:shock: die schoepen in de ouwe Turbo lijken wel op een hakenkruis!
Trekt ze nu merkbaar beter Wim, of merk je alleen dat er geen rookgordijn meer achter uitkomt?
Echt volkomen géén gefluit? Ook niet bij gas loslaten (zeg zo rond de 100 km/u) en het raampje open? Vet!
Congrats voor het behaalde resultaat!
En Golfjes pesten blijft leuk he? 8) (Mannen blijven kinderen. Gelukkig! :mrgreen: ) Laatst werd ik ingehaald door 2 Golfjes, laatste type. Overduidelijk 2 vriendjes die met elkaar hun beider Golfjes aan het uitlaten waren. Meestal laat ik ze gaan, maar dit keer kon ik het niet laten en trapte het gas in en bleef strak achter de laatste plakken. Die begreep niet waarom hij die lompe groene gezinsbak achter hem maar niet kon lossen. En ik maar door middel van korte stootjes gas duidelijk maken dat ik nog plenty power over had, en dat hij me dus in de weg reed. Dat gezicht! Onbetaalbaar.
Ja soms ben ik heel kinderachtig ja. Gun mij ook mijn bekrompen lolletjes OK? Mede-TCT'ers share the feeling :grijns:
Ja, da's zo leuk met zo'n TCT. Ze trekken er niet de straatstenen uit vanuit stilstand, maar eenmaal op gang blijft die motor rustig doorsleuren. 8)
Naast petjesauto's zijn opgefokte Seat- en Beamerrijders ook een dankbaar doelwit. :mrgreen:
Maar naast het goede nieuws over de turbo heb ik toch ook een vervelende mededeling. Ik was vandaag naar Bodegraven. En dat is a) een kippe-eindje met een XM. En b) met een prachtig lopende stille motor eigenlijk ook best saai. :shock:
Nee hoor. Het is juist kicken dat ze als eerste wegsprinten en terwijl hun motortje in no time geen koppel meer heeft ik met m'n 1.400 kg zware slagschip soepel deinend ze weer inhaal. 8)
gister op weg naar mijn rondrit langs molens in de Kempen ook een stukkie op de E313 geboenderd. Achter een bmw met pet aan die het overduidelijk ook niet kon hebben dat ik er met gemak bij bleef. Bij 180 toch maar wat afstand gaan houden, ik had m'n lol al meer dan gehad en om er dan nog voorbij te knallen gaat me wat erg illegaal te hard. Ben best gehecht aan m'n rijbewijs namelijk
Ik maak me sinds kort weer 'ns druk over projectmatig werken en hoe je complexe multidisciplinaire projecten beheersbaar kunt houden. Zodoende realiseerde ik me dat La Soixante eigenlijk ook één groot project is dat uit ontelbaar veel deelprojecten bestaat met vele afhankelijkheden zodat het lekker complex is. :lolno:
Zo heb ik een nieuw deelproject gedefinieerd: de aircocompressor. :roll:
Wat is het geval? Voorafgaand aan de Grote Beun had ik bij Matthijs de compressor uit z'n TD gescoord omdat iets me zei dat dat verstandig was. En dat klopte want bij de oude was de magneetkoppeling al een heel eind op weg naar de eeuwige jachtvelden. Dus is de 'nieuwe' gemonteerd. Helaas komen nu de originele slangen niet goed uit op de aansluitingen. Op zich geen probleem want zo'n compressor kun je onder 4 verschillende hoeken monteren. In theorie althans. Want de juiste hoek waarbij de slangaansluitingen laag zitten is nu net de enige waarbij de compressor vanwege een uitstulping niet gemonteerd kan worden. :evil:
Dat vermoeden had ik al enige tijd en vandaag een foto van een TCT-blok met compressor gezien en inderdaad, de aansluitingen zitten laag.
Ter illustratie een afbeelding van Winparts:
Dus nu maar 'ns op zoek naar en goede en vooral betaalbare compressor die na montage in een TCT de slangaansluitingen onder heeft zitten.
En vandaag heeft madame weer progressie gemaakt in haar reïntegratietraject: de kruiscontroleur is ook weer operationeel. :dans: Wat is een XM zonder cc een kale bak. :lol:
Vanwege m'n gestoei met de originele aircoslangen kon de cc-unit niet meer aan de zijkant van accubak hangen. En de bedrading die ik door het aircogat in het schutbord had lopen kon daar ook niet meer doorheen.
Dus:
- heb ik de unit voorop de accubak gemonteerd. Het past daar net tussen de koelfanrelais, radiateur en frame.
- de bedrading via de rechterkant door het schutbord geleid. Met dank aan Matthijs voor de tip (ik had het glad over het hoofd gezien :oops: ).
Vanwege de enorme 'omweg' was de bedrading te kort. Binnen was het een kwestie van 3 draadjes verlengen. Gelukkig moest daarvoor wel het halve dash los om ze netjes in de goot te leggen. :evil: En ach, als het toch losligt meteen maar het lampje van het dimlicht vervangen, dat ging soms pas aan na een bemoedigende dreun op het dashboard.
In de motorruimte was het een kwestie van verstand op nul en geduldig 10 draden verlengen. Onder de paravan loopt al een enkele draad in een kabelslang dus heb ik die route gebruikt voor de bundel. Ik moet zeggen dat het er netjes uitziet. 8)
Het einde van de kluslijst begint in zicht te komen. Ik wil alleen nog maar:
- het aircoverhaal afronden (pies of keek intussen),
- eindelijk 'ns de roest bij het rechterachterscherm onder handen laten nemen,
- rammelstokjes vervangen,
- nog een keer hydrorinçage,
- raamstijlen weer zwart maken,
- blokjesvelgen laten poedercoaten,
- raamgeleiders schoonmaken,
- enz., enz.
lekker bezig geweest weer Wim!Kruiscontrole is inderdaad wel heel erg fijn in de Xm. Daarom ben ik ook zo lang aan het eikelen geweest met m'n startissues....
Roest bij het achterscherm? Waar zit dat dan precies Wim?
Ik kan niet wachten tot de blokjes velgen eronder komen...niets haalt dat groen zo op als blokjesvelgen maar dat duurt nog wel een jaartje, of niet???
Roest zit op de rand van de wielkast. Dat zit er al zolang ik de auto heb dus wordt het nu toch wel een keertje tijd om er wat aan te doen. Dat zei ik een jaar geleden ook al. :oops:
Die blokjesvelgen zouden nog best 'ns snel kunnen gaan.
En weer tijd voor een updeetje. Vanavond de airco compressor die ik bij Marco heb gescoord er onder gesleuteld. Deze is afkomstig van een TCT dus zou 'ie moeten passen. En dat is ook inderdaad zo: de slangen zitten nu netjes zonder wringen aangesloten. :clap:
Ik blijf het vreemd vinden dat de andere compressor, weliswaar van een TD niet op de juiste manier te monteren is. Zou het dan toch komen omdat ik after-market airco heb? :roll:
Enniewee, de volgende uitdaging heeft zich alweer aangediend. De auto is van voor tot achter tegen roest behandeld met motorolie. :twisted: We hebben er vanavond uitgebreid naar staan kijken en rond het vliegwiel is het kletsnat. Ergo, de krukaskeerring.
Die zou te vervangen zijn door de bak 'effe' opzij te leggen. Ik heb met Ruud, de opperbeun van de beunclub overlegd en hij heeft ervaring en wil me helpen. Dus dat ga ik t.z.t. plannen.
En ook nog goed nieuws: als je de ellende door de lekkende keerring weglaat zie je een kurkdroog motorblok. :dans: Zelfs de turbo is niet vochtig!
Tja, en als ik dan de motor niet hoor tijdens het rijden en het veergedrag ervaar dan zie ik alweer minder op tegen 2 dagen stoeien met een versnellingsbak.
Vergelijk even de diameter van de krukaskeerring met een ES9J4.. Staat als het goed is wel in service Citroen..
Ik heb voor de ES9 diamter de originele stempel om die keerring te monteren! Weet je zeker dat het goed gaat...
Dat valt wel mee hoor. Je wordt pas gek als steeds dezelfde problemen blijven terugkomen. Ik heb gisteren bij de beunclub van 2 mensen verhalen gehoord over motoren die blijven lekken. Onder meer een Porsche motor die steeds z'n olie loost en een Chrysler die ook niet lekvrij te krijgen is.
Best wel een bummer Wim. Maar als je een goede stempel kunt gebruiken, zie ik het nog wel goed komen.
Mooi dat je het zonnig inziet, en je hebt gelijk: Het is een goede auto met 1 mankement. En zo bekeken valt het mee.
:shock: die schoepen in de ouwe Turbo lijken wel op een hakenkruis!
Trekt ze nu merkbaar beter Wim, of merk je alleen dat er geen rookgordijn meer achter uitkomt?
:angel:
lekker Wim! Kun je weer ongegeneerd je Xm starten overdag :mrgreen:
Echt volkomen géén gefluit? Ook niet bij gas loslaten (zeg zo rond de 100 km/u) en het raampje open? Vet!
Congrats voor het behaalde resultaat!
En Golfjes pesten blijft leuk he? 8) (Mannen blijven kinderen. Gelukkig! :mrgreen: ) Laatst werd ik ingehaald door 2 Golfjes, laatste type. Overduidelijk 2 vriendjes die met elkaar hun beider Golfjes aan het uitlaten waren. Meestal laat ik ze gaan, maar dit keer kon ik het niet laten en trapte het gas in en bleef strak achter de laatste plakken. Die begreep niet waarom hij die lompe groene gezinsbak achter hem maar niet kon lossen. En ik maar door middel van korte stootjes gas duidelijk maken dat ik nog plenty power over had, en dat hij me dus in de weg reed. Dat gezicht! Onbetaalbaar.
Ja soms ben ik heel kinderachtig ja. Gun mij ook mijn bekrompen lolletjes OK? Mede-TCT'ers share the feeling :grijns:
Ja, da's zo leuk met zo'n TCT. Ze trekken er niet de straatstenen uit vanuit stilstand, maar eenmaal op gang blijft die motor rustig doorsleuren. 8)
Naast petjesauto's zijn opgefokte Seat- en Beamerrijders ook een dankbaar doelwit. :mrgreen:
Maar naast het goede nieuws over de turbo heb ik toch ook een vervelende mededeling. Ik was vandaag naar Bodegraven. En dat is a) een kippe-eindje met een XM. En b) met een prachtig lopende stille motor eigenlijk ook best saai. :shock:
:mrgreen:
Zou je dan toch een V6 nodig hebben om een petjes Golf ook daadwerkelijk in te kunnen halen ipv alleen bij te houden? :mrgreen:
Nee hoor. Het is juist kicken dat ze als eerste wegsprinten en terwijl hun motortje in no time geen koppel meer heeft ik met m'n 1.400 kg zware slagschip soepel deinend ze weer inhaal. 8)
Jaaaaaa! Mijn overleden dame was ook zo'n volkomen understated car :mrgreen:
Ben erg benieuwd hoe haar hart in jouw XM gaat kloppen!
Luceo non uro....
gister op weg naar mijn rondrit langs molens in de Kempen ook een stukkie op de E313 geboenderd. Achter een bmw met pet aan die het overduidelijk ook niet kon hebben dat ik er met gemak bij bleef. Bij 180 toch maar wat afstand gaan houden, ik had m'n lol al meer dan gehad en om er dan nog voorbij te knallen gaat me wat erg illegaal te hard. Ben best gehecht aan m'n rijbewijs namelijk
Ik maak me sinds kort weer 'ns druk over projectmatig werken en hoe je complexe multidisciplinaire projecten beheersbaar kunt houden. Zodoende realiseerde ik me dat La Soixante eigenlijk ook één groot project is dat uit ontelbaar veel deelprojecten bestaat met vele afhankelijkheden zodat het lekker complex is. :lolno:
Zo heb ik een nieuw deelproject gedefinieerd: de aircocompressor. :roll:
Wat is het geval? Voorafgaand aan de Grote Beun had ik bij Matthijs de compressor uit z'n TD gescoord omdat iets me zei dat dat verstandig was. En dat klopte want bij de oude was de magneetkoppeling al een heel eind op weg naar de eeuwige jachtvelden. Dus is de 'nieuwe' gemonteerd. Helaas komen nu de originele slangen niet goed uit op de aansluitingen. Op zich geen probleem want zo'n compressor kun je onder 4 verschillende hoeken monteren. In theorie althans. Want de juiste hoek waarbij de slangaansluitingen laag zitten is nu net de enige waarbij de compressor vanwege een uitstulping niet gemonteerd kan worden. :evil:
Dat vermoeden had ik al enige tijd en vandaag een foto van een TCT-blok met compressor gezien en inderdaad, de aansluitingen zitten laag.
Ter illustratie een afbeelding van Winparts:
Dus nu maar 'ns op zoek naar en goede en vooral betaalbare compressor die na montage in een TCT de slangaansluitingen onder heeft zitten.
Zit er nog een op t blok in Heusden...
Nou da's dan vlug geroggeld! :lol:
Dat is nou het mooie van fora zoals deze en internet in het algemeen. 8)
Je hebt hem er zelf uitgebeund :lol:
:schater:
Ja, dat was de generale oefening voor de Grote Beun. Toen was het belangrijkste gereedschap de betonschaar. :lol:
En vandaag heeft madame weer progressie gemaakt in haar reïntegratietraject: de kruiscontroleur is ook weer operationeel. :dans: Wat is een XM zonder cc een kale bak. :lol:
Vanwege m'n gestoei met de originele aircoslangen kon de cc-unit niet meer aan de zijkant van accubak hangen. En de bedrading die ik door het aircogat in het schutbord had lopen kon daar ook niet meer doorheen.
Dus:
- heb ik de unit voorop de accubak gemonteerd. Het past daar net tussen de koelfanrelais, radiateur en frame.
- de bedrading via de rechterkant door het schutbord geleid. Met dank aan Matthijs voor de tip (ik had het glad over het hoofd gezien :oops: ).
Vanwege de enorme 'omweg' was de bedrading te kort. Binnen was het een kwestie van 3 draadjes verlengen. Gelukkig moest daarvoor wel het halve dash los om ze netjes in de goot te leggen. :evil: En ach, als het toch losligt meteen maar het lampje van het dimlicht vervangen, dat ging soms pas aan na een bemoedigende dreun op het dashboard.
In de motorruimte was het een kwestie van verstand op nul en geduldig 10 draden verlengen. Onder de paravan loopt al een enkele draad in een kabelslang dus heb ik die route gebruikt voor de bundel. Ik moet zeggen dat het er netjes uitziet. 8)
Het einde van de kluslijst begint in zicht te komen. Ik wil alleen nog maar:
- het aircoverhaal afronden (pies of keek intussen),
- eindelijk 'ns de roest bij het rechterachterscherm onder handen laten nemen,
- rammelstokjes vervangen,
- nog een keer hydrorinçage,
- raamstijlen weer zwart maken,
- blokjesvelgen laten poedercoaten,
- raamgeleiders schoonmaken,
- enz., enz.
lekker bezig geweest weer Wim!Kruiscontrole is inderdaad wel heel erg fijn in de Xm. Daarom ben ik ook zo lang aan het eikelen geweest met m'n startissues....
Roest bij het achterscherm? Waar zit dat dan precies Wim?
Ik kan niet wachten tot de blokjes velgen eronder komen...niets haalt dat groen zo op als blokjesvelgen maar dat duurt nog wel een jaartje, of niet???
Roest zit op de rand van de wielkast. Dat zit er al zolang ik de auto heb dus wordt het nu toch wel een keertje tijd om er wat aan te doen. Dat zei ik een jaar geleden ook al. :oops:
Die blokjesvelgen zouden nog best 'ns snel kunnen gaan.
:dans:
En weer tijd voor een updeetje. Vanavond de airco compressor die ik bij Marco heb gescoord er onder gesleuteld. Deze is afkomstig van een TCT dus zou 'ie moeten passen. En dat is ook inderdaad zo: de slangen zitten nu netjes zonder wringen aangesloten. :clap:
Ik blijf het vreemd vinden dat de andere compressor, weliswaar van een TD niet op de juiste manier te monteren is. Zou het dan toch komen omdat ik after-market airco heb? :roll:
Enniewee, de volgende uitdaging heeft zich alweer aangediend. De auto is van voor tot achter tegen roest behandeld met motorolie. :twisted: We hebben er vanavond uitgebreid naar staan kijken en rond het vliegwiel is het kletsnat. Ergo, de krukaskeerring.
Die zou te vervangen zijn door de bak 'effe' opzij te leggen. Ik heb met Ruud, de opperbeun van de beunclub overlegd en hij heeft ervaring en wil me helpen. Dus dat ga ik t.z.t. plannen.
En ook nog goed nieuws: als je de ellende door de lekkende keerring weglaat zie je een kurkdroog motorblok. :dans: Zelfs de turbo is niet vochtig!
Tja, en als ik dan de motor niet hoor tijdens het rijden en het veergedrag ervaar dan zie ik alweer minder op tegen 2 dagen stoeien met een versnellingsbak.
Wim, zie cafe..
Vergelijk even de diameter van de krukaskeerring met een ES9J4.. Staat als het goed is wel in service Citroen..
Ik heb voor de ES9 diamter de originele stempel om die keerring te monteren! Weet je zeker dat het goed gaat...
Er staat me inderdaad bij dat heer S. zei dat ze hetzelfde zijn. Maar ik zal het morgen opzoeken.
OMG, Gek wordt je daarvannnnnnnnnnn.... :x
Dat valt wel mee hoor. Je wordt pas gek als steeds dezelfde problemen blijven terugkomen. Ik heb gisteren bij de beunclub van 2 mensen verhalen gehoord over motoren die blijven lekken. Onder meer een Porsche motor die steeds z'n olie loost en een Chrysler die ook niet lekvrij te krijgen is.
Jammer dat je dit nou net moet gebeuren, maar gelukkig ben je nog optimistisch :D.
Die lekkende Chrysler-Jeep zal vast wel die van Jim zijn met zijn kurken pakking en vlakke deksel :mrgreen:
Nee, niet eens. Gewoon zo'n vierkant wannabe off-the-road hok. Zo eentje die in Amerikaanse films tijdens het de afgrond in donderen in de fik vliegt.
Best wel een bummer Wim. Maar als je een goede stempel kunt gebruiken, zie ik het nog wel goed komen.
Mooi dat je het zonnig inziet, en je hebt gelijk: Het is een goede auto met 1 mankement. En zo bekeken valt het mee.
Ik heb gisteren met mijn vrouwelijke (en technisch aangelegde) collega over de keerringproblematiek zitten praten en dit is haar advies:
:mrgreen:
Pagina's