Remblokken vervangen.
Zie hier met wat plaatjes.
Zie haynes voor meer
Een klus die zelf goed te doen is. Investeer in een pot- of garagekrik en assteunen (kost €50 - €150) en je hebt de kosten er weer uit. Het is vies werk.
Shop even voor de goede remblokken voor jouw type XM.
Vooraf:
Noteer je km-stand, want remblokken gaan aan de voorkant gemiddeld 30.000 km mee. Achter gaan veel langer mee.
Nodig:
• Krik
• Assteunen
• Wielmoersleutel
• Combinatietang
• Platte schroevendraaier
• Hamer
• Kleine schroevendraaier
• Schuurpapier
• Staalborstel
• Remmenreiniger
• Nieuwe remblokken
• Kopervet
• LHM-olie
Tijd: 1 ½ uur.
Stap 1
• Draai de wielmoeren een beetje los.
• Zet wagen in de hoogste stand.
• Zet wagen voor de zekerheid op de handrem.
• Krik de wagen op.
• Plaats as-steun en laat wagen zakken met de krik.
• Draai bij pot- of garagekrik de krik weer vast.
• Laat de krik gewoon zitten. Auto steunt nu op as-steunen en krik.
• Draai wielmoeren er verder af en verwijder wiel.
• Draai stuur naar links al je met het linker wiel begint.
• Haal handrem eraf.
Stap 2
• Verwijder handremkabel met de tang door aan nippel te trekken en deze eruit te halen.
• Haal het borgklemmetje er met de tang eruit.
• Tik de borgstang met hamer en kleine schroevendraaier eruit (naar de binnenkant).
• Bewaar alles goed.
Bij een Bij een 288mm remklauw gaat dat idd met een boutje.
Zie:
Stap 3
• Klap de houder van de remblokken omhoog.
• Verwijder de 2 draadjes voor de remblokwaarschuwing (als deze nog aanwezig zijn)
• Verwijder de remblokken.
Stap 4
• Maak de remblokhouder schoon met de staalborstel. Flink boenen met beleid.
• Spuit eventueel na met remmenreiniger.
Stap 5
• Kijk of alle rubbers nog heel zijn.
• Smeer de buitenkant van de remcilinder even in met een beetje LHM op een doekje en ook deze. Dat is de stang waarop de houder draait. Op het plaatje onderaan.
• Draai de remcilinder terug met de platte schroevendraaier met de klok mee.
• Duw en draai de remcilinder helemaal terug.
• Dit duurt langer dan je denkt.
Stap 6
• Zorg ervoor dat de inkeping op de remcilinder naar boven staat.
• Schuur de borgstang even op met het schuurpapier, want dan gaat deze er gemakkelijker weer in.
• Doe wat kopervet op de buitenkant van de remblokken.
• Plaats remblokken. Binnenkant heeft een uitstulping die precies past in de inkeping van de remcilinder.
• Plaats de 2 draadjes voor remblokwaarschuwing (hoeft niet, maar kan).
• Klap de remblokhouder weer terug.
Stap 7
• Tik de borgstang er weer in. Let op het gaatje, want deze moet horizontaal liggen.
• Plaats het borgveertje.
• Haak de handremkabel er weer in.
Stap 8
• Na montage van het wiel doe hetzelfde met de andere kant.
Rem de komende 500 Km met beleid, zodat remblokken zich kunnen zetten is mij altijd gezegd.
Draai na een rit voor de zekerheid de wielbouten even vaster.
Voor de achterremmen gaat het net even anders.
• Er zit geen borgpen om de remblokhouder op zijn plek te houden, maar een bout en moer.
• Moer zit aan binnenkant en deze wil weleens erg vastzitten of doorgedraaid zijn.
• Vervelend. Dus eerst inspuiten en wachten voordat je deze loshaalt.
• Gaat het niet los dan wordt het zagen of dremelen. Je hebt dan een nieuw boutje en moertje nog. Is als setje te koop of anders zoeken bij de ijzerhandel.
• De remcilinder hoef je niet te draaien, maar moet je induwen. Dit kan met een waterpomptang en eventueel wat houtjes (bv. roerstaafjes voor verf) tussen de bekken als je bang bent om de boel kapot te maken.
• Voor de rest precies hetzelfde. Blokjes eruit, schoonmaken remklauw, blokjes voorzien van kopervet, ...
Succes.
:clap:
Je bent me voor, ik heb dezelfde klus een tijdje geleden ook gedaan en de foto's en een half verhaal gemaakt :wink:
Ik kwam wel wat dingen tegen die ik net helemaal kan plaatsen met mijn herinnering.
Mijn Xm is een V6 van '98, laatste type. Wellicht dat er andere klauwen opzitten dan op de jouwe?
Zo heb ik nog meer halfaf verhalen hoe je dingen doet. Elke keer vergeet ik foto's te nemen. En sprokkel ze maar op het internet van anderen.
Als er aanvullingen zijn dan graag.
Ik zie bekende foto's :wink:.
Er zijn 3 typen voorremmen op de XM geweest qua diameter (met bijbehorende dikte): 275mm, 283mm en 288mm. De eerste 2 typen zijn qua (de)monteer werk gelijk aan elkaar (de beschrijving hoort hierbij), de laatste is op details ietsje anders. Ik denk dat Gerrie dat ook bedoelt :wink:.
V.w.b. de eerste rit na montage van remblokken en/of met remschijven moet er juist flink ingeremd worden. De eerste keren dat er geremd wordt voelt aan alsof er weinig gebeurd, zodra de remmen heter worden neemt de remkracht voelbaar toe totdat die constant blijft. Doe je dit niet dan kunnen de remblokken hard worden en kun je ze weer vervangen omdat ze niet voor een goede remvertraging zorgen.
Bij mij zat er de laatste keer zelfs een sticker bij voor op het stuur met:
Eerste 1000 km hard remmen voorkomen
Dat geldt misschien voor de klant, maar de monteur moet na het vervangen van de remmen altijd goed inremmen.
Vast om te controleren of hij zijn werk wel goed gedaan heeft en de remmen het wel doen. :mrgreen:
BIj mij zat de sticker er bij, daar heb ik me netjes aan gehouden.
Dat nieuwe blokken de eerste aantal kilometers ruk remmen kan ik wel bevestigen.
Ik herken voornamelijk die pen niet die je eruit moet tikken.
Bij mij moest ik een bout met borgplaatje verwijderen om de klauw omhoog te kunnen klappen....
Bedoel toch echt deze pen.
Veertje links eruit halen en pen eruit tikken.
Dat was mijn 283mm remklauw :lol: . Bij een 288mm remklauw gaat dat idd met een boutje :wink:
Deze beschrijving zal uitgebreid worden met specifieke handelingen voor de 288mm voorremmen :wink:
die inderdaad, daar staat me niets van bij. Ik heb deze losgehgaald:
waarna de klauw omhoog kan klappen:
dat zal dus wel een verschil in uitvoering zijn....