Het blijft altijd blijven lachen met die elektronica.
Nu weer de interval-schakeling van de ruitenwissers. Op interval gezet en na 15 seconden gaat de ruitenwisser weer. Schuiven aan het knopje en blijf een interval houden van 15 seconden (is dan de snelste stand). Dan maar heel vaak heen een weer schuiven van het schuifje op de schakelaar. En weer interval van 15 seconden. Schuifje een heel klein beetje naar links en ineens een interval van 5 seconden. Hoera hij doet het weer.
Schuifje weer een stukje naar links, want het regende iets minder en weer een interval van 15 seconden.
Kortom zo vermaakte ik mij weer vanochtend in de file vandaag op weg naar Hazerswoude.
Hebben jullie nu ook last van die spookachtige dingen en hoe heb je het opgelost?
Massa, massa.... (ik overweeg om een extra massa-kabel aan de carrosserie te monteren en deze te laten slepen over de grond (aarde), want dan heb ik altijd een goede massa-verbinding :wink: )
Maar blijven lachen met die Franse elektronica.
do, 06/10/2011 - 21:14
#1
Maar blijven lachen met die Franse elektronica.
Wees eh, blij dat je een intervalschakelaar hebt :-) Ik moet het doen met een simpele vaste vijf seconden.
Er zijn 2 oplossingen: de Duitse en de reparatie.
Reparatie: het schuifje is een potmetertje. De stengel voorzichtig uit elkaar halen en schoonmaken zou moeten helpen. Zo niet dan een andere stengel op de kop tikken. Ik dacht dat ze nog nieuw te krijgen zijn.
De Duitse: haal op de sloop uit een Duitse auto (VW, Audi, etc.) het relais waar in grote witte cijfers 99 op staat. Dit is een programmeerbaar ruitewisserrelais dat 1 op 1 uitwisselbaar is met dat van de de XM.
Hoe het werkt: 1 keer aan en uitzetten. Dan weer aanzetten. De tijd tussen de eerste en tweede keer is de intervaltijd.
Overigens heb ik dit van het CiFo en zelf niet gedaan. Maar gezien alle jubelverhalen moet het een stukje cake zijn dat naar tevredenheid werkt.
Dan ga ik uiteraard niet voor de Duitse (had deze ook al gezien op verschillende fora).
Weer een klusje erbij die wel kan wachten.
Had hetzelfde probleem. Heb een paar keer met flinke druk naar boven en vervolgens naar onder de schuif op en neer bewogen, daarna stap voor stap met redelijke tussentijd alle stappen afgelopen. Op de uiterste zijdes na werken alle standen weer naar behoren.
Als dit bij jou ook werkt heb je weer even uitstel van executie :P
Heeft gewerkt bij mij. Dank je voor de tip.
Dan is het dus vuil op het schuifcontact.
Contactspray!!! :thumbup:
Kom je er bij met sprayen is dan de vraag. Er zit redelijk veel plastic overheen dus hoe krijg je de vloeistof op de contacten?
Er in laten weken en af en toe schuiven denk ik.
Nou dat wordt wel erg goed mikken. Heeft iemand het ooit gedaan? Lijkt mij een vette bende te worden.
Behelp je met de bovengenoemde methode óf doe het goed en sloop de hele boel los, waarna je de contacten met perslucht of spray kunt bewerken. Iedere andere tussenweg blijft geklooi in de marge IMHO.
Waarom zo moeilijk doen om die brakke zooi op te lappen? Het blijft behelpen want die dingen zijn met de slechtst mogelijke kwaliteit materiaal samengebouwd. Koop gewoon een nieuwe, dan ben je voor de komende jaren van dat gezeur af. Voor zover ik weet zijn ze nog niet NFP.
Als de prijs meevalt is dat uiteraard dé way to go.
Stel je voor dat je een Toyota had. Dan verveelde je je eindeloos.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan