óf de regelsensor van de diravi werkt niet goed. Als hij vaststaat in een stand van hoge snelheid stuurt 'ie altijd zwaar omdat de tegendruk te hoog is.
Dat is iets voor de specialist dan,zal ik in het achterhoofd houden.
Iig alvast bedankt voor jullie feedback. :mrgreen:
Jeroen, dat hoef je niet in het achterhoofd te houden, jouw XM heeft geen diravi stuurbekrachtiging. Detlev vergeet wel eens zich in te lezen voordat hij reageert. :wink:
Als hij geen diravi heeft waarom zou dan de pomp überhaupt zoveel invloed hebben? En hoe wordt bij dirass dan geregeld dat de snelheid invloed heeft op de mate van stuurbekrachtiging? Wat hij beschrijft lijkt op ontbreken van bekrachtiging wat je niet merkt als je snelheid hebt. Maar goed, inderdaad, ik zou ook nooit in een dirass willen rijden dus daar weet ik niet zoveel van.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V Ambiance.1999
Ik heb altijd Dirass gereden en geloof me, een kaduuke pomp merk je wel degelijk in je stuur, evenals vieze LHM, kapotte voorraadbol, slechte drukverdeler.
Volgens mij is het "enige" verschil tussen Dirass en Diravi dat het stuur weer recht komt. Voor het overige is de bekrachtiging gelijk, toch. :|
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
afgezien van het aantal omwentelingen van max naar max is de diravi snelheidsafhankelijk.
Een diravi die niet goed werkt kan je dan ook op de snelweg het zweet in de bilnaat bezorgen als je met 120 rijd en de bekrachtiging krijgt van 20 km. Dan zit je in een wip van de ene vangrail in de andere :?
mwah, zoiets gebeurt niet zomaar hoor opeens hoor en als je aan een diravi gewent bent merk je al bij lagere snelheden dat er ergens iets niet klopt.
Het is een heerlijk systeem als het werkt. Echter ook een erg gevoelig en complex systeem. Dat bijna alle onderdelen NFP zijn maakt het er niet eenvoudiger op. Bij lekkage van het systeem ( en dan piest het er ECHT uit) kun je in principe in Abbenes terrecht voor sociaal tarief. Lukt het hun ook niet dan heb je een uitdaging.
De meeste garages willen namelijk best een diravi stuurhuis voor je vervangen en je die kosten in rekening brengen, je krijgt echter geen enkele garantie dat je dan van je probleem af bent en in sommige gevallen moet je zelf ook nog je reserve systeem aanleveren.
Stap je voor het eerst in een xm diravi moet je wel even wennen. Er zijn er die bij de eerste bocht bijna de dame in de pooiers hebben gereden omdat ze een heel ander stuur gedrag niet verwachten.
De andere kant is ook mogelijke. Ik reed onlangs bijna mijn 16v aan puin toen ik mijn xm met diravi ging ophalen. Bij het indraaien van het weggetje liet ik het stuur los zodat de wielen uitzichf terug konden draaien... Dat gebeurde met de diras dus niet.... ik was nog net op tijd maar veel scheelde het niet... :oops:
Diravi is veiliger... zeker als je iets raakt met een wiel, zoals een stoeprand of een boomstammetje. Want je stuur slaat niet om, dus blijft je auto bestuurbaar.
Diravi is veiliger... zeker als je iets raakt met een wiel, zoals een stoeprand of een boomstammetje. Want je stuur slaat niet om, dus blijft je auto bestuurbaar.
stond er laatst niet een stukje op cifo van iemand die een klapband voor had gekregen maar door die diravi de boel recht kon houden ?
Ik heb het idee dat het verbruik wel erg hoog is, met rustig rijden,over een hele tank (niet meer dan 2500 t/m ) evengoed 1:7,5) volgens mij is de lamba sonde kapot, iemand hier ervaring mee? :shock:
Is dat stadsverkeer of buitenwegen? Wat vooral zuipt is het iedere keer weer op snelheid brengen van die zware bak. Een beetje optrekken en je zit zo op 1 op 5. En koud is een XM ook érg onzuinig.
Ik rij 14,5 op 100 woon-werk, maar op vakantie haal ik meestal de 9 op 100 wel. Reken maar uit.
Zo'n turboloze 2.0 moet er ook nog behoorlijk aan sleuren om de gang er in te houden. Dus al ook is het formaat relatief bescheiden, het gewicht van de auto zorgt voor een vrij ongustige verhouding.
Verder kan het ook wel helpen als je wat verder doortrapt in toeren, en minder op de lage toeren rijdt. Piekvermogen van de motor ligt toch een stuk verder dan 2500 rpm. Hou je een (oudere) benzinemotor in de lage toeren en trap je desondanks toch het gas flink in, krijg je geen plus in acceleratie maar wel een plus in verbruik en olieverbruik. Zo nu en dan de motor eens doortrekken en uitlaten. Rotzooi van de kleppen, en eens goéd warm worden in plaats van half-lauw.
Oke, ..dat is een goede tip.want ik schrok wet even ,ik had namelijk rustig gereden,en dan gecombineerd, een klein stukje snelweg wat provinciale weg langs de Amstel enzo, en ik stond wel even te kijken hoe snel de peut op was,
Ik zal zowiezo als de Lexia er is eens gaan zien of Lambda sonde wel of niet defect is.
Het is een automaat.. 1:7.5 is wel erg laag.. Met mijn eigen Xm komt dat altijd een stuk hoger uit (is dan ook handgeschakeld) maar met onze andere 2.0i 16v automaat ook een stuk hoger..
Lexia er aan is imo sowieso goed, weet niet of je het ooit eerder hebt gedaan maar weet je gelijk of er verder nog fouten aangegeven worden.. Misschien kunnen dingen zoals bandenspanning nog meespelen, ik merk zelf ook altijd een verschil met als de airco uit staat.
Ik ga rustig werk van de auto maken waar nodig is, want deze auto gaat blijven,het is puur en plezier auto,want ik rijdt zakelijk gewoon een nieuwe auto, los van het feit dat ik het kan betalen als er veel brandstof doorheen gaat,ik wil gewoon dat de wagen het doet zoals het hoort.
Het is idd hoog voor een 16v automaat. Ik zou eerder richting de 1:10 willen met deze combo.
Rijd je veel korte stukjes? Dat is echt funest voor het verbruik.
Nou ,nee , dat valt wel mee hoor,meestal in de weekeinden, eerst boodschappen, en dan ergens heen, dus veel korte stukjes. Niet perse.
Maar ik heb gewoon het idee dat er iets niet goed zit, als ik zo eens heb gelezen hier en daar denk ik toch aan de Lambda sonde ook loopt de motor niet helemaal strak als ie warm is en start ie als ie warm is ,maar pakt niet meteen mooi op alsof ie teveel benzine krijgt ...
je moet een auto niet alleen van buiten schoonmaken, maar ook af en toe van binnen. Ff de boel flink opstoken en alles schoonbranden. Altijd maar rustig en tjoktjok tempo gaat uiteindelijk resulteren in een motor die niet echt op temp is gekomen en als dat punt al werd bereikt dan vlot werd uitgezet.
Dan ga je idd een auto krijgen die zuipt als een tempelier....
Ik ga alle veerbollen laten vervangen door gereviseerde comfortbollen,
dan hoop ik erop dat ik dus maximaal ga zweven.
Voor veerde hij wat hard,eXpelliarMus heeft dat geconstateerd op de sleuteldag.
Ik vondt zelf ook wel dat hij voor vrij hard overkomt.
Dus ,dat is een begin,
eXpelliarMus ,je zei me dat de hoogte regelaar voor misschien vast zat,maar hoe kan dat dan van invloed zijn op het veer gedrag?
Ik heb hem gisteren 10 keer laten gymmen en dat ging best goed.
Bleek idd dat ie voor niet veel meer deed,
Rene zei tijdens het proefritje dat dit niet veerde zoals een Citroen.
Alle 5 de bollen vervangen door comfort bollen , deed hij waar ik bij stond,ik mocht zelf aangeven welke vering ik wou,maximaal dus.
De LHM olie was donker geworden, erg vies dus,dit ook vervangen.
En dat is duidelijk merkbaar, zweeft heerlijk.
En ook niet echt raar overhellen in bochten enzo,valt mij alles mee.
Alleen waarom comfortbollen, de Xm die jij hebt veert van nature al een stuk soepeler dan HA geveerde exemplaren.
Hoogte regelaars werden goed bevonden door Spaan? Ik neem namelijk aan dat als er donker groene lhm uit het vat komt,
je veer systeem behoorlijk vervuild is en er in de af gelopen jaren niet veel aan gedaan is.
Een tijdje met spoelvloestof rijden, daarna hoogteregelaars schoon maken en spoelen via de remnippels. De smac-bol nog nakijken en heb je weer echte goed verende Xm. 8)
Maar dit is alleen een advies hoor, niks moet. :wink:
Enfin, gisteren hoorde ik op weg naar Amsterdam noord een raar gesis onder de motorkap vandaan komen het geluid hield ca 40 seconden aan ,verder niet echt veel mee gedaan, totdat ik in Amsterdam noord weer in stapte en de computer me waarschuwde dat het koelvloeistof niveau te laag was...direct stoppen,..
Nee dus, ik ben gewoon naar huis gereden in zuidoost , de temperatuur bleef binnen de perken, thuis aangekomen ontdekt dat er een mooi gaatje in een van de slangen naar de kachel radiator zat.
Nu heb ik geen zin om de die eruit te slopen,dus ga ik als installateur zijnde er mooi een stukje koper 22 pijp tussen zetten met 2 slangenklemmen.
Als er straks weer een gat inkomt, ..want hij zal aardig gaar zijn dan ga ik hem vervangen. 8)
Da's heel mooi als noodoplossing, maar of het verstandig is om dan door te rijden tot de volgende lekkage?? Dikke kans dat de rest van de slang ook van slechte kwaliteit is. Is het een rotplaats om erbij te komen? Anders zou ik echt een nieuwe slang halen en monteren.
Even een bandenplakplakkertje voor de fiets er op plakken , houdt ook wel een tijdje . :D
Ja , lekker hè comfortbollen , ben er ook een fan van ! 8)
:vlagwave:
Jeroen, dat hoef je niet in het achterhoofd te houden, jouw XM heeft geen diravi stuurbekrachtiging. Detlev vergeet wel eens zich in te lezen voordat hij reageert. :wink:
Als hij geen diravi heeft waarom zou dan de pomp überhaupt zoveel invloed hebben? En hoe wordt bij dirass dan geregeld dat de snelheid invloed heeft op de mate van stuurbekrachtiging? Wat hij beschrijft lijkt op ontbreken van bekrachtiging wat je niet merkt als je snelheid hebt. Maar goed, inderdaad, ik zou ook nooit in een dirass willen rijden dus daar weet ik niet zoveel van.
En een handtekening!!!!
Ik heb altijd Dirass gereden en geloof me, een kaduuke pomp merk je wel degelijk in je stuur, evenals vieze LHM, kapotte voorraadbol, slechte drukverdeler.
Volgens mij is het "enige" verschil tussen Dirass en Diravi dat het stuur weer recht komt. Voor het overige is de bekrachtiging gelijk, toch. :|
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
nope, zeer zeker niet...
afgezien van het aantal omwentelingen van max naar max is de diravi snelheidsafhankelijk.
Een diravi die niet goed werkt kan je dan ook op de snelweg het zweet in de bilnaat bezorgen als je met 120 rijd en de bekrachtiging krijgt van 20 km. Dan zit je in een wip van de ene vangrail in de andere :?
Qua veiligheid dan maar kiezen voor Dirass...
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
mwah, zoiets gebeurt niet zomaar hoor opeens hoor en als je aan een diravi gewent bent merk je al bij lagere snelheden dat er ergens iets niet klopt.
Het is een heerlijk systeem als het werkt. Echter ook een erg gevoelig en complex systeem. Dat bijna alle onderdelen NFP zijn maakt het er niet eenvoudiger op. Bij lekkage van het systeem ( en dan piest het er ECHT uit) kun je in principe in Abbenes terrecht voor sociaal tarief. Lukt het hun ook niet dan heb je een uitdaging.
De meeste garages willen namelijk best een diravi stuurhuis voor je vervangen en je die kosten in rekening brengen, je krijgt echter geen enkele garantie dat je dan van je probleem af bent en in sommige gevallen moet je zelf ook nog je reserve systeem aanleveren.
Stap je voor het eerst in een xm diravi moet je wel even wennen. Er zijn er die bij de eerste bocht bijna de dame in de pooiers hebben gereden omdat ze een heel ander stuur gedrag niet verwachten.
De andere kant is ook mogelijke. Ik reed onlangs bijna mijn 16v aan puin toen ik mijn xm met diravi ging ophalen. Bij het indraaien van het weggetje liet ik het stuur los zodat de wielen uitzichf terug konden draaien... Dat gebeurde met de diras dus niet.... ik was nog net op tijd maar veel scheelde het niet... :oops:
Diravi is veiliger... zeker als je iets raakt met een wiel, zoals een stoeprand of een boomstammetje. Want je stuur slaat niet om, dus blijft je auto bestuurbaar.
En een handtekening!!!!
:wtf:
Luceo non uro....
stond er laatst niet een stukje op cifo van iemand die een klapband voor had gekregen maar door die diravi de boel recht kon houden ?
Ik heb het idee dat het verbruik wel erg hoog is, met rustig rijden,over een hele tank (niet meer dan 2500 t/m ) evengoed 1:7,5) volgens mij is de lamba sonde kapot, iemand hier ervaring mee? :shock:
Is dat stadsverkeer of buitenwegen? Wat vooral zuipt is het iedere keer weer op snelheid brengen van die zware bak. Een beetje optrekken en je zit zo op 1 op 5. En koud is een XM ook érg onzuinig.
Ik rij 14,5 op 100 woon-werk, maar op vakantie haal ik meestal de 9 op 100 wel. Reken maar uit.
En een handtekening!!!!
Zo'n turboloze 2.0 moet er ook nog behoorlijk aan sleuren om de gang er in te houden. Dus al ook is het formaat relatief bescheiden, het gewicht van de auto zorgt voor een vrij ongustige verhouding.
Verder kan het ook wel helpen als je wat verder doortrapt in toeren, en minder op de lage toeren rijdt. Piekvermogen van de motor ligt toch een stuk verder dan 2500 rpm. Hou je een (oudere) benzinemotor in de lage toeren en trap je desondanks toch het gas flink in, krijg je geen plus in acceleratie maar wel een plus in verbruik en olieverbruik. Zo nu en dan de motor eens doortrekken en uitlaten. Rotzooi van de kleppen, en eens goéd warm worden in plaats van half-lauw.
Oke, ..dat is een goede tip.want ik schrok wet even ,ik had namelijk rustig gereden,en dan gecombineerd, een klein stukje snelweg wat provinciale weg langs de Amstel enzo, en ik stond wel even te kijken hoe snel de peut op was,
Ik zal zowiezo als de Lexia er is eens gaan zien of Lambda sonde wel of niet defect is.
Het is een automaat.. 1:7.5 is wel erg laag.. Met mijn eigen Xm komt dat altijd een stuk hoger uit (is dan ook handgeschakeld) maar met onze andere 2.0i 16v automaat ook een stuk hoger..
Lexia er aan is imo sowieso goed, weet niet of je het ooit eerder hebt gedaan maar weet je gelijk of er verder nog fouten aangegeven worden.. Misschien kunnen dingen zoals bandenspanning nog meespelen, ik merk zelf ook altijd een verschil met als de airco uit staat.
Djidde, bedoel je dat het verbruik nu laag of hoog is?
Vergeleken mij een hoog verbruik :wink:
Ik ga rustig werk van de auto maken waar nodig is, want deze auto gaat blijven,het is puur en plezier auto,want ik rijdt zakelijk gewoon een nieuwe auto, los van het feit dat ik het kan betalen als er veel brandstof doorheen gaat,ik wil gewoon dat de wagen het doet zoals het hoort.
Het is idd hoog voor een 16v automaat. Ik zou eerder richting de 1:10 willen met deze combo.
Rijd je veel korte stukjes? Dat is echt funest voor het verbruik.
Nou ,nee , dat valt wel mee hoor,meestal in de weekeinden, eerst boodschappen, en dan ergens heen, dus veel korte stukjes. Niet perse.
Maar ik heb gewoon het idee dat er iets niet goed zit, als ik zo eens heb gelezen hier en daar denk ik toch aan de Lambda sonde ook loopt de motor niet helemaal strak als ie warm is en start ie als ie warm is ,maar pakt niet meteen mooi op alsof ie teveel benzine krijgt ...
Ja klinkt plausibel. Maar boodschappen doen, ik weet niet war je het haalt in a'dam maar dat klinkt toch niet echt als een 'lang' stuk ;)
je moet een auto niet alleen van buiten schoonmaken, maar ook af en toe van binnen. Ff de boel flink opstoken en alles schoonbranden. Altijd maar rustig en tjoktjok tempo gaat uiteindelijk resulteren in een motor die niet echt op temp is gekomen en als dat punt al werd bereikt dan vlot werd uitgezet.
Dan ga je idd een auto krijgen die zuipt als een tempelier....
Morgen naar Rene Spaan in Krommenie,
Ik ga alle veerbollen laten vervangen door gereviseerde comfortbollen,
dan hoop ik erop dat ik dus maximaal ga zweven.
Voor veerde hij wat hard,eXpelliarMus heeft dat geconstateerd op de sleuteldag.
Ik vondt zelf ook wel dat hij voor vrij hard overkomt.
Dus ,dat is een begin,
eXpelliarMus ,je zei me dat de hoogte regelaar voor misschien vast zat,maar hoe kan dat dan van invloed zijn op het veer gedrag?
Ik heb hem gisteren 10 keer laten gymmen en dat ging best goed.
Mooi man, dan komt de boel misschien los nu.
Laat je bij Spaan er gelijk verse LHM of spoelvloeistof in gieten?
Bij de weg, zeg maar Wes ipv eXpelliarMus. :wink:
Wassupp!! Wes! 8)
Ik zal dat even aan Spaan vragen,wat hijzelf denkt,dan volg ik zijn advies,...wordt vervolgt.
Bleek idd dat ie voor niet veel meer deed,
Rene zei tijdens het proefritje dat dit niet veerde zoals een Citroen.
Alle 5 de bollen vervangen door comfort bollen , deed hij waar ik bij stond,ik mocht zelf aangeven welke vering ik wou,maximaal dus.
De LHM olie was donker geworden, erg vies dus,dit ook vervangen.
En dat is duidelijk merkbaar, zweeft heerlijk.
En ook niet echt raar overhellen in bochten enzo,valt mij alles mee.
:thumbup:
Alleen waarom comfortbollen, de Xm die jij hebt veert van nature al een stuk soepeler dan HA geveerde exemplaren.
Hoogte regelaars werden goed bevonden door Spaan? Ik neem namelijk aan dat als er donker groene lhm uit het vat komt,
je veer systeem behoorlijk vervuild is en er in de af gelopen jaren niet veel aan gedaan is.
Een tijdje met spoelvloestof rijden, daarna hoogteregelaars schoon maken en spoelen via de remnippels. De smac-bol nog nakijken en heb je weer echte goed verende Xm. 8)
Maar dit is alleen een advies hoor, niks moet. :wink:
Enfin, gisteren hoorde ik op weg naar Amsterdam noord een raar gesis onder de motorkap vandaan komen het geluid hield ca 40 seconden aan ,verder niet echt veel mee gedaan, totdat ik in Amsterdam noord weer in stapte en de computer me waarschuwde dat het koelvloeistof niveau te laag was...direct stoppen,..
Nee dus, ik ben gewoon naar huis gereden in zuidoost , de temperatuur bleef binnen de perken, thuis aangekomen ontdekt dat er een mooi gaatje in een van de slangen naar de kachel radiator zat.
Nu heb ik geen zin om de die eruit te slopen,dus ga ik als installateur zijnde er mooi een stukje koper 22 pijp tussen zetten met 2 slangenklemmen.
Als er straks weer een gat inkomt, ..want hij zal aardig gaar zijn dan ga ik hem vervangen. 8)
Da's heel mooi als noodoplossing, maar of het verstandig is om dan door te rijden tot de volgende lekkage?? Dikke kans dat de rest van de slang ook van slechte kwaliteit is. Is het een rotplaats om erbij te komen? Anders zou ik echt een nieuwe slang halen en monteren.
Dat zal ik wel gaan doen,op het gemak, als ik even echt de tijd heb.
Even een bandenplakplakkertje voor de fiets er op plakken , houdt ook wel een tijdje . :D
Ja , lekker hè comfortbollen , ben er ook een fan van ! 8)
:vlagwave:
Pagina's