ik heb een set velgen gezien maar zit met de maat het gaat om 5 x108 7jx16 et32 wie weet of dit past of problemen oplevert :?: :?:
ik heb een set velgen gezien maar zit met de maat het gaat om 5 x108 7jx16 et32 wie weet of dit past of problemen oplevert :?: :?:
de ET waarde is niet correct voor een XM. Met spacers is dit meen ik niet op te lossen. Je hebt een ET waarde nodig tussen de 42 en 45. Een hogere ET waarde( getal groter dan 45) zou je met spacers, als je dat wilt nog kunnen oplossen. Bij een lager getal lukt dat niet.
door de 7J zou het misschien "net" passen maar de ET is idd niet correct waardoor je je wielbasis verbreed wat extra belasting zou gaan geven.
Inderdaad beter een et 38 tot 48 kiezen.
Dan gaan we maar verder op zoek naar een set velgen :D :D
Die belasting is ook overrated. Als het fysiek in de wielkast past kan je er prima mee rijden.
@Mathijs
Al kost het je wel een set lagers na een jaar of wat afhankelijk je rijstijl.
het is niet alleen de belasting die telt, hoewel die een aanslag op je lagers kunnen zijn. Het remgedrag wordt ook beinvloed.
Ja, na een jaar of wat... 2, 5, 10? 1 jaar minder dan normaal?
Het is allemaal beetje natte vinger werk wat in theorie ook vast wel klopt maar in de praktijk eigenlijk weinig uitmaakt.
Ach ja, wat weet ik er als broekie nou ook van? En ik handel niet in onderdelen voor XM. Hoeveel lagers heb je nog liggen Matthijs ? Klinkt alsof je er vanaf moet.
Als je uitspraken doet, zou ik wel graag eens een onderbouwing of ervaring zien. Hoe je je nu verweert kom je inderdaad over als een broekie.
3 jaar achter elkaar nieuwe lagers omdat één of andere handelaar (al gebruik ik liefst het woord huichelaar) zei dat dat wel kon. En ik heb dan misschien weinig kaas gegeten van XM, ik heb wel algemene technische kennis.
ietwat onderbouwing uit andere hoek, Een vriend van mij reed een ZX TD hij had leuke wielen op de kop getikt (14 inch dus standaard grootte) echter een afwijkende ET, binnen de kortste keren trokken daardoor zijn remtrommels krom (achter dus) na verwisselen van de wielen, nu 15 inch met juiste ET nergens last meer van...
Per model kan ik mij indenken dat de "schade" kan verschillen of zelfs niet optreedt maar er kan dus wel degelijk schade danwel extra slijtage ontstaan door een foute ET waarde :wink:
@Erikv en Matthijs: zullen we weer vriendelijk tegen elkaar doen?
Ik denk dat dit de juiste nuance in deze is, zowel model als velg als auto.
Het is natuurlijk ook zo dat wanneer je een auto als een ZX of een XM heb met tig ton of jaren achter de kiezen met bijhorend versleten lagers dat het misschien de druppel is. In de peugeot hoek waar ik vandaan kom heb ik deze klacht nog nooit gezien. Honda's e.d. ook niet. Bij de XM zal je het niet snel zien omdat een te lage ET waarde je meteen tegen de wielkast aan komt en het op deze manier redelijk afgevangen wordt. Maar ene et waarde die 5 of 10 lager is dan orgineel zou ik echt niet wakker van liggen.