Maar die hele diravi-bol waar je nou telkens mee bezig bent heeft toch geen drol te maken met het centreren? Alleen maar met de mate van bekrachtiging...
Volgens mij moet je het veel meer zoeken in dat deel waar de druk links/rechts geregeld wordt...
Nee, klop Detlev, die diravi bol heeft er ansich niets mee te maken. Het is ook de Hydractive bol die je telkens ziet, onder de auto achter het subframe. En ook daar doe ik niets mee alleen weghalen omdat daar áchter de leidingen van de diravi en het stuurhuis zitten. Anders kom je er practisch niet bij.
quote: Volgens mij moet je het veel meer zoeken in dat deel waar de druk links/rechts geregeld wordt...
Idd, da's eigenlijk het centreren dus. Maar waar en hoe dat precies geregeld wordt weet bijna niemand. Ik heb het gevoel dat het allemaal veroorzaakt wordt door iets heul "kleins". Voor nu ben ik wel tevreden.Tis nog niet top, maar veel beter dan gisteren iig.
Euh, ik zei diravi-bol maar daar bedoelde ik dat ding met de roterende gewichten mee ;) niet de lhm bol. En dat centreren, ik meen mij te herinneren wel eens plaatjes en uitleg gezien te hebben. Mocht ik tijd vrij kunnen maken dan zal ik ff zoeken
Je bedoelt de centrifugaalregelaar :wink:. De hydraulische plunjer daarvan bepaalt de sterkte van bekrachtiging, beïnvloed daarmee de sterkte van het terugdraaien en maakt diravi snelheidsafhankelijk. Het centreren zelf zit volgens mij in het ronde gedeelte bovenop het diravi stuurhuis.
Als je info kunt vinden over een XM diravi graag :D , ik zie ze wel over CX diravi maar die centrering werkt anders.
Net even een halfuurtje gevonden om de diravi stelknop zo te draaien dat de afwijking naar links zou verdwijnen. Eerst mijn banden op gelijke spanning gebracht. Rechtstuk weg gekozen en rijden maar. Eerst in gedraaid. Telkens met 3 slagjes. Eerst merk je weinig, tot dat op een gegeven moment rond slagje 15 de XM echt naar links begon te trekken. Weer 15 slaagjes terug gedraaid, dus uit oftewel open gedraaid. Bij slag je 6 begon ze naar rechts te trekken. Heel lichtjes. Toen nog 2 slagjes in waardoor ze dus op standje 4 uitgedraaid van de start positie stond. Dat werkt dus nog wel allemaal. En idd. ze stuurt nu gemiddeld recht uit. Ik zeg gemiddeld, omdat als ik haar vast hou recht uit ze dat nét kan volhouden. Tikje een beetje tegen het stuur dan rolt ze naar links of rechts van het midden (afhankelijk waar je het tikje geeft dus) en moet je weer corrigeren.
Ze centreert dus nog niet goed. Ze stuurt ook nog steeds te zwaar. Iig kan ik nog steeds niet aan mijn stuurwiel "hangen". Voor de kenners en diravi fanaten. Hangen wil zeggen dat je stuur zichzelf perfect en stevig terugtrekt naar de middenstand en je dus alleen met je handen hoeft te laten vieren.
Nu kan ik zelf nog iets doen aan de stelplaatjes; ik heb een normale midden dikte en een dunste bevestigd. Origineel zat bij mij alleen de middendikte. Wat gebeurd er nu als ik alle stelplaatjes weg laat??
Mocht het geen verbetering geven gaat ze naar Renard, hoewel die me niet graag zien komen met het probleem, omdat ze het niet leuk vinden "andermans zooi" op te lossen. Moest nog praten als brugman, dacht in mijn naïeviteit namelijk dat ze het wel een uitdaging zouden vinden, not dus :lol: Uiteindelijk ben ik daar wel welkom hoor...
Maar eerst mijn vraag over de stelplaatjes...kan ik vanavond uittesten!
Zoals ik laatst met jouw xm reed, vond ik jouw diravi lekker licht sturen en redelijk terugkomen. Ik zou me het meest druk maken om het terugdraaien sterker te maken. Stuurt jouw CX wel zoals het hoort?
Zodra de stelplaatjes dunner worden of helemaal weg worden gehaald, zal het zwaarder gaan sturen maar het stuur komt ook heel sterk terug. Probeer eens te verminderen met de dikte.
Op dit moment heb ik geen stelplaatjes ertussen en het sturen met parkeren gaat acceptabel en komt sterk terug. Ik ga alsnog een midden of een dik plaatje ertussen zetten. Ook bij mij voel ik in de rechtuitstand bij een heel licht tikje links/rechts tegen de randen van de uitsparing excentrische schijf aan dat die daarop reageert.
De rijhoogte aan de voorkant heeft ook invloed op het sturen, bij de juiste rijhoogte staan de spoorstangen het meest horizontaal.
Ik heb vanavond ook alle stelplaajes verwijderd. Daarna LNV weer eens de sporen gegeven. De rechtuitstand was nog niet goed merkte ik al snel dus al snel gestopt en nog een slagje gedraaid.
Daarna verder. Tsja...dit stuurt erg zwaar. Idd komt het stuur nu sterk terug. Als je recht uit rijdt lijkt het stuur soms zelfs vast te staan. Als je dan voldoende kracht zet wordt ze weer lichter. Als je vlug links rechts links rechts stuurt is het zelfs licht. (Dus handen op 10 voor 2, en dan op en neer sturen) Dat moet ook, je moet snel kunnen uitwijken.
Op de snelweg een stuk hard gereden; 170 - 190. Hij stuurt nu wel recht en blijft met hogere sneldheden ook staan. Maar als je dan fractioneel naar links of rechts stuurt blijft ze in die stand staan. Da's nie goed nie. Kortom. Ze centreert dus nog steeds niet. De karakterisitiek van het sturen is wel anders, zonder stelplaatjes.
Morgen ga ik één stelplaatje terug zetten, van de middelste dikte. Zo zat het eerst ook dus dan is dat weer zoals het was bij LNV.
Wat ik me nog afvraag is waarom de rijhoogte vóór nadat ze bij Gert de Jong van de brug kwam plotseling zo hoog was? Wat heeft dit veroorzaakt en hoe is dit weer terug geregeld? Ik zat toen namelijk zel IN de auto boven op de brug.
Verder vraag ik me nog af of het subframe wel weer is vastgedraaid. M.a.w.. zou er misschien nog te veel speling in zitten. Ik heb dat laatst eerlijk gezegd niet gecontroleerd toen ik er onder lag.
Dan nog iets; wat is het toch een fijne rij machine. Ook in vergelijk met de CX. Afgezien van het diravi verhaal heb ik net toch weer enorm genoten van zijn souplesse, snelheid en comfort. 8)
Jammer dat er geen verbetering is gekomen.
Ik denk dat je met andere XM's met diravi van clubleden het verschil moet voelen. Een CX diravi heeft een veel duidelijkere middenstand dan die van de XM. De uitsparing in de excentrische schijf bij een CX diravi is gewoon dieper dan bij die van de XM.
Mijn diravi centreert vergelijkbaar met die van jou denk ik, maar heb het niet anders meegemaakt met XM diravi's.
De centrering vindt plaats door de hydraulische plunjer die op de excentrische schijf drukt, dus daarin moet bij jou het probleem gezocht worden. Die hydraulische plunjer wordt met een regeldruk vanuit de centrifugaalregelaar aangestuurd.
De nieuwe stabilisatorstangrubbers moeten de rijhoogte verandert hebben, de hoogteregelaar wordt bediend door de stabilisatorstang. Ik had die rijhoogte verandert en dat is weer aan te passen op een rijplatenbrug. Ook mijn rijhoogte aan de voorkant moet weer hoger aangepast worden.
Er is nog een kans op verbetering door de rijhoogte aanpassing en de middeldik stelplaatje bij de centrifugaalregelaar.
Nou, één stelplaatje, middendikte, terug gezet. Dit stuurt idd weer wat lichter. Als een vreemde er mee zou rijden valt het denk ik niet op, maar goed is het nog niet. De wagenhoogte is trouwens prima volgens mij. Omdat LNV een beetje een vies sletje was geworden van de groen-gele berkenbomen zut heb ik haar vanochtend maar eens goed gewassen. Had ze wel verdiend na al dat gemopper van mij :)
Tot slot de nieuwe Valeo Flexwipers gemonteerd, dat staat haar goed. Nu alleen weer uitzoeken waarom de ruitensproeier motor het niet doet. :lolno: De witte pikkeltjes op de eertste foto is zand. Leuk hè, vriendjes van zoonlief die komen spelen en met zand naar elkaar gooien. Eentje is er zwaar gewond naar huis gegaan... :twisted: :twisted:
En mooi zwart is niet lelijk 8) Ik heb ook zulke wissers maar dan van Bosch, ben er zéér tevreden over. Stil, streeploos en slijtvast. En die sproeier, de motor zelf doet niets? Of doet-ie wel wat maar komt er geen water uit de sproeiers?
Nee het motortje doet niets, maar kan ook aan de aansluiting liggen. De binnenbeschermkap is de laatstse tijd een aantal keren verwijderd en misschien is daarbij het stekkertje los gegaan. Ik heb de hele unit incl tank vorig jaar al eens venieuwd. :wink:
Dat was voor mijn doen weer lang geleden zeg, hoogste tijd voor een La Noir Verni update, zo vlak voor Citromobile 2011.
Vandaag zijn de blokjes velgen geplaatst. Het ziet er mooi uit. Het is niet perfect maar wel een nette verschijning geworden.
Vind alleen net of mijn banden te hoog zijn, terwijl dat bij de Etoile's niet zo leek.
Ik heb nog geen foto's want de aandacht werd opgeslokt door een niet functionerend remlicht, LA. Ik word daar gans nie goed nie van. Ga gisteren tanken, niks aan de hand. En rij weg en de melding "Defective left brake light" verschijnt sindsdien.
Wat doet het niet: Het gewone remlicht én het gecombineerde remlicht. In de bulb van het gecombineerde remlicht/achterlicht doet het achterlicht spiraaltje het wel. De lampjes zijn het niet.
Ander fitting/huis brengt geen soelaas. De zekering (F2) is heel. Die is ook voor remlicht RA wat wel werkt dus da's ook wel logisch.
Ik heb gemeten of er spanning staat op het fittinghuis, en op de draad daar naar toe die grijs is en is gebundeld tot een "platte" meevoudige kabel met de andere achterlicht comando's (Knipper en achterlicht) Er zit geen spanning op.
Ik heb de draad van achter tot aan de voorstoel vrijgemaakt, er aan getrokken en geduwd, maar no sjoege.
Ik heb dus helemááál geen zin om ook de bestuurderstoel uit te bouwen en het volledige tapijt om te vouwen.
In de Haynes naar het electroschema gekeken. Staat interessant als mijn schoonvader langs loopt maar ik zie niet waar ik moet zijn voor dit probleem.
Ik kan tijdens de CM wel kijken.
Het MOET in de kabel tussen de 2 lichten zitten. Die steker waar de vlakdraad (wat een raar woord in het Nederlands :? ) in gaat is een slechte constructie. Ik heb daar ook problemen mee gehad. En Wes. En Maarten ook volgens mij.
De kabel waaraan ik het derde remlicht heb gesoldeerd is de 12 volt +.
ff een nieuwe zekering erin doen, chiel achter de auto zetten en zelf remmen, als er kortsluiting is zal die korststondig oplichten en jij hoort de zekering vliegen.
Is die het niet, dan moet je voor gaan meten tot waar je 12 volt hebt.
Zo'n spanningzoeker als op het plaatje is onmisbaar hierbij, krokodillenbekje aan massa en dan de punt door de kabelmantel steken, lampje aan, dan weet je tot waar er stroom loopt.
(ik heb trouwens een iets andere waar buiten het lampje ook nog een zoemertje in zit, handig voorals je alleen bent en niet altijd de spanningzoeker kunt zien.)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vandaag weer terug naar de bandenboert...leerling monteur had de loodjes zo geplaatst dat ze tegen de remklauw kwamen wat een tom tik tik geluid geeft tijdens het rijden. Bovendien vond ik gisteren avond 30 gram plakloodjes onder mij linker slof toen ik de teckel uit liet. Die lagen dus al los op het erf.
Ruim een uur vanmiddag kwijt geweest, alle wielen er weer af, controleren, opnieuw balanceren etc. Maar toen was het ook goed.
Thuis gekomen meteen wat klein spuitwerk bij de krik steun gedaan. Vervolgens de banden mooi zwart gemaakt, the finishing touch zeg maar. Daarna me vol op het interieur gestort. Er zat zelfs nog ZandTropez in :roll: Dashboard, deurpanelen, dorpels etc afgedaan met kwastje en tandenborstel. Het leder goed schoon gemaakt. Dat was exact een jaar geleden toen ik het er in zette. Ook dik in gevet met protector op kleur, kan er weer tegen. De beige matten, nou ja, beige...ronduit smerig waren ze, heb ik met waspoeder van moeders, een kan heet water en een grote zachte borstel goed ingesopt. Daarna afgespoten en te drogen gehangen.
En oh oh oh, wat ziet ze er dan opeens toch lekker uit. :love: Het dash is weer mooi, het leer is weer mooi...effe zitten genieten van haar jaren 80 ontwerp! Ik had haar toch wel wat verwaarloosd het laatste half jaar. De technische perikelen namen te veel tijd in beslag en dan komt er van poets onderhoud niets meer terecht.
Tussen de bedrijven door ook maar foto's gemaakt...allereerst het dashboard genieten:
EN
DAN
NU:
Het resultaat van de gepoedercoate en tevens gepolijste Blokjes Velgen!!!
Ik ben er heel tevreden over! Het staat enorm fris en de hardwax zal ze goed beschermen. Zelfs banden zwart heeft er geen vat op.
Helaas, helaas...
Zoals wel vaker bij mij is er altijd weer een minpuntje: Tijdens het poetsen kwam ik dit tegen :twisted: :twisted:
Morgen moet ik een aflevering doen dus gaat schoonpa met mijn XM terug naar de bandenboert... :wtf: Dikke kans dat ie haar volledig in elkaar rijdt gezien zijn kunde in het automobilisme...zo niet dan zal de band morgenmiddag als ik terug ben wel gemaakt zijn.
Laten we maar hopen dat er nu, afgezien van het remlicht, geen kink meer in den kabel komt!
Maar die hele diravi-bol waar je nou telkens mee bezig bent heeft toch geen drol te maken met het centreren? Alleen maar met de mate van bekrachtiging...
Volgens mij moet je het veel meer zoeken in dat deel waar de druk links/rechts geregeld wordt...
Als ik mij duidelijk uitdruk tenminste ;)
En een handtekening!!!!
Mike is niet bezig geweest met de diravibol :wink:. Hij heeft alleen de HA bol gedemonteerd om bij het lekkend retourslangetje te komen.
Nee, klop Detlev, die diravi bol heeft er ansich niets mee te maken. Het is ook de Hydractive bol die je telkens ziet, onder de auto achter het subframe. En ook daar doe ik niets mee alleen weghalen omdat daar áchter de leidingen van de diravi en het stuurhuis zitten. Anders kom je er practisch niet bij.
quote: Volgens mij moet je het veel meer zoeken in dat deel waar de druk links/rechts geregeld wordt...
Idd, da's eigenlijk het centreren dus. Maar waar en hoe dat precies geregeld wordt weet bijna niemand. Ik heb het gevoel dat het allemaal veroorzaakt wordt door iets heul "kleins". Voor nu ben ik wel tevreden.Tis nog niet top, maar veel beter dan gisteren iig.
Euh, ik zei diravi-bol maar daar bedoelde ik dat ding met de roterende gewichten mee ;) niet de lhm bol. En dat centreren, ik meen mij te herinneren wel eens plaatjes en uitleg gezien te hebben. Mocht ik tijd vrij kunnen maken dan zal ik ff zoeken
En een handtekening!!!!
Je bedoelt de centrifugaalregelaar :wink:. De hydraulische plunjer daarvan bepaalt de sterkte van bekrachtiging, beïnvloed daarmee de sterkte van het terugdraaien en maakt diravi snelheidsafhankelijk. Het centreren zelf zit volgens mij in het ronde gedeelte bovenop het diravi stuurhuis.
Als je info kunt vinden over een XM diravi graag :D , ik zie ze wel over CX diravi maar die centrering werkt anders.
Net even een halfuurtje gevonden om de diravi stelknop zo te draaien dat de afwijking naar links zou verdwijnen. Eerst mijn banden op gelijke spanning gebracht. Rechtstuk weg gekozen en rijden maar. Eerst in gedraaid. Telkens met 3 slagjes. Eerst merk je weinig, tot dat op een gegeven moment rond slagje 15 de XM echt naar links begon te trekken. Weer 15 slaagjes terug gedraaid, dus uit oftewel open gedraaid. Bij slag je 6 begon ze naar rechts te trekken. Heel lichtjes. Toen nog 2 slagjes in waardoor ze dus op standje 4 uitgedraaid van de start positie stond. Dat werkt dus nog wel allemaal. En idd. ze stuurt nu gemiddeld recht uit. Ik zeg gemiddeld, omdat als ik haar vast hou recht uit ze dat nét kan volhouden. Tikje een beetje tegen het stuur dan rolt ze naar links of rechts van het midden (afhankelijk waar je het tikje geeft dus) en moet je weer corrigeren.
Ze centreert dus nog niet goed. Ze stuurt ook nog steeds te zwaar. Iig kan ik nog steeds niet aan mijn stuurwiel "hangen". Voor de kenners en diravi fanaten. Hangen wil zeggen dat je stuur zichzelf perfect en stevig terugtrekt naar de middenstand en je dus alleen met je handen hoeft te laten vieren.
Nu kan ik zelf nog iets doen aan de stelplaatjes; ik heb een normale midden dikte en een dunste bevestigd. Origineel zat bij mij alleen de middendikte. Wat gebeurd er nu als ik alle stelplaatjes weg laat??
Mocht het geen verbetering geven gaat ze naar Renard, hoewel die me niet graag zien komen met het probleem, omdat ze het niet leuk vinden "andermans zooi" op te lossen. Moest nog praten als brugman, dacht in mijn naïeviteit namelijk dat ze het wel een uitdaging zouden vinden, not dus :lol: Uiteindelijk ben ik daar wel welkom hoor...
Maar eerst mijn vraag over de stelplaatjes...kan ik vanavond uittesten!
Zoals ik laatst met jouw xm reed, vond ik jouw diravi lekker licht sturen en redelijk terugkomen. Ik zou me het meest druk maken om het terugdraaien sterker te maken. Stuurt jouw CX wel zoals het hoort?
Zodra de stelplaatjes dunner worden of helemaal weg worden gehaald, zal het zwaarder gaan sturen maar het stuur komt ook heel sterk terug. Probeer eens te verminderen met de dikte.
Op dit moment heb ik geen stelplaatjes ertussen en het sturen met parkeren gaat acceptabel en komt sterk terug. Ik ga alsnog een midden of een dik plaatje ertussen zetten. Ook bij mij voel ik in de rechtuitstand bij een heel licht tikje links/rechts tegen de randen van de uitsparing excentrische schijf aan dat die daarop reageert.
De rijhoogte aan de voorkant heeft ook invloed op het sturen, bij de juiste rijhoogte staan de spoorstangen het meest horizontaal.
Ik heb vanavond ook alle stelplaajes verwijderd. Daarna LNV weer eens de sporen gegeven. De rechtuitstand was nog niet goed merkte ik al snel dus al snel gestopt en nog een slagje gedraaid.
Daarna verder. Tsja...dit stuurt erg zwaar. Idd komt het stuur nu sterk terug. Als je recht uit rijdt lijkt het stuur soms zelfs vast te staan. Als je dan voldoende kracht zet wordt ze weer lichter. Als je vlug links rechts links rechts stuurt is het zelfs licht. (Dus handen op 10 voor 2, en dan op en neer sturen) Dat moet ook, je moet snel kunnen uitwijken.
Op de snelweg een stuk hard gereden; 170 - 190. Hij stuurt nu wel recht en blijft met hogere sneldheden ook staan. Maar als je dan fractioneel naar links of rechts stuurt blijft ze in die stand staan. Da's nie goed nie. Kortom. Ze centreert dus nog steeds niet. De karakterisitiek van het sturen is wel anders, zonder stelplaatjes.
Morgen ga ik één stelplaatje terug zetten, van de middelste dikte. Zo zat het eerst ook dus dan is dat weer zoals het was bij LNV.
Wat ik me nog afvraag is waarom de rijhoogte vóór nadat ze bij Gert de Jong van de brug kwam plotseling zo hoog was? Wat heeft dit veroorzaakt en hoe is dit weer terug geregeld? Ik zat toen namelijk zel IN de auto boven op de brug.
Verder vraag ik me nog af of het subframe wel weer is vastgedraaid. M.a.w.. zou er misschien nog te veel speling in zitten. Ik heb dat laatst eerlijk gezegd niet gecontroleerd toen ik er onder lag.
Dan nog iets; wat is het toch een fijne rij machine. Ook in vergelijk met de CX. Afgezien van het diravi verhaal heb ik net toch weer enorm genoten van zijn souplesse, snelheid en comfort. 8)
Jammer dat er geen verbetering is gekomen.
Ik denk dat je met andere XM's met diravi van clubleden het verschil moet voelen. Een CX diravi heeft een veel duidelijkere middenstand dan die van de XM. De uitsparing in de excentrische schijf bij een CX diravi is gewoon dieper dan bij die van de XM.
Mijn diravi centreert vergelijkbaar met die van jou denk ik, maar heb het niet anders meegemaakt met XM diravi's.
De centrering vindt plaats door de hydraulische plunjer die op de excentrische schijf drukt, dus daarin moet bij jou het probleem gezocht worden. Die hydraulische plunjer wordt met een regeldruk vanuit de centrifugaalregelaar aangestuurd.
De nieuwe stabilisatorstangrubbers moeten de rijhoogte verandert hebben, de hoogteregelaar wordt bediend door de stabilisatorstang. Ik had die rijhoogte verandert en dat is weer aan te passen op een rijplatenbrug. Ook mijn rijhoogte aan de voorkant moet weer hoger aangepast worden.
Er is nog een kans op verbetering door de rijhoogte aanpassing en de middeldik stelplaatje bij de centrifugaalregelaar.
Mwah... ik vond mijn "oude" XM diravi sneller en exacter als dat van de CX... Morgen maar weer een stelplaatje er in. :wink:
blijft een beetje "tobben" dus.
Succes met verdere afstelling.
De rijhoogte moet ook nog gecontroleerd en afgesteld worden op een rijplatenbrug :wink:.
Nou, één stelplaatje, middendikte, terug gezet. Dit stuurt idd weer wat lichter. Als een vreemde er mee zou rijden valt het denk ik niet op, maar goed is het nog niet. De wagenhoogte is trouwens prima volgens mij. Omdat LNV een beetje een vies sletje was geworden van de groen-gele berkenbomen zut heb ik haar vanochtend maar eens goed gewassen. Had ze wel verdiend na al dat gemopper van mij :)
Tot slot de nieuwe Valeo Flexwipers gemonteerd, dat staat haar goed. Nu alleen weer uitzoeken waarom de ruitensproeier motor het niet doet. :lolno: De witte pikkeltjes op de eertste foto is zand. Leuk hè, vriendjes van zoonlief die komen spelen en met zand naar elkaar gooien. Eentje is er zwaar gewond naar huis gegaan... :twisted: :twisted:
Ik had hum begraven maar dan zonder cola :twisted:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:schater:
Die flex wipers zijn über 8).
Inderdaad, staat goed!
nog belangrijker; ze DOEN het ook heel goed (en stil)
En mooi zwart is niet lelijk 8) Ik heb ook zulke wissers maar dan van Bosch, ben er zéér tevreden over. Stil, streeploos en slijtvast. En die sproeier, de motor zelf doet niets? Of doet-ie wel wat maar komt er geen water uit de sproeiers?
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Nee het motortje doet niets, maar kan ook aan de aansluiting liggen. De binnenbeschermkap is de laatstse tijd een aantal keren verwijderd en misschien is daarbij het stekkertje los gegaan. Ik heb de hele unit incl tank vorig jaar al eens venieuwd. :wink:
Fijn, kan dus weer alles los :P
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Valt wel mee hoor. Madame in de hoogste stand, binnenscherm voorzichtig er uit trekken en je kunt er al bij. :wink:
Dat was voor mijn doen weer lang geleden zeg, hoogste tijd voor een La Noir Verni update, zo vlak voor Citromobile 2011.
Vandaag zijn de blokjes velgen geplaatst. Het ziet er mooi uit. Het is niet perfect maar wel een nette verschijning geworden.
Vind alleen net of mijn banden te hoog zijn, terwijl dat bij de Etoile's niet zo leek.
Ik heb nog geen foto's want de aandacht werd opgeslokt door een niet functionerend remlicht, LA. Ik word daar gans nie goed nie van. Ga gisteren tanken, niks aan de hand. En rij weg en de melding "Defective left brake light" verschijnt sindsdien.
Wat doet het niet: Het gewone remlicht én het gecombineerde remlicht. In de bulb van het gecombineerde remlicht/achterlicht doet het achterlicht spiraaltje het wel. De lampjes zijn het niet.
Ander fitting/huis brengt geen soelaas. De zekering (F2) is heel. Die is ook voor remlicht RA wat wel werkt dus da's ook wel logisch.
Ik heb gemeten of er spanning staat op het fittinghuis, en op de draad daar naar toe die grijs is en is gebundeld tot een "platte" meevoudige kabel met de andere achterlicht comando's (Knipper en achterlicht) Er zit geen spanning op.
Ik heb de draad van achter tot aan de voorstoel vrijgemaakt, er aan getrokken en geduwd, maar no sjoege.
Ik heb dus helemááál geen zin om ook de bestuurderstoel uit te bouwen en het volledige tapijt om te vouwen.
In de Haynes naar het electroschema gekeken. Staat interessant als mijn schoonvader langs loopt maar ik zie niet waar ik moet zijn voor dit probleem.
Lieve Eletro-Nerds, wat nu??
Ik kan tijdens de CM wel kijken.
Het MOET in de kabel tussen de 2 lichten zitten. Die steker waar de vlakdraad (wat een raar woord in het Nederlands :? ) in gaat is een slechte constructie. Ik heb daar ook problemen mee gehad. En Wes. En Maarten ook volgens mij.
De kabel waaraan ik het derde remlicht heb gesoldeerd is de 12 volt +.
ff een nieuwe zekering erin doen, chiel achter de auto zetten en zelf remmen, als er kortsluiting is zal die korststondig oplichten en jij hoort de zekering vliegen.
Is die het niet, dan moet je voor gaan meten tot waar je 12 volt hebt.
Zo'n spanningzoeker als op het plaatje is onmisbaar hierbij, krokodillenbekje aan massa en dan de punt door de kabelmantel steken, lampje aan, dan weet je tot waar er stroom loopt.
(ik heb trouwens een iets andere waar buiten het lampje ook nog een zoemertje in zit, handig voorals je alleen bent en niet altijd de spanningzoeker kunt zien.)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maar het is geen korstluiting omdat rechtsachter het wel doet.
Neemt niet weg dat zo'n spanningzoeker een onmisbaar stuk gereedschap is. :wink:
Die heb ik dan ook! Daarmee heb ik de bedrading gechecked! Ik zal de boel wel open laten liggen Wim, kunnen we zondag even kijken.
Is goed. We zien elkaar hoedanook zondag.
Vandaag weer terug naar de bandenboert...leerling monteur had de loodjes zo geplaatst dat ze tegen de remklauw kwamen wat een tom tik tik geluid geeft tijdens het rijden. Bovendien vond ik gisteren avond 30 gram plakloodjes onder mij linker slof toen ik de teckel uit liet. Die lagen dus al los op het erf.
Ruim een uur vanmiddag kwijt geweest, alle wielen er weer af, controleren, opnieuw balanceren etc. Maar toen was het ook goed.
Thuis gekomen meteen wat klein spuitwerk bij de krik steun gedaan. Vervolgens de banden mooi zwart gemaakt, the finishing touch zeg maar. Daarna me vol op het interieur gestort. Er zat zelfs nog ZandTropez in :roll: Dashboard, deurpanelen, dorpels etc afgedaan met kwastje en tandenborstel. Het leder goed schoon gemaakt. Dat was exact een jaar geleden toen ik het er in zette. Ook dik in gevet met protector op kleur, kan er weer tegen. De beige matten, nou ja, beige...ronduit smerig waren ze, heb ik met waspoeder van moeders, een kan heet water en een grote zachte borstel goed ingesopt. Daarna afgespoten en te drogen gehangen.
En oh oh oh, wat ziet ze er dan opeens toch lekker uit. :love: Het dash is weer mooi, het leer is weer mooi...effe zitten genieten van haar jaren 80 ontwerp! Ik had haar toch wel wat verwaarloosd het laatste half jaar. De technische perikelen namen te veel tijd in beslag en dan komt er van poets onderhoud niets meer terecht.
Tussen de bedrijven door ook maar foto's gemaakt...allereerst het dashboard genieten:
EN
DAN
NU:
Het resultaat van de gepoedercoate en tevens gepolijste Blokjes Velgen!!!
Ik ben er heel tevreden over! Het staat enorm fris en de hardwax zal ze goed beschermen. Zelfs banden zwart heeft er geen vat op.
Helaas, helaas...
Zoals wel vaker bij mij is er altijd weer een minpuntje: Tijdens het poetsen kwam ik dit tegen :twisted: :twisted:
Morgen moet ik een aflevering doen dus gaat schoonpa met mijn XM terug naar de bandenboert... :wtf: Dikke kans dat ie haar volledig in elkaar rijdt gezien zijn kunde in het automobilisme...zo niet dan zal de band morgenmiddag als ik terug ben wel gemaakt zijn.
Laten we maar hopen dat er nu, afgezien van het remlicht, geen kink meer in den kabel komt!
Geweldige wagen! :D Ziet er echt super uit.
Vraagje..: zou je je foto's wat kunnen verkleinen..? Ik kan maar de helft van de tekst lezen :S
Pagina's