Lamelletjes van de radiateur heb ik in het verleden weleens netjes rechtgekamd met een vlooienkammetje voor de kat. Ik ben serieus nu!! :!:
Ellendig voor je, zo'n skim-actie. En ook kl*te dat je ff aan je installatie moet sleutelen voordat hij goed werkt. Gelukkig heb je benzine nog als backup.
Ik merk ook dat ik nu ff flink zal moeten werken aan het inhalen van achterstallig regulier onderhoud, en hoop daarna beloond te worden met nóg meer rijgenot. Helaas een al te bekend verhaal bij onze dames.
Gelukkig heb je een goed adres waar ze je helpen met dit soort makken! Ook goed van je dat je dat dan hier post, zo kunnen andere gasrijders zien waar ze goed terecht kunnen. Doen ze het niet voor niks.
Een uienkam doet het volgens mij ook wel, heeft alleen wat langere tanden?........ We gebruiken ze in de centrale verwarming voor het schoonkrabben van de aluminium wisselaars.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op zich functioneert het verder prima, hij trok alleen onderin voor geen meter (maar de CO moest nog afgesteld worden + ik kan me voorstellen dat ie niet de gasdruk binnen krijgt die verwacht wordt). Vanaf 1500 tpm gaat het vrij vlot, vanaf 3000 zoals op benzine.
Hij is wel een héél stuk stiller op LPG.
Nou ja, ik ga in het weekend wel weer even speuren. Heb weer een belachelijk drukke week dus momenteel komt er even niet van.
Heb ik trouwens een ontluchtingspunt gemist? Ik heb de radiateur weer gevuld met de inbusbout op het thermostaathuis eruit. Zag op de verwarmingsleidingen en op de radiateur zo gauw niks zitten, maar het was donker...
Ja, je hebt 2 ontluchtingspunten gemist. Een zit boven het thermostaathuis (of ben ik nu in de war met de Xant? :roll: ) De tweede is een kunststof boutje bovenop de rubberslang naar de kachelaansluiting.
Er zijn overigens 2 manieren van ontluchten. De meestbeschreven is die uit de Haynes. En die vind ik ruk.
En die uit de vraagbaak, die ik prefereer:
- Open alle ontluchtingsschroeven.
- Vul het koelsysteem langzaam.
- Sluit de ontluchtingsschroeven zodra de koelvloeistof er zonder luchtbellen uitkomt.
- Start de motor en laat deze ongeveer 2 min. op ongeveer 2000 toeren draaien.
- Vul bij tot aan de dop.
- Plaats de dop, doe de motorkap dicht, start de motor en laat de koelfan een keer aan- en afslaan.
- Stop de motor, laat 'm afkoelen en vul dan bij tot aan de merkstreep.
Het is belangrijk dat je de motorkap dichtdoet, anders duurt het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeel lang voordat de fan aanslaat.
En waarom ik de Haynesmethode ruk vind? Omdat er dan lucht in het systeem blijft en je er na een paar minuten rijden weer een liter bij kunt gooien. :evil:
Ik heb de radiateur weer gevuld met de inbusbout op het thermostaathuis eruit. Zag op de verwarmingsleidingen en op de radiateur zo gauw niks zitten, maar het was donker...
wimb zegt:
Ja, je hebt 2 ontluchtingspunten gemist. Een zit boven het thermostaathuis (of ben ik nu in de war met de Xant? :roll: ) De tweede is een kunststof boutje bovenop de rubberslang naar de kachelaansluiting
Dan heb ik dus op de juiste plaatsen gezocht en er maar één gemist.. Met licht nog even gekeken. Die op de verwarmingsslang is eraf en dichtgekit? :?
Da's niet best. Die op de slang is eigenlijk de belangrijkste omdat het je hoogste ontluchtingspunt is. Ik adviseer je zo'n kunststof schroefje uit een sloper halen. Kit er voorzichtig uit pulken en schroefje er in.
Tjemig: If you can't fix it with ductape, it aint fixable at all. :roll:
Knijp dan in de slang om de luchtbel terug te 'pompen' richting het thermostaathuis. Niet de andere kant op want dan kom je in de ijzeren leidingen van je kachelradiateur uit.
Ik blijf er bij dat je beter die kit er uit kunt pulken en ergens dat schroefje op de kop tikken. De slang vervangen is:
a) duur (Citroënrubber is duur)
b) het is geen fijne klus om bij het schutbord de slangklemmen er weer op te krijgen: je citeert erg veel uit de Bijbel omdat je geen manoeuvreerruimte hebt.
Och ja, zo lijkt het natuurlijk wel alsof ik een héél interessante mobiel heb. Veel leuker dan al die saaie TCT's en V6-en die hier rond rijden, zo'n gewone tweeliter ;)
Madame begon net storingen te geven op de stroom, na een erg moeizame start. Begin de indruk te krijgen dat ik een slechte (NIEUWE) accu heb of dat ik last heb van lekstroom. Verder vond ze het nodig om onderweg nog even flink in te houden en 5 sec later gewoon weer volop door te trekken. Het begint een beetje irritant te worden..
lekstroom wisselt tussen 0.01 en 0.00 A... durf 'm eigenlijk niet op de gewone aansluiting te meten - ik krijg namelijk een piek van 12A op het moment dat ik de verbinding maak, maar die zakt meteen weg.
Zou in principe volgens mij wel genoeg zijn om het zekeringetje in m'n multimeter naar de volgende wereld te helpen... :)
Die piek, is dat normaal? >> Dat de lekstroom verder laag genoeg is geloof ik wel..
Ontdekte trouwens ook een steeds sterker wordende rammel rechts voor onder de auto (*knoek* als ik een drempel op/af ga), en na een pittige snelwegrit voelt het alsof m'n wiel er "los" onder zit, alsof ie een klein beetje van links naar rechts kan vallen. De auto is hierbij erg zoekerig aan het worden.
Ik gok fusee, gezien de draagarm er goed en stevig onder lijkt te hangen. Heeft er iemand betere ideeën?
Denk dat ik voorlopig ff spullen ga verzamelen en weinig repareren, en dan als het iets warmer is m'n nieuwe motor en bak eronder klussen incl. nieuwe koppakking, koppeling, keerringen, wat rubbers enz.
Als het maar héél blijft en in orde is daarna... Ben dit gedoe een beetje beu.
Ik raad je aan om alle kogels van de ophanging even checken met een koevoet, een lichte rammel over slecht wegdek zijn de pokkapokstangen (reactiestangen) links en rechts, die zijn vrij simpel te vervangen.
De rubbers van de draag armen kunnen ook een zoekerig gedrag vertonen.
rammelende guilden kunnen allerlei kogels en lagers zijn uit de voortrein. Ivm het zoekerige gedrag zou ik kijken naar de kogels van de spoorstangen.
De vorige eigenaar kan best een stoepje geraakt hebben met de afgelopen winter..... :roll: .
Ik heb in het verleden met glad weer altijd auto`s gezien waar de afschroefbare kogels aan de spoorstangen afgebroken waren en dan viel er absoluut niet mee te rijden want het wiel gaat alle kanten op.
Dan denk ik aan de spoorstangen. Het is volgens mij geleidelijk aan steeds erger geworden, maar toen ik gisteravond op aardige snelheid een bochtje probeerde te nemen was het ineens net alsof m'n voorwiel zelf ging bepalen waar ie heen ging :evil: Vanavond maar eens even kijken.
Toi toi toi zou Ted de Braak gezegd hebben,
Heel veel succes voor de rest met alle klussen en laat je nooit meer scimmen!!
Maar op zich functioneert het dus prima nu? Afgezien van de lekkage natuurlijk, maar da's op te lossen, toch?
Vervelend van dat skimmen :evil: !
Als de lek verholpen is, dan kun je toch weer prima rijden?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Lamelletjes van de radiateur heb ik in het verleden weleens netjes rechtgekamd met een vlooienkammetje voor de kat. Ik ben serieus nu!! :!:
Ellendig voor je, zo'n skim-actie. En ook kl*te dat je ff aan je installatie moet sleutelen voordat hij goed werkt. Gelukkig heb je benzine nog als backup.
Ik merk ook dat ik nu ff flink zal moeten werken aan het inhalen van achterstallig regulier onderhoud, en hoop daarna beloond te worden met nóg meer rijgenot. Helaas een al te bekend verhaal bij onze dames.
Gelukkig heb je een goed adres waar ze je helpen met dit soort makken! Ook goed van je dat je dat dan hier post, zo kunnen andere gasrijders zien waar ze goed terecht kunnen. Doen ze het niet voor niks.
Vlooienkam :!: Ligt zo voor de hand, daar kom je gewoon niet op. Prima tip. :idea:
Een uienkam doet het volgens mij ook wel, heeft alleen wat langere tanden?........ We gebruiken ze in de centrale verwarming voor het schoonkrabben van de aluminium wisselaars.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
pas op dat je de dunne buisjes niet raakt, die zijn zo gevoelig :wink: .
Met die lange tanden moet je hem schuin houden dan lukt het wel.
Op zich functioneert het verder prima, hij trok alleen onderin voor geen meter (maar de CO moest nog afgesteld worden + ik kan me voorstellen dat ie niet de gasdruk binnen krijgt die verwacht wordt). Vanaf 1500 tpm gaat het vrij vlot, vanaf 3000 zoals op benzine.
Hij is wel een héél stuk stiller op LPG.
Nou ja, ik ga in het weekend wel weer even speuren. Heb weer een belachelijk drukke week dus momenteel komt er even niet van.
Heb ik trouwens een ontluchtingspunt gemist? Ik heb de radiateur weer gevuld met de inbusbout op het thermostaathuis eruit. Zag op de verwarmingsleidingen en op de radiateur zo gauw niks zitten, maar het was donker...
Ja, je hebt 2 ontluchtingspunten gemist. Een zit boven het thermostaathuis (of ben ik nu in de war met de Xant? :roll: ) De tweede is een kunststof boutje bovenop de rubberslang naar de kachelaansluiting.
Er zijn overigens 2 manieren van ontluchten. De meestbeschreven is die uit de Haynes. En die vind ik ruk.
En die uit de vraagbaak, die ik prefereer:
- Open alle ontluchtingsschroeven.
- Vul het koelsysteem langzaam.
- Sluit de ontluchtingsschroeven zodra de koelvloeistof er zonder luchtbellen uitkomt.
- Start de motor en laat deze ongeveer 2 min. op ongeveer 2000 toeren draaien.
- Vul bij tot aan de dop.
- Plaats de dop, doe de motorkap dicht, start de motor en laat de koelfan een keer aan- en afslaan.
- Stop de motor, laat 'm afkoelen en vul dan bij tot aan de merkstreep.
Het is belangrijk dat je de motorkap dichtdoet, anders duurt het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeel lang voordat de fan aanslaat.
En waarom ik de Haynesmethode ruk vind? Omdat er dan lucht in het systeem blijft en je er na een paar minuten rijden weer een liter bij kunt gooien. :evil:
Dan heb ik dus op de juiste plaatsen gezocht en er maar één gemist.. Met licht nog even gekeken. Die op de verwarmingsslang is eraf en dichtgekit? :?
Da's niet best. Die op de slang is eigenlijk de belangrijkste omdat het je hoogste ontluchtingspunt is. Ik adviseer je zo'n kunststof schroefje uit een sloper halen. Kit er voorzichtig uit pulken en schroefje er in.
Ok. mocht het niet lukken prik er een gaatje in en dan ducttape eromheen :lol:
Tjemig: If you can't fix it with ductape, it aint fixable at all. :roll:
Knijp dan in de slang om de luchtbel terug te 'pompen' richting het thermostaathuis. Niet de andere kant op want dan kom je in de ijzeren leidingen van je kachelradiateur uit.
Ik blijf er bij dat je beter die kit er uit kunt pulken en ergens dat schroefje op de kop tikken. De slang vervangen is:
a) duur (Citroënrubber is duur)
b) het is geen fijne klus om bij het schutbord de slangklemmen er weer op te krijgen: je citeert erg veel uit de Bijbel omdat je geen manoeuvreerruimte hebt.
Wim??? Schat, zou je wat eeeeeeee weg kunnen halen, dan ziet het er weer een beetje appetijtelijk uit. :wink:
Ik plaats wel een paar <enters>. :lol:
Zo goed moppie?
Toppie...
Voortaan doe ik zuks wel via de pb, want dat vervuilen van topic's houd zo natuurlijk ook niet op. :wink:
Och ja, zo lijkt het natuurlijk wel alsof ik een héél interessante mobiel heb. Veel leuker dan al die saaie TCT's en V6-en die hier rond rijden, zo'n gewone tweeliter ;)
Als alles interessant is dan wordt het gewone toch interessant? :wink:
Ik denk het ja :P
Madame begon net storingen te geven op de stroom, na een erg moeizame start. Begin de indruk te krijgen dat ik een slechte (NIEUWE) accu heb of dat ik last heb van lekstroom. Verder vond ze het nodig om onderweg nog even flink in te houden en 5 sec later gewoon weer volop door te trekken. Het begint een beetje irritant te worden..
Pff.. lek opgelost, loopt netjes stationair op gas. Geef ik gas, valt ze uit. AAARGH!
Heb je je lekstroom gemeten? Dat moet in de orde van 4 mA zitten.
lekstroom wisselt tussen 0.01 en 0.00 A... durf 'm eigenlijk niet op de gewone aansluiting te meten - ik krijg namelijk een piek van 12A op het moment dat ik de verbinding maak, maar die zakt meteen weg.
Zou in principe volgens mij wel genoeg zijn om het zekeringetje in m'n multimeter naar de volgende wereld te helpen... :)
Die piek, is dat normaal? >> Dat de lekstroom verder laag genoeg is geloof ik wel..
Ontdekte trouwens ook een steeds sterker wordende rammel rechts voor onder de auto (*knoek* als ik een drempel op/af ga), en na een pittige snelwegrit voelt het alsof m'n wiel er "los" onder zit, alsof ie een klein beetje van links naar rechts kan vallen. De auto is hierbij erg zoekerig aan het worden.
Ik gok fusee, gezien de draagarm er goed en stevig onder lijkt te hangen. Heeft er iemand betere ideeën?
Denk dat ik voorlopig ff spullen ga verzamelen en weinig repareren, en dan als het iets warmer is m'n nieuwe motor en bak eronder klussen incl. nieuwe koppakking, koppeling, keerringen, wat rubbers enz.
Als het maar héél blijft en in orde is daarna... Ben dit gedoe een beetje beu.
Ik raad je aan om alle kogels van de ophanging even checken met een koevoet, een lichte rammel over slecht wegdek zijn de pokkapokstangen (reactiestangen) links en rechts, die zijn vrij simpel te vervangen.
De rubbers van de draag armen kunnen ook een zoekerig gedrag vertonen.
rammelende guilden kunnen allerlei kogels en lagers zijn uit de voortrein. Ivm het zoekerige gedrag zou ik kijken naar de kogels van de spoorstangen.
De vorige eigenaar kan best een stoepje geraakt hebben met de afgelopen winter..... :roll: .
Ik heb in het verleden met glad weer altijd auto`s gezien waar de afschroefbare kogels aan de spoorstangen afgebroken waren en dan viel er absoluut niet mee te rijden want het wiel gaat alle kanten op.
Dan denk ik aan de spoorstangen. Het is volgens mij geleidelijk aan steeds erger geworden, maar toen ik gisteravond op aardige snelheid een bochtje probeerde te nemen was het ineens net alsof m'n voorwiel zelf ging bepalen waar ie heen ging :evil: Vanavond maar eens even kijken.
In mijn vorige verhaal kon ik niet op de naam stuurkogels komen :roll: .
Tussen de spoorstangen en je fusees zitten je stuurkogels, daarin moet je het gaan zoeken.
Pagina's