Hallo allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben roel veenstra uit eindhoven. Altijd overtuigd citroen rijder geweest, (3 bx-en, cx, xantia, xantia break en eerder een xm 2.0 serie I en xm tct)
Drie weken geleden heb ik weer een XM aangeschaft na een paar jaar xantia rijden, wat me toch ging vervelen.
De keuze viel op een mooie zwarte 2.1 turbo diesel met leer uit 2000; helemaal goed. Alleen een kilometerstand van bijna drie ton. Maar dacht, ach zo’n diesel daar moet nog makkelijk twee ton bij kunnen. Voor een mooi prijsje gekocht bij Ton van Soest, goed adres dus dat durfde ik wel aan.
(kenteken 46-jzt-4, ingevoerd in 2009 uit belgie. Met xm club sticker op achterruit dus van liefhebber lijkt me, is deze auto mss bekend bij iemand?)
Na drie weken als een vorst over ‘s heeren wegen te hebben gezweefd vanmiddag ineens rare motorgeluiden, categorie tractor.
dynamo uitgevallen, Hydraulische druk weg; geen rem, geen stuurbekrachtiging….
Pechhulp gebeld en wat bleek; poelie afgebroken, lag los onder in het motorcompartiment.
Dus daar ging mijn mooie donkere dame,op de vrachtwagen terug naar bosschenhoofd.
Morgen maar eens bellen met van soest, eens kijken waar dit op uit draait. Gelukkig nog halve garantie
Wordt vervolgd…
Roel
Welkom Roel!
Zwaar zuur joh..hopen dat het te repareren valt en dat de kosten niet de pan uit rijzen. Wat bedoel je met halve garantie?
Ik weet overigens bijna 100% zeker dat ik je vorige week voorbij zag zoeven op de Kennedylaan richting snelweg 's Hertogenbosch, kan dat kloppen? Zwarte XM's zijn er maar een paar in E'hoven, dacht eerst dat het Mike met LNV was :lol:
Hoi Erik,
Met halve garantie bedoel ik dat de de kosten van reparaties gedeeld worden, de helft voor mij, de helft voor de garage.
Zou kunnen dat je me gezien hebt op de kennedylaan maar dat is langer dan een week geleden of het was in de andere richting...
Mijn XM valt (of viel?) op door het kenteken uit 2009...
______________
L' éminence grise
Ik weet het niet heel zeker maar volgens mij was dat dus je distributie riem, of een deel ervan hetgeen ik afleid uit je opmerking over tractor geluid.
Dat kon wel eens heel pijnlijk worden...... Ik help je hopen van niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op zich netjes geregeld, nu hopen dat ze zich daar ook daadwerkelijk aan houden..Maar dat zal wel zwart op wit staan gok ik :wink: Keep us posted!
Daarom dat ik het bijna zeker weet. Dan zal het al langer geleden zijn..time flies.. :roll:
Het was niet de distributieriem volgens de pechhulpman. Daar was ik zelf ook ff bang voor....
De poelie waarover de V-snaar loopt die dynamo en de HD pomp (en mss nog wel meer onderdelen maar die miste ik nog niet)aandrijft lag los. Hij zei wel dat hij de motor zo min mogelijk wilde laten lopen omdat er misschien axiale speling op de krukas zat. Klinkt ook niet echt bemoedigend...
morgen eens kijken wat de experts zeggen, ik hou jullie op de hoogte...
______________
L' éminence grise
`t Is de multieriem, die drijft ook je HD pomp aan , daarom heb je geen rem , stuur en vering meer.
Misschien is alleen de moer van de poelie losgetrild?
Hoop het voor je, ben je goedkoop uit .
Waardeloos dat het gebeurt. Het kan ook nog zijn dat de poelie van z'n rubberen kraag af is gelopen. Als er verder niets beschadigd is door rondvliegende en -slingerende stukken is het een kwestie van een nieuwe poelie en snaar en klaar is Clara.
Ik sluit me aan bij Wim: vanaf deze afstand lijkt het op een poelie die zich in 2 delen heeft 'verabschiedet' .
Als er geen stukken tussen je DB-riem gekomen zijn (controleren! net als de timing van de distributie!) dan ben je met een nieuwe poelie en een uurtje werk weer op weg.
De opmerking over axiale speling op de krukas zou ik voorlopig ff afdoen als de mening van iemand zonder kennis over specifieke XM-problematiek, met alle respect voor de beste man.
En er zullen nog vele fantastische weken volgen!
Vandaag ben ik gebeld door eric van soest. Krukaspoelie was idd los geraakt, distributie was 1 tandje versprongen, vandaar het vreemde motorgeluid maar gelukkig geen motorschade!
Aan de distributieriem was verder niets te zien maar voor de zekerheid laat ik deze wel vervangen.
Auto wordt nu gerepareerd met nog wat andere puntjes die ik de afgelopen weken ben tegengekomen
Het loopt gelukkig met een sisser af.
Dus Erikv, binnenkort kun je weer een zwarte XM in Eindhoven tegenkomen!!
Groet allen en bedankt voor de tips en morele ondersteuning!
Roel
______________
L' éminence grise
Super! gefeliciteerd, en genieten van je mooie zwarte!
Luceo non uro....
Mooi dat het opgelost wordt en dat de schade erg meevalt!
Sleutelen kunnen ze wel bij Van Soest, dus dat komt wel goed
Dat zijn de betere berichten. :clap:
Alhoewel, nog beter zou zijn als er helemaal geen problemen waren. Nu ja, je kunt niet alles hebben. :wink:
+1 8)
Helemaal super!
Groot gelijk dat je de riem laat vervangen overigens. Never f*ck with the distributie!
Geweldig :D :clap:
Zit ik je op Cifo te volgen staat hier je verhaal óók, duuuhh. :roll: Welkom Roel, leuk nog een zwarte XM in Eindhoven!
En mooi dat er nog vele fantastische weken gaan volgen! :thumbup:
Ben blij voor je dat het goed is gegaan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Afgelopen zaterdag de XM weer opgehaald bij Ton van Soest.
Poelie en distributieriem vervangen plus verder nog wat kleine dingen als
Bijvullen bolletjes,airco en dashboard lampjes.
Volgens erik van soest heb ik veel geluk gehad, de afdekkap tussen de poelie en de distributieriem was helemaal kapot geslagen, ik had dus mazzel dat de db maar 1 tandje was versprongen niet kapot is gegaan.
Ze rijdt weer heerlijk!
Ik zal haar, als ik haar gepoetst heb en foto's genomen, eens netjes voorstellen op het forum en mss op 7 april op de cifo meeting..
Groet,
Roel
______________
L' éminence grise
Goed nieuws Roel! Er moeten lekker veel XM's rondrijden in het Eindhovense! Benieuwd naar je foto's in je eigen topic hier!