Ik begin me ongerust te maken en ik zal vertellen waarom. Nadat de carterpakking is vervangen hebben we het blok vooral goed vol met olie afgevuld. Zeg maar tot het maximumstreepje op de peilstok. Eind december heb ik de grote stap genomen en er TSL bij geknikkerd. Dat was een kwart liter bovenop het max. Sinds de pakking is er intussen ruim 2.500 km afgelegd en het niveau zit nog steeds boven maximum. Het lijkt wel of madame geen olie meer verbruikt. :buig:
En dan nog even over dat TSL-goedje. Ruim 17 jaar geleden verkocht een bedrijfje waar ik toen voor werkte dat spul; het was voor hun een soort nevenhandel. Ik geloofde totaal niet in die wondersmering maar een collega van me die in een aftandse bak reed had zoiets van baadt het niet dan schaadt het niet. Zijn vehikel stond toch al op de nominatie om met pensioen te gaan. Na een week of zo beaamde hij spontaan dat de motor rustiger liep en het verbruik minder leek.
Sindsdien ben ik vaker mensen tegengekomen die dat zeggen. Dus uiteindelijk na 17 jaar ook een flesje TSL bij de olie gedaan en de motor loopt inderdaad wat mooier. Het is net zoiets als V-power, je kunt niet aangeven dat het beter is maar wel dat je verschil merkt.
Ik heb 't er ook in hoor Wim, ik geloof ook wel in liquid engineering.....
Ik ben benieuwd wat je TSL bevindingen zijn over een langere tijd. Tijdens mijn HTS stage en afstudeerlocatie werd mij dat spul afgeraden, zij trekken al die spullen uit elkaar in diverse labs.
Ik geloof ook niet in wondermiddeltjes. TSL zou alleen de wrijving verminderen. En ik ben over de jaren al zoveel mensen tegengekomen die het gebruiken (en blijven gebruiken) dat ik voor dit spul niet huiverig ben.
@Mike: o.a. La Leo verkoopt het en daar ben jij met je CX toch kind aan huis. :wink:
Zo heb ik hier ook nog een blikje Octaan boost staan voor in de benzinetank. Maar heb het nog niet durven te gebruiken :roll:
Werkt best prima. Ik weet niet wat voor hoeveelheid je hebt, maar de octaanbooster die ik zo nu en dan gebruik is qua hoeveelheid gebaseerd op zo'n 40 liter benzine..ofwel de gemiddelde benzinetank.
Toen ik mijn dame kocht heb ik dit er regelmatig ingegooid. Loop werd iets rustiger en minder rumoerig na twee keer toevoegen (ofwel 4 flesjes op 2 volle tanks a 80 liter).
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: wimb en z'n La Soixante.
gomp zegt:
mwah, V power is aangetoonde marketing hoor
Ik heb met de V-Power diesel wel degelijk gemerkt dat de oudere blokken zuiniger gaan lopen. Objectief gemeten aan de pomp. Hierdoor maakt het prijsverschil (netto ca. 7 cent meer dan gewone diesel) niet echt uit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ook met V-power benzine rij ik zuiniger, ik tank het zo nu en dan als ik naar m'n vader in Frankrijk ga. Of het per km in prijs niet uitmaakt weet ik dan weer niet omdat dat me niet interesseert.
V-Power (zowel benzine als diesel) zal best te merken moeten zijn, het ligt meer aan de techniek waar het ingaat. Moderne motoren zijn veel gevoeliger ervoor, maar ook motoren die in de XM geleverd zijn reageren erop.
Een Octaan Booster (of Cetaan Booster voor Diesels) kan werken indien de chemie ook klopt, d.w.z. als het octaangetal van de benzine daadwerkelijk ermee wordt verhoogd. Daarmee kan een klopregeling het ontstekingstijdstip vervroegen en de motor met een hoger rendement laten draaien. Dus de motor loopt zuiniger of bied meer vermogen, net wat je wilt :wink:.
Indien je RON98 bij b.v. de Tango of BP Ultimate tankt heb je in ieder geval een octaangetal 98 in de benzine, V-Power en andere benzine met mooie namen zijn RON97, ietsje lager maar nog net wel merkbaar i.c.m. met een toevoeging. Eerst was Total Excellium ook RON97 maar tegenwoordig is dat ook een veredelde RON95 :roll:.
Het bowden kabeltje van de kruiscontroleur zit al sinds het begin met een blokje parallel gemonteerd aan de gaskabel. Zo dus:
En die wijze van monteren heeft mij al vanaf dag 1 geïrriteerd om de doodsimpele reden dat de plastic schijf van het gasklephuis (waar de gaskabel omheen loopt) 2 tapeinden heeft waardoor het mogelijk is er iets op te monteren. Een tijdje geleden heb ik net zo'n schijf gescoord en daar heb ik vandaag de meuk aan de onderkant afgezaagd zodat die op de ander gestapeld kan worden. Door deze constructie hebben gas- en kruiscontroleercabel elk hun eigen schijf. En dan ziet het er zo uit:
Zinvol is het niet, maar het ziet er wel beter uit. :lol:
En als het goed functioneert (ik heb nu geen zin meer in een proefrit) dan knip ik het overtollige stukje bowden kabel af en ziet het er nog beterder uit. 8)
Vandaag bij het proefrijden kon ik het gaspedaal niet helemaal indrukken. Toen ik op de parkeerplaats een flinke trap gaf schoot ik door een blokkade heen en kwam het pedaal slechts een stukje terug. Oorzaak? Te lange bouten gebruikt waardoor er eentje tegen een opstaande rand kwam. Feitelijk had ik een snelheidsbegrenzer ingebouwd. :meneus: Dus heb ik er thuis 2 kortere bouten ingedraaid en nu kan de schijf wel z'n volledige beweging maken.
En wat ook wel belangrijk is, is dat door de nieuwe constructie bij het uitschakelen van de kroes de klap veel minder is omdat de gaskabel niet terugschiet. Al met al een win-win situatie. :wink:
:lol: En begin onderhand eens aan die blokjesvelgen!
Ik rij nu op wintersloffen. De zomerbanden die er t.z.t. onder gaan MOETEN op die blokjesvelgen. Ik heb mezelf dus een errug harde deadline gesteld. :wink:
Vandaag bij het proefrijden kon ik het gaspedaal niet helemaal indrukken. Toen ik op de parkeerplaats een flinke trap gaf schoot ik door een blokkade heen en kwam het pedaal slechts een stukje terug. Oorzaak? Te lange bouten gebruikt waardoor er eentje tegen een opstaande rand kwam. Feitelijk had ik een snelheidsbegrenzer ingebouwd. :meneus: Dus heb ik er thuis 2 kortere bouten ingedraaid en nu kan de schijf wel z'n volledige beweging maken.
En wat ook wel belangrijk is, is dat door de nieuwe constructie bij het uitschakelen van de kroes de klap veel minder is omdat de gaskabel niet terugschiet. Al met al een win-win situatie. :wink:
Ik heb met mijn CX Turbo eens gehad dat bij het invoegen van de A9 de A4 op vanuit de richting Amsterdam, de kenners weten wat een kutplek dat is om in te voegen, dat mijn gaspedaal op de bodem bleef plakken. Dat was toch zelfs voor mij tamelijk enerverend.....
In mijn jonge jaren tufte ik vanuit Amsterdam over de A4. Nabij het klaverblad racete een Alfa 164 in petjesuitvoering op maximum snelheid over de linkerbaan en bedacht op het laatste moment dat 'ie de A9 op moest. Dus zwaaide hij sierlijk naar rechts op volle snelheid de bocht van het klaverblad in. Die bocht is dus geen cirkel, ik heb nog nooit een auto zoveel pirouettes zien maken. :mrgreen:
Ik denk eerder dat Lucas bedoelde dat het bowden kabeltje ergens achter bleef haken en hij daardoor 'flat out' ging.
Zelf ooit op een duiste autobahn gehad dat de bowdenkabel zich had vastgehaakt, en om dan met 190 km/uur op de cc op een file af te razen is not plesant.
Alleen de motor uit zetten was het enigste dat hielp, remmen werkte finaal averechts aangezien het een automaat was en de vertraging van het remmen ervoor
zorgde dat de bak terugschakelde naar de 3 en dus nog harder begon te trekken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: wimb en z'n La Soixante.
Niet zulke enge verhalen vertellen, Mark. In mijn zaterdag vers aangeschafte dame zit voor het eerst van mijn leven ook CC, maar moet er nog steeds aan wennen, dat ze vanzelf blijft rijden. Ben toch wat controle kwijt en das nie fijn voor een controlfreak. Zit maar wat onwennig met mijn rechter voet. Moet er al helemaal niet aan denken om 190 op de CC te rijden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb 't er ook in hoor Wim, ik geloof ook wel in liquid engineering.....
Ik geloof ook niet in wondermiddeltjes. TSL zou alleen de wrijving verminderen. En ik ben over de jaren al zoveel mensen tegengekomen die het gebruiken (en blijven gebruiken) dat ik voor dit spul niet huiverig ben.
@Mike: o.a. La Leo verkoopt het en daar ben jij met je CX toch kind aan huis. :wink:
Oh, het is dus wel iets van de vakhandel? Wil het ook wel eens proberen, misschien dat het rauwe in de eerste kilometers wat minder wordt.
Werkt best prima. Ik weet niet wat voor hoeveelheid je hebt, maar de octaanbooster die ik zo nu en dan gebruik is qua hoeveelheid gebaseerd op zo'n 40 liter benzine..ofwel de gemiddelde benzinetank.
Toen ik mijn dame kocht heb ik dit er regelmatig ingegooid. Loop werd iets rustiger en minder rumoerig na twee keer toevoegen (ofwel 4 flesjes op 2 volle tanks a 80 liter).
Ik heb met de V-Power diesel wel degelijk gemerkt dat de oudere blokken zuiniger gaan lopen. Objectief gemeten aan de pomp. Hierdoor maakt het prijsverschil (netto ca. 7 cent meer dan gewone diesel) niet echt uit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ook met V-power benzine rij ik zuiniger, ik tank het zo nu en dan als ik naar m'n vader in Frankrijk ga. Of het per km in prijs niet uitmaakt weet ik dan weer niet omdat dat me niet interesseert.
V-Power (zowel benzine als diesel) zal best te merken moeten zijn, het ligt meer aan de techniek waar het ingaat. Moderne motoren zijn veel gevoeliger ervoor, maar ook motoren die in de XM geleverd zijn reageren erop.
Een Octaan Booster (of Cetaan Booster voor Diesels) kan werken indien de chemie ook klopt, d.w.z. als het octaangetal van de benzine daadwerkelijk ermee wordt verhoogd. Daarmee kan een klopregeling het ontstekingstijdstip vervroegen en de motor met een hoger rendement laten draaien. Dus de motor loopt zuiniger of bied meer vermogen, net wat je wilt :wink:.
Indien je RON98 bij b.v. de Tango of BP Ultimate tankt heb je in ieder geval een octaangetal 98 in de benzine, V-Power en andere benzine met mooie namen zijn RON97, ietsje lager maar nog net wel merkbaar i.c.m. met een toevoeging. Eerst was Total Excellium ook RON97 maar tegenwoordig is dat ook een veredelde RON95 :roll:.
Het bowden kabeltje van de kruiscontroleur zit al sinds het begin met een blokje parallel gemonteerd aan de gaskabel. Zo dus:
En die wijze van monteren heeft mij al vanaf dag 1 geïrriteerd om de doodsimpele reden dat de plastic schijf van het gasklephuis (waar de gaskabel omheen loopt) 2 tapeinden heeft waardoor het mogelijk is er iets op te monteren. Een tijdje geleden heb ik net zo'n schijf gescoord en daar heb ik vandaag de meuk aan de onderkant afgezaagd zodat die op de ander gestapeld kan worden. Door deze constructie hebben gas- en kruiscontroleercabel elk hun eigen schijf. En dan ziet het er zo uit:
Zinvol is het niet, maar het ziet er wel beter uit. :lol:
En als het goed functioneert (ik heb nu geen zin meer in een proefrit) dan knip ik het overtollige stukje bowden kabel af en ziet het er nog beterder uit. 8)
Ik vindt het er helemaal niet raar uitzien, juist erg innovatief.
Xsaartje zou er jaloers op zijn. :wink:
:D Ik zeg .., goed bezig Wim :clap:
Netjes hoor. Ik blijf zeggen: het zijn de details doe 't hem doen. Zélfs onder de motorkap.
Ja. Nu nog eens een keer de motor bling-blingiseren. Als ik de foto's van Coen zie ben ik toch wel jaloers. 8)
Begin eens met een fatsoenlijke motorreiniger en conditioner zoals de autoglym die S. onder de kap heeft gebruikt :wink:
Dat is pas bling bling!
Nette oplossing. :thumbup:
Zal ik anders nog een foto'tje plaatsen om je te motiveren? :wink:
Ik zou zeggen, koop gewoon wat spuitbussen in een funky kleurtje, schroef wat leuke onderdeeltjes eraf en leef je uit. :)
:lol: En begin onderhand eens aan die blokjesvelgen!
@Wim: De dubbele schijf ziet er goed uit :thumbup:
@Coen, jouw aanpak bevalt mij ook 8)
handy die dubbele schijf. Als de gaskabel breekt, leg je de boel gewoon ff om en je kunt direct verder :lol:
:wtf: Met een gebroken gaskabel heb ik 2 schijven waar ik niks mee kan. :lolno:
:mrgreen:
Luceo non uro....
First think, then write :lol:
:oops:
het was dan ook al laat Gomp, net uit de kroeg zeker? Dan lijkt dat dubbelzien nog enigszins nuttig :mrgreen:
Vandaag bij het proefrijden kon ik het gaspedaal niet helemaal indrukken. Toen ik op de parkeerplaats een flinke trap gaf schoot ik door een blokkade heen en kwam het pedaal slechts een stukje terug. Oorzaak? Te lange bouten gebruikt waardoor er eentje tegen een opstaande rand kwam. Feitelijk had ik een snelheidsbegrenzer ingebouwd. :meneus: Dus heb ik er thuis 2 kortere bouten ingedraaid en nu kan de schijf wel z'n volledige beweging maken.
En wat ook wel belangrijk is, is dat door de nieuwe constructie bij het uitschakelen van de kroes de klap veel minder is omdat de gaskabel niet terugschiet. Al met al een win-win situatie. :wink:
Ik rij nu op wintersloffen. De zomerbanden die er t.z.t. onder gaan MOETEN op die blokjesvelgen. Ik heb mezelf dus een errug harde deadline gesteld. :wink:
Ah! Da's goed om te horen Wim! :lol:
Heb ik ook eens gehad, op de snelweg :mrgreen:
Ik heb met mijn CX Turbo eens gehad dat bij het invoegen van de A9 de A4 op vanuit de richting Amsterdam, de kenners weten wat een kutplek dat is om in te voegen, dat mijn gaspedaal op de bodem bleef plakken. Dat was toch zelfs voor mij tamelijk enerverend.....
In mijn jonge jaren tufte ik vanuit Amsterdam over de A4. Nabij het klaverblad racete een Alfa 164 in petjesuitvoering op maximum snelheid over de linkerbaan en bedacht op het laatste moment dat 'ie de A9 op moest. Dus zwaaide hij sierlijk naar rechts op volle snelheid de bocht van het klaverblad in. Die bocht is dus geen cirkel, ik heb nog nooit een auto zoveel pirouettes zien maken. :mrgreen:
Ik denk eerder dat Lucas bedoelde dat het bowden kabeltje ergens achter bleef haken en hij daardoor 'flat out' ging.
Zelf ooit op een duiste autobahn gehad dat de bowdenkabel zich had vastgehaakt, en om dan met 190 km/uur op de cc op een file af te razen is not plesant.
Alleen de motor uit zetten was het enigste dat hielp, remmen werkte finaal averechts aangezien het een automaat was en de vertraging van het remmen ervoor
zorgde dat de bak terugschakelde naar de 3 en dus nog harder begon te trekken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Niet zulke enge verhalen vertellen, Mark. In mijn zaterdag vers aangeschafte dame zit voor het eerst van mijn leven ook CC, maar moet er nog steeds aan wennen, dat ze vanzelf blijft rijden. Ben toch wat controle kwijt en das nie fijn voor een controlfreak. Zit maar wat onwennig met mijn rechter voet. Moet er al helemaal niet aan denken om 190 op de CC te rijden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's