Linker display defect - xm type 2

Pagina's

52 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
dexter10
afbeelding van dexter10
  • XM V6 3.0 1995 Automaat
Linker display defect - xm type 2

Ik heb mijn dashboard opengehaald vandaag om te proberen erachter te komen waarom het linker display totaal geen teken van leven geeft. De lampjes zijn getest met een batterij en werken maar wanneer ik het display opengelegd test met draaiende motor, branden de lampjes niet en het display laat ook totaal niets zien, ook niet als je met een lamp in het display schijnt is er geen enkele actie te bespeuren.

Er is zotezien in de handleiding van de auto geen aparte zekering voor dit display, dus dat lijkt me ook geen reden. Zou hij compleet defect zijn, of heeft iemand wellicht een tip over wat ik nog zou kunnen controleren? Het lijkt net of het ding geen voedingsspanning krijgt.

Zit de kabel waarmee dit display aan de auto gekoppeld is wellicht als geheel aan een boordcomputer en zou hij aan de andere kant los kunnen zitten oid?

Heeft er misschien iemand met hetzelfde euvel te kampen gehad?

Hieronder enkele foto's.

IMAGE(http://farm8.staticflickr.com/7189/6896473659_beb5162af6_b.jpg)
Dit is een foto van het display met lopende motor. De lampjes zijn uit.

IMAGE(http://farm8.staticflickr.com/7057/6896473989_f4e7579cc6_b.jpg)
De electronica opengelegd met typenummer(?) op het kastje

IMAGE(http://farm8.staticflickr.com/7061/6896474153_5a1feb6aab_b.jpg)
De electronica opengelegd andersom

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Linker display defect - xm type 2

Lastig te zeggen zo, je zou de kabel moeten volgen om te kijken of alle connecties goed zijn.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

coolman_kk
afbeelding van coolman_kk
Re: Linker display defect - xm type 2

Ik zie niet in een ander bord :idea:

IMAGE(http://img210.imageshack.us/img210/6950/screenshot20120218at173.png)

IMAGE(http://img62.imageshack.us/img62/6950/screenshot20120218at173.png)

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Linker display defect - xm type 2

Behalve zek. F4, F8 en F12 voor de taal, kan ik ook geen zekering ontdekken apart voor de display.
Alles werkt verder OK?
(Dit i.v.m. een gecombineerde zekering wellicht.)
Bij type 1 is het zek.F4 , je kunt even kijken .

dexter10
afbeelding van dexter10
  • XM V6 3.0 1995 Automaat
Re: Linker display defect - xm type 2

@Jos
In de manual van de auto staat dat F11 voor verlichting Dashboad, Display en klokje is.
Dashboard verlichting en klokje (en alle andere elektrische zaken) werken goed, maar ik heb geen F11...
Hierbonder een foto van mijn zekeringen. De plek op F-11 is leeg. F-12 die voor display taal selectie zou zijn heeft niet eens de mogelijkheid om een zekering in te stoppen. Dit is duidelijk een andere zekeringnummering dan in de manual staat.
Vaag allemaal.
IMAGE(http://farm8.staticflickr.com/7048/6897431075_310c629d5a_b.jpg)

@coolman_kk
Dit (met 3 circuit boards) ziet er helemaal anders uit dan mijn displaymodule, waar er maar 2 circuit boards zijn.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Linker display defect - xm type 2

de module met 3 printjes heeft de mogelijkheid om de rds info van de radio weer te geven. zit er normaal gezien alleen in als de auto voorzien was van de standaardradio met stuurwielbediening

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Linker display defect - xm type 2

Eh..
Even een andere vraag.
Hoe lang heb je deze XM al en heb je het display al eens werkend gezien?

dexter10
afbeelding van dexter10
  • XM V6 3.0 1995 Automaat
Re: Linker display defect - xm type 2

<modedit>Het is niet nodig het voorgaande bericht te quoten</>

Ik heb hem een week of 3 nu. Het display deed het al niet toen ik hem kocht. Ik heb tot nu altijd Citroens gehad (een GSA, een BX en 3 Xantia's). Toen een tijdje niets en nu de XM. Om eerlijk te zijn wist ik bij de aanschaf niet dat dat display erin zat omdat het niet werkte.
Ik ben na de aanschaf op dit forum terecht gekomen en wat is het leuk om al die verhalen, tips en ervaringen te lezen.

Toen ik de XM kocht waren er allerlei kleine mankementjes aan die ik nu een voor een aan het fixen ben.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Linker display defect - xm type 2

En heb je al een zekering in F11 gestopt?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Linker display defect - xm type 2

Met F11 en F15 stel je de taal in voor het display.

no. 4 is voor de diverse dashboard verlichting en de computer display's.

Dus een zekering in 11 geeft alleen maar een andere taal op je scherm.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

dexter10
afbeelding van dexter10
  • XM V6 3.0 1995 Automaat
Re: Linker display defect - xm type 2

Ik zal even kijken morgen of het verschil maakt met een zekering in F11.
Er lijken vooralsnog geen andere zaken niet te werken door het ontbreken van de zekering in F11. Het klokje en andere verlichting werkt gewoon.

De zekering-nummering in de auto wijkt af van wat er in de handleiding staat. Kan het zijn dat dit komt doordat dit een van de eerdere type 2 XM's is? Ik heb al elders op het forum gelezen dat er diverse overgangssituaties waren in die tijd tussen type 1 en 2 XM's.

Het orga nummer van deze auto is 6741.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Linker display defect - xm type 2

Mijn dame is van november '94 een van de eerste type's II die van de band rolde.
Als al het andere wat ik hierboven aangaf wel gewoon werkt vermoed ik toch echt dat het display gewoon overleden is.
Waar woon je? wellicht is er iemand in je buurt met een werkend reserve display dan kun je het e.e.a. snel uitsluiten en hoef je niet de hele auto door achter de kabelboom aan.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Linker display defect - xm type 2

Display kan nog best goed zijn .
Als `ie geen voeding krijgt , lampjes branden ook niet en zijn blijkbaar wel OK, werkt `ie natuurlijk niet .
Vreemd verhaal met die zekeringen .
Ik heb in mijn Vraagbaak een heel andere indeling van de zekeringen dan jullie .
Ik zou voor de zekerheid alle zekeringen doormeten en herplaatsen.
F11 staat bij mij genoteerd voor Verlichtingschakelaars inbraakalarm en snelheidsregeling . :shock:
Van welk jaar en welke maand is de Xm?

wimb
afbeelding van wimb
Re: Linker display defect - xm type 2

Organummer is 6741, dus de auto zag op 24 april 1995 het levenslicht en is dus een type 2.
Volgens het instructieboekje dat ik digitaal heb is F11 voor de verlichting van o.a. klokje en zijn F4, F8 en F12 voor de taalkeuze.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Linker display defect - xm type 2

en in type 1 was dat andersom: F4 voor verlichting display etc. en F11, F15 voor taalkeuze.
Ik zie op de foto van de zekeringenbox ook wat draden lopen: is alles nog wel orgineel?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

coolman_kk
afbeelding van coolman_kk
Re: Linker display defect - xm type 2

Dit is mijn zekering - 7896

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/382680_112217038896503_100003246229951_60437_1508023481_n.jpg

F4-8-11 hebben de taal voor mij

Ik gebruikte deze regeling

IMAGE(http://img99.imageshack.us/img99/6027/screen20shot20201105012.png)

citroen26
afbeelding van citroen26
Re: Linker display defect - xm type 2

Oké,.... maar fff in het profesionele wphb gekeken en het was ffff zoeken maar de situatie is als volgt:
Zekering F11 kan defect zijn maar dat zal geen verandering brengen als je er een andere inzet. F5 (blauwe cirkel) zorgt o.a. n.l. voor de voeding spanning op het display en aangezien ik meer hou van meten (meten = weten), meet eens of er een voedingspanning op pen 1 van de blauwe stekker van het display zit.

IMAGE(http://home.kpn.nl/johan.wielenga/zekeringf5.jpg)

citroen26
afbeelding van citroen26
Re: Linker display defect - xm type 2

Mod edit: Even ge :opruimen: en nu weer on topic.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Linker display defect - xm type 2

Eh..
Nog een andere vraag.

Hoor je ook piepjes als je de wagen op het contact zet en/of hebt gestart?

dexter10
afbeelding van dexter10
  • XM V6 3.0 1995 Automaat
Re: Linker display defect - xm type 2

:oops: Eerst even een kleine correctie. De handeiding waar ik eerder naar refereerde was een gedownloade PDF. Ik heb hem net naast de gedrukte manual gehouden uit dat geheime vak rechtsonder in het dashboard en die zekeringtabel klopt wel met wat ik in de auto aantref. Op de plek waar je in de foto de nummers 8,12,16,20 en 24 ziet is ruimte voor het vastklikken van een zekeringtangetje (wat er niet meer is).

Dit is wat er in de gedrukte versie over displays te vinden is: (zie ook bericht van Marc eerder)
F4: Verlichting: dashboard, display, klokje
F5: Autoradio - display - temperatuursonde - weerstand dashboardverlichting
F11: Selectie taal display
F15: Selectie taal display

Alle zekeringen zijn goed. Ik heb voor de zekerheid een zekering in F11 gedaan, maar het display doet niets. Ik heb helaas mijn multimeter uitgeleend, dus kan even niet meten nu, maar dat zal ik nog doen.

Het begint er op te lijken dat hij inderdaad gewoon stuk is.

update: Ze worden op ebay aangeboden voor 200 pond (ca 166 euro). http://www.ebay.co.uk/itm/CITROEN-XM-SERIES-2-DOT-MATRIX-INFO-DISPLAY-UNIT-/180610184063
Heeft iemand toevallig nog zo'n display liggen ter overname (en goedkoper :) ). Een kapotte pixel kan ik wel repareren.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Linker display defect - xm type 2

Even muggenziften: 200 Pound Stirling is een dikke 240 Euro's. Reden te meer om hier naar een andere te zoeken. :wink:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Linker display defect - xm type 2

Ik heb er diverse liggen. Aangezien dit een notoir mankement is aan een type 2 XM, zijn ze meestal rijkelijk voorzien van niet-werkende pixels.
Als je gewoon click-and-go wil, kan ik ook getest/gemodificeerde leveren, ik heb nog wel ergens een stripje of 2 namelijk.

Rest per PB?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Linker display defect - xm type 2

Even een oud draadje opgezocht, ik was in de gelegenheid om het rubbertje in mijn display te doen.

Gelijk de taal veranderd naar nederlands, dit lukte bij mijn auto uit 95 door zekering 11 eruit te halen.

Wat dan weer vreemd is omdat het instructie boekje op blz 34 zegt 11-ja 15-nee 8-nee, bij mij werd ik toen in het spaans begroet.

na wat proberen kwam ik via frans, duits, spaans op nederlands uit.

Nu heb ik weer een mooi werkend display in het nerderlands.

Om dat rubber goed te krijgen moet je er op letten dat de printplaat gelijkmatig druk uit oefent op het dikke elastiek.

in eerste instantie miste ik toch nog wat pixels in het midden, maar na wat extra druk in het midden was dit opgelost..

Die printplaat stond een beetje bol door de leeftijd waarschijnlijk.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Linker display defect - xm type 2

Klopt helemaal, ik had de eerste keer precies hetzelfde, nieuw rubber er tussen en natuurlijk meteen testen, uuuuh nog steeds dooie pixels?...... Pas toen ik het geheel in de behuizing klikte was de werking goed 

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Linker display defect - xm type 2

Bij een tutorial op youtube heb ik gezien dat de strip wordt losgemaakt van de printplaat en de lijmresten worden verwijderd. Dit heb ik vandaag niet gedaan. Ik heb wel de rubber omgedraaid en dikker gemaatk zodat er meer druk op de contacten is maar het blijkt onvoldoende. Ik ben bang dat als ik meer druk ga uitoefenen de torx vijsjes het plastiek zullen beschadigen.

Nu vraag ik me af of het nodig is om de lijm te verwijderen. Lijkt me moeilijk om op zijn plaats te houden bij montage.

Als ik met mijn handen wat meer druk uitoefen gaat het wel beter werken maar ook nog steeds onvoldoende.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Linker display defect - xm type 2

Natuurlijk moet je dat glazen plaatje schoonmaken de lijm resten zorgen er voor dat er geen contact meer wordt gemaakt.

Ik gebruik MEC of Bisonkit verdunner om de lijm op te lossen, zo heb ik al 8 stuk voor het magazijn weer in orde gemaakt.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Linker display defect - xm type 2

Bedoel je nu het glazen plaatje van de display of de printplaat? In de tutorial die ikheb gezien werd enkel de zijde van de printplaat losgemaakt van de strip en vervolgens alle lijmresten verwijderd. Dit heb ik nu ook zo gedaan.

Indien je ook de glazen voorkant schoonmaakt lijkt het mij moeilijk om hem juist te positioneren (al kan dit maar een idee zijn).

Tijd om te testen had ik helaas niet meer vandaag. Dat zal voor morgen of zaterdag zijn.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Linker display defect - xm type 2

De contact vlakken moeten schoon en vet vrij zijn zowel van de printplaat als het glazen plaatje.

Het rubber strip bevat koolstof baantjes en deze moeten precies haak hier op aansluiten.

Goed centreren tegen het randje van het glazen display plaatje, als het diagonaal komt te liggen overlapt  een koolstof baantje twee contact vlakjes.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Linker display defect - xm type 2

Blijkbaar zit het geluk me dan een keertje mee. Ik heb de display vandaag getest in een sloper en hij werkte wonderwel. Dit zonder de strip aan het glazen plaatje los te maken.

Ik heb wel gemerkt dat 1 van de 2 lampjes niet werkt. Op zich geen erg maar nu viel me het volgende op. In het display dat ik heb hersteld zitten andere lampjes dan die van andere auto's die we hebben. In de meeste zitten namelijk de lampjes waarvan er een 50tal in het ganse dashboard zitten. In hetgeen ik hersteld heb zit het andere type lampje, zoals er in de airco module 2 zitten. Ik vraag me af of die onderling wisselbaar zijn.

MvanRiet
afbeelding van MvanRiet
RE: Linker display defect - xm type 2

Ik zit momenteel ook de lampjes te vervangen en twijfel ernstig of ik het display uitelkaar ga halen zoals in deze film getoond wordt: http://docs.google.com/leaf?id=0B_nx2Aag0-ZgNDI1MzU0MTEtZjQxNy00ZTYwLWIwMWItZmVmNjMyMWI3ZjBi&hl=en vanaf minuut 10.

Vraag me af of ik alles wel weer goed terug aan elkaar geplakt krijg. 

Wat betreft de lampjes, in het display zitten 2 lampjes met vaste voet (12V, 1,2W). Foto bijgevoegd, die moet je dus ook bestellen als je de andere lampjes van je dashboard wilt vervangen. (had ik dus niet gedaan...)

Ik ga in elk geval het rubber omdraaien en de zaak stevig aanschroeven. 

To be continued!

M. van Riet

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Linker display defect - xm type 2

Best plaats je daar een strip mee tussen om het geheel wat dikker te maken. Dan gaat de elastiek beter aanspannen. Ik heb een klein type spanband gebruikt waar ik de kop van heb afgeknipt.

Pagina's