Hallo liefhebbers.
Een vraag over mijn koelventilator.Als deze aanslaat begint hij heel moeilijk op te starten.Heb hem al los gehad en de contacten schoongemaakt,maar hij blijft slecht op toeren komen.Ik denk dat het een massa probleem is ,maar kan de massa niet vinden.Heeft iemand een idee waar deze zit?
Het kan ook een slechte koelvinmotor zijn; heb ik een jaartje geleden ook gehad. En als je een beetje pech hebt zijn die in ieder geval nieuw NFP, dus dan moet je op zoek naar een goede 2e hands.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kun je dat 'moeilijk opstarten' wat nader toelichten? Wat gebeurt er precies (niet)?
Is het niet het typische XM-probleem met de relais, zoals Rene ook heeft?
En welke contacten heb je precies schoongemaakt?
Als hij aanslaat dan gebeurt dit wat schokkerig in de auto gaan de lampjes wat flikkeren.De koplampen beginnen ook wat te flikkeren.De relais heb ik al uit gewisseld.Dit helpt ook niet.Wat de contacten betreft,deze zitten achter op de ventilatormotor.Als je de complete ventilator uitbouwt dan zitten ze achter op(insteek).Ik denk dat het een massa probleem is?De koelfan van de airco was al kapot dus ik kan ze ook niet even omwisselen, helaas.
Erwin
Is het niet zo dat beide koelvinnen zowel de reguliere koeling als de airco bedienen? Radiateur en airco-radiateur zitten toch achter elkaar gemonteerd.
Volgens een bepaald tempuratuur afhankelijk schema komt er 1 vin in of 2, op lage of hoge snelheid. Bij te hoge kvs temperatuur wordt de airco automatisch uitgeschakeld, zodat de vin-koeling alleen tbv kvs komt.
Doorrijden met 1 kapotte koelvin lijkt me dus vragen om problemen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
zoiets dacht ik ook. Beide vinnen moeten op halve kracht gaan draaien als de airco aangaat/staat.......
Als de verlichting gaat flikkeren dan denk ik eerder aan een slechte accu. Daar heeft o.a. Benny heel veel hele slechte ervaringen mee met heel veel spookstoringen. :?
Wat is de klemspanning bij motor uit en draaiende motor?
Heb een andere fan besteld bij Citroville,zei zeiden ook dat beide ventilatoren moeten gaan draaien.
Wat de accu betreft deze is goed,getest met een een accu tester.
Erwin
Heb de 'nieuwe'fan inmiddels geplaatst,maar heb hem nog niet zien draaien.Misschien te koud buiten om de airco te te laten draaien.Heb er ook 2 nieuwe relais ingezet,het onregelmatig haperen/draaien van de koelfan is nu over.
Erwin
Afgelopen zaterdag geleerd: onder de 4 graden buitentemperatuur wordt de aircocompressor niet aangestuurd.
Ok,ik heb hem nu in de garage staan,dus ik ga hem morgen testen.Wat ik wel vreemd vind is dat de beide ventilatoren niet tegelijk beginnen te draaien.Wat eigenlijk wel zo hoort volgens mij.
Erwin
Ze moeten inderdaad allebei tegelijk langzaam of snel draaien. Bij mij draaide eentje langzaam en de ander niet en dat kwam door de Bitron module. Wat niet logisch is als je naar het elektrisch schema kijkt. :roll:
de airco doet het dan wel niet onder de 4 graden (de compressor komt niet in), volgens mij gaan de fans wel draaien op halve kracht als je de airco aanzet.
@Wim, dat was bij mijn xm ook zo voordat ik ze ging vervangen door goede exemplaren, wellicht door toenemende weerstand van de motoren?
@Gerrie, dat dacht ik ook :wink:.
Heb hem een nachtje binnen gehad,maar geen actie bij de fan van de airco.Hij gaat ook niet tegelijk draaien met de koelfan.Waarschijnlijk zal het airco systeem wel niet niet genoeg koudemiddel meer bevatten,van het zomer deed hij het nog wel.Weer een 'klusje' er bij!!
Erwin
zelfs dan gaan normaal gezien beide fans op halve snelheid draaien als je de airco aanzet....
Althans dit was bij mij het geval. Systeem was leeg, compressor kwam niet in. Maar bij aanzetten van de airco op het bedieningspaneel ging toch keurig het lampje branden en gingen de fans draaien.
Inderdaad. De aansturing van het paneeltje zegt dat de airco ingeschakeld moet worden. Dit gaat naar de Bitron die daarop de fans op halve snelheid laat draaien. Verderop in het circuit zit de over- en onderdrukschakelaar die bepaalt of de compressor wel of niet kan worden ingeschakeld.
De Bitron module geeft 1 signaal voor halve en 1 voor volle snelheid. Het is dus niet zo dat elke fan apart wordt aangestuurd.
Heb vandaag een Proxia opgehaald,dit maakt het zoeken van storingen een stuk gemakkelijker :D Heb alle computers kunnen resetten zo ook mijn veercomputer,het ha lampje doet het nu na een half jaar ook weer bij het op het contact zetten.Nu maar hopen dat de AC het ook weer doet.Iedereen nog bedankt voor de reactie's.
Erwin
Links voor bij de koplamp zit een rijtje relais. Twee daarvan bedienen de koelventilatoren. De relaisvoeten zijn van een uiterst bedenkelijke kwaliteit. Ik ben ze nu aan het vervangen door nieuwe, Brezan heeft goed en goedkoop spul.
De regeling kiest tussen twee mogelijkheden: Serie en parallel. In serie draaien ze beide halve kracht en parallel voluit. Er loopt aardig wat stroom door die dingen, dus goede contacten zijn vitaal en dat is nu precies wat die rotrelaisvoeten niet aankunnen. Bij mij heb ik de relais met tyraps gezekerd, anders vallen ze er onderweg gewoon uit.
Zeer goed schoonkrabben en met vaseline weer in elkaar kan de zaak een tijdje op gang houden. Ik kies voor nieuw.
Met die fanmotoren is zelden wat mis, een enkele keer zit er eentje vast.
Ze zijn bijna niet ongeschonden te slopen, dus vervangen is de beste optie.
Tenslotte: Met dit winterweer kan je heel goed zonder.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Dank je voor de tip.Ik heb mijn computer uitgelezen en in die van de airco zit nog een storing van de "kachelhuis thermostaat" deze moet ik nog bestellen,misschien dat hij het dan weer doet.Dit moet ik eerst nog maar even uitsluiten.
Erwin
Volgens mij zijn alle drie de relais voor de ventilatoren. eentje zet de ventialtoren aan of uit. en twee andere zorgen dat ze in serie op parallel draaien. in serie krijgen ze 6v dus draaien ze langzaam zodra de koelwater temperatuur een bepaalde waarde heeft bereikt schakelen twee relais de twee ventilatie motoren parallel, krijgen ze allebei 12V en draaien sneller
Nope, ten minste één is voor de startmotor
En een handtekening!!!!
klopt. Er zitten er vier naast elkaar.
Relais 813 zet de ventilator motoren aan.
814 en 815 bepalen of ze in serie of parallel draaien.
dit zijn de drie meest linker relais
Beste forumleden,
Dit is dan wel een wat oudere topic , maar toch een vraag over dit onderwerp!
Heb zelf een probleem met de koeling van mijn diesel (2.1td autom.1995 175000km).
Wanneer ik bergen rijd (en die heb ik hier toevallig veel) loopt mijn koelwatertemperatuur op. (100 gr en meer)
Als ik op de autobahn op hogere snelheid rij (180+) loopt het koelwater ook op.
Wanneer ik de verwarming opendraai kan ik het temperatuur weer na beneden brengen.
Batterij is nieuw net zoals de thermostaat (speciaal voor automaat) en vloeistof is ook ververst.
Koelvinnen draaien bijde als ik airco aanzet op halve kracht.......
Als de koelvloeistof warm is (dus boven de 90gr) draait er nog maar een koelvin op volle kracht. (bijrijderszijde)
Was twee weken geleden in nederland op familie bezoek en heb bij een citroen dealer in Limmen om een diagnose gevraagd
deze vertelde me dat waarschijnlijk de radiator niet meer goed werkt en dat de koelventilators goed werken (?)
Wie weet raad (relais voeten heb ik schoongemaakt)
groet uit oostenrijk
Remco
Dus de koelventilatoren werken wel goed?
Als hij zegt dat de radiator het niet meer goed doet, kan dat betekenen dat er erg veel vuil in zit, waardoor hij zijn koelcapaciteit verliest, en ook uitwendig kan die smerig zijn. Je kunt bij de radiator als je hem gedemonteerd hebt de hogedrukspuit er op zetten, En anders gewoon de radiator vervangen..
Een thermostaat kan ook als die nieuw is problemen veroorzaken. Zo heb ik de mijne ook moeten vervangen na slechts 7500 kilometer. Ik hoop niet voor je dat dat het is, want hij zit echt op een rotplek bij de 2.1td.
Dank je voor de snelle reacite Djidde,
Uitwendig is de radiator schoon. Wordt met regelmaat met de kärcher schoongespoten. De thermostaat werkt ook naar behoren.
Wat mij erg intresseerd is of de ventilatoren goed aangestuurd worden m.b.t. halve snelheid beide , en volle kracht maar 1.
Uiteraard kan een radiator vervuilen en daardoor de koelkanaaltjes verstoppen. Maar wil graag zekerheid voordat ik er een nieuwe radiator inhang en hetzelfde probleem blijf houden.
groet
Nee dus, rond de 100 en ? graden moeten ze beide op volle sterkte draaien!
Als er maar een volop draait klopt er iets niet.
Ik moet nazien bij hoeveel graden exact, maar meende ergens rond de 105.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je Mark voor de reactie,
Dus de dealer had het mis en klopt er iets niet? De linker gaat op volle kracht (als ik voor de auto sta) en de rechter schakelt zich weer in als de linker weer op halve kracht gaat. Temperatuur staat dan over de 90gr als ie op volle kracht gaat draaien. Is dit een probleem wat uit de bitron komt of moet ik beginnen met relais te wisselen.
groet remco
Naast/voor het potje van je dieselfilter zit een bruine stekker. Ik meen rechts. Let niet op de rode pijl. Als je die bij draaiende motor eraf haalt dan moeten beide ventilatoren op volle sterkte gaan draaien. Anders even de 3 relais die bij de koplamp aan de bestuurderskant zitten loshalen ne schoonmaken en natuurlijk invetten met vaseline.
Beide ventilatoren moeten op volle kracht draaien bij te hoge temperatuur en op den duur ook in stilstand in de hitte en volle airco aan; je hoort ze loeien.
Klinkt een beetje als een bedradingsprobleem of zo? Zijn de relaisvoeten nog wel goed?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hebbes!
Tussen de 90-95 graden draaien de fans op stand 1, tussen de 95 en 100 graden op stand 2.
Bij 115 graden gaat de lamp knipperen, bij 118 graden brand deze constant.
De airco schakelt uit bij 112 graden kvs temperatuur.
De thermostaat moet openen bij 85 graden.
Bron: Citroen info rapide no. 21
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's