La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

En dan rechtstreeks de stalling in of ga je nog flink gas op de lollie doen? 8)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Nee, niet de stalling in, hoewel de CX er onderhand al uit kan. Effectief niet veel kunnen rijden met de XM. Ze is bij elkaar bijna 7 weken weggeweest :roll:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Owww jeukjeukjeuk....

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

En en krijgen we nog een update en foto's!? :P

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

:lol: heb niet veel foto's...

Nou vol goede moed in de AX vertrokken om LNV naar huis te halen, het heeft onderhand wl lang genoeg geduurd. Ik was mooi om 9.15 uur in Abbenes en kon meteen de radiateur overhandigen die gisteren per koerier was aangekomen en die ik "voor de zekerheid" via E bay had gekocht ergens in voormalig Oost Duitsland. Radiateur?? Inderdaad: Want gisteren belde ik met vdLaan of de XM klaar was en dat was ze volgens de monteur. Ik vroeg toen of hij ook nog had gekeken bij warme motor rechtsonder bij de radiateur. Daar had ik nl ook wel eens stoom gezien, heel weinig en maar eventjes maar toch. Nee daar hadden ze niet naar gekeken en hij ging meteen even rijden. Na een half uur belde de monteur terug; idd, de radiateur lekte óók. Volledig van boven naar onder aan de zijkant tussen metaal en kunstof zeg maar. Alleen als je de radiateur heen en weer bewoog.
Meteen foto's gemaakt van de E bay radiateur en die naar Abbenes gestuurd en het was de goede. Vandaar dus vandaag vroeg naar Abbenes gehobbeld, met de ebay radiateur op d achterbank.
Ze hadden de oude al verwijderd dus de nieuwe kon meteen geplaatst worden.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T3ALWQ8K.jpg)
De oude zag er niet al te fris meer uit hoewel het wel nog redelijk schoon was tussen de aircocondensator en de radiateur zelf.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4AC7XSDQ.jpg)
Daarna het syteem op druk gezet, ik wist niet dat je de zaak niet hoeft te ontluchten via een nippel ofzo :shock: dat gaat vanzelf via een retourslang naar t expansievaatje. Wel handig zo'n expansievatdop met een ventiel er op:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O4M3ASXD.jpg)

Daarna op mijn verzoek samen onder het blok gekeken, Het zag er allemaal goed droog uit, geen lhm geen olie en geen kvs.
Toen zelf gaan test rijden. Even op en neer naar Sassenheim en lekker rustig warm laten worden. Terug even het gas flink open en toeren maken. Korte bochten, neus laten duiken en stuur omgooien. AH: STOP! en meteen weer uit. Kleine rotonde vol gas rechts indraaien, bam rem en vol gas weer links omgooien: STOP! en meteen waarschuwing weer uit. Staande start vol open en weer STOP!. Te laag LHM niveau bleek het nu te zijn volgens de computert. Aangekomen bij vdL temp op 85c. Fans kwamen mooi in dus dat was goed. Geen verbrande olie lucht, geen stoom, geen lekkages, nada! Yes! :thumbup:
Alleen dus nog een beetje LHM bijvullen. En toen op mijn gemakje naar huis gezweefd! Omdat EJ er deze week niet was en de hele kiet aan LNV gewerkt had konden ze niet aangeven of de BDP sensor vervangen was, maar er waren geen schokken meer en ze pakte soepel op bij licht gas bijgeven en liet soepel los bij gas iets liften. Bovendien starte ze na de lunch bij de Lucht ook weer goed!
De multiriem is nieuw, alsmede de aircopomp riem en de HD pomp riem. We hebben onze "oude" pomp ook weer terug.
Thuis aan het werk, maar aan het eind van de dag toch eens de K&K cleaner gepakt. Het leder zag eruit! Goorrr, vies bah!
MEt een nieuw nagelborsteltje de zetels masseren en afdrogen en dat ziet er nu ook weer goed uit. Alleen nog invetten.
Daarna LNV met de hand gewassen en nu staat ze te blinken onder de carport. Hopelijk kunnen we ons nu gaan bezig houden met lekker rijden, schoonmaken en uiterlijke verfraaiing. Zaterdag naar Maastricht en zondag op en neer naar Knokke, lunch aan zee voor moeders verjaardag. Dat zijn dus een paar mooie ritten. Ze is trouwens aanmerkelijk zuiniger als toen ze nog 12V en automaat was.
Binnenkort wat foto's voor de mooi!

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

La Noir Verni zegt:

Ze is trouwens aanmerkelijk zuiniger als toen ze nog 12V en automaat was.

Wacht maar totdat je weer met 'gas op die lollie' begint en stopt met de lange ritten naar midden-nederland :lol:

Hopelijk heb je nu wat meer geluk met de XM!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Schitterend detail op de middelste foto: bij échte garages doppen ze een radiateur af met een bougie :mrgreen:
Maak de XM niet té schoon, want zaterdag ga ik erop lopen kwijlen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Gewoon mooi Mike. En nu madame geen rare dingen meer laten doen hoor. :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Citroën-das-pas-fën zegt:

Schitterend detail op de middelste foto: bij échte garages doppen ze een radiateur af met een bougie :mrgreen:
Maak de XM niet té schoon, want zaterdag ga ik erop lopen kwijlen.

Nou, door al dat gesleutel de afgelopen jaren zitten er best veel krasjes op de schermen...ik overweeg een nose job spuitbeurt! Maar niet voor zaterdag hoor... :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Eindelijk gaat het weer de goede kant op :thumbup:

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

plastische chirurgie is beter dan een hart operatie hoor XMike!

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Is dit http://www.goedkopewielen.nl/velgen.aspvoor LNV Mike ? 17"enzo ?

Ik overweeg om de witte versie te nemen van de Mam7

Deze doen het volgens mij onder je zwarte ook wel erg goed. http://www.leboncoin.fr/voitures/289898711.htm?ca=17_s

Dat zijn de velgen van een 607 als ik me niet vergis.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Zijn idd niet duur. Maar het moet wel passen natuurlijk, volgens Stoofke is de standaard ET waarde 43 voor de XM. steek is 5x108. En dan mag de breedte max 7.5j zijn,...dacht ik!
Die leboncoin wieltjes zijn ook mooi. Ik vind overigens het bochtgedrag met de winteralpines beter dan de zomerband. :D

wat ubercool zou zijn: Een blokjes velg van 17inch laten maken !!! 8)

Zal ook wel Über-budget zijn vrees ik! :roll:

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Dat kan best dat het nu beter is, maar wacht maar tot de temp gaat stijgen... dan word het rap anders. Daarnaast, zijn die wintersloffen nieuw en de zomer niet ? dan heb je daar ook je verschil.

Wat de et waarde van die nieuw velgen is weet ik niet maar dat is met spacers (bijna) altijd aan te passen. Een xm heeft idd iets van 42-45 aan ET waard, een kleine marge heb je wel. Die wielen van de 607 zullen ws gewoon passen.

maar je was op zoek naar grote wielen, dit leek me wel wat voor je.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Nee, de zomer banden zijn nieuwer. Die winterbanden plakken beter. :lolno:

Spacers is toch om meer naar buiten te gaan? Dat moet bij de XM juist niet want dan zit je weer met de wielkast.

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Spacers zijn nodig om tot een bepaalde afstand te komen. Als de ET waarde van het wiel dat je graag wilt hebben dusdanig is dat het te dicht in de wielkast staat, kun je door middel van spacers die afstand corrigeren. Staat een wiel standaard al te ver naar buiten dan gaat die vlieger uiteraard niet op.

http://www.velgenshop.nl/sitemap/et-waarde/

hier een linkje waar het verhaal in jip en janneke taal staat uitgelegd met plaatjes erbij.

Een velg met een hoger getal dan 42-45 kun je dus dmv spacers aanpassen. Een velg met een lager getal kun je enkel nog aanpassen/geschikt maken door het afdraaien ( wat eigenlijk zelden gebeurt)

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

La Noir Verni zegt:

Zijn idd niet duur. Maar het moet wel passen natuurlijk, volgens Stoofke is de standaard ET waarde 43 voor de XM. steek is 5x108. En dan mag de breedte max 7.5j zijn,...dacht ik!
Die leboncoin wieltjes zijn ook mooi. Ik vind overigens het bochtgedrag met de winteralpines beter dan de zomerband. :D

wat ubercool zou zijn: Een blokjes velg van 17inch laten maken !!! 8)

Zal ook wel Über-budget zijn vrees ik! :roll:

ja standaard speedlines ET is 43.
Door ervaring kan ik hiermee melden dat 43 op 7,5 J het meest ideale is.
spacers is ip niet aan te raden vanwege 1 langer dus kwetsbaardere bouten en 2 het is een aanpassing dus imho nooit aan te raden.....
Bij nieuwe wielen is dit natuurlijk niet echt een issue....

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Dat spacers niet je van het zijn en eigenlijk een oplossing voor een niet direct passend iets is ben ik wel met je eens, hoewel je spacers en spacers hebt. Er zijn zeer hoogwaardige spacers verkrijgbaar die perfect gebalanceerd zijn. Die koop je echter niet voor 5 euro...

Dat de bouten andere lengtes hebben betwijfel ik, het totaal veranderd namelijk niet. Als een velg 5 mm te dicht naar binnen staat breng je die met een spacer weer naar de juiste stand. Het totaal aan mm dat de bout buiten de naaf is word daardoor niet anders dan met een direct passende velg.

Wat is de marge ongeveer Stoof ? klopt die 42-45 wat je iig kunt monteren zonder spacers? Ik meen me vaag te herinneren dat die wielen van Benny ook 45ET hadden.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

gomp;

als je spacers van 5~10mm hebt kan jedie niet met 2 sets bouten vastzetten. De orginele bouten zijn te kort om door zowel de velg als de spacer naar de fusee te komen want er komt immers 5~10mm extra breedte bij.

Het meeste daarboven kan je op de fusee schroeven met bouten met platte kop en heb je dat verhaal niet, zit je ook niet met onbalans e.d.

Opzich, als je een spacertje van <10mm hebt, zie ik de problemen niet echt. De een valt over de bouten, de ander over het mogelijke onbalans (hangt van de kwaliteit en uitvoering af), de zoveelste valt over de belastingvande lagers door de offset,etc etc.

In praktijk heb ik nog nooit iemand gehoord over gebroken bouten of extreem snel slijtende lagers. Zelf moet er bij de 309 wel eens 5mm plaatje tussen om de grote remmen vrij te maken van de velg. No biggie, maar veel groter zou ik zelf nooit willen gaan omdat ik pielen met spacers gewoon vervelend vind. Zoek een velg die past, ook 2e hands =]

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

bij mijn weten zijn die van Benny met ET 48 (5 boven normaal) en die van mij zijn 38 5 onder normaal.
Gevolg bij Benny moesten de wielkast van binnenzijde gemodificeerd worden, bij mij ent het randje buitenzijde.
bij een 17 inch wiel met J7 heb je vanzelf meer speelruimte... en staat de band weer iets "boller" op de velg, of in ieder geval niet zo'n "getrokken" look.
Op het 7,5J wiel zou een 235 ban ook nog prima gaan zonder te bollen, de 225 staat er bijna recht op.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

stooftaker zegt:

bij mijn weten zijn die van Benny met ET 48 (5 boven normaal) en die van mij zijn 38 5 onder normaal.
Gevolg bij Benny moesten de wielkast van binnenzijde gemodificeerd worden, bij mij ent het randje buitenzijde.
bij een 17 inch wiel met J7 heb je vanzelf meer speelruimte... en staat de band weer iets "boller" op de velg, of in ieder geval niet zo'n "getrokken" look.
Op het 7,5J wiel zou een 235 ban ook nog prima gaan zonder te bollen, de 225 staat er bijna recht op.

Maat : 8.5J
ET : 48
Banden: 225-40-18

Kan dit kloppen?

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

kan ja, zit net mijn gegevens nog ffkes na te zoeken, mijn wielen zijn 8J ET 38.
ET 43 bij een 7,5 J wiel zou dus geen enkel probleem moeten geven :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Hé da's mooi info guys! :thumbup: Als ik tussen ET40 en ET 45 zit met een 7.5j (En daar een 215 of 225 band onder) moet het dus wel passen!

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

225 natuurlijk. :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Je bedoelt bij 7.5J denk ik. 7j is dan meer 215??

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ik rij met 7J, ET40 en 225 banden. De wangen staat gewoon netjes recht. :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ik zal het binnenkort kunnen zien! :wink:

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Matthijs zegt:

gomp;

als je spacers van 5~10mm hebt kan jedie niet met 2 sets bouten vastzetten. De orginele bouten zijn te kort om door zowel de velg als de spacer naar de fusee te komen want er komt immers 5~10mm extra breedte bij.

Het meeste daarboven kan je op de fusee schroeven met bouten met platte kop en heb je dat verhaal niet, zit je ook niet met onbalans e.d.

Opzich, als je een spacertje van <10mm hebt, zie ik de problemen niet echt. De een valt over de bouten, de ander over het mogelijke onbalans (hangt van de kwaliteit en uitvoering af), de zoveelste valt over de belastingvande lagers door de offset,etc etc.

In praktijk heb ik nog nooit iemand gehoord over gebroken bouten of extreem snel slijtende lagers. Zelf moet er bij de 309 wel eens 5mm plaatje tussen om de grote remmen vrij te maken van de velg. No biggie, maar veel groter zou ik zelf nooit willen gaan omdat ik pielen met spacers gewoon vervelend vind. Zoek een velg die past, ook 2e hands =]

ik heb zelf geen ervaring met spacers omdat ik idd lichtmetaal neem dat de juiste waardes heeft.
Mijn logica zegt echter dat die spacers nodig zijn om tot de normale waarde te komen die op de betreffende auto nodig zijn.

Als het naafvlak van de velg dan dus zeg te ver naar buiten staat en de velg dan dus bij montage zonder spacer te dichtbij de naaf komt, gebruik je de spacer om de velg weer op de juiste plaats naar buiten te krijgen. Het resultaat is dan toch gelijk ? Het totaal van de velg + de spacer heeft dan dezelfde lengte/diepte als een velg die exact de juiste waarde van zichzelf heeft. het resultaat, de optelsom van die 2 is dan gelijk. De standaard bouten die je bij de auto normaal ook zou gebruiken zijn dan van corecte lengte.

Of je wel of geen spacers moet gebruiken, daar heeft iedereen een eigen mening over. Extra naafbelasting is in weze een vreemde aangezien je die spacers juist gebruikt om op de juiste afstand van de fusee te komen en er dus geen verschil is.

Ik heb het dus echt enkel over het gebruik van die dingen om tot de juiste waarde te komen. Gebruik je ze zoals in dit vorobeeld http://www.tuning-gids.nl/spoorverbreders_spoorverbreder.htm dan ben je idd minder slim bezig.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Dju Gomp, niet teveel info please! We doen niet aan spacers :wink:

Ook belangrijk, de naafdiameter: Die is standaard 65.1 mm Een grotere kun je wel verkleinen dmv centreer ringen dacht ik.

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

ja idd, zo'n ding dat ze bij je eerste velgen er tussenuit plukte :mrgreen:

Pagina's