraad van de reparatie hangt geheel af van het motortype! TCT en 16V zijn appeltje-eitje.
Automaat en schakelbak hebben officieel verschillende thermostaten. Kies zelf welke je zou willen, luistert niet zo nauw IMHO.
Marc heeft geloof ik een 2.1 td!? Ja is iets meer werk dan bij een 2.0i (tct)/16v. Maar nog steeds goed te doen.
2.1 TD idd.
Ze moet toch weer voor een beurt binnen zeg een week of 2, dus dan mag de thermostaat gelijk mee.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
2.5 TD == :(
Dieseltje gaat niet kapot met een verrotte thermostaat dus lig er maar niet wakker van. Je kan er redelijk ok bij, geloof dat ik t in een uurtje had gedaan op mn gemak
Is inmiddels meegenomen tijdens beurt/APK.
onderdeel 27.60
uurtje werk a 50 euri
+ 19% voor minister de Jager.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mijn v6 komt ook niet boven de 70 graden alleen in de zomer met caravcan bijna tegen het rood... kapotte thermostaat?
Denk het wel, Arent. Ik heb in het verleden met zwaar werk ook wel gehad dat de motor niet goed gekoeld kon worden, tegen het rood aan. Met werkende thermostaat, dus dan stond ie helemaal open. Bij een kapotte thermostaat gaat ie niet meer goed dicht, dus blijft altijd wat open staan, zodat ie teveel koelt, ook daar waar het (nog) niet nodig heeft. Dus te koel bij normaal werk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Een kapotte thermostaat blijft in een willekeurige stand staan, meestal is het dicht vanwege de veerdruk op de thermostaatklep en heb je gelijk een oververhitte motor. Wanneer een motor bij hoge belasting te warm gaat worden is de eerste blik inderdaad de thermostaat (makkelijkst te controleren) maar de tweede is de radiateur en daar ben je ook gelijk bezig met het controleren van de thermostaat zonder demontage. Wanneer de flow in de radiateur niet goed is door verstopping of veroudering krijg je effecten van oververhitting bij hoge belasting. Dit kan je merken aan temperatuurverschillen tussen bovenzijde en onderzijde van de radiateur (waterslangen kan je ook an voelen). Bij een geopende defecte thermostaat zal de kachel ook niet echt heet worden.
Een andere vaak niet onderkende oorzaak van oververhitting is een verkeerde afstelling van een nokkenas. Dat resulteert in vermogensverlies en bij hoge belasting ook tot oververhitting. De vermogensafname is bij een 4 cilinder wel voelbaar, bij de 6 pitters kan ik mij voorstellen dat die vermogen genoeg hebben en het veel minder snel merkbaar is.
Vandaag even goed opgelet op de snelweg blijft de meter steken op 70 graden en in de bebouwde kom op circa 80. Ik heb ooit een 2.0 16V XM gehad daar was het volgens mij hetzelfde. Toen ik de auto kocht ( mijn XM V6 24V) zei de garage Eenting) dat de temparatuur correct is maar ik ga nu toch twijfelen
:-(
Dan rijd ik al 3 jaar met een te koude motor... kan dat schade aanroichten?
Ja. Ook in je portemonnee: verbruik is hoger.
Maar als je nog geen andere verschijnselen hebt gemerkt is het zaak om de thermostaat op redelijk korte termijn te vervangen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hij is vervangen temperatuur is nu ietsboven de 80 en in de stad tegen de 90 volgens mij moet dit kloppen!
Dat lijkt al een heel wat beter. Mijne zit ook steeds tussen de 80 en de 90.
Heb sinds kort ook een leuke variant op dit thema.
Koelsysteem wordt te heet, motor ook. Nadat ik de bovenste radiateurslang heb vervangen vanwege een scheurtje in de oude.
Heb t idee dat er geen water meer gekoeld wordt in de radiateur, ondanks jankende ventilatoren.
Maar als ik de verwarming op max zet...kan ie zijn warmte wel kwijt.
Klopt het vermoeden dan dat de thermostaat dicht staat? En kapot is?
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Dicht staan zou ik ook vermoeden ja.
Maar kan het niet 100% zeker bevestigen. Kijk ook of de thermostaat-klep aangestuurd wordt. (denk aan temperatuur-sensor, bedrading, bitron-module...)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Klinkt als thermostaat inderdaad. Wordt je radiateur wel warm?
Michael
Alle wel goed ontlucht ? Bij te veel lucht in het circuit wordt de koelvloeistof niet rond gepompt
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb een paar keer ontlucht, radiator wordt wel warm, maar de bovenste radiatorslang wordt pas na een paar minuten warm.
Volgens een psa-monteur-vriend ook een indicator naar de thermostaat.
Is er ergens een handleiding/stappenplan voor demontage/vervanging thermostaat op het forum?
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF