Naar aanleiding van dit topic op het Xantforum:
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=16613
ben ik ook maar 'ns met het carterontluchtingsklepje in de weer geweest. Om een lang verhaal kort te maken; die is bij mij ook gaar. Hij sluit vrijwel niet af, ook niet na intensief schoonmaken. Wel verkruimelt het kunststof. :evil: Dat ding is bij PSA natuurlijk NFP maar diverse andere merken gebruiken 'm ook (onderdeelnummer achter de merknaam):
Citroën - 4575 08
Jaguar - CAC 4188
Mercedes - 000 431 36 07
Opel - 5 45 205
Peugeot - 4575 08
Renault - 77 00 659 282
Volvo - 1228272
En voor de Brezanners onder ons: EAN Code - 4006633068680
Nu is het natuurlijk übergeil om met een Jaguar (spreek uit op z'n Clarksons: Dzj̀èeg) rond te rijden maar de Mercedes-dealer in Hilversum zit op 5 minuten lopen afstand van de Troenboer. Donderdag besteld en dinsdag binnen; dat doen ze bij PSA dan toch vlotter. :wink:
Enniewee, dit is m'n nieuwe aanwinst:
En hier zit that little rascal:
Oud en nieuw naast elkaar:
Je ziet duidelijk het verschil tussen Franse rotzooi en Duitse degelijkheid. :lolno: Het nieuwe klepje sluit vrijwel meteen af, je hoeft met blazen echt geen kracht te zetten.
Met de nieuwe aanwinst loopt de motor stationair ongelooflijk mooi, het was de investering van €4,22 en de 10 minuten pielen meer dan waard. :dans:
Nog een leuke anekdote: de onderdeelnummering is bij PSA volgens mij volledig willekeurig; bij Mercedes is het logisch opgebouwd. Zo kan men aan de eerste 2 cijfers zien of het om 1 of meer modellen gaat, enzovoort. Maar..... Zoals altijd is er een maar. Het systeem van de Duitsers is volgens de man niet feilloos, hij loopt regelmatig aan tegen verkeerde onderdeelnummers. En daar heb ik bij PSA nog nooit van gehoord. :wink:
Och, een Xant is gewoon een no-budget XM waar ze alles weggelaten hebben wat ellende kan veroorzaken. :lol:
Waarvoor dat ding nodig is? Dat klepje zit in de leiding tussen olievuldop en gasklephuis. Door overdruk aan de gasklephuiskant wordt 'ie dicht gedrukt. Als hij niet afsluit wordt er oliedamp door het gasklephuis gezogen, wordt de boel vet en de stationairloop ietwat zenuwachtig. Niets dramatisch dus.
Dat klepje bij mij sloot alleen nog enigszins af als ik heel erg hard en abrupt blies. Bij dat kwalitatief superieure Mercedesklepje moet ik heel voorzichtig blazen omdat 'ie meteen afsluit. En hij sluit ook volledig af.
La Noir Verni zegt:
En zo lekker toegankelijk boven op het blok!
Ja natuurlijk. Ter herhaling en om zout in open wonden te wrijven :stilmaar: : een TCT is de perfecte combinatie van voldoende motorvermogen en sleutelvriendelijkheid.
:grijns:
Och, een Xant is gewoon een no-budget XM waar ze alles weggelaten hebben wat ellende kan veroorzaken. :lol:
Waarvoor dat ding nodig is? Dat klepje zit in de leiding tussen olievuldop en gasklephuis. Door overdruk aan de gasklephuiskant wordt 'ie dicht gedrukt. Als hij niet afsluit wordt er oliedamp door het gasklephuis gezogen, wordt de boel vet en de stationairloop ietwat zenuwachtig. Niets dramatisch dus.
Volgens mij werkt hij zo dat je geen turbodruk je olievulpot in blaast met alle rotzooit en meetfouten van dien. Het is namelijk vrij normaal dat atmosferische motoren de carterdruk/dampen weer verbranden.
Dat zou best kunnen. Ik weet wel dat mijn gasklephuis in no time vet van de olie was terwijl ik dat bij de Xant (zelfde blok zonder turbi en dus zonder dat klepje) niet had.
Ik vermoed dat ik nu ook eindelijk af ben van het fenomeen dat het mm-lampje na het starten nog een paar seconden blijft branden. Dat was een vage permanente storing die iets met de luchtaanvoer van doen had. De tijd zal het leren.
Als het zover is, dan is het tijd voor een andere auto, een auto blijft een gebruiksvoorwerp.
Behalve de XM van Wim, dat is een permanent onderhouds voorwerp :wink:
Wat is de volgende klus Wim, we moeten toch een excuus hebben om een nieuwjaarswok of sushi te houden :P
Vandaag is het de eerste werkdag van het nieuwe jaar. En op die dag ben ik NIET op het werk. Dat doe ik uit principe niet al zo lang ik werk. :wink:
Maar ja, de mensch moet toch wat dus ben ik naar de Beunclub geweest. Met een missie: het demonteren, reinigen en weer monteren van de hydractiefkleppen. En als je dan toch bezig bent is het makkelijk om meteen even de hoogteregelaars mee te nemen. Al met al ben ik daar de hele dag mee zoet geweest maar het resultaat mag er zijn. 8)
Alleen, stomme oetl*l die ik ben, ben ik het stekertje van de voorste klep vergeten aan te sluiten. :badday:
Afgelopen zaterdag had ik al de LHM verwisseld voor hydrorinçage en, zoals gebruikelijk, waren de filters zwart. De HA-kleppen en hoogteregelaars waren ook zwart, dat ben ik intussen gewend. :gaap: Maar waar ik mij over verbaas is dat de LHM wel een mooi groene kleur had. Niet echt helder gifgroen maar ook niet zo donker als de filters deden vermoeden. :roll: Zou dat nog ellende zijn van jaren verwaarlozing?
Het is trouwens geinig om een hydraulisch systeem vol met lucht te 'testen' in rijstand. Bij het openen van een deur of de achterklep maakt de auto een behoorlijke sprong. :lol:
Dat viel wel mee hoor, met al die hydroshit in het systeem. :mrgreen:
Eigenlijk viel het helemaal niet mee; ik was verbaasd hoeveel LHM er nog in het systeem zit terwijl ik toch al zo'n 160 km met die spoelolie gereden heb.
Het blijft toch een semi-ondoorgrondelijk systeem die hydrauliek. Als ik het huidige interieur-project achter de rug heb, en de blokwissel is geweest dan moest ik ook maar eens gaan rinçeren.
ik ben daar nu ook voor het eerst mee bezig. Heb wel het idee dat het wat doet, deboel veert al weer anders, beter. de hoogteregelaar achter blijft minder plakken en de Xm blijft beter op hoogte. Ook is het stop lampje veeeeel sneller uit bij starten 's morgens
Minstens 1 HA-klep had hij ook al eens gedaan. Maar ik neem aan dat Wim alle laagliggende HP-delen meermalen vervangt in een poging om zoveel mogelijk zwarte drab uit het systeem te krijgen.
Ik heb dit allemaal nog niet gedaan maar twijfel om het te doen. Dat blijven plakken en zo daar heb ik geen last van. Laatst met de trekhaak demontage heeft ze een dag en een nacht in de hoogste stand gestaan, zonder inzakken. Maar van afblijven denk ik dan...
:dans: Poetsen Poetsen Poetsen!!! :clap:
Heerlijk dat de XM merkbaar steeds beter rijd :wink:
Jottum! Leuk! Morgen in de stromende regen. :lolno:
Naar aanleiding van dit topic op het Xantforum:
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=16613
ben ik ook maar 'ns met het carterontluchtingsklepje in de weer geweest. Om een lang verhaal kort te maken; die is bij mij ook gaar. Hij sluit vrijwel niet af, ook niet na intensief schoonmaken. Wel verkruimelt het kunststof. :evil: Dat ding is bij PSA natuurlijk NFP maar diverse andere merken gebruiken 'm ook (onderdeelnummer achter de merknaam):
Citroën - 4575 08
Jaguar - CAC 4188
Mercedes - 000 431 36 07
Opel - 5 45 205
Peugeot - 4575 08
Renault - 77 00 659 282
Volvo - 1228272
En voor de Brezanners onder ons: EAN Code - 4006633068680
Nu is het natuurlijk übergeil om met een Jaguar (spreek uit op z'n Clarksons: Dzj̀èeg) rond te rijden maar de Mercedes-dealer in Hilversum zit op 5 minuten lopen afstand van de Troenboer. Donderdag besteld en dinsdag binnen; dat doen ze bij PSA dan toch vlotter. :wink:
Enniewee, dit is m'n nieuwe aanwinst:
En hier zit that little rascal:
Oud en nieuw naast elkaar:
Je ziet duidelijk het verschil tussen Franse rotzooi en Duitse degelijkheid. :lolno: Het nieuwe klepje sluit vrijwel meteen af, je hoeft met blazen echt geen kracht te zetten.
Met de nieuwe aanwinst loopt de motor stationair ongelooflijk mooi, het was de investering van €4,22 en de 10 minuten pielen meer dan waard. :dans:
Nog een leuke anekdote: de onderdeelnummering is bij PSA volgens mij volledig willekeurig; bij Mercedes is het logisch opgebouwd. Zo kan men aan de eerste 2 cijfers zien of het om 1 of meer modellen gaat, enzovoort. Maar..... Zoals altijd is er een maar. Het systeem van de Duitsers is volgens de man niet feilloos, hij loopt regelmatig aan tegen verkeerde onderdeelnummers. En daar heb ik bij PSA nog nooit van gehoord. :wink:
Mooi dat het zo'n verschil maakt in de stationair loop. :thumbup:
Ik zal binnenkort ook maar eens een paar van die filtertjes bestellen....
Altijd mooi dat zulke kleine acties een goed resultaat hebben.
Daarbij is het altijd mooi dat onderdelen bij de andere merken nog wel leverbaar zijn :P
Misschien een idee om een apart topic aan te maken met dit soort vervangende gegevens?
Groetjes Jeroen
Dat ligt/gaat liggen op het bordje van de magazijncommissie.
Worden er trouwens nog mensen gezocht voor de magazijncommisie???
Cool zeg! Dat je van een Xantia nog iets kunt leren! En zo lekker toegankelijk boven op het blok!
ff voor de beeldvorming. Waar zorgt dat ding exact voor en wanneer merk je dat je hoognodig een nieuwe moet hebben ?
Gelukkig heb ik geen xant, die site is niet vooruit te branden! Dus herhaal ik gomp's vraag maar even:
En een handtekening!!!!
Ik sta, als Xantia-rijder, zelf ook me in de ogen te wrijven van ongeloof :wtf: :P
Oh? De site? of het forum? Ik heb er zelf totaal geen problemen mee.
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Och, een Xant is gewoon een no-budget XM waar ze alles weggelaten hebben wat ellende kan veroorzaken. :lol:
Waarvoor dat ding nodig is? Dat klepje zit in de leiding tussen olievuldop en gasklephuis. Door overdruk aan de gasklephuiskant wordt 'ie dicht gedrukt. Als hij niet afsluit wordt er oliedamp door het gasklephuis gezogen, wordt de boel vet en de stationairloop ietwat zenuwachtig. Niets dramatisch dus.
Dat klepje bij mij sloot alleen nog enigszins af als ik heel erg hard en abrupt blies. Bij dat kwalitatief superieure Mercedesklepje moet ik heel voorzichtig blazen omdat 'ie meteen afsluit. En hij sluit ook volledig af.
Ja natuurlijk. Ter herhaling en om zout in open wonden te wrijven :stilmaar: :
een TCT is de perfecte combinatie van voldoende motorvermogen en sleutelvriendelijkheid.
:grijns:
En lassen van deurscharnieren, dat leer je ook van Xantia rijders. :lol:
Volgens mij werkt hij zo dat je geen turbodruk je olievulpot in blaast met alle rotzooit en meetfouten van dien. Het is namelijk vrij normaal dat atmosferische motoren de carterdruk/dampen weer verbranden.
Dat zou best kunnen. Ik weet wel dat mijn gasklephuis in no time vet van de olie was terwijl ik dat bij de Xant (zelfde blok zonder turbi en dus zonder dat klepje) niet had.
Ik vermoed dat ik nu ook eindelijk af ben van het fenomeen dat het mm-lampje na het starten nog een paar seconden blijft branden. Dat was een vage permanente storing die iets met de luchtaanvoer van doen had. De tijd zal het leren.
Bij een Xantia is alles beter, behalve de Heulliez deurscharnieren van een Break :(
En de plaats van de kachelradiateur. :twisted:
en het zwembad via de achterklep dan :twisted: en vergeet het roesten vooral niet bij de achterdeur niet :twisted:
Als het zover is, dan is het tijd voor een andere auto, een auto blijft een gebruiksvoorwerp.
Behalve de XM van Wim, dat is een permanent onderhouds voorwerp :wink:
Wat is de volgende klus Wim, we moeten toch een excuus hebben om een nieuwjaarswok of sushi te houden :P
Kweenie. :oops:
Vandaag is het de eerste werkdag van het nieuwe jaar. En op die dag ben ik NIET op het werk. Dat doe ik uit principe niet al zo lang ik werk. :wink:
Maar ja, de mensch moet toch wat dus ben ik naar de Beunclub geweest. Met een missie: het demonteren, reinigen en weer monteren van de hydractiefkleppen. En als je dan toch bezig bent is het makkelijk om meteen even de hoogteregelaars mee te nemen. Al met al ben ik daar de hele dag mee zoet geweest maar het resultaat mag er zijn. 8)
Alleen, stomme oetl*l die ik ben, ben ik het stekertje van de voorste klep vergeten aan te sluiten. :badday:
Afgelopen zaterdag had ik al de LHM verwisseld voor hydrorinçage en, zoals gebruikelijk, waren de filters zwart. De HA-kleppen en hoogteregelaars waren ook zwart, dat ben ik intussen gewend. :gaap: Maar waar ik mij over verbaas is dat de LHM wel een mooi groene kleur had. Niet echt helder gifgroen maar ook niet zo donker als de filters deden vermoeden. :roll: Zou dat nog ellende zijn van jaren verwaarlozing?
Het is trouwens geinig om een hydraulisch systeem vol met lucht te 'testen' in rijstand. Bij het openen van een deur of de achterklep maakt de auto een behoorlijke sprong. :lol:
Mooi gedaan Wim, best wel knap om dat binnen een dagje te fixen.
Veel LHM geknoeid ditmaal? :mrgreen:
Dat viel wel mee hoor, met al die hydroshit in het systeem. :mrgreen:
Eigenlijk viel het helemaal niet mee; ik was verbaasd hoeveel LHM er nog in het systeem zit terwijl ik toch al zo'n 160 km met die spoelolie gereden heb.
Het blijft toch een semi-ondoorgrondelijk systeem die hydrauliek. Als ik het huidige interieur-project achter de rug heb, en de blokwissel is geweest dan moest ik ook maar eens gaan rinçeren.
ik ben daar nu ook voor het eerst mee bezig. Heb wel het idee dat het wat doet, deboel veert al weer anders, beter. de hoogteregelaar achter blijft minder plakken en de Xm blijft beter op hoogte. Ook is het stop lampje veeeeel sneller uit bij starten 's morgens
Maar Wim, die HR's had je toch al eens gedaan? Moet dat nu alweer dan? :shock:
Minstens 1 HA-klep had hij ook al eens gedaan. Maar ik neem aan dat Wim alle laagliggende HP-delen meermalen vervangt in een poging om zoveel mogelijk zwarte drab uit het systeem te krijgen.
Ik heb dit allemaal nog niet gedaan maar twijfel om het te doen. Dat blijven plakken en zo daar heb ik geen last van. Laatst met de trekhaak demontage heeft ze een dag en een nacht in de hoogste stand gestaan, zonder inzakken. Maar van afblijven denk ik dan...
door schade en schande gevalletje Mike ? :)
Pagina's