ik heb het vermoeden dat mijn koppakking lek is hoe kan ik zoiets meten of bekijken?
ik heb nu kv moeten bijvullen en de auto rookt als je stil staat grouwe rook.
verder rijdt de auto goed en blijft de tempratuur goed
ik heb het vermoeden dat mijn koppakking lek is hoe kan ik zoiets meten of bekijken?
ik heb nu kv moeten bijvullen en de auto rookt als je stil staat grouwe rook.
verder rijdt de auto goed en blijft de tempratuur goed
Rook uit uitlaat? bedoel je, hoop ik.
overmatige veel lichtkleurige rook uit uitlaat duidt idd op koelwaterverlies. Ook al door je geconstateerd door actie bijvullen. Hoeveel? op hoeveel km?
Startproblemen?
Temp. blijft goed wil alleen maar zeggen dat je koelvloeistof nog op peil is.
goed rijden is geen directe indicatie.
Kijk eens met draaiende motor in koelwateroverloop of je bubbles ziet? Misschien olie in koelvloeistof.
Anders een keer onder druk (laten) zetten en kijken of druk (snel) terugloopt en/of je ergens ziet lekken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Met een pompje druk op het koelwaterreservoir zetten tot een bepaalde waarde en wachten of de druk na een tijdje zakt en kijken of je evetuele uitwendige lekkage kunt zien.
Of met een snuffelaar boven het koelwaterreservoir houden en checken of de kleur van de testvloeistof verkleurd, bij verkleuring zit er uitlaatgas in de koelvloeistof.
Deze methodes kunnen bij willekeurige garages gedaan worden.
ik heb er nu 2000 km op zitten en heb er gisteren +- 1,25 liter bij gedaan.
starten is geen probleem tot op heden.
ik zie ook geen bubbels in de kv.
het onder druk zetten kan idd gedaan worden.
aan welke bedragen moet ik gaan zitten denken voor een koppakking en wat moet er nog meer vervangen worden.
en wie weet een goede garage in de regio brabant want de dealer is denk ik niet direct een optie aangezien duur en de auto al 20 jaar oud is
Bedragen zou ik niet weten, er komt wel wat bij kijken bij een koppakking vervanging zoals een nieuwe ditributieriemset, kopbouten en andere pakkingen zoals die van de inlaat en uitlaat spruitstukken etc etc.
Garage Hydraulique in Raamsdonksveer en Garage Moonen in Elshout zijn in ieder geval zeer goede garages die ik in Brabant ken.
net buiten brabant in de betuwe is de Vos enspijk imho een aanrader..
kent iemand wijnhoven in boxmeer?
Ik was € 750,- kwijt aan een koppakking.
bij welk bedrijf was dat en wat is er precies gedaan?
bij mijn xantia op benzine toen der tijd was ik 1200 kwijt maar toen is ook de d riem gedaan en de rollen.
moet dit bij een xm ook en wat zou je verder nog kunnen doen.
20 jaar oud = waarschijnlijk heul veul kilometers?
Mijn koppakking was de waarschijnlijke dader bij bijna 500.000. Omdat de rest van de wagen me heel lief was, heb ik gelijk gekozen voor een nieuw blok.
2e hands blok (160.000; inclusief brandstofpomp) was toen 750 incl. btw. Motor vervangen was toen bijna 22 uur werk (a 47.25 ex). Gelijk een heleboel preventief erbij laten doen (distributieriem, koppeling, airco opnieuw gevuld, rotte kabelboom etc. etc.). Totale prijs inclusief btw en ruim 30 uur werk: 3800 euri.
Misschien een optie? Of anders een andere fraaie 2.1TD?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
kmstand is 180000
Tsje, zuinig mee gereden, niet des diesels, zullen we maar zeggen. :o
Dan is koppakking alleen vervangen economischer.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb je de dop van het expansievat al eens bekeken en of vervangen voor een nieuwe!? Daar zou het probleem ook in kunnen zitten, de rook kan ook door het weer komen wat op dit moment kouder wordt!? (Condens)
ruim een liter op 2000 km is wel heel veel voor een dop, imho.
Ik heb ook eens een lekke dop gehad, gaf een half litertje verlies op 4000-5000 km.
Verder is de grauwe kleur van de rook niet fijn. Condens is meer richting wit.
Zou er eens iemand achter moeten laten rijden, kijken of rook ook komt tijdens rijden en niet alleen bij starten.
Ultieme test blijft druktest: oppompen tot ca. 3 bar en wachten/kijken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Eens!! :wink:
Garage 22 - Helicopterstraat in Amsterdam = mijn vaste garage.
D riem was pal daarvoor al gedaan , dus hoefde niet .
Kleppen stellen was ook niet nodig volgens hun.
Dus alleen kop vlakken en nieuwe pakkingen denk ik zo.
Ik heb dus een TCT .
Dan kan je die bedragen dus totaal niet met elkaar vergelijken. TCT sleutelt veel makkelijker dan een TD wat je wel gaat terugzien in de uren. Daarbij, wel ene d-riem, niet een d-riem, t enige raakvlak is de koppakking zelf.
Daarbij, compressie test en je weet het..
de kop of koppaking is idd lek aangezien de auto flink rookt/de kv borrelt/en de een oliegeur is :(
de prijzen viellen me ook heel erg tegen bij de dealer had men het al over 1500/2000 euro voor de pakking +riem als het de kop zelf is wordt het nog veel duurder
bij de andere garage had men het over 1500 euro.
T kost gewoon heelveel uren omdat het zo'n volle ruimte is.. Onderdelen zelf zijn niet zo duur.
Veel rondbellen loont de moeite.
Bij mij liepen de prijzen ook uiteen van € 650,- tot € 1350,-.
Die van € 650,- ging toen net failliet :D , dus dat ging niet door.
Weet je ook meteen waarvoor ze die 600 euro verschil voor gebruiken ;)
`t Meeste is toch arbeidsloon.
Citroën Stadionplein zit al op € 105/uur !! :shock: , mijn eigen garage op € 45,-/uur :D .
Chroedt,koud he?
Jos
Dat tarief houden meer citroen en peugeot garages aan..
Bizar gewoon!
Zolang mensen het betalen en hun agenda zit vol, waarom niet 8)
De uurtarieven worden door importeurs opgelegd, dus dealers hebben geen keus :wink:.
idd uurloon scheelt wel vaak daarom zoek ik ook geen dealer maar specialist.
weet iemand eigelijk hoeveel werk het ongeveer is om de pakking te vervangen en hoeveel meerwerk de kop is en de d riem.
ik heb nou diverse bedrijfen gebelt en krijg nogal uiteenloppende prijzen te horen van 1000 maar ook richting de 3000 euro.
verder komt ook de vraag als het zo duur is is het dan wel een optie om hem te laten maken want voor dat geld koop je er ook 1 met een lage km stand
Kan je niets zelf dan? Als die pakking moet, moet de riem toch los, dus meerwerk = 0, je zou theoretisch alleen aan de onderdeelkosten zitten van 200~250 euro (weet het niet zo goed meer).
Voor je kop moet er alleen heeelveel los, o.a. de turbo waar je in situ heel verrot bij kan. Ik moest laatst een kop van een 2.1TD afhalen die naast de auto stond en dan ben je nog aan t prutsen.. Ik trek liever het hele blok er nog uit volgens mij dan uren lopen te hannesen met die @#$ boutjes rondom de turbo en spruitstuk.
Turbo op een TD is nog veel vervelender dan een TCT en daar kan wim je alles over vertellen
het gewone onderhoud is in feite geen probleem. maar een driem of kop heb ik nog nooit gedaan dus daar blijf ik liever vanaf.
het grote probleem wat ik tegen kom is dat er nogal een groot verschil in prijzen zijn ik heb nu 5 bedrijvengebeld en de goedkoopste zeg de pakking + riem voor 1000 euro te vervangen en is +- 1 dag bezig
ik heb er ook al 1 gehad die zegt er 20 uur aan bezig te zijn en dan komen de onderdelen enz er nog bij.
daarom de vraag wat nou een beetje realistisch is voor deze werkzaamheden.
wie ken er iest over de volgende bedrijven zeggen.
ton van soest en wijnhoven?
Ik kan je wel een idee voor de hoeveelheid werk geven, gebaseerd op mijn ervaringen als hobbyist met TCT's:
Een D-riem vervangen we met z'n tweetjes in een halve dag.
Kop er af, schoonmaken, kleppen stellen, nieuwe pakking kun je met 2 man in ongeveer een dag doen.
Een turbo verwissel ik in m'n uppie (qua ruimte kun je het ook niet met z'n tweeën) in een kleine dag. En die turbo moet er af om het spruitstuk los te halen om de kop er af te halen.
Al met al is het dus best een puist werk. :?
Maar als je niet opziet tegen vuile handen, korte nachten, lange dagen, vervreemding van het thuisfront en veel gezelligheid met mede-sleutelaars zou ik zeggen: gooi 'ns een balletje op of een paar mensen (van hier) je willen komen helpen.
Ik ben wel te spreken over Van Soest als garage. Maak wel goeie afspraken van te voren, maar dat geldt eigenlijk altijd. Als dat voor jou in de buurt is is het wellicht een idee om bij mij in het dorp eens te informeren. Daar zit een kleine zelfstandige die jaren bij Van Soest gewerkt heeft. Heeft mij heel goed geholpen met een lekke HD leiding aan m'n Xm
Pagina's