Ik heb nog een ander ruiterwissermechaniek liggen dat in La Soixante moet. Dat zouden we kunnen gebruiken om te testen. Dan weet je in ieder geval of het aan de motor of aan iets anders ligt.
Oh dank jongens voor input; ik wel echter wel naar Hedel met LNV en als ik het weer bericht zie heb ik daar werkende wisser vorr nodig. Probeer vanmiddag anders wel even. Morgenmiddag hier familliedag en alleen 's ochtends even tijd.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V
Mike,
Achter is anders, dus dat gaat niet lukken.
wimb zegt:
Ik heb nog een ander ruiterwissermechaniek liggen dat in La Soixante moet. Dat zouden we kunnen gebruiken om te testen. Dan weet je in ieder geval of het aan de motor of aan iets anders ligt.
Same for me: ik heb er nog wel een, maar die moet in de Berline, waarvan de motor op zijn eind loopt.
Er moet toch vrij eenvoudig zo'n motortje te krijgen zijn bij de sloperij? Voorzover ik weet zijn ze bij alle XM's (en misschien ook nog wel Xantia's) hetzelfde.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vanavond wielbouten ontroest en in de 1ste laag zilverkleurige Hamerite gezet. Met een beetje geluk kan ik morgen de wielen monteren en de Paravan erafhalen. ('s middags kiet vol met visite, bah) Ik heb vdLaan gemaild of ze me een motor opsturen, want ik wacht al 3 weken op de tellerbak die ze ook zouden toesturen. Wat dat betreft gaat het daar af en toe maar moeizaam. :(
Vanochtend eerst begonnen met de ruitenwissers. Nou begonnen... ze deden het gewoon. :? Maar in Marc's topic staat dit ook. dus het kan morgen anders zijn. Raar toch eigenlijk? Als ik echter de tiptoest functie gebruik blijven ze in de bovenste stand staan. Beweeg de hendel weer een keer maakt ie de ronde af. Ik hou het toch maar op een gare motor, of zou er teveel speling op het stangen werk kunnen zijn waardoor er in de uitertste stand iets doorslipt?
Over doorslippen gesproken: 's ochtend kreunt en piept ze als een oud wijf. Nu is het ook een oud wijf :lol: maar goed, klinkt als een slippende riem van de pomp. Elke keer als de hoogteregelaar tikt.
Is dit nu een te strakke of een te losse riem? De poulie van de pomp stopt zelfs een split second! Als ze op hoogte is verdwijnt het naar een paar minuten.
Even gefilmd:
Maar goed, stond onder tijdsdruk ivm famillie dag bij ons en ik zou en moest de wielen monteren. Doordat het hele subframe dus mee geswapt is ben ik mijn oude subframe kwijt. Die had ik helemaal schoongemaakt en ontroest waar nodig. Wat er nu onder hangt is een vies vuil ding. Daarom toch maar even vlug de hoge druk gepakt en die op warm tot heet water aangesloten. Daarna kon je tenminste zien hoe het er allemaal uit ziet. Dit zijn bijvoorbeeld de draagarm rubbers :shock: Die waren nieuw op mijn oude subframe, evenals de stab rubbers. Hier zit oude meuk in. Volgens EJ zit er geen speling op, apk!, maar dit lijkt me niet echt goed! Het rommelt ook in de voortrein, LNV 1 was mooi stil.
Vlug door met de velgen. De velgen van Enting!
Bij het schoonmaken heb ik ze , zonder band, eens over de vloer laten rollen. Een van de velgen had een grote "onronding" een andere een kleintje en 2 waren recht..ja uhh, echt rond dus. :evil:
Enting daarover gemaild, want vóór de verkoop had ik specifiek gevraagd of ze recht waren en in goede staat. Volgens Enting zijn het echter prima velgen die onder een XM zaten die hijzelf uit Munchen naar huis had gereden. Mmmm...Vorige week de velgen en Bridgestone's (made in France staat erop!) naar de bandenboer gebracht en het verhaal erbij vertelt.
Volgens deze Bboer konden lichte onrondingen wel weg geballanceerd worden.
Afgelopen vrijdag de sets weer opgehaald met de mededeling, "probeer maar eens" want één velg is toch wel erg krom.
En inderdaad, na montage zit er een flinke trilling in (Heb m achter gemonteerd) Morgen dus even Enting mailen wat ie hier aan gaat doen, en zo niets, aan den schandpaal!
Het is wel een mooie velg vind ik persoonlijk. Hij staat rustig onder LNV II en tijdens een kort snel bochtenrijk traject is de wegligging echt enorm verbeterd. Het vermogen kan weer weg. Heerlijk een bocht in duiken en halverwege vol gas eruit. Ze trekken de XM als een speer het rechte stuk in. Geen "binnen" wielslip (Wat ik eerst wel had) Dás dus top, alleen het stuiteren moet eruit. De velg zal gericht moeten worden. Kost toch weer 80 - 90 euri's. Die mogen ze in Zwartsluis afdragen!
Enfin les pics!
Had zoonlief meegenomen. Hij moest ónder het stuur kruipen, het rempedaal induwen en het suur vasthouden (Diravi!): :lol:
Die velgen zien er inderdaad kek uit. 8)
Dat slippen van je pomp kan komen door een onvoldoende gespannen riem. Maar ik zie 'm niet klapperen en dan denk ik eerder dat de krukaspoelie doorslipt. Dat rubber dat daar op zit heeft ook niet het eeuwige leven.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V
Mike,
Ruitewisser problematiek is 100% de motor. De sleepcontacten die er in zitten, zitten soms net goed, soms net niet, waardoor die het soms wel doet, met name bij de hoge-snelheids-stand. Ik denk dat er dan wat meer stroom (hoger ampere?) doorheen gaat, waardoor ie dan wel weer pakt.
Gelukkig zijn de weersvoorspellingen goed voor de komende dagen.
gr. Marc.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
wel ff naadje van die rubbers Mike. Ik zou daar flink de smoor in hebben eigenlijk. Heb je al dat spul netjes en onder controle, kun je weer van voor af aan.....
Enne, ff uitkijken met vervangen he, iets met diravi en dergelijke :lolno:
Aan Diravispul brand ik m'n vingers niet meer. Veel te veel kans op ellende. :?
En nee, die poelie breekt niet af maar de buitenring waar de V-snaar overheen loopt, zit dan los. Als je mazzel hebt, zoals ik rammelt het zooitje en trekt de snaar aan gort. Maar, zo op afstand zonder foto's is het slechts gissen en dat is ook niet de bedoeling. Je gaat toch vandaag naar Aalsmeer? Laat Ome Gert er naar kijken.
Die Diravi is in de basis niet zo spannend, maar je moet even de stuurstang loskoppelen van het stuurhuis. De boel onder spanning zetten met een koevoet zorgt er voor dat je het huis intern kapot trekt...
De v-snaar van de HD-pomp wordt door een poulie op de achterste nokkenas aangedreven, dus zet die snaar maar strakker. Ik heb dezelfde ervaring gehad met een piepende HD-pomp v-snaar.
Wel weer balen van je voortreinrubbers en de kromme velg :roll:. Succes met het vervangen van de ruitenwissermotor, door weinig ruimte ook niet echt een makkelijk klusje om eruit/erin te krijgen.
Dat ruiterwissermechaniek is een handigheidje. Waarschijnlijk dat Mike dat bij de sloop van Marcs XM heeft gezien.
Ik begrijp dat bij de V6 er geen enge rubberen ring op de poelie zit. Da's mooi, dat scheelt een hoop ellende.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V
wimb zegt:
Dat ruiterwissermechaniek is een handigheidje.
Namelijk: eerst losmaken van de stangen, zowel de korte als de lange, beide aan één kant, bijv. aan de motorzijde, maar op zich maakt het niet zo veel uit.
Dit losmaken gaat overigens perfect met de "klauw" van een klauwhamer.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag moest ik bij een leverancier in Aalsmeer zijn en pas onderweg bedacht ik me dat ik net zo goed even door kon stoten naar Abbenes; als Mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mozes! :lol:
Filmpje laten zien aan EJ, en die zei ook dat eerst de riem strakker moet, die poulie gelooft hij niet. Nu lees ik van Wim dat er geen enge rubber zijn in die poulie dus dat scheelt inderdaad.
:thumbup:
Daarna om een ruitenwisser motor gevraagd én gekregen, met de hele zooi eraan!
De tellerbak kon ie niet meer vinden, hoe vreemd, want de monteur die m had gedemonteerd was er niet en die legt overal spul neer. Maar goed, ruitenwisserprobleem kan ik nu aanpakken.
Nou nog een mailtje naar Enting....
La noir verni 2 is nu echt af met die velgen. Tuurlijk..over smaak valt te twisten maar ik vind deze er persoonlijk prima onder staan. Mijn Yvette komt, net als jouw velgen, overigens ook bij Enting vandaan en ik heb op zich wel een betrouwbare indruk gekregen van dit bedrijf. Ik heb destijds al de "mankementen" aan Yvette schriftelijk vastgelegt en dat scheelde wel; kon men moeilijk om heen. Maar Frans Enting is op zich wel een redelijk iemand dus ik zou er inderdaad wel op terug komen.
Wat betreft de doorslippende multiriem even het volgende.
Ook ik denk, net als Wim B en anderen, aan de krukaspoelie en doorrijden in jouw huidige situatie is echt vragen om problemen. Collega en mede clublid PBO (Pieter) heeft hierdoor al motorschade geleden. Viel gelukkig achteraf wat mee omdat hij langzaam reed toen rubber van krukaspoelie in distributie kwam maar toch. Wel alle 12 tuimelaars (op eentje na) kapot. :thumbdown: Gelukkig geen schade aan kleppen en cilinderkop...maar dat gebeurd in veel gevallen wel en dan is het einde oefening en moet je een nieuw motor/ blok of de xm naar de sloop laten afvoeren. Dat is natuurlijk iets wat je niet wilt. :( . Kortom...mijn krukaspoelie heb ik preventief laten vervangen..is een duur geintje want zo'n poelie alleen al kost ongeveer 150 euri maar is altijd nog goedkoper dan een nieuw motorblok. Ook multiriem en spanrollen preventief laten vervangen. Is ook prijzig helaas. Heb mijn oude poelie afgelopen zaterdag zelf in de handen gehad en bekeken. Aan de buitenkant niets te zien, maar vertoonde al flinke slijtage/begi van loslatend rubber aan de binnenkant en dat zie je niet. Dus het moraal van het verhaal is...krukaspoelie preventief vervangen en desnoods ook multiriem en spanrollen. Voorkomen is beter dan genezen...
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Heb kennelijk effe niet goed opgelet want zag net de laatste bijdrage van JP en Wim B.
Kennelijk heeft een xm v6 geen rare krukaspolie met rubberen inleg. Dus mijn verhaaltje gaat dus niet op want wie ben ik om onze techneuten tegen te spreken nietwaar?
Scheelt ook weer een bom duiten...heb je dus maar weer mooi bespaard.
Vind het op zich wel weer wat gek dat een v6 geen krukaspoeilie met rubber heeft en alle overe types XM kennelijk weer wel...rare jongens die Fransoosen! Waarom dan niet een V6 diesel gemaakt...leek mij op zich wel wat ha, ha, ha! :lol:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
We hebben als V6-ers zelfs geen distributieriem! :lol:
Multiriem en aircoriem zijn nieuw. HD pomp riem is ook nieuw, het zal wel met nastellen te maken hebben. :wink:
Enting heeft zojuist een mail gehad waar ik de kosten van het richten van de velg bij hen leg!
Ik zie op de valreep nog je berichtje dus nog even reageren.
Wist dat bepaalde types XM geen dirtributie riem hebben maar in plaats daarvan een distributieketting. Die gaan gelukkig veel langer mee en gaan niet snel stuk. Mijn oude Austin Mini uit 1970 (net 42 jaartjes oud geworden) heeft ook een distributieketting.
Maar ook kettingen kunnenn stuk hoor en als dat gebeurd dat weet je een ding zeker: de helemotor is naar zijn/haar grootje. Alles kan stuk dus...
Goed om te horen dat je Enting aansprakelijk stelt voor de kosten van het richten van de velg. Dat had ik ook gedaan. Mocht je daarmee nog problemen ondervinden, dan wil ik je zonodig met raad en daad wel bijstaan...is namelijk mijn "tak van sport".
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V
La Noir Verni zegt:
Rare plek om die motor neer te leggen: op dat glas. :shock:
Mike, als je zeker weet dat de stangen goed zijn (dopjes die over de kogeltjes vallen; dat kun je testen door er flink aan te rukken en te trekken - als het goed is blijft het dan toch zitten), dan is het makkelijkst om het geheel in één keer erin te monteren. Als je twijfelt alleen de motor over zetten.
Goede stangen die je over hebt bewaren!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
ben benieuwd hoe Enting met dit verhaal omgaat. Doorgaans rekenen ze namelijk slechts een kant op ... en daar word de klant niet veel wijzer van :problem:
Zal me niets verbazen als je nu een bericht krijgt dat de prijs er ook naar was :roll:
Op het moment dat je vraagt of het recht is en je zegt ja, moet je achteraf niet aankomen met dat ze recht genoeg waren voor de prijs. Maar doorgaans trek je wel aan t korte eind.
Ben ook wel benieuwd hoe dat uitpakt :)
Nou ik moet maar langs komen dan kan vrolijke Frans het zelf beoordelen, aldus het antwoord. Dat snap ik wel, dat hij de gelegenheid wil hebben om het te constateren. Bovendien verdenkt hij de banden. Ook begrijpelijk dat ie dat probeert, maar die zijn gewoon goed, zonder platte vlakken.
Maar ik ga geen 3 kwart tank leeg rijden om in Zwartsluis tot dezelfde conclusie te komen.
Ik had zelf ook moeten controleren, extra ter plekke, mancootje van mij maar ik ging er vanuit dat het goed was omdat ik er specifiek naar vroeg. En omdat het bedrijf Enting er prat op gaat XM specialist te zijn was dat voldoende voor mijn vertrouwen in de kwaliteit van geleverd goed. Bovendien kreeg ik ongevraagd meteen een rondleiding wat wel aardig is maar wat de aandacht op de wielen een beetje verslapt.
Ik heb ze terug gemaild dat ik volgende week de band laat demonteren. De velg zal laten rollen en het dan filmen. Je ziet bij elke slag de hele velg op en neer bewegen in de dwars richting namelijk.
Ik kan wel een keer zuchten en zeggen laat maar, maar dat doe ik in dit geval eens niet. En al kosten die velgen maar € 100= dan nog klopt het niet.
Ik heb nog een ander ruiterwissermechaniek liggen dat in La Soixante moet. Dat zouden we kunnen gebruiken om te testen. Dan weet je in ieder geval of het aan de motor of aan iets anders ligt.
Ik zit te denken: is de ruitenwissermotor in de ACHTERKLEP niet hetzelfde?? Die heb ik nl wel een liggen. Die slijten ook niet zo vlug denk ik.
Oh dank jongens voor input; ik wel echter wel naar Hedel met LNV en als ik het weer bericht zie heb ik daar werkende wisser vorr nodig. Probeer vanmiddag anders wel even. Morgenmiddag hier familliedag en alleen 's ochtends even tijd.
Mike,
Achter is anders, dus dat gaat niet lukken.
Same for me: ik heb er nog wel een, maar die moet in de Berline, waarvan de motor op zijn eind loopt.
Er moet toch vrij eenvoudig zo'n motortje te krijgen zijn bij de sloperij? Voorzover ik weet zijn ze bij alle XM's (en misschien ook nog wel Xantia's) hetzelfde.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
En als ze van de mini-XM's hetzelfde zijn dan zul je ze waarschijnlijk in veel meer PSA-producten kunnen vinden: 406, 407, 605, etc.
Helaas, Xantia en XM is niet hetzelfde.
Vanavond wielbouten ontroest en in de 1ste laag zilverkleurige Hamerite gezet. Met een beetje geluk kan ik morgen de wielen monteren en de Paravan erafhalen. ('s middags kiet vol met visite, bah) Ik heb vdLaan gemaild of ze me een motor opsturen, want ik wacht al 3 weken op de tellerbak die ze ook zouden toesturen. Wat dat betreft gaat het daar af en toe maar moeizaam. :(
EJ is meen ik even op vakantie geweest...
Vanochtend eerst begonnen met de ruitenwissers. Nou begonnen... ze deden het gewoon. :? Maar in Marc's topic staat dit ook. dus het kan morgen anders zijn. Raar toch eigenlijk? Als ik echter de tiptoest functie gebruik blijven ze in de bovenste stand staan. Beweeg de hendel weer een keer maakt ie de ronde af. Ik hou het toch maar op een gare motor, of zou er teveel speling op het stangen werk kunnen zijn waardoor er in de uitertste stand iets doorslipt?
Over doorslippen gesproken: 's ochtend kreunt en piept ze als een oud wijf. Nu is het ook een oud wijf :lol: maar goed, klinkt als een slippende riem van de pomp. Elke keer als de hoogteregelaar tikt.
Is dit nu een te strakke of een te losse riem? De poulie van de pomp stopt zelfs een split second! Als ze op hoogte is verdwijnt het naar een paar minuten.
Even gefilmd:
Maar goed, stond onder tijdsdruk ivm famillie dag bij ons en ik zou en moest de wielen monteren. Doordat het hele subframe dus mee geswapt is ben ik mijn oude subframe kwijt. Die had ik helemaal schoongemaakt en ontroest waar nodig. Wat er nu onder hangt is een vies vuil ding. Daarom toch maar even vlug de hoge druk gepakt en die op warm tot heet water aangesloten. Daarna kon je tenminste zien hoe het er allemaal uit ziet. Dit zijn bijvoorbeeld de draagarm rubbers :shock: Die waren nieuw op mijn oude subframe, evenals de stab rubbers. Hier zit oude meuk in. Volgens EJ zit er geen speling op, apk!, maar dit lijkt me niet echt goed! Het rommelt ook in de voortrein, LNV 1 was mooi stil.
Vlug door met de velgen. De velgen van Enting!
Bij het schoonmaken heb ik ze , zonder band, eens over de vloer laten rollen. Een van de velgen had een grote "onronding" een andere een kleintje en 2 waren recht..ja uhh, echt rond dus. :evil:
Enting daarover gemaild, want vóór de verkoop had ik specifiek gevraagd of ze recht waren en in goede staat. Volgens Enting zijn het echter prima velgen die onder een XM zaten die hijzelf uit Munchen naar huis had gereden. Mmmm...Vorige week de velgen en Bridgestone's (made in France staat erop!) naar de bandenboer gebracht en het verhaal erbij vertelt.
Volgens deze Bboer konden lichte onrondingen wel weg geballanceerd worden.
Afgelopen vrijdag de sets weer opgehaald met de mededeling, "probeer maar eens" want één velg is toch wel erg krom.
En inderdaad, na montage zit er een flinke trilling in (Heb m achter gemonteerd) Morgen dus even Enting mailen wat ie hier aan gaat doen, en zo niets, aan den schandpaal!
Het is wel een mooie velg vind ik persoonlijk. Hij staat rustig onder LNV II en tijdens een kort snel bochtenrijk traject is de wegligging echt enorm verbeterd. Het vermogen kan weer weg. Heerlijk een bocht in duiken en halverwege vol gas eruit. Ze trekken de XM als een speer het rechte stuk in. Geen "binnen" wielslip (Wat ik eerst wel had) Dás dus top, alleen het stuiteren moet eruit. De velg zal gericht moeten worden. Kost toch weer 80 - 90 euri's. Die mogen ze in Zwartsluis afdragen!
Enfin les pics!
Had zoonlief meegenomen. Hij moest ónder het stuur kruipen, het rempedaal induwen en het suur vasthouden (Diravi!): :lol:
Die velgen zien er inderdaad kek uit. 8)
Dat slippen van je pomp kan komen door een onvoldoende gespannen riem. Maar ik zie 'm niet klapperen en dan denk ik eerder dat de krukaspoelie doorslipt. Dat rubber dat daar op zit heeft ook niet het eeuwige leven.
Mike,
Ruitewisser problematiek is 100% de motor. De sleepcontacten die er in zitten, zitten soms net goed, soms net niet, waardoor die het soms wel doet, met name bij de hoge-snelheids-stand. Ik denk dat er dan wat meer stroom (hoger ampere?) doorheen gaat, waardoor ie dan wel weer pakt.
Gelukkig zijn de weersvoorspellingen goed voor de komende dagen.
gr. Marc.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ruitenwissermotor: Check
Krukaspoulie: :shock:
Dat betekent dat ik binnenkort stil sta zonder druk! Breekt die poulie af?
Draagarmrubbers: ?
wel ff naadje van die rubbers Mike. Ik zou daar flink de smoor in hebben eigenlijk. Heb je al dat spul netjes en onder controle, kun je weer van voor af aan.....
Enne, ff uitkijken met vervangen he, iets met diravi en dergelijke :lolno:
Aan Diravispul brand ik m'n vingers niet meer. Veel te veel kans op ellende. :?
En nee, die poelie breekt niet af maar de buitenring waar de V-snaar overheen loopt, zit dan los. Als je mazzel hebt, zoals ik rammelt het zooitje en trekt de snaar aan gort. Maar, zo op afstand zonder foto's is het slechts gissen en dat is ook niet de bedoeling. Je gaat toch vandaag naar Aalsmeer? Laat Ome Gert er naar kijken.
jammer van t kromme wiel XMike.. staat verder goed, alleen die leleijke t2 letters moeten er ff vanaf :twisted:
Op je 1 na laatste foto lijkt het alsof je voorscherm ook niet vast zit onderaan... missend clipje??
Die Diravi is in de basis niet zo spannend, maar je moet even de stuurstang loskoppelen van het stuurhuis. De boel onder spanning zetten met een koevoet zorgt er voor dat je het huis intern kapot trekt...
De v-snaar van de HD-pomp wordt door een poulie op de achterste nokkenas aangedreven, dus zet die snaar maar strakker. Ik heb dezelfde ervaring gehad met een piepende HD-pomp v-snaar.
Wel weer balen van je voortreinrubbers en de kromme velg :roll:. Succes met het vervangen van de ruitenwissermotor, door weinig ruimte ook niet echt een makkelijk klusje om eruit/erin te krijgen.
Dat ruiterwissermechaniek is een handigheidje. Waarschijnlijk dat Mike dat bij de sloop van Marcs XM heeft gezien.
Ik begrijp dat bij de V6 er geen enge rubberen ring op de poelie zit. Da's mooi, dat scheelt een hoop ellende.
Pfff, het zit jouw ook niet mee met die grote wielen. :?
Namelijk: eerst losmaken van de stangen, zowel de korte als de lange, beide aan één kant, bijv. aan de motorzijde, maar op zich maakt het niet zo veel uit.
Dit losmaken gaat overigens perfect met de "klauw" van een klauwhamer.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag moest ik bij een leverancier in Aalsmeer zijn en pas onderweg bedacht ik me dat ik net zo goed even door kon stoten naar Abbenes; als Mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mozes! :lol:
Filmpje laten zien aan EJ, en die zei ook dat eerst de riem strakker moet, die poulie gelooft hij niet. Nu lees ik van Wim dat er geen enge rubber zijn in die poulie dus dat scheelt inderdaad.
:thumbup:
Daarna om een ruitenwisser motor gevraagd én gekregen, met de hele zooi eraan!
De tellerbak kon ie niet meer vinden, hoe vreemd, want de monteur die m had gedemonteerd was er niet en die legt overal spul neer. Maar goed, ruitenwisserprobleem kan ik nu aanpakken.
Nou nog een mailtje naar Enting....
Hallo Mike,
La noir verni 2 is nu echt af met die velgen. Tuurlijk..over smaak valt te twisten maar ik vind deze er persoonlijk prima onder staan. Mijn Yvette komt, net als jouw velgen, overigens ook bij Enting vandaan en ik heb op zich wel een betrouwbare indruk gekregen van dit bedrijf. Ik heb destijds al de "mankementen" aan Yvette schriftelijk vastgelegt en dat scheelde wel; kon men moeilijk om heen. Maar Frans Enting is op zich wel een redelijk iemand dus ik zou er inderdaad wel op terug komen.
Wat betreft de doorslippende multiriem even het volgende.
Ook ik denk, net als Wim B en anderen, aan de krukaspoelie en doorrijden in jouw huidige situatie is echt vragen om problemen. Collega en mede clublid PBO (Pieter) heeft hierdoor al motorschade geleden. Viel gelukkig achteraf wat mee omdat hij langzaam reed toen rubber van krukaspoelie in distributie kwam maar toch. Wel alle 12 tuimelaars (op eentje na) kapot. :thumbdown: Gelukkig geen schade aan kleppen en cilinderkop...maar dat gebeurd in veel gevallen wel en dan is het einde oefening en moet je een nieuw motor/ blok of de xm naar de sloop laten afvoeren. Dat is natuurlijk iets wat je niet wilt. :( . Kortom...mijn krukaspoelie heb ik preventief laten vervangen..is een duur geintje want zo'n poelie alleen al kost ongeveer 150 euri maar is altijd nog goedkoper dan een nieuw motorblok. Ook multiriem en spanrollen preventief laten vervangen. Is ook prijzig helaas. Heb mijn oude poelie afgelopen zaterdag zelf in de handen gehad en bekeken. Aan de buitenkant niets te zien, maar vertoonde al flinke slijtage/begi van loslatend rubber aan de binnenkant en dat zie je niet. Dus het moraal van het verhaal is...krukaspoelie preventief vervangen en desnoods ook multiriem en spanrollen. Voorkomen is beter dan genezen...
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Mike,
Heb kennelijk effe niet goed opgelet want zag net de laatste bijdrage van JP en Wim B.
Kennelijk heeft een xm v6 geen rare krukaspolie met rubberen inleg. Dus mijn verhaaltje gaat dus niet op want wie ben ik om onze techneuten tegen te spreken nietwaar?
Scheelt ook weer een bom duiten...heb je dus maar weer mooi bespaard.
Vind het op zich wel weer wat gek dat een v6 geen krukaspoeilie met rubber heeft en alle overe types XM kennelijk weer wel...rare jongens die Fransoosen! Waarom dan niet een V6 diesel gemaakt...leek mij op zich wel wat ha, ha, ha! :lol:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
We hebben als V6-ers zelfs geen distributieriem! :lol:
Multiriem en aircoriem zijn nieuw. HD pomp riem is ook nieuw, het zal wel met nastellen te maken hebben. :wink:
Enting heeft zojuist een mail gehad waar ik de kosten van het richten van de velg bij hen leg!
Mike,
Ik zie op de valreep nog je berichtje dus nog even reageren.
Wist dat bepaalde types XM geen dirtributie riem hebben maar in plaats daarvan een distributieketting. Die gaan gelukkig veel langer mee en gaan niet snel stuk. Mijn oude Austin Mini uit 1970 (net 42 jaartjes oud geworden) heeft ook een distributieketting.
Maar ook kettingen kunnenn stuk hoor en als dat gebeurd dat weet je een ding zeker: de helemotor is naar zijn/haar grootje. Alles kan stuk dus...
Goed om te horen dat je Enting aansprakelijk stelt voor de kosten van het richten van de velg. Dat had ik ook gedaan. Mocht je daarmee nog problemen ondervinden, dan wil ik je zonodig met raad en daad wel bijstaan...is namelijk mijn "tak van sport".
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Rare plek om die motor neer te leggen: op dat glas. :shock:
Mike, als je zeker weet dat de stangen goed zijn (dopjes die over de kogeltjes vallen; dat kun je testen door er flink aan te rukken en te trekken - als het goed is blijft het dan toch zitten), dan is het makkelijkst om het geheel in één keer erin te monteren. Als je twijfelt alleen de motor over zetten.
Goede stangen die je over hebt bewaren!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
ben benieuwd hoe Enting met dit verhaal omgaat. Doorgaans rekenen ze namelijk slechts een kant op ... en daar word de klant niet veel wijzer van :problem:
Zal me niets verbazen als je nu een bericht krijgt dat de prijs er ook naar was :roll:
Op het moment dat je vraagt of het recht is en je zegt ja, moet je achteraf niet aankomen met dat ze recht genoeg waren voor de prijs. Maar doorgaans trek je wel aan t korte eind.
Ben ook wel benieuwd hoe dat uitpakt :)
ik vermoed dat er iets komt in de zin van, wij hadden geen afwijkingen gezien....
Enting gaat redelijk prat op zijn kwaliteit van materiaal. je hebt zijn prijzen gezien van zijn xm's.
Dit moet hij gewoon oplossen zonder gezeur.
Nou ik moet maar langs komen dan kan vrolijke Frans het zelf beoordelen, aldus het antwoord. Dat snap ik wel, dat hij de gelegenheid wil hebben om het te constateren. Bovendien verdenkt hij de banden. Ook begrijpelijk dat ie dat probeert, maar die zijn gewoon goed, zonder platte vlakken.
Maar ik ga geen 3 kwart tank leeg rijden om in Zwartsluis tot dezelfde conclusie te komen.
Ik had zelf ook moeten controleren, extra ter plekke, mancootje van mij maar ik ging er vanuit dat het goed was omdat ik er specifiek naar vroeg. En omdat het bedrijf Enting er prat op gaat XM specialist te zijn was dat voldoende voor mijn vertrouwen in de kwaliteit van geleverd goed. Bovendien kreeg ik ongevraagd meteen een rondleiding wat wel aardig is maar wat de aandacht op de wielen een beetje verslapt.
Ik heb ze terug gemaild dat ik volgende week de band laat demonteren. De velg zal laten rollen en het dan filmen. Je ziet bij elke slag de hele velg op en neer bewegen in de dwars richting namelijk.
Ik kan wel een keer zuchten en zeggen laat maar, maar dat doe ik in dit geval eens niet. En al kosten die velgen maar € 100= dan nog klopt het niet.
Pagina's