Ik ga over een paar uur Jaap.
Je bougies doen het goed? -> geen zorgen.
Peilstok is besteld op orga-nummer? -> geen zorgen.
Er vallen geen onderdelen af? -> geen zorgen. 8)
Veel plezier wim, ik kom omstreeks de 18e achter je aan.
Om een indicatie te geven van het verschil tussen de 2 peilstokken:
De oude is dus een wirwar van nokjes en streepjes, op de andere kant ook twee (andere) streepjes. Komt weinig overeen met de nieuwe, die ik een neveltje witte spuitverf gegeven heb tgv leesbaarheid.
Welke versie heben jullie V6 serie 1 automaat rijders ?
En wanneer weet je of je automaat-olie 40 of 80 graden is ? Is een blokkie om al 80 graden of moet je daarvoor naar Limburg en weer terug ?? :D
Ja dit zijn de automaatpeilstokken. Vanochtend bleek het oliepeil dus prima tussen de 2 uitersten voor koude olie te zitten terwijl ik toch een redelijk ritje had gemaakt een halfuur daarvoor..... :roll:
In mijn bak zit de bovenste peilstok, en dat is de goede. In mijn vorige XM met automaat zat ook dezelfde stok.
Overigens gaat het niet alleen om V6 rijders, maar alle XM'en met de 4HP18 bak.
Ik peil altijd na een lange rit, maar hoelang je moet rijden om aan de 80 graden te komen weet ik niet.
ik heb laatst de olie van m'n 4HP20 bak (nog wel met peilstok) vervangen. Daar moest olie 80 graden van zijn geloof ik. Dat meet je met een Lexia, die houdt dat op de graad nauwkeurig bij. Als je 100 procent zeker weet dat het olieniveau goed is voor wisselen, kun je de hoeveelheid olie die er uit komt meten en dan terugstoppen wat er uit kwam. Doe dit dan wel bij koude bak (zelfde temp olie eruit als er in)!
Inmiddels een dik halfjaar verder zonder noemenswaardige problemen, maar de afgelopen paar dagen, (net toen mijn broertje over was uit Oz), een paar keer gehad dat de motor schijnbaar verzoop/smoorde. M.a.w. er werd niet gereageerd op gaspedaal en het dash flikkerde nu en dan rood. Motor blijft dan ternauwernood lopen. Daarna geen problemen meer. Dit gebeurde in file rijden en tijdens afremmen en optrekken. Ik heb werkelijk geen idee wat er dan misgaat. Iemand enig idee waar ik moet zoeken ?
Kan het iets zijn met de automaat (omdat íe op zulke momenten schijnbaar in zijn vrij lijkt te staan)
Ging je MM (motor mangement) lampje ook aan? Ik heb het een tijd terug gehad dat hij spontaan inhield op lange trajecten, MM lampje ging dan branden en even was alle gif eruit.
Bleek een brakke lambda sonde te zijn, na een nieuwe sonde nooit geen last meer van gehad. Overigens met de lexia haal je dat er zo uit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik was elke keer zo verbaasd dat ik niet heb opgemerkt welke lampjes allemaal gingen branden, maar ik denk niet dat de MM ging branden. Ik heb inmiddels de bobine kabel wat vaster aangedrukt, deze "leek" wel wat omhooggeschoven te zitten, maar dat zal wel wishful thinking van mij zijn.........Ik heb 'm inmiddels wel alweer een halfuur op de oprit draaiende gehad en ook flink gas gegeven en dan geeft ie geen krimp.
De rarigheid begon overigens vlak na het starten van de week toen íe bij vanaf stationair gasgeven er zomaar mee kapte en een tijdje niet te starten was. Dit leek wel op verzuipen....
Er is me wel iets opgevallen bij de gaskabel setup wat ik vreemd vindt, moet het eindplaatje van deze kabel niet in het gaatje van de vacuumbalg ? Het lijkt me een beetje zinloze oefening zo ?
]
En moet er aan dit spindeltje van de gaskabelhevel niet iets bevestigd worden ?
De verbinding tussen balg en kabel wordt gemaakt met dat U-vormige metalen plaatje. Zo zit het bij de mijne ook, ik zal vanmiddag een foto plaatsen (had net toen ik een peuk deed mijn phoon niet bij me)
Alles wat rondom de motor stuk kan gaan en slecht laat lopen geeft de gebruiker het gevoel dat het 'verzuipen' is dus staar je daar niet op blind. Een slechte bobine of onstekingsmodule voelt net zo; gas geven en geen reactie krijgen.
Ondertussen heeft de XM zonder problemen gepresteerd, inc een retourtje Leeuwarden waar ik 'm eens bovengemiddel op zijn staart getrapt heb. Geen hikje, dus bovenstaand probleem laat ik even rusten.
Hoe lastig is het remblokken wisselen op de oprit met huis tuin en keukengereedschap ? Die zuigers terugduwen gaat alleen met draaien en drukken tegelijk ?
Ik zit in een overgang van "mannetjes", moet nog een betrouwbare/betaalbare vinden.... :?
Hoe lastig is het remblokken wisselen op de oprit met huis tuin en keukengereedschap ? Die zuigers terugduwen gaat alleen met draaien en drukken tegelijk ?
Ik weet niet wat jij onder huis tuin en keukengereedschap verstaat, maar je hebt op z'n minst een assteun nodig omdat het wiel er af moet. ook moet er een stift uitgetikt worden die de remklauw op z'n plek houdt, ik doe dat met een 3mm boortje.
Verder is het eigenlijk niet bijzonder. :wink:
@Wim, die krik en as-steun heb ik ook in mijn huis, tuin en keuken :D
Niet totaal onbekend met remblokjes vervangen, op diverse BX'en gedaan, maar nog nooit aan de XM
@Marc, omgeving Alkmaar, maar ik heb al een paar adresjes van mijn ex-mannetje. De dorpels van de AX moeten nog wel gelast worden, daar moet ik nog wel iemand voor vinden....kweenie of die adresjes dat ook doen...
Haha, da's een goeie vraag, ik ga er gewoon van uit dat voor versleten is aangezien achter nauwelijks mee doet, maar daar kon ik wel eens mis mee zitten natuurlijk........Anyway, blokjes zijn besteld, we gaan het zien...
Valt wel mee hoor dat vervangen.
Voorkant is te doen. De meeste tijd ben je kwijt met het indraaien van de zuigers met een platte schroevendraaier. Drukken en draaien.
Achterkant wil weleens een probleem zijn om de slotbout los te krijgen. Eerst inspuiten met bv. WD40 en wachten. Wil weleens afbreken en dan moet je op zoek naar een nieuwe bout en moer. Als je het bij een BX hebt gedaan moet je dit ook wel lukken.
Kijk wel goed uit dat je de nieuwe remblokjes er niet verkeerd om inzet. Schijnt niet zo goed te remmen heb ik ergens gelezen. :D
Zie haynes
of anders hier.
Heb je wel kopervet?
Ha Wim, nog steeds niet naar Fr. ?
Ik heb nu bougies die te lang zijn, peilstokken die niet stroken, enz enz. Stress stress.
Ik ga over een paar uur Jaap.
Je bougies doen het goed? -> geen zorgen.
Peilstok is besteld op orga-nummer? -> geen zorgen.
Er vallen geen onderdelen af? -> geen zorgen. 8)
Veel plezier wim, ik kom omstreeks de 18e achter je aan.
Om een indicatie te geven van het verschil tussen de 2 peilstokken:
De oude is dus een wirwar van nokjes en streepjes, op de andere kant ook twee (andere) streepjes. Komt weinig overeen met de nieuwe, die ik een neveltje witte spuitverf gegeven heb tgv leesbaarheid.
Welke versie heben jullie V6 serie 1 automaat rijders ?
En wanneer weet je of je automaat-olie 40 of 80 graden is ? Is een blokkie om al 80 graden of moet je daarvoor naar Limburg en weer terug ?? :D
Dit zijn dus de automaatpeilstokken Jaap? Helaas staat La Noir Verni in de opslag en kan ik je niet helpen nu...
Ja dit zijn de automaatpeilstokken. Vanochtend bleek het oliepeil dus prima tussen de 2 uitersten voor koude olie te zitten terwijl ik toch een redelijk ritje had gemaakt een halfuur daarvoor..... :roll:
In mijn bak zit de bovenste peilstok, en dat is de goede. In mijn vorige XM met automaat zat ook dezelfde stok.
Overigens gaat het niet alleen om V6 rijders, maar alle XM'en met de 4HP18 bak.
Ik peil altijd na een lange rit, maar hoelang je moet rijden om aan de 80 graden te komen weet ik niet.
ik heb laatst de olie van m'n 4HP20 bak (nog wel met peilstok) vervangen. Daar moest olie 80 graden van zijn geloof ik. Dat meet je met een Lexia, die houdt dat op de graad nauwkeurig bij. Als je 100 procent zeker weet dat het olieniveau goed is voor wisselen, kun je de hoeveelheid olie die er uit komt meten en dan terugstoppen wat er uit kwam. Doe dit dan wel bij koude bak (zelfde temp olie eruit als er in)!
Jaap, doet je planet mail het nog?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Inmiddels een dik halfjaar verder zonder noemenswaardige problemen, maar de afgelopen paar dagen, (net toen mijn broertje over was uit Oz), een paar keer gehad dat de motor schijnbaar verzoop/smoorde. M.a.w. er werd niet gereageerd op gaspedaal en het dash flikkerde nu en dan rood. Motor blijft dan ternauwernood lopen. Daarna geen problemen meer. Dit gebeurde in file rijden en tijdens afremmen en optrekken. Ik heb werkelijk geen idee wat er dan misgaat. Iemand enig idee waar ik moet zoeken ?
Kan het iets zijn met de automaat (omdat íe op zulke momenten schijnbaar in zijn vrij lijkt te staan)
Ging je MM (motor mangement) lampje ook aan? Ik heb het een tijd terug gehad dat hij spontaan inhield op lange trajecten, MM lampje ging dan branden en even was alle gif eruit.
Bleek een brakke lambda sonde te zijn, na een nieuwe sonde nooit geen last meer van gehad. Overigens met de lexia haal je dat er zo uit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik was elke keer zo verbaasd dat ik niet heb opgemerkt welke lampjes allemaal gingen branden, maar ik denk niet dat de MM ging branden. Ik heb inmiddels de bobine kabel wat vaster aangedrukt, deze "leek" wel wat omhooggeschoven te zitten, maar dat zal wel wishful thinking van mij zijn.........Ik heb 'm inmiddels wel alweer een halfuur op de oprit draaiende gehad en ook flink gas gegeven en dan geeft ie geen krimp.
De rarigheid begon overigens vlak na het starten van de week toen íe bij vanaf stationair gasgeven er zomaar mee kapte en een tijdje niet te starten was. Dit leek wel op verzuipen....
Er is me wel iets opgevallen bij de gaskabel setup wat ik vreemd vindt, moet het eindplaatje van deze kabel niet in het gaatje van de vacuumbalg ? Het lijkt me een beetje zinloze oefening zo ?
]
En moet er aan dit spindeltje van de gaskabelhevel niet iets bevestigd worden ?
Als je het mij vraagt is dat de of een deel van de cruisecontrol, maar hoe dat precies zit moet ik me eerst inlezen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Daar zit íets niet helemaal jofel idd.
Die pin hoort in de balg idd, zo doet je CC niet.
Die 2e constructie is niets mis mee.
Nou, I beg to differ...
De verbinding tussen balg en kabel wordt gemaakt met dat U-vormige metalen plaatje. Zo zit het bij de mijne ook, ik zal vanmiddag een foto plaatsen (had net toen ik een peuk deed mijn phoon niet bij me)
En een handtekening!!!!
Foto van de mijne, CC werkt prima. En het is een beun-constructie die er al voor aanschaf in zat.
En een handtekening!!!!
Hm, dat is dan een verschil van implementatie tussen V6 en TCT/TD
Ok, dank. Mijnn CC werkt nl ook prima. Ik heb niet die moertjes die er bij jou tussen zittten.
Alles wat rondom de motor stuk kan gaan en slecht laat lopen geeft de gebruiker het gevoel dat het 'verzuipen' is dus staar je daar niet op blind. Een slechte bobine of onstekingsmodule voelt net zo; gas geven en geen reactie krijgen.
Dat snap ik Matthijs, de kabel van de bobine vond ik wel wat losjes zitten. Wie weet.......
Ondertussen heeft de XM zonder problemen gepresteerd, inc een retourtje Leeuwarden waar ik 'm eens bovengemiddel op zijn staart getrapt heb. Geen hikje, dus bovenstaand probleem laat ik even rusten.
Hoe lastig is het remblokken wisselen op de oprit met huis tuin en keukengereedschap ? Die zuigers terugduwen gaat alleen met draaien en drukken tegelijk ?
Ik zit in een overgang van "mannetjes", moet nog een betrouwbare/betaalbare vinden.... :?
Met een grote platte schroevendraaier, enkel draaien Jaap niet drukken.
Ik weet niet wat jij onder huis tuin en keukengereedschap verstaat, maar je hebt op z'n minst een assteun nodig omdat het wiel er af moet. ook moet er een stift uitgetikt worden die de remklauw op z'n plek houdt, ik doe dat met een 3mm boortje.
Verder is het eigenlijk niet bijzonder. :wink:
Waar? Laat je hier op het forum eens adviseren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
@Wim, die krik en as-steun heb ik ook in mijn huis, tuin en keuken :D
Niet totaal onbekend met remblokjes vervangen, op diverse BX'en gedaan, maar nog nooit aan de XM
@Marc, omgeving Alkmaar, maar ik heb al een paar adresjes van mijn ex-mannetje. De dorpels van de AX moeten nog wel gelast worden, daar moet ik nog wel iemand voor vinden....kweenie of die adresjes dat ook doen...
En gaat het over de voor- of achter remblokken?
Achter is nog simpeler dan voor. :wink:
Haha, da's een goeie vraag, ik ga er gewoon van uit dat voor versleten is aangezien achter nauwelijks mee doet, maar daar kon ik wel eens mis mee zitten natuurlijk........Anyway, blokjes zijn besteld, we gaan het zien...
Valt wel mee hoor dat vervangen.
Voorkant is te doen. De meeste tijd ben je kwijt met het indraaien van de zuigers met een platte schroevendraaier. Drukken en draaien.
Achterkant wil weleens een probleem zijn om de slotbout los te krijgen. Eerst inspuiten met bv. WD40 en wachten. Wil weleens afbreken en dan moet je op zoek naar een nieuwe bout en moer. Als je het bij een BX hebt gedaan moet je dit ook wel lukken.
Kijk wel goed uit dat je de nieuwe remblokjes er niet verkeerd om inzet. Schijnt niet zo goed te remmen heb ik ergens gelezen. :D
Zie haynes
of anders hier.
Heb je wel kopervet?
Mwoah, alleen bij ES9's en Xanten. :oops:
Pagina's