Meer een opmerking dan een vraag dit keer. De moter van mijn XM liep koud prima, maar na een tijdje rijden en het op temperatuur komen ging hij steeds onregelmatig lopen als ik bij het stoplicht stond, voet op de rem en versnelling (automaat) in D.
Vanmiddag de bougies verwijderd en vervangen en hij loopt weer als nieuw. Wat een verschil. Hieronder een foto van een oude en nieuwe bougie. De oude waren echt tot op de draad versleten. Daarbij zat de schroefdraad van 1 van de bougies onder de olie en je kon hem bijna met de hand losdraaien.
Nu ze alle 6 vervangen zijn is het stotteren volledig over en loopt de motor weer helemaal goed.
Oude: EYQUEM RFC58LS3
Nieuwe: NGK BCPR6ET
Ik vervang ze standaard 1x per jaar. Zijn de kosten niet en bij het oude type V6 een fluitje van een cent.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat was inderdaad hoog tijd Wim! Ik weet uit ervaring dat je aan zo'n simpele operatie een schijnbaar heel andere auto kan overhouden.
Het was echt een klusje van minder dan een half uur, maar een wereld van verschil in rijgedrag.
Wat je zegt klopt helemaal Roger. Ik ben vandaag nog even gaan testrijden. Ook tijdens het rijden merk je erg goed het verschil van de nieuwe bougies en niet alleen bij het stationair lopen. De motor loopt aanmerkelijk rustiger.
Een absolute aanrader inderdaad om elk jaar minimaal even te controleren. Ik was maar net iets meer dan 4 tientjes kwijt voor 6 stuks.
Denk dat je ook een stuk zuiniger gaat rijden nu. :D
Leuke verslaglegging :D
Enkele maanden na het vervangen van de bougies begon de motor weer te stotteren bij stationair toerental bij een warme motor. In koude toestand was er niets aan de hand. Ook gebeurde het soms dat bij gas geven (met warme motor) er totaal geen vermogen meer uit de motor kwam en hij dus bij wegrijden dreigde af te slaan. Vandaar dat ik vandaag de stappenmotor heb gedemonteerd en schoongemaakt. Hieronder de foto's:
De locatie van de stappenmotor in de 3.0 V6 uitvoering
De stappenmotor met typenummer 0 280 140 530 12V
De motorkant van de klep zit vol met zwart poeder voor reiniging
Na reiniging met remmenreiniger het interieur gesmeerd met kruipolie. Alles loopt weer soepel.
Na diverse tests loopt de motor weer voledig regelmatig stationair in zowel koude en warme toestand.
Het bleek niet nodig te zijn om de ECU opnieuw te laten leren na terugzetten van de stappenmotor.