Goed, om de auto's gescheiden te houden, toch een eigen topic voor deze auto! :)
Het is onze extra XM, zoals de blauwe dat ook was. Moet deze zomer mee naar zweden, vast nog wel een festival, en als backup. :mrgreen:
Het is een 2.0i 16v automaat, uit 1998 op LPG. Eigenlijk een standaard versie, wel met leren stoelen, en leren bank (die overigens niet eens vast zat :| ). Airco, elektrische ramen voor, en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje!
Het is en blijft een XM, dus de eerste problemen hebben zich al aangediend;
Wat me de laatste paar weken opvalt, is dat bij het starten vaak een ongelooflijke walm achter de auto vandaan komt. In eerste instantie rook het alleen naar KVS, en zit dat waarschijnlijk in de verdamper. Hebben nog een andere verdamper liggen, en een revisie is niet heel duur of moeilijk. Alleen de laatste week stinkt die wolk heel erg, dus toch olie? Olie moet nu ook bijgevuld worden, en dat is niet zo prettig.. Na wat lezen op internet zag ik dat kleprubbers dat kunnen veroorzaken (bij warme motor is de rook ook helemaal weg) en kapotte zuigerveren..
Nu heb ik de moed wel om aan zo'n klus te gaan beginnen, kan wel hulp krijgen, maar dan moet ik wel echt zeker weten waar het probleem hem zit. Nogmaals; het starten veroorzaakt een grote witte wolk, met een klein blauw tintje, en na een km rijden is het zo'n beetje wel weg.
La Voiture Du Festival
wo, 25/04/2012 - 11:49
#1
- XM 3.0 V6 24v Aut 1998
La Voiture Du Festival
Niet gokken maar gewoon compressie test en lektest doen, daarna pas conclussies trekken.
Het kan net zo goed de koppakking wezen die wat nalekt bij stilstaan doordat het systeem onder druk staat, slechte klepsteel rubbers, gare zuigerveren, je verdamper, veel carterdampen, etc etc.
Wat is het toch met die gas-obsessie van jullie? :mrgreen:
Wellicht de kosten Dr XMatthijs?
Ik heb bv 40.000 km gereden afgelopen jaar en dat heeft me zo'n 3750 eurioos bespaard 8)
Ja kosten kan ik inkomen, maar op gas als reserve? dat is een dure stilstaan. En anders diesel? :P
Of staan ze op een kvk nummer? dan zijn de maandlasten ineens verwaarloosbaar
De kilometers met beide gasauto's komen we uit, deze auto word ook gebruikt om mijn gehandicapte broer te vervoeren elke dag, dus dat zit wel goed.:)
Dat word dan beginnen met een compressietest, daarna evt lektest. Heb net filmpjes bestudeerd en erg moeilijk kan dat niet zijn, iig goede manier om te weten waar we aan toe zijn. Van de week even bestellen, word dan pas na de Meivakantie aangezien ik dan in Egypte zit 8)
Goed bezig sjaakie :) Mijn compressiemeter was 2 tientjes ofzo. Lektest nauwelijks duurder (sterker nog, die kan je ook wel zelf maken als je de compressie meter hebt).
Als je die eenmaal hebt dan kan je vet makkelijk diagnoses stellen. Niet testen is gewoon je kop in t zand steken!
BOugies eruit, ding erin, gasklep open zetten (gas geven) en even de startmotor rond en je hebt je waarde. Half uurtje werk ofzo?
Als er dan iets (goed) mis is, is dat wel vervelend maar dan hoef je ook niet 100'den euro's en uren in een dood paard te steken :)
Bij mij werd het hikken en hoesten getest op de sleutelmeet in Borculo, daar kwam uit de compressietest dat een cilinder 'verrot' was..."maak je maar op voor een blokwissel"
Edoch, bij de LPG boer bleken het toch de injectoren te zijn waarvan er een weigerde, nu loopt ie weer als een zonnetje
Dus niet over een compressienacht ijs gaan... :mrgreen:
Wat niet wegneemt dat 1 van je cilinders nog steeds verrot is :P of de conclusie is misschien wat kort door de bocht genomen?
o, is dat zo? verdorie ik dacht dat het nu opgelost was...
het motormanagementlampie gaat ook niet meer aan :clap:
Wat werkt dat werkt en moet je niet meer aankomen. Maar als zij tijdens die meting een forse daling in compressie hebben gemeten, dan zal dat niet zijn opgelost met het fixen van een injector.
Of, zoals ik zei, ze hebben een meetfout gemaakt (gebeurt makkelijk met zo'n test), of 'verrot' is een beetje aangedikt (lees: slechts 1 bar verschil onderling... hoeft niet dodelijk te zijn).
Maar het is Djidde zn topic :P
Lektest ga ik inderdaad maken van de slang van een compressietester, gewoon extra slang dr bij halen. heb gelezen dat de echte lektesters nog wel eens gedonder geven met lucht doorlaten.. en als bij de compressietest blijkt dat de waarde een stuk lager ligt moet die toch wel ergens lekken, beter lucht dr in blazen en kijken waar het dr weer uit komt :P. We zullen zien wat er uit komt! :)
Djidde, is daar nou nog een beetje mee te rijden met zo'n 2.0 Automaat en LPG of is het vooral heel veel geduld en geen haast hebben???
Ik vind het zelf meevallen, alleen de reactie van de automaat vind ik wat traag. Verder kunnen we hiermee prima met het verkeer meekomen.. geen snelheidsduivel ofzo, maar ik vind het niet tekort aan power! :)
:D Je ziet ze momenteel veel te koop staan, die 2.0 16V automaat. Schakelt de bak dan trager als bij een V6 of TCT ? Of ligt het aan de bak zelf??
Neuh, mijn indruk is eigenlijk ongeveer dezelfde als in mijn oude TCT, zij het dat dat natuurlijk een solo benzinemotor was en dus meer power gaf...
Ik vind de zilveren prima rijden, zeker niet traag, hoewel ik Djidde in zijn schakelaar er niet mee bijhoudt.. ( die straf ik dan wel af met de eRG-FLinke dame.. :mrgreen: )
Luceo non uro....
Mooi Micheline...en welke is stiller? De TCT? Ik heb in november op het punt gestaan een 2.0 16v bij te kopen maar vond bij 130 km/u al erg lawaaiig...
Tja de TCT vond ik toch wel duidelijk stiller, da's waar.. Maar verder vind ik de 16 kleppers toch wel ondergewaardeerd, ze zijn tamelijk sturdy, en lekker veel ruimte onder de kap. :mrgreen:
Luceo non uro....
Zo net met Borculo gebeld, en madame is al klaar.. :dans: , nu mag ze nog een middag naar helvoirt om haar gasgebeuren uit te laten lezen, en dan moet ze weer goed zijn voor veel kilometers..
Luceo non uro....
wat was nu het uiteindelijke euvel? Inderdaad kapotte leiding? Mooi vlot verholpen in ieder geval!
Inderdaad de hogedrukleidinkjes. Allemaal vervangen... Dát kan in ieder geval voorlopig niet stuk gaan.. :mrgreen:
Luceo non uro....
Is dat niet errug prijzig?? :roll:
Dat weet ik (nog) niet, gelukkig... Leidinkjes zal wel meevallen, marge van Dibert uit het magazijn, en een werkuur of 6... Ja dus, maar een andere heb je er ook niet voor, en verder is ze netjes dus denk ik dat ze het wel waard is...
Luceo non uro....
En weer een stuk betrouwbaarder! Ook een fijn gevoel! :clap:
Mooi opgelost :wink:
+1
@Takkie: bij oude auto's kun je niet rationeel kijken of de reparatie economisch verantwoord is. Je geeft voor jezelf antwoord of je het waard vind. Als ik puur op kosten-baten had besloten was La Soixante al lang als sloper geëindigd. :wink:
Tuurlijk, snap ik, daarom rijden we geen Tojootaa of Hieundai, ik was gewoon benieuwd wat dat kost, nieuwe leidingen. Het is zoiets als de je loden waterleiding vervangen in huis.
Ik zal het laten weten. Rob , dezelfde die jouw auto besleuteld heeft tijdens de sleutelmeeting in Borculo, is er gisterochtend om 08.30 mee begonnen, en rond 1530 was ze klaar.. Om even aan te geven hoeveel uur er in gaat zitten..
We halen haar vanmiddag op..
Luceo non uro....
Voor de geinteresseerden: nota bedroeg 417 euro, ( wat mij alles meeviel )
Luceo non uro....
Leidingen rondom? Ik kan het niet geloven... :shock: :)
Of wat er precies vervangen? Mooie prijs!
12,5 meter leiding, 12 wartels, 1,5 m sproeierslang 3 liter LHM en 5 uur werk
Luceo non uro....
Waarmee maar weer eens bewezen is dat Dibert keurig werk levert tegen alleszins schappelijke prijs.
Goede keus Miche, voor de dikke 400 eutjes heb je nu een hoop peace of mind. Je kon ook eigenlijk niet anders natuurlijk, maar je hebt het euvel ook wel grondig laten uitroeien :wink:
Pagina's