Op mijn zoektocht naar een bollentester, een apparaat dat door een aantal Citroen liefhebbers zelf gebouwd is, kwam ik op de website van H&S Techniek, een bedrijf dat, zoals te lezen is op de website, speciaal gereedschap maakt voor hydraulische Citroens.
Ik ben zeer geinteresserd in hun bollentester die zeer scherp geprijsd is, maar deze info is misschien al heel oud. De website werkt maar voor een deel. Ik ben daarover (de info) nog niets te weten gekomen, ondanks mijn recente email aan het bedrijf. Met mijn daarop volgende telefoontje is het me ook nog niet gelukt door te dringen tot de heer Hagen een oprichter van het bedrijf die, volgens Evelien, me meer zou kunnen vertellen.
Chyparse heeft ook een bollentester die net als de H&S tester werkt met luchtpersdruk. Maar die flink aan de prijzen is: 362 euro.
Kan iemand me vertellen hoe precies deze tester werkt? Hoeveel luchtdruk heb je nodig?
Is iemand bekend met H&S en/of heeft daar iets aangeschaft?
H&S website :http://www.hagen-schildkamp-techniek.eu/mainframe.html
Bij voorbaat dank voor informatie :)
Ik ben niet met ze bekend, maar ik heb een vermoeden dat we in ons nieuwe Xm magazijn maar eens zo'n ding in elkaar moeten gaan zetten. Het is geen hogere wiskunde volgens mij al is een beetje verstand van die materie wel gewenst.
€ 275 is een hoop geld.
Het eerste het beste hydraulische krikje kan ook, € 15.
Manometers zijn niet duur, ca € 20 voor een 200 bar.
Chyparse verkoopt een bollenverlengstukje voor een DS voor een luttel bedrag, daar past een bol op.
alles bij elkaar nog geen € 50.
...en dan nog even aan elkaar bakken.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Laat maar eens zien hoe je dat aan elkaar gebakken hebt en opgesteld, JanSr, en hoeveel tijd daaraan besteed is :mrgreen:
De tester van H&S is een stuk precisie gereedschap. Sommige mensen investeren graag in mooi, duurzaam (en duur) gereedschap. Anderen doen het lekker zuinig - no offense. Ik behoor tot de eerste groep :lol:
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Persoonlijk zou ik die 275 euro liever in mijn XM steken dan in een bollen tester. Elke citroen specialist kan die test uitvoeren en vaak is het i.s.m. vullen van de bollen gratis, en dat is wel zo handig want als je zelf meet dat je een platte-slappe bol hebt moet alsnog ergens heen om hem met stikstof weer te laten vullen.
En dan nog antwoord op je vraag,
Op de site staat vermeld, werkt eenvoudig op perslucht (aan te sluiten op het perslucht-netwerk in de werkplaats.
Dat zal dan ergens rond de 8 a 10 bar liggen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Deze heb ik gemaakt van een oud chinees krikje. Wel een hele middag mee bezig geweest, omdat dat krikje lastig in- en uit elkaar gaat.
Het enige "precisie" onderdeel aan een tester is de manometer. Je kan er op zien of er 45 of 46 bar of zo in een bol zit. Of dat nou 45,006 of 45,007 is wil je helemaal niet weten. Als je dat wel wilt weten koop je een digitale manometer. Kan je die paar honderd euritjes aan besteden.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Mooi werk!
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Ieder maakt een keuze afhankelijk van verschillende factoren. De Citroen dealers hier hebben geen bollentesters en vullen wordt ook niet meer gedaan. Als een bol als 'slap' wordt beoordeeld wordt ie vervangen en dat doe ik dan ook. In het verleden (jaren 80 en 90) verving ik de bollen van mijn BXen, CXen, DS en XMs zo om de 3 tot 5 jaar. Nu ga ik ze meten. Ik heb dan ook een mooi speeltje erbij. Ik heb ook een kleine luchtcompressor aangeschaft.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Ik had dan ook over de specialisten, welke dealer weet nou nog wat veerbollen zijn? :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maar over welke specialisten en welke dealers heb je het nu :?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Citroville, Citrosars, de Jong, Cyhparse en zo zijn er denk ik nog wel heul aantal op te noemen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog even over zo'n bollentester.
Je kan er mee vast stellen wat voor druk er in zo'n bol zit, mooi, maar dan?
Dan is het goed of niet.
Indien niet, dan moet je bijvullen of weggooien (bijvoorbeeld indien kapot).
Met een bollentester kan je helaas niet bijvullen, daarvoor moet je een bollenvuller hebben, die is niet zo lastig te maken, slechts iets lastiger dan een bollentester.
Het probleem is de fles stikstof. De stikstof is het probleem niet, stikstof is het "afval" bij de fabricage van technische gassen. Probleem is de fleshuur. Daar kan je aardig wat bollen voor kopen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Perslucht wordt onmiddellijk onmisbaar zodra je er over beschikt.
Dat geldt evenzeer voor een draaibank, in iets mindere mate voor een freesbank.
Gas-en-zuurstof is evenzeer onontbeerlijk, maar die keus blijft kwartaarlijks nadrukkelijk in het vizier vanwege de zuurstoffleshuur.
En als we dan toch bezig zijn de lasapparatuur: MIG en TIG, ook weer gepaard gaand met fleshuur.
Eigenlijk is er maar één manier om dat allemaal te verantwoorden: De regelmatige aanschaf van XM's voor bedragen tussen de € 500 en € 1500.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik zou 'm zo in elkaar "bakken"
http://www.schaalbouw.nl/citroen/sphrtstr.htm :wink:
Zo'n ding zelf ter beschikking hebben is wel handig hoor. Dan kun je op het moment dat jij het zelf wilt de boel testen. Mocht het nodig zijn, dan kun je altijd nog naar een bollenboer of dealer gaan. Voordeel is dat je dan weet dat je niet voor nop rijd.
Bedoel, het uitlezen van een xm kun je ook bij spevcialisten of dealers laten doen. Toch wil iedereen zelf zo'n ding hebben tegenwoordig. Waarom? omdat het gewoon makkelijker is en je dan niet afhankelijk bent.
Met een Lexia kan je resetten, met een bollentester niet. Dat is een heel verschil.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Dat is precies zoals JanSr hem heeft gemaakt ;)
je koopt een lex toch niet alleen om te kunnen resetten ??? maar maakt ook niet uit. Wat ik aan wilde geven is dat zaken die eerst alleen specialisten hadden steeds meer verspreid gaan raken onder gewone gebruikers. Een bollentester is naar mijn mening ook zo'n ding. Gewoon handig om te hebben en kost niet veel.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan