Maar ik neem aan dat Wim alle laagliggende HP-delen meermalen vervangt in een poging om zoveel mogelijk zwarte drab uit het systeem te krijgen.
Vervangen is wel een erg rigoureuze manier om schoon te maken. :lol: Ik demonteer het spul, maak het schoon en plaats het terug.
Maar inderdaad, er blijft zwarte rotzooi uit het systeem komen dus moet het wel ongelooflijk vervuild zijn. En dan is demonteren en schoonmaken wel zo makkelijk.
@Mike: het vuil hoopt zich vooral op in de hoeken. En kleppen en hoogteregelaars hebben daar nogal veel van. :roll:
toch is er wel wat voor te zeggen Wim. Ik had nooit last van plakken van de achterste hr. Eigenlijk schoongemaakt voor het schoonmaken toen samen met Wes en jou.
Kort nadien is het plakken van de hr achter begonnen. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat schoonmaken slecht is, maar wellicht alleen gaan doen als er een veergedragtechnische reden is?
Het schoonmaken van hydrauliek onderdelen gaat altijd samen met het verversen/spoelen van LHM, anders gaat het vuil zich alsnog in een schoongemaakt onderdeel zitten.
toch is er wel wat voor te zeggen Wim. Ik had nooit last van plakken van de achterste hr. Eigenlijk schoongemaakt voor het schoonmaken toen samen met Wes en jou.
Kort nadien is het plakken van de hr achter begonnen. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat schoonmaken slecht is, maar wellicht alleen gaan doen als er een veergedragtechnische reden is?
Dat zal wel vuil zijn. Als je eenmaal begint met schoonmaken in een jarenlang vervuild systeem blijft het vuil komen. Daar heb ik dus ook last van. Maar, misschien tegen beter weten in, verwacht ik dat nu zo'n beetje alle rotzooi wel uit het systeem zal zijn. :?
ik verwacht ook dat het vuil is. Ik merk verbetering met de hydraurincage.
Ik wil m'n reseve hr's schoonmaken en controleren er onder zetten als ik de hydromeuk vervang door frisse lhm. Ondanks dat het nog geen jaar geleden was vwb de lhm was de wissel geen overbodige luxe. De filters waren ook heel zwart....
Kijk dan ook even goed in het laatste ID/DS clubblad.
Daar staat mooi in uitgelegd hoe je de kleine schokdempertjes kunt demonteren en schoonmaken. :wink:
Ik wist ook niet dat die dingetjes er uit te halen waren... :roll:
In dat artikel worden idd. die kleine gaatjes aan weerszijden bedoelt.
Maar ik als ik zo de foto's van het artikel vergelijk met de foto's van een hr. die ik op de comp heb staan, dan ziet het er net even anders uit. :roll:
(het artikel is natuurlijk gemaakt voor een hr. van een snoek, en die zijn aan de buitenkant al niet helemaal gelijk aan die van de XM, BX, CX etc.)
Binnenkort dus maar even het blad meenemen naar de garage voor een echte vergelijkingstest. :wink:
Nee die gast in het clubblad had zelfs de 'sproeier' die je aan 1 kant van de hoogteregelaar ziet losgehaald. Dat noemde hij een schokdemper. En daar zit dus nog een hele stapel onderdeeltjes achter, blijkbaar.
Coen, jij zelfs ook lid van de ID/DS club? Jij freakt wel heel erg op double chevrons he! (pot en ketel, sort of :zwaai: )
Ik zou het artikel wel in willen scannen maar weet niet of ze dat hier van de XM-club wel OK vinden, copyright-wise enzo....
Ik herken die HR's overigens wel als vrijwel gelijk aan die voor een XM hoor, hooguit de stand van het 'trekhaakje' is anders.
ah, nu weet ik waarom ik dat nog niet gezien had. La Bombe lag net pas in de bus.
Het gaat om een messing busje met daaronder een hele serie plaatje, ringetjes en een zandlopervormig blokje. Samen vomen die de demper....
Zo anders zijn die HR's niet hoor. De leidingdiameter is volgens mij hetzelfde. Het grote verschil zit in het aansluitvlak van de afgaande leidingen. Bij de DS is die vlak, bij o.a. de XM staan ze onder een flauwe hoek.
Ik heb nog een vernaggelde regelaar in de box waar min of meer succesvol geprobeerd is de leidingwartel er recht in te zetten. Eens kijken of ik die uit elkaar kan halen.
Kijk dan ook even goed in het laatste ID/DS clubblad.
Daar staat mooi in uitgelegd hoe je de kleine schokdempertjes kunt demonteren en schoonmaken. :wink:
Ik wist ook niet dat die dingetjes er uit te halen waren... :roll:
Ik heb laatst bij chyparse even doorgevraagd over het betreffende dempertje. Je schijnt deze bij een HR van een xm niet te kunnen demonteren omdat deze van kunstig is, die van een Ds wel omdat deze van messing schijnt te zijn. Wat zij deden was de hoogte regelaar een aantal nachten in de koud ontvetter leggen.
De middelste bus, waar ook de plunjer door beweegt kan je er ook uitpersen. Maar dit was alleen noodzakelijk wanneer er nieuwe schroefdraad in de aansluitingen van de leidingen getapt moet worden.
Het reviseren komt dus gewoon neer op goed schoonmaken.
Precies, reviseren is heel wat anders dan schoonmaken. De toleranties van Citroën hydrauliek zijn bijzonder hoog, bij de minste of geringste slijtage is er een relatief grote interne lekkage en helpt schoonmaken niet meer.
Ik heb helaas die demonstratie niet gehad. Dit zou ander licht op mijn verhaal brengen. Het is wel vreemd dat in een revisiesetje alleen maar de 2 afdekhoezen en de bijbehorende klemmen zitten. Dan is er dus maar 1 manier en dat is schoonmaken, vervolgens laten testen en op basis daarvan al dan niet vervangen.
die onderdelen uit dat setje zijn de enige die zo zonder meer zijn te vervangen zonder nauwkeurige metingen te doen en de toleranties te kennen.
Vervangen van de plunjer (as die door de hoogteregelaar heenloopt) kan versleten zijn, maar het zou ook de boring kunnen zijn. Dit zul je eerst moeten weten/meten voordat je daar iets nutigs over kunt zeggen.....reviseren is vervolgens ook nog eens lastig. Je zou dan de boring moeten ruimen en een overmaat plunjer moeten monteren of verbussen oid om de boel weer op de orginele toleranties te krijgen....
@Gerrie, dat klopt. CitroTech liet dat ook zien aan ons, alleen zulke hydrauliek revisie bedrijven kunnen dat echt reviseren. Maar met een druktest kun je de interne lekverliezen meten en dat zegt al genoeg of het zin heeft om de hoogteregelaars te behouden.
Om diezelfde reden heb ik voor mijn XM 2 nieuwe hoogteregelaars besteld en gemonteerd :wink: . Ik vind het niet de moeite waard om ver heen en weer te reizen om zoiets te laten meten.
ik ga eens kijken of ik de HRs die ik nu in reserve heb schoon kan maken en op m'n werk testen. We doen heel veel met hydrauliek, maar wel op een wat andere schaal.
Maar testen moet wel kunnen denk ik....
Vervangen is wel een erg rigoureuze manier om schoon te maken. :lol: Ik demonteer het spul, maak het schoon en plaats het terug.
Maar inderdaad, er blijft zwarte rotzooi uit het systeem komen dus moet het wel ongelooflijk vervuild zijn. En dan is demonteren en schoonmaken wel zo makkelijk.
@Mike: het vuil hoopt zich vooral op in de hoeken. En kleppen en hoogteregelaars hebben daar nogal veel van. :roll:
toch is er wel wat voor te zeggen Wim. Ik had nooit last van plakken van de achterste hr. Eigenlijk schoongemaakt voor het schoonmaken toen samen met Wes en jou.
Kort nadien is het plakken van de hr achter begonnen. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat schoonmaken slecht is, maar wellicht alleen gaan doen als er een veergedragtechnische reden is?
Het schoonmaken van hydrauliek onderdelen gaat altijd samen met het verversen/spoelen van LHM, anders gaat het vuil zich alsnog in een schoongemaakt onderdeel zitten.
Wat bedoel je met plakken van de HR?
bij uitveren blijft de auto te hoog "hangen" om na een tijdje of een hobbel oid weer te zakken naar de normale rijhoogte.
Dat zal wel vuil zijn. Als je eenmaal begint met schoonmaken in een jarenlang vervuild systeem blijft het vuil komen. Daar heb ik dus ook last van. Maar, misschien tegen beter weten in, verwacht ik dat nu zo'n beetje alle rotzooi wel uit het systeem zal zijn. :?
ik verwacht ook dat het vuil is. Ik merk verbetering met de hydraurincage.
Ik wil m'n reseve hr's schoonmaken en controleren er onder zetten als ik de hydromeuk vervang door frisse lhm. Ondanks dat het nog geen jaar geleden was vwb de lhm was de wissel geen overbodige luxe. De filters waren ook heel zwart....
Kijk dan ook even goed in het laatste ID/DS clubblad.
Daar staat mooi in uitgelegd hoe je de kleine schokdempertjes kunt demonteren en schoonmaken. :wink:
Ik wist ook niet dat die dingetjes er uit te halen waren... :roll:
Plaats dat artikel eens anders voor de niet ID/DS-rijders onder ons BasisBX :wink:
goeie tip, daar ga ik eens naar zoeken, heb ik wsaarschijnlijk overheen gelezen :oops:
Heb geen scanner hier. :wink:
Welleke schokdempertjes? In de HR's? :roll:
Volgens mij worden de kleine gaatjes aan weerszijden bedoeld.
Ah die. Ik dacht dat iets van Teflon was waar je dus heel erg van af moest blijven.
In dat artikel worden idd. die kleine gaatjes aan weerszijden bedoelt.
Maar ik als ik zo de foto's van het artikel vergelijk met de foto's van een hr. die ik op de comp heb staan, dan ziet het er net even anders uit. :roll:
(het artikel is natuurlijk gemaakt voor een hr. van een snoek, en die zijn aan de buitenkant al niet helemaal gelijk aan die van de XM, BX, CX etc.)
Binnenkort dus maar even het blad meenemen naar de garage voor een echte vergelijkingstest. :wink:
Nee die gast in het clubblad had zelfs de 'sproeier' die je aan 1 kant van de hoogteregelaar ziet losgehaald. Dat noemde hij een schokdemper. En daar zit dus nog een hele stapel onderdeeltjes achter, blijkbaar.
Coen, jij zelfs ook lid van de ID/DS club? Jij freakt wel heel erg op double chevrons he! (pot en ketel, sort of :zwaai: )
Ik zou het artikel wel in willen scannen maar weet niet of ze dat hier van de XM-club wel OK vinden, copyright-wise enzo....
Ik herken die HR's overigens wel als vrijwel gelijk aan die voor een XM hoor, hooguit de stand van het 'trekhaakje' is anders.
ah, nu weet ik waarom ik dat nog niet gezien had. La Bombe lag net pas in de bus.
Het gaat om een messing busje met daaronder een hele serie plaatje, ringetjes en een zandlopervormig blokje. Samen vomen die de demper....
De leidingdiameter is ook anders.
En ik ben maar lid van 2 Citroënclubs (BX & CS), valt mee toch? :twisted:
De rest van de lidmaatschappen staat niet op mijn naam. :wink:
Zo anders zijn die HR's niet hoor. De leidingdiameter is volgens mij hetzelfde. Het grote verschil zit in het aansluitvlak van de afgaande leidingen. Bij de DS is die vlak, bij o.a. de XM staan ze onder een flauwe hoek.
Ik heb nog een vernaggelde regelaar in de box waar min of meer succesvol geprobeerd is de leidingwartel er recht in te zetten. Eens kijken of ik die uit elkaar kan halen.
min of meer? nu lekt dat ding maar een beetje dus ? :mrgreen:
Nee Gomp, daar hebben briljante techneuten met een meer dan geniaal inzicht iets heel erg slims voor ontwikkeld: vervangen. :meneus:
Hier nog even een sfeerimpressie van het bewuste 'schokdemperconstructiedingesgevalletje'.
Ik heb laatst bij chyparse even doorgevraagd over het betreffende dempertje. Je schijnt deze bij een HR van een xm niet te kunnen demonteren omdat deze van kunstig is, die van een Ds wel omdat deze van messing schijnt te zijn. Wat zij deden was de hoogte regelaar een aantal nachten in de koud ontvetter leggen.
De middelste bus, waar ook de plunjer door beweegt kan je er ook uitpersen. Maar dit was alleen noodzakelijk wanneer er nieuwe schroefdraad in de aansluitingen van de leidingen getapt moet worden.
Het reviseren komt dus gewoon neer op goed schoonmaken.
ja en nee, heeft Martin je ook een demo gegeven van twee volledig schone Hr's waarbij de ene wel goed is en de andere niet ?
Precies, reviseren is heel wat anders dan schoonmaken. De toleranties van Citroën hydrauliek zijn bijzonder hoog, bij de minste of geringste slijtage is er een relatief grote interne lekkage en helpt schoonmaken niet meer.
Ik heb helaas die demonstratie niet gehad. Dit zou ander licht op mijn verhaal brengen. Het is wel vreemd dat in een revisiesetje alleen maar de 2 afdekhoezen en de bijbehorende klemmen zitten. Dan is er dus maar 1 manier en dat is schoonmaken, vervolgens laten testen en op basis daarvan al dan niet vervangen.
die onderdelen uit dat setje zijn de enige die zo zonder meer zijn te vervangen zonder nauwkeurige metingen te doen en de toleranties te kennen.
Vervangen van de plunjer (as die door de hoogteregelaar heenloopt) kan versleten zijn, maar het zou ook de boring kunnen zijn. Dit zul je eerst moeten weten/meten voordat je daar iets nutigs over kunt zeggen.....reviseren is vervolgens ook nog eens lastig. Je zou dan de boring moeten ruimen en een overmaat plunjer moeten monteren of verbussen oid om de boel weer op de orginele toleranties te krijgen....
@Gerrie, dat klopt. CitroTech liet dat ook zien aan ons, alleen zulke hydrauliek revisie bedrijven kunnen dat echt reviseren. Maar met een druktest kun je de interne lekverliezen meten en dat zegt al genoeg of het zin heeft om de hoogteregelaars te behouden.
Om diezelfde reden heb ik voor mijn XM 2 nieuwe hoogteregelaars besteld en gemonteerd :wink: . Ik vind het niet de moeite waard om ver heen en weer te reizen om zoiets te laten meten.
Nieuwe hoogteregelaars is een duur geintje. :roll: Zolang ik vind dat ik geen problemen heb zal ik daar niet aan beginnen. :wink:
ik ga eens kijken of ik de HRs die ik nu in reserve heb schoon kan maken en op m'n werk testen. We doen heel veel met hydrauliek, maar wel op een wat andere schaal.
Maar testen moet wel kunnen denk ik....
Het zou moeten kunnen, als de retour langzaam druppelt met een bijbehorende voedingsdruk van ongeveer 50bar.
Pagina's