Het betreffende wiel eraf halen en zorgen dat je makkelijk onder de auto kan komen, dan is zo'n remkabel een prachtig klusje.
Heb het de laatste APK zelf ook moeten doen. Alles bij elkaar in een klein uurtje gepiept, terwijl het de eerste keer was en ik had van tevoren niet eens in WPH of Haynes gespiekt.
Qua ashoes: koop ff een reparatiehoes joh. Dichtsmeren houdt hooguit een paar 100 km. Het helpt je ff door de APK heen maar dan ligt je homokineet alsnog bloot aan de elementen en aan het eind van de winter you're f*cked. Kun je een aandrijfasje gaan doen.
Goed, wie helpt mij met een boodschappenlijstje?
Wat haal ik bij Brezan, wat bij de dealer, voor:
uitlaat (hoe heet dat spul? Wrschlk Brezan)
Ashoes (wat heb ik nodig om hem te vervangen en waar haal ik dat?)
handremkabel (Wat heb ik nodig, is het verstandig beide kanten te doen of gaat dat automatisch etc etc)
Nog een leuke anekdote: Ik had losjes vermeld dat mijn claxon het niet deed (was nog iets van vorige APK). Dus aan het eind controleert hij hem nog ff en TOET!!!...
Ik vermoed dat de linkerkoplamp net iets te laag stond afgesteld. Dat is namelijk het enige dat hij heeft bijgesteld daar :)
Oh, en ze vroegen ook nog of ze hem moesten uitlijnen... Daar zei ik maar nee op, ze hadden bijkans nog nooit een diravi gezien. Leuk joh, die verbaasde gezichten als de wielen automatisch terugdraaien :clap:
En ook nog proberen met draaiende motor van buiten af het wiel bij te draaien om de remkabels te checken. Hahaha, dat ging dus niet!
Die ashoes ga je dus gewoon vervangen Detlevke, kom nou zeg, dichtkitten! :shock: Wat CDPF zegt!
Uitlaat dichtsmeren is niet zo moeilijk en die handremkabel, tsja, die is wat meer werk. Maar waarom laat je het vd Laan of die andere, hoe heet die nou ook weer in Den Haag, niet doen? Zo ontzettend kostbaar is het klusje nou ook weer niet, toch?
Je wil een reparatie-ashoes. Dat is zeg maar een ashoes met een soort ritssluiting, waardoor je hem kunt monteren zonder de hele aandrijfas los te halen.
Uitlaatshit heet Gun Gum. Is ook wel van andere merken te koop.
Handremkabel: imitatie kost 45 euro, origineel 70. Maak je keuze, ik ging voor origineel ondanks dat ik nooit de handrem gebruik (automaat) en alles paste perfect. Andere kant hoef je niet te vervangen als ie nog goed is, het mechanisme vangt eventuele ongelijkheden op met de zgn. balancer.
Je wil een reparatie-ashoes. Dat is zeg maar een ashoes met een soort ritssluiting, waardoor je hem kunt monteren zonder de hele aandrijfas los te halen.
Is dat één maat? Ja, ik ben een noknow
Citroën-das-pas-fën zegt:
Uitlaatshit heet Gun Gum. Is ook wel van andere merken te koop.
Handremkabel: imitatie kost 45 euro, origineel 70. Maak je keuze, ik ging voor origineel ondanks dat ik nooit de handrem gebruik (automaat) en alles paste perfect. Andere kant hoef je niet te vervangen als ie nog goed is, het mechanisme vangt eventuele ongelijkheden op met de zgn. balancer.
Succes!
Allebei bij de dealer of heeft Brezan dat ook? Ik ben een kei in thuiskomen met het verkeerde spul :|
Origineel bij de dealer heb je het meeste kans dat je het juiste meekrijgt, zij kijken op chassisnummer.
De laatste keer dat ik informeerde voor de handremkabel bij een generieke onderdelenhandel begonnen ze te vragen of ik handremkabels achter wilde. Ook na 3 keer uitleggen dat een XM de handrem op de voorwielen heeft zitten. Dan zeg ik: laat maar.
Maat van de ashoes moeten ze je mee kunnen helpen als je type van de auto aangeeft. Ik weet niet of de dealer wel reparatiehoezen verkoopt.
Zo'n universele hoes paste bij mijn V6 eigenlijk niet. Bij de beruchte sleutelmeet heeft Ger de Jong heeft er een kapot getrokken en de 2e lukte wel maar toen sloeg ie zij horloge stuk. Ik kreeg de aanbeveling er niet te lang mee te rijden.
maar dat was een hele hoes toch Mike? En niet 1 met een ritssluiting zoals CDPF aangeeft als ik dat goed gezien heb....vandaar ook het geworstel met die hoes om um om/over de verschillende dikke delen van de as te krijgen
Zo'n kop tik je zo ff van de as af, hoes erover en kop dr weer op. Of zorgen dat je iemand hebt met een mooie ashoesspreider, misschien dat ze die bij de DHZ garage wel hebben.
Civer zou de andere optie zijn. Meestal goeie service en mijn eerste XM kwam daar ook vandaan. Maar ik wilde deze vakantie eigenlijk EINDELIJK eens zelf wat doen ;)
Zouden ze gek opkijken als ik ze vraag om die uitlaat dicht te kitten? Anders misschien toch maar even bellen...
Ik ben het met de TC eens. In de regel kosten beunoplossingen ongeveer net zoveel tijd. Het verschil is dat je dan wel weet dat de 'reparatie' van korte duur is. :roll:
@Matthijs: Er af ben ik nooit zo bang voor... Weer erop daarentegen..
@TC: Ja. Geweldig. Ik pak gelijk mijn niet bestaande lasapparaat. Luister, ik doe het ook liever goed, maar niet in mijn eentje. En de gemiddelde garage gaat niet lassen, die zetten er een nieuw stuk uitlaat in.
Wat betreft ashoes: Prima, met zo'n ritsding durf ik het al bijna alleen aan, maar dan lees ik weer over keerringen en bakolie waarvan nog niemand heeft gezegd welke ik waar moet kopen en dan begin ik maar weer liever met smeren.
Nogmaals, ik ben redelijk handig maar een XM demonteren die mijn dagelijkse auto is doe ik niet graag zonder dat er ervaren mensen bij zijn. Stel dat iets me niet lukt dan sta ik daar in zoetermeer tegen sluitingstijd zonder vervoer.
Maar inmiddels ben ik al bijna zover dat ik inderdaad volgende week maar eens naar Civer ga, want dat zelf klussen wordt niks geloof ik.
Als je die rits-hoezen kunt gebruiken, hoef je niet perse de as er uit te halen...
Bakolie is 75w80 en kun je overal halen..
Keerringen is als je de as er uit haalt en zul je nieuw bij de dealer moeten halen. Let wel, dan moet je ook de as uit de wielnaaf halen, de fusee loshalen, de stabilisatorstang los halen etc..
Vandaar Roger izjn voostel voor die ritshoes.
Bij een sleutelclub hebben ze vrijwel altijd iemand die handig is met lassen en ook eigenlijk altijd wle een lasapparaat!
Zo niet, vrijwel iedere garage last wel een gaatje in een uitlaat dicht! Kit strijken is pas echt zonde! Onder de kit rot het door.. Schoon slijpen en lassen is veel duurzamer!
En ALS je de as er uit zou halen en je wilt het goed doen dan moet je ook de nystop moeren van de stabistang en fusee vernieuwen. Kortom, ritsen die hap.
Ik snap het wel Detlev, je hebt normaal weinig tijd en nu ineens een weekje vakantie, leuk en leerzaam om aan je XM te klussen, maar dit soort dingen zijn leuk voor een club sleutelmeet!! Gezien het feit dat je de auto niet kan missen is het belangrijk dat het goed gebeurt. Dus ik zou voor deze korte termijn voor Civer gaan. Als je nou iets hebt wat ook moet gebeuren maar niet meteen nodig is, bewaar zo'n klusje dan voor een clubdag. En ga volgende week je XM eens mooi en grondig poetsen! :) Daar kom je namelijk normaal ook niet aan toe.
Sorry, maar voor één keer moet ik het oneens zijn met je, Mikey. Detlev wil zelf een beetje gaan sleutelen en wil dus rustig aan beginnen .
Dit zijn precies de klusjes die makkelijk genoeg zijn om als beginnende sleutelaar te doen, en die je (na correcte afronding!) het zelfvertrouwen geven om vervolgens nog wat dingetjes aan te pakken. En de volgende keer wat grotere dingetjes misschien. En juist dat zelf sleutelen maakt XM rijden betaalbaar!
Ga ervoor Detlev, het wijst zichzelf, echt waar. Mocht je het echt niet vertrouwen, vraag er dan iemand uit de regio bij die je op de vingers wil kijken terwijl jij het klusje doet. Zo bouw je vertrouwen in je eigen kunnen op, en voor je het weet doe je reparaties of modificaties waarvan je achteraf versteld staat dat je het zelf gedaan hebt.
Dat was dus zo'n beetje de bedoeling. Maar intussen denk ik dat ik gewoon maar dinsdag een afspraak ga maken bij Civer. Kunnen ze gelijk de Diravi-bol vullen. En misschien eens kijken naar de kabelboom van mijn bestuurdersportier, want sinds vandaag krijg ik opeens de melding dat mijn portier open staat. Ook al is dat niet zo.
@Marc: Nou, meestal zijn het daar iets te grote zenuwpezen voor. Maar ik ga dat wel proberen
@XC: Ik heb die schakelaar nog niet gevonden, hier al eens eerder gevraagd. Het is niet dat knopje waar het binnenlicht op reageert want dat gaat gewoon goed, waar zit deze schakelaar precies? Iemand zei iets van 'in het slot', daar ben ik dus maar even van uit gegaan en dan zou de kabel door de deur moeten lopen.
@gomp: Omdat de bol als het goed is nog prima is. Als hij vervangen moet worden hoor ik dat wel en gebeurt dat ook, maar volgens mij moet hij nu voor het eerst gevuld worden.
Lukt hier ook prima op een bokje, maar ik heb idd wel 'PSA'-gereedschap;
it-handjes en onuitputtelijk doorzettingsvermogen
Ik denk dat ze dachten dat het aan het hydraulisch systeem gekoppeld zat ;)
Wil het toch niet door KF laten doen dus verder geen probleem.
En een handtekening!!!!
Het betreffende wiel eraf halen en zorgen dat je makkelijk onder de auto kan komen, dan is zo'n remkabel een prachtig klusje.
Heb het de laatste APK zelf ook moeten doen. Alles bij elkaar in een klein uurtje gepiept, terwijl het de eerste keer was en ik had van tevoren niet eens in WPH of Haynes gespiekt.
Qua ashoes: koop ff een reparatiehoes joh. Dichtsmeren houdt hooguit een paar 100 km. Het helpt je ff door de APK heen maar dan ligt je homokineet alsnog bloot aan de elementen en aan het eind van de winter you're f*cked. Kun je een aandrijfasje gaan doen.
En hoeveel werk is zo'n ashoes?
Goed, wie helpt mij met een boodschappenlijstje?
Wat haal ik bij Brezan, wat bij de dealer, voor:
uitlaat (hoe heet dat spul? Wrschlk Brezan)
Ashoes (wat heb ik nodig om hem te vervangen en waar haal ik dat?)
handremkabel (Wat heb ik nodig, is het verstandig beide kanten te doen of gaat dat automatisch etc etc)
Nog een leuke anekdote: Ik had losjes vermeld dat mijn claxon het niet deed (was nog iets van vorige APK). Dus aan het eind controleert hij hem nog ff en TOET!!!...
Ik vermoed dat de linkerkoplamp net iets te laag stond afgesteld. Dat is namelijk het enige dat hij heeft bijgesteld daar :)
Oh, en ze vroegen ook nog of ze hem moesten uitlijnen... Daar zei ik maar nee op, ze hadden bijkans nog nooit een diravi gezien. Leuk joh, die verbaasde gezichten als de wielen automatisch terugdraaien :clap:
En ook nog proberen met draaiende motor van buiten af het wiel bij te draaien om de remkabels te checken. Hahaha, dat ging dus niet!
En een handtekening!!!!
Die ashoes ga je dus gewoon vervangen Detlevke, kom nou zeg, dichtkitten! :shock: Wat CDPF zegt!
Uitlaat dichtsmeren is niet zo moeilijk en die handremkabel, tsja, die is wat meer werk. Maar waarom laat je het vd Laan of die andere, hoe heet die nou ook weer in Den Haag, niet doen? Zo ontzettend kostbaar is het klusje nou ook weer niet, toch?
Je wil een reparatie-ashoes. Dat is zeg maar een ashoes met een soort ritssluiting, waardoor je hem kunt monteren zonder de hele aandrijfas los te halen.
Uitlaatshit heet Gun Gum. Is ook wel van andere merken te koop.
Handremkabel: imitatie kost 45 euro, origineel 70. Maak je keuze, ik ging voor origineel ondanks dat ik nooit de handrem gebruik (automaat) en alles paste perfect. Andere kant hoef je niet te vervangen als ie nog goed is, het mechanisme vangt eventuele ongelijkheden op met de zgn. balancer.
Succes!
Is dat één maat? Ja, ik ben een noknow
Allebei bij de dealer of heeft Brezan dat ook? Ik ben een kei in thuiskomen met het verkeerde spul :|
En een handtekening!!!!
Begrijp ik nu goed dat us Detlevke zelf gaat klussen aan zijn dame? Mooi dat ook hij door het dhz-virus gegrepen wordt. 8)
Als je in nitwit-modus draait kun je beter naar de dealer. Een beetje Brezan is zeg maar de KF op automaterialengebied. :lolno:
Het Motorhuis is de KF op citroën-gebied dus.
En ik had eigenlijk gehoopt dat team W&W zich niet weg zou laten slaan... Maar ja, ik woon ook wel érg ver naar het westen, niet?
:lolno:
En een handtekening!!!!
Origineel bij de dealer heb je het meeste kans dat je het juiste meekrijgt, zij kijken op chassisnummer.
De laatste keer dat ik informeerde voor de handremkabel bij een generieke onderdelenhandel begonnen ze te vragen of ik handremkabels achter wilde. Ook na 3 keer uitleggen dat een XM de handrem op de voorwielen heeft zitten. Dan zeg ik: laat maar.
Maat van de ashoes moeten ze je mee kunnen helpen als je type van de auto aangeeft. Ik weet niet of de dealer wel reparatiehoezen verkoopt.
Universele ashoezen zijn, euhhh.... universeel. Daar kun je je qua maatvoering eigenlijk geen buil aan vallen.
Ja, veel te ver. Echt griezelig dicht bij de zee. :mrgreen:
Maar doet 'ns een voorstel voor een beunsessie.
Gaat vrijwel zeker volgende week donderdag worden. Even kijken of ik een brug kan reserveren en dan nog ff een tijd prikken.
En een handtekening!!!!
Zo'n universele hoes paste bij mijn V6 eigenlijk niet. Bij de beruchte sleutelmeet heeft Ger de Jong heeft er een kapot getrokken en de 2e lukte wel maar toen sloeg ie zij horloge stuk. Ik kreeg de aanbeveling er niet te lang mee te rijden.
maar dat was een hele hoes toch Mike? En niet 1 met een ritssluiting zoals CDPF aangeeft als ik dat goed gezien heb....vandaar ook het geworstel met die hoes om um om/over de verschillende dikke delen van de as te krijgen
Zo'n kop tik je zo ff van de as af, hoes erover en kop dr weer op. Of zorgen dat je iemand hebt met een mooie ashoesspreider, misschien dat ze die bij de DHZ garage wel hebben.
Je bedoelt Civer? Goeie kerels daar, de eigenaar heet toevallig ook vd Laan (geef familie).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Civer zou de andere optie zijn. Meestal goeie service en mijn eerste XM kwam daar ook vandaan. Maar ik wilde deze vakantie eigenlijk EINDELIJK eens zelf wat doen ;)
Zouden ze gek opkijken als ik ze vraag om die uitlaat dicht te kitten? Anders misschien toch maar even bellen...
En een handtekening!!!!
Waarom allemaal van die beun oplossingen? Ashoezen kitten, uitlaten kitten...
Las die uitlaat gewoon even dicht, vevang die ashoes en vervang die handremkabel... Alles gewoon goed en klaar voor een lange tijd!
Vind ik ook, scheelt op een later moment ook weer tijd die al niet hebt :wink:
Ik ben het met de TC eens. In de regel kosten beunoplossingen ongeveer net zoveel tijd. Het verschil is dat je dan wel weet dat de 'reparatie' van korte duur is. :roll:
@Matthijs: Er af ben ik nooit zo bang voor... Weer erop daarentegen..
@TC: Ja. Geweldig. Ik pak gelijk mijn niet bestaande lasapparaat. Luister, ik doe het ook liever goed, maar niet in mijn eentje. En de gemiddelde garage gaat niet lassen, die zetten er een nieuw stuk uitlaat in.
Wat betreft ashoes: Prima, met zo'n ritsding durf ik het al bijna alleen aan, maar dan lees ik weer over keerringen en bakolie waarvan nog niemand heeft gezegd welke ik waar moet kopen en dan begin ik maar weer liever met smeren.
Nogmaals, ik ben redelijk handig maar een XM demonteren die mijn dagelijkse auto is doe ik niet graag zonder dat er ervaren mensen bij zijn. Stel dat iets me niet lukt dan sta ik daar in zoetermeer tegen sluitingstijd zonder vervoer.
Maar inmiddels ben ik al bijna zover dat ik inderdaad volgende week maar eens naar Civer ga, want dat zelf klussen wordt niks geloof ik.
En een handtekening!!!!
Als je die rits-hoezen kunt gebruiken, hoef je niet perse de as er uit te halen...
Bakolie is 75w80 en kun je overal halen..
Keerringen is als je de as er uit haalt en zul je nieuw bij de dealer moeten halen. Let wel, dan moet je ook de as uit de wielnaaf halen, de fusee loshalen, de stabilisatorstang los halen etc..
Vandaar Roger izjn voostel voor die ritshoes.
Bij een sleutelclub hebben ze vrijwel altijd iemand die handig is met lassen en ook eigenlijk altijd wle een lasapparaat!
Zo niet, vrijwel iedere garage last wel een gaatje in een uitlaat dicht! Kit strijken is pas echt zonde! Onder de kit rot het door.. Schoon slijpen en lassen is veel duurzamer!
En ALS je de as er uit zou halen en je wilt het goed doen dan moet je ook de nystop moeren van de stabistang en fusee vernieuwen. Kortom, ritsen die hap.
Ik snap het wel Detlev, je hebt normaal weinig tijd en nu ineens een weekje vakantie, leuk en leerzaam om aan je XM te klussen, maar dit soort dingen zijn leuk voor een club sleutelmeet!! Gezien het feit dat je de auto niet kan missen is het belangrijk dat het goed gebeurt. Dus ik zou voor deze korte termijn voor Civer gaan. Als je nou iets hebt wat ook moet gebeuren maar niet meteen nodig is, bewaar zo'n klusje dan voor een clubdag. En ga volgende week je XM eens mooi en grondig poetsen! :) Daar kom je namelijk normaal ook niet aan toe.
Sorry, maar voor één keer moet ik het oneens zijn met je, Mikey. Detlev wil zelf een beetje gaan sleutelen en wil dus rustig aan beginnen .
Dit zijn precies de klusjes die makkelijk genoeg zijn om als beginnende sleutelaar te doen, en die je (na correcte afronding!) het zelfvertrouwen geven om vervolgens nog wat dingetjes aan te pakken. En de volgende keer wat grotere dingetjes misschien. En juist dat zelf sleutelen maakt XM rijden betaalbaar!
Ga ervoor Detlev, het wijst zichzelf, echt waar. Mocht je het echt niet vertrouwen, vraag er dan iemand uit de regio bij die je op de vingers wil kijken terwijl jij het klusje doet. Zo bouw je vertrouwen in je eigen kunnen op, en voor je het weet doe je reparaties of modificaties waarvan je achteraf versteld staat dat je het zelf gedaan hebt.
Dat was dus zo'n beetje de bedoeling. Maar intussen denk ik dat ik gewoon maar dinsdag een afspraak ga maken bij Civer. Kunnen ze gelijk de Diravi-bol vullen. En misschien eens kijken naar de kabelboom van mijn bestuurdersportier, want sinds vandaag krijg ik opeens de melding dat mijn portier open staat. Ook al is dat niet zo.
En een handtekening!!!!
En als je het een beetje leuk brengt laten de jongens van Civer zich ook wel op de vingers kijken, hoor. Leer je toch nog wat!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Alleen komt die melding uit die schakelaar in de B-stijl.. Niet uit de kabelboom in je deur..
Waarom vervang je die diravi bol niet door een nieuwe? Dat ding zit best wel goed weggestopt en dan ben je voorlopig van het gedoe af.
@Marc: Nou, meestal zijn het daar iets te grote zenuwpezen voor. Maar ik ga dat wel proberen
@XC: Ik heb die schakelaar nog niet gevonden, hier al eens eerder gevraagd. Het is niet dat knopje waar het binnenlicht op reageert want dat gaat gewoon goed, waar zit deze schakelaar precies? Iemand zei iets van 'in het slot', daar ben ik dus maar even van uit gegaan en dan zou de kabel door de deur moeten lopen.
@gomp: Omdat de bol als het goed is nog prima is. Als hij vervangen moet worden hoor ik dat wel en gebeurt dat ook, maar volgens mij moet hij nu voor het eerst gevuld worden.
En een handtekening!!!!
Pagina's