Gister madam bekeken en besloten: ze wordt gemaakt.
Hoewel de auto gister weer gewoon buiten stond, was uit metingen gebleken dat de onderhuidse afwijkingen echt minimaal waren.
Inmiddels ook een lijst met te vervangen onderdelen doorgenomen. Naast het genoemde plaatwerk moet het ophangpunt van het voorscherm worden rechtgetrokken, een nieuwe ABS-stekker erop, gescheurde ashoes vervangen, uitlijnen en spuiten van de gehele kop. Verder wordt meteen nog wat klein regulier onderhoud meegepakt.
"Geluk" bij een ongeluk (voor zover je daarvan kan spreken): de voorbumper stond vóór de aanrijding al een tijdje op de nominatie om te worden vervangen aangezien de vorige eigenaar een stoeprand of varkensrug had geraakt, wat een kleine scheur en schaafschade aan de onderzijde van de bumper had veroorzaakt.
De beschadigde onderdelen waren inmiddels verwijderd dus geen foto's van de schade kunnen maken. Komende week wordt gestart met de reparatie.
Ben er ook content mee al zal het wel effe pijn doen in de portemonnee. :(
Het risico op kleurverschil wil ik ook tot het absolute minimum beperken. Naar verluid zou dat ook goed mogelijk moeten zijn met Gris Fulminator, al is 100% garantie daarop niet te geven. We zullen zien.
Sinds afgelopen donderdag is madam weer terug op de basis. Over het spuitwerk ben ik redelijk tevreden; kleurverschil is op het oog (nagenoeg) niet te zien. Wel moet de auto binnenkort nog een keer terug om nog wat kleine onregelmatigheden (proberen) te verhelpen. Verder is het weer als vanouds kilometers vreten, we zijn de 360.000 km inmiddels gepasseerd.
Fotootje van madam weer met strakke neus:
:thumbup: Fijn Pieter! Lekker gaan dan maar weer!
Zie ik nou RV een nieuw stadslicht en LV nog een oude? Die lijkt minder mooi wit, en zou ik ook vervangen.
De pret was van korte duur. Eind van de middag op de terugweg vanuit werk, collega René net thuis afgezet, 500m later kort luid geratel boven de radio uit gevolgd door een uitvallende motor. Auto boerenerf opgestuurd, onder de kap gedoken zag ik een reep kunststof uit de distributie steken. Auto startte niet meer. Wegenwacht gebeld, gewezen op het stuk plastic in de distributie. Wegenwachter stelde voor de auto te starten. Ik liet weten dit niet verstandig te vinden maar de wegenwachter vond het desondanks nodig (om diagnose te kunnen stellen). Inmiddels was collega René ook gearriveerd, toen de Wegenwachter nog tot 3x nodig vond een startpoging te wagen. Eerste diagnose was distributie, vervolgens de intercooler om vervolgens tot de slotconclusie te komen dat de distributie naar z'n grootje was.... :thumbdown:
Na vertrek van de wegenwachter garage ingeseind. De conclusie verbaasde ons beide nogal aangezien de huidige riem net 20.000 km oud is. De auto is afgesleept, garage neemt morgen de schade op. Weer terug in de wachtkamer, dus....
Balen man...hopelijk valt de schade mee! :thumbdown:
Maar madame Yvette zweeft ons wel weer naar het werk. :D
Maak mij nu ook zorgen over mijn riem(en). Vooral over de multiriem. Deze vertoont aan motorkant/binnenzijde lichte maar erger wordende slijtageplek (zie mijn eigen bijdrage van mijn xm). Dus ook Yvette zal vervroegd naar de garage moeten want dat zint mij allerminst.
Nog even over die die WW man. Had altijd veel vertrouwen in deze gele brigade maar toen hij over de intercooler begon....hmmm...twijfelachtig. Later kwam hij overigens helaas wel weer op juiste spoor...ben ook bang voor distributieriem probleem.
Hoop dat door het starten er niet meer schade is ontstaan..fingers crossed.
Effin..ook ik was van slag..meldde dit berichtje per abuis als nieuw onderwerp aan.
Sorry mede xm rijders!
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Gaddamned Pieter, wat een klote bericht. :evil:
Je had die ANWBboer helemaal niet hoeven laten komen toch, je eigen diagnose was al goed. Ik hoop idd niet dat er daardoor nog meer schade ontstaan is... Fingers crossed, indeed!
Nieuwe riem erom, paar nieuwe klepstoters en je kan er weer tegenaan. knappende d-riem is ene 2.1TD kwaaltje en geluk bij een ongeluk staan de kleppen recht op de zuiger en daardoor klappen alleen de hydrolische stoters doormidden.
De oorzaak is gevonden in een stukgegane rubberlaag van de multiriempoulie op de krukas. Rondvliegende rubberdelen zijn in de distributie geslagen en hebben er voor gezorgd dat de distributie een paar tanden is versprongen. Er is een andere riem gemonteerd en de zaak weer op tijd gezet, maar ze slaat nog niet aan. Compressie is behoorlijk, dus kromme kleppen lijkt niet waarschijnlijk. Wordt morgen vervolgd.
Schampschade is hier het geluk geweest. Met een snelheid van 65 per uur vol op het rechtervoorwiel had het er een pak slechter uitgezien.
Wes, stuurhuis heeft de garage niet specifiek over gehad, enkel dat de stuurinrichting op het oog OK lijkt.
+...uhmm ben tel effe kwijt.
Ben zaterdag zoals afgesproken met Yvette ook aanwezig bij de visuele inspectie van de schade van jouw madame bij "onze" garage.
Ook ik duim voor meevallende schade en twee zien meer dan één...
Bovendien...een beetje morele ondersteuning kan in een dergelijke situatie nooit kwaad nietwaar? :wink:
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Uiteraard. We gaan het zien zaterdag.
Beterschap met je XM :|
En?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En foto's ?
Gister madam bekeken en besloten: ze wordt gemaakt.
Hoewel de auto gister weer gewoon buiten stond, was uit metingen gebleken dat de onderhuidse afwijkingen echt minimaal waren.
Inmiddels ook een lijst met te vervangen onderdelen doorgenomen. Naast het genoemde plaatwerk moet het ophangpunt van het voorscherm worden rechtgetrokken, een nieuwe ABS-stekker erop, gescheurde ashoes vervangen, uitlijnen en spuiten van de gehele kop. Verder wordt meteen nog wat klein regulier onderhoud meegepakt.
"Geluk" bij een ongeluk (voor zover je daarvan kan spreken): de voorbumper stond vóór de aanrijding al een tijdje op de nominatie om te worden vervangen aangezien de vorige eigenaar een stoeprand of varkensrug had geraakt, wat een kleine scheur en schaafschade aan de onderzijde van de bumper had veroorzaakt.
De beschadigde onderdelen waren inmiddels verwijderd dus geen foto's van de schade kunnen maken. Komende week wordt gestart met de reparatie.
Dat klinkt alweer hoopvol :D
Voortvarende aanpak Pieter! Fijn dat ze weer gemaakt wordt. Hopelijk kunnen ze kleurverschil van de kop tot een minimum beperken!
Goed bericht! :thumbup:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ben er ook content mee al zal het wel effe pijn doen in de portemonnee. :(
Het risico op kleurverschil wil ik ook tot het absolute minimum beperken. Naar verluid zou dat ook goed mogelijk moeten zijn met Gris Fulminator, al is 100% garantie daarop niet te geven. We zullen zien.
Sinds afgelopen donderdag is madam weer terug op de basis. Over het spuitwerk ben ik redelijk tevreden; kleurverschil is op het oog (nagenoeg) niet te zien. Wel moet de auto binnenkort nog een keer terug om nog wat kleine onregelmatigheden (proberen) te verhelpen. Verder is het weer als vanouds kilometers vreten, we zijn de 360.000 km inmiddels gepasseerd.
Fotootje van madam weer met strakke neus:
:thumbup: Fijn Pieter! Lekker gaan dan maar weer!
Zie ik nou RV een nieuw stadslicht en LV nog een oude? Die lijkt minder mooi wit, en zou ik ook vervangen.
Klopt. Het stoort me op dit moment nog niet dermate dat ik acuut op zoek ga naar een nieuwe, maar mocht ik er t.z.t. tegen ééntje aanlopen....
Mooi dat ie weer rijdende is! Alweer een XM gered van de sloop.
Veel veilige kilometers toegewenst :zwaai:
Fijn! Welcome back voor madame :ballonnen:
Luceo non uro....
Knap! Ik zou me er mateloos aan irriteren! :lol:
De pret was van korte duur. Eind van de middag op de terugweg vanuit werk, collega René net thuis afgezet, 500m later kort luid geratel boven de radio uit gevolgd door een uitvallende motor. Auto boerenerf opgestuurd, onder de kap gedoken zag ik een reep kunststof uit de distributie steken. Auto startte niet meer. Wegenwacht gebeld, gewezen op het stuk plastic in de distributie. Wegenwachter stelde voor de auto te starten. Ik liet weten dit niet verstandig te vinden maar de wegenwachter vond het desondanks nodig (om diagnose te kunnen stellen). Inmiddels was collega René ook gearriveerd, toen de Wegenwachter nog tot 3x nodig vond een startpoging te wagen. Eerste diagnose was distributie, vervolgens de intercooler om vervolgens tot de slotconclusie te komen dat de distributie naar z'n grootje was.... :thumbdown:
Na vertrek van de wegenwachter garage ingeseind. De conclusie verbaasde ons beide nogal aangezien de huidige riem net 20.000 km oud is. De auto is afgesleept, garage neemt morgen de schade op. Weer terug in de wachtkamer, dus....
:thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
:(
Het zit je niet mee zeg, zuur dit. Sterkte!
Hé bah, dit soort dingen verwacht je niet. Succes met de voortgang.
Balen man...hopelijk valt de schade mee! :thumbdown:
Maar madame Yvette zweeft ons wel weer naar het werk. :D
Maak mij nu ook zorgen over mijn riem(en). Vooral over de multiriem. Deze vertoont aan motorkant/binnenzijde lichte maar erger wordende slijtageplek (zie mijn eigen bijdrage van mijn xm). Dus ook Yvette zal vervroegd naar de garage moeten want dat zint mij allerminst.
Nog even over die die WW man. Had altijd veel vertrouwen in deze gele brigade maar toen hij over de intercooler begon....hmmm...twijfelachtig. Later kwam hij overigens helaas wel weer op juiste spoor...ben ook bang voor distributieriem probleem.
Hoop dat door het starten er niet meer schade is ontstaan..fingers crossed.
Effin..ook ik was van slag..meldde dit berichtje per abuis als nieuw onderwerp aan.
Sorry mede xm rijders!
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
:shock: :shock:
Naar.... :evil:
Luceo non uro....
Gaddamned Pieter, wat een klote bericht. :evil:
Je had die ANWBboer helemaal niet hoeven laten komen toch, je eigen diagnose was al goed. Ik hoop idd niet dat er daardoor nog meer schade ontstaan is... Fingers crossed, indeed!
Nieuwe riem erom, paar nieuwe klepstoters en je kan er weer tegenaan. knappende d-riem is ene 2.1TD kwaaltje en geluk bij een ongeluk staan de kleppen recht op de zuiger en daardoor klappen alleen de hydrolische stoters doormidden.
Werkelijk? :shock:
Dan moet ik van geluk spreken met meer dan 1.000.000 2.1TD-kilometers achter de rug!
*ernstigafkloppenopongelakthout*
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hij is dus ontworpen op knappende riemen? :shock: :lol:
Het zou me niet verbazen :mrgreen:
Hier geen geknapte riem, in dit geval althans.
De oorzaak is gevonden in een stukgegane rubberlaag van de multiriempoulie op de krukas. Rondvliegende rubberdelen zijn in de distributie geslagen en hebben er voor gezorgd dat de distributie een paar tanden is versprongen. Er is een andere riem gemonteerd en de zaak weer op tijd gezet, maar ze slaat nog niet aan. Compressie is behoorlijk, dus kromme kleppen lijkt niet waarschijnlijk. Wordt morgen vervolgd.
Ja noujah, dat was eigenlijk precies wat ik ermee bedoelde. Maar het maakt ook niet zoveel uit wat ik bedoel maar wat er gebeurd is
Pagina's