schoonspoelen LHM

20 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
schoonspoelen LHM

0 graden buiten, all systems work . :D
Gelukkig geen gedoe meer met weigerende stuurbekrachtiging , falende remmen en vastzittende vering.
Van de week nieuwe LHM er in gedaan, Hydrau er weer uit , zag toch nog wat vervuiling het vat binnenkomen dat in de rest van het systeem zat en wat je er niet totaal uitkrijgt .
Is er een makkelijke manier om je LHM schoon te spoelen zonder ieder keer je vat er af te moeten halen en de filters te reinigen :wtf: ?
Groetjes,Jos :zwaai:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: schoonspoelen LHM

Je zou het er uit kunnen pompen maar dan krijg je vat niet schoon, je zou wel een tweede vat kunnen zoeken en die goed schoon maken en op de plank leggen,
zodat je bij een volgende lhm wissel die er in kan hangen!?

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: schoonspoelen LHM

Bij Renard "zuigen" ze het vat leeg waarna het er afgehaald wordt :wink:

wimb
afbeelding van wimb
Re: schoonspoelen LHM

Ik begrijp je vraag niet helemaal Jos. Wil je weten of er een manier is om al het vuil uit het systeem te krijgen? Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: schoonspoelen LHM

zegt:

Wil je weten of er een manier is om al het vuil uit het systeem te krijgen?

Ja Wim.
Er zit nogal wat sludge in , restanten van een additief wat ik nooit had moeten gebruiken.
Nou kan ik wel iedere keer gymnastieken en vervolgens de filters schoonmaken in het voorraadvat om op die manier de boel een beetje schoner te krijgen , maar ik vroeg mij af of dat niet wat eenvoudiger kan zonder de hele handel iedere keer weer te moeten demonteren .
Merk ook dat die filters bovendien niet het hele fijne sludgemateriaal er uit filteren.
Dus misschien worden het wel koffiefilterzakken die ik ga gebruiken :D
Groet,
Jos

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: schoonspoelen LHM

Om zoveel mogelijk vuil uit het systeem te krijgen, moeten de filters en het vat schoongemaakt worden. Dus dat wordt toch telkens het vat eruit halen en spoelen via de remnippels.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: schoonspoelen LHM

OK .Maar als ik nou alle retourleidingen boven op het vat ( de dikke toevoer laat ik er in hangen) loshaal , samenbind en in een trechter in een emmertje met daarin een fijn filter laat lopen en het gefilterde gedeelte steeds weer in `t vat gooi
en dan flink gymnastieken er tussendoor.
Daarvoor natuurlijk wel even de filters en vat schoonmaken, wat dan ook makkelijk kan zonder die leidingen.
Je hoeft dan enkel de toevoer even los te halen of misschien kan het geheel er wel rechtstandig uit op die manier met toevoerleiding.
Is `t proberen waard .Vinden jullie dat wat ?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: schoonspoelen LHM

Je bedoelt eigenlijk een soort superfilter ertussen zetten: al het retourvocht door jouw koffie- of anderszins filter en dan vervolgens naar het vat, terwijl je maar door gymnastiekt.
Volgens mij hoef je daarvoor de slangen niet eens los te halen: als je de spider los uit het vat hebt en de filters eraf kan je die boven een koffiefilter hangen (of andere filter). Weet alleen niet of het systeem blijft werken met open vat, zonder spider. Anders zo nodig ergens een blinde spider (dat is, zonder slangen) scoren en er tijdelijk in hangen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: schoonspoelen LHM

Da`s ook een idee Marc , had ik ook al aan zitten denken.
Zolang die toevoerslang maar in de LHM blijft slurpen, draait het systeem wel door denk ik .
Daarom wou ik de retourslangen los halen , dan kan ik de dikke toevoerslang op de slangenkap laten zitten , zodat `ie in de LHM blijft .
Komt er ook geen lucht in de toevoerleiding , want dan gaat die pomp weer raar doen.

detlev
afbeelding van detlev
Re: schoonspoelen LHM

Maar dit haalt toch hoogstens (if at all) de rotzooi uit je veersysteem weg, niet wat er in je remmen/voorraadbol/evt. diravibol en god forbid SMAC bol zit? dus reinig je eigenlijk alleen het deel dat al het best wordt gereinigd door de rinçage?

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: schoonspoelen LHM

Precies zoals Detlev zegt, op die manier pak je alleen het veersysteem maar de rest niet of nauwelijks.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: schoonspoelen LHM

Inderdaad, de dode stukken (lees: de remleidingen) worden hiermee niet ververst. Die zul je toch echt moeten doorspoelen.
Je bollen moeten met enkele malen op druk laten komen/weer druk laten verliezen toch wel door gespoeld zijn. Als je het perfect wil moet je gewoon alle bollen vervangen.
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om met Chyparse in overleg te gaan, daar kunnen ze je zeker een totaaloplossing bieden tegen een redelijke prijs. Met kennis van zaken.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: schoonspoelen LHM

Ja , die dode remleidingen wil ik tzt ook wel weer `es doorspoelen , als de boel schoon is , evenals de HR`s voor en achter .
Aan de andere kant heb ik de remmen al eens gedaan net voor die additieftroep er in kwam en omdat het dode stukken zijn verwacht ik niet dat er in de remleidingen veel sludge bijgekomen is.
Is die voorraadbol alleen leeg te krijgen door de ontlastbout los te draaien of leegt `ie zich ook in de laagste rijstand ?
En de HA bollen , zelfde verhaal?
Die andere hoekbollen verversen zichzelf met gymmen denk ik wel.
Stuurhuis ook door `t van links naar rechts en weer terug te draaien.
(Diravibol en SMAC-bol heb ik gelukkig niet.)
Weet je wat het is boys,ik heb vorige week bij de dealer € 50,05 uitgegeven ( ja , ik weet , is veel te duur) aan verse LHM , maar raakte ietwat gefrustreerd toen ik na de wissel in mijn voorraadvat keek,daar zag ik allemaal witte troep alsnog in komen , restanten uit mijn systeem.
En om nou weer te gaan wisselen en misschien nog een keer , pff..! :wtf:
Zonde van al die goede LHM die ik er in gegooid heb en mijn budget is ook niet eindeloos.
Op zich kan een beschermend laagje op de membramen van de bollen denk ik geen kwaad, sterker nog , dat zal de bol langer op druk houden( hoop ik) ; bovendien zweet er geen enkele leiding of onderdeel meer en dat was wel eens anders .
Dus ook wel positieve aspecten aan dit verhaal gelukkig.
Groetjes,
Jos :zwaai:

wimb
afbeelding van wimb
Re: schoonspoelen LHM

Ah ja, dan heb ik je vraag toch goed begrepen. Teflon is een glad goedje, dat krijg je er niet zo makkelijk uit. Als je het systeem echt goed schoon wilt maken dan denk ik dat je toch een dagje uit moet gaan trekken om HR's, hydractiefblokken en dergelijke schoon te maken. En de hr-leidingen loshalen en doorblazen.

En ik bedenk me net dat je van Citroën in geval van nood ook sae10 of 20 motorolie in het systeem mag toepassen. Misschien dat je met goedkope meuk van Lidl kunt doorspoelen?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: schoonspoelen LHM

je zou de boel natuurlijk ook via je remleidingen kunnen filteren.
Opvangen en door een filter heen en weer in je voorraadvat mikken. Spoel je gelijk je leidingen door en als je priekt met filteren is het meest naast de auto....

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: schoonspoelen LHM

furriegurrie zegt:

je zou de boel natuurlijk ook via je remleidingen kunnen filteren.
Opvangen en door een filter heen en weer in je voorraadvat mikken. Spoel je gelijk je leidingen door en als je priekt met filteren is het meest naast de auto....

Ja , ook een idee .
Alleen is een brug dan wel lekkerder werken dan op straat .
Ik woon nogal in een kakbuurt ( Btv/A`veen) , waar ze die acties niet zo waarderen. :lol:
Komt er weer politie langs : "Wat zijn wij aan het doen meneer?" :shock:
Inderdaad Wim ga ik de vitale onderdelen na het filteren
ook nog schoonmaken, lijkt mij wel zo verstandig .
Groet,
Jos :zwaai:

wimb
afbeelding van wimb
Re: schoonspoelen LHM

Dan is je antwoord toch: "Recyclen meneer agent." En nee, dit is niet cynisch bedoeld want je voert het echt terug. :wink:
Maar het is natuurlijk wel jammer als de buurt moeilijk doet bij dit soort onschuldige klusjes. :roll:

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: schoonspoelen LHM

zegt:

Recyclen meneer agent

:mrgreen:
Da`s een goeie Wim :mrgreen:
Misschien krijg ik wel een milieuprijs :D

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: schoonspoelen LHM

En mocht je wat morsen kan hij in iedergaval niet ontkennen dat het niet groen is :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: schoonspoelen LHM

Mark zegt:

En mocht je wat morsen kan hij in iedergaval niet ontkennen dat het niet groen is :mrgreen:

Dat is één niet te veel.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)