Het idee erachter is goed, het houdt alleen geen 15+ jaar of meer dan 250.000 km stand. Dat is op zich geen schande, maar het wordt pas lastig als er geen nieuwe poelies meer te krijgen zijn.
Gelukkig doen die gasten in Litouwen ook poelies toch? Tijd om er eens wat naartoe te sturen.
Nieuwe riem erom, paar nieuwe klepstoters en je kan er weer tegenaan. knappende d-riem is ene 2.1TD kwaaltje en geluk bij een ongeluk staan de kleppen recht op de zuiger en daardoor klappen alleen de hydrolische stoters doormidden.
Het begint er steeds meer op te lijken dat bovenstaande door Matthijs geschetste scenario zich voor gaat doen. Uit nader onderzoek is nl. gebleken dat alle 12 slepers zijn gebroken. Zou dus betekenen dat deze slepers de grootste klappen hebben opgevangen en niet de kleppen. Morgen worden de nieuwe slepers gemonteerd en wordt gekeken of het zaakje (blijvend) goed functioneert.
Wim, het verhaal van je multiriempoulie elders op het forum heb ik net gelezen: komt me bekend voor inclusief de voorgeschiedenis. Afspraak was om bij de mijne een poulie uit een sloper te monteren. Als het aan mij ligt tijdelijk, omdat ik weinig zin heb om over 2 maanden weer met dezelfde ellende te zitten. Ik heb de garage dan ook laten weten dat ie naar een nieuwe poulie om kan zien, mits nog leverbaar.
En anders wordt het toch eentje naar Litouwen sturen voor revisie. Ze doen daar inderdaad sinds enige tijd ook in poelies en andere onderdelen waar het rubber van vervangen moet worden.
Madam rijdt inmiddels weer anderhalve week rond na het laatste akkefietje. Er is een nieuwe DB-riem geplaatst, verder is er direct een nieuwe poulie ingezet (geen tussentijdse poulie uit een sloper dus) en 12 slepers uit een donor.
Het rijdt dus weer, maar niet zonder dat weer nieuwe euvels de kop opsteken: zo heb ik een dieselgeur in de auto als deze langer dan pakweg een minuut stationair draait. Ga je rijden is de stank weg. Een scheurtje in de dieselretour bleek een eerste verdachte maar ook na vervanging van het kapotte deel blijft het euvel zich voordoen.
Daarnaast komt er sindskort bij een vlot genomen bocht/rotonde naar links een piepend geluid uit de richting van het linker voorwiel. Rara wat dit mag wezen... :?:
De dieselgeur in het interieur is inmiddels (nagenoeg) verdwenen. Hiervoor zijn de verstuiverslangetjes vervangen. Omdat ik enkele weken geleden tot 2x toe de auto op een rotonde over de voorwielen voelde wegglijden (terwijl van bovenmatig hoge snelheid of gladheid geen sprake was) en ik sowieso een slechter stuurgedrag vaststelde, is gelijk ook een stuurkogel vervangen. Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar de piepgeluiden uit de voorwielophanging zijn sindsdien verleden tijd. Na vervanging van de stuurkogel en wisseling van winter- naar zomerwielen stond het stuur scheef, dus meteen ook uitgelijnd.
Madam nadien weer opgehaald en stuk gereden, doet zich het volgende voor: boven de 100 km/u trillend stuur, tot 120-125 al heftiger. Daarboven (en beneden 100) trekt de trilling weg en is weer enigszins normaal met de auto te rijden. Ook vertoont het stationair toerental bij warme motor een verhoging (1000 tot soms 1250 toeren).
Omdat voor wat betreft de trillingen mijn eerste vermoeden uitging naar balanceren, ben ik uiteindelijk gister naar een andere uitlijn- en balanceerspecialist hier in de regio langsgereden. Deze constateerde dat het linkervoorwiel maar een kleine correctie behoefde, het rechterwiel had een iets zwaarder stuk plaklood nodig. Vervolgens proefgereden en gemerkt dat het trillen bij 120 een behoorlijk stuk is weggetrokken, maar dat het boven de 100 zeker nog niet is zoals het moet. Geadviseerd werd om de sporing van de auto daarom nog eens goed onder de loep te nemen. Uit het meegenomen meetrapport van de eerdere uitlijning hierboven maakte de balanceerder op dat de auto volgens fabrieksspecificaties was uitgelijnd en de voorwielen (dus) in \ / stand stonden, hetgeen onder het rijden voor bepaalde spanningen zorgt die de trillingen in het stuur mede veroorzaken.
Dus huidige status: restant trillingen in stuur (mogelijk te zoeken in sporing), verhoogd stationair toerental bij warme motor. Ook hapert de CV een enkele keer en hoor ik al een tijdje een op en afgaand (tikkend) bijgeluid in de motor. :roll: :thumbdown:
De resterende trillingen zou ik niet verwachten in de sporing omdat je de xm al hebt laten uitlijnen met een nieuwe stuurkogel.
Staat de rijhoogte wel correct? Als die te hoog staat, dan krijg je ook / \ effect van de voorwielen en ook dat kan trillingen veroorzaken met snelweg snelheden.
Het bijgeluid in de motor zou ik zo spoedig mogelijk laten checken, want je al het nodige meegemaakt op dat vlak :?.
Zou het verhoogde stationair toerental misschien een lek kunnen zijn in het aanzuiggedeelte of een stroef lopend stationair mechanisme op de dieselpomp?
JP, met de voorwielen in \ / stand bedoel ik het zgn. uitspoor. De balanceerder zei me ook te letten op aankomende slijtage aan de binnenkant van de voorwielen.
De rijhoogte staat op het oog goed (is kort na aanschaf, dik 2 jaar geleden, aangepast). Ik heb de juiste rijhoogtewaarden niet paraat, maar zodra mogelijk, meet ik het alsnog ff na.
De trillingen zijn na vervanging van stuurkogel en de wielenwissel ontstaan, met de winterbanden eronder geen last gehad. Met de zomerwielen reed madam vorig jaar nagenoeg zonder trillingen. Balanceren is na een zomer-winter of winter-zomerwielenwissel nog niet eerder nodig geweest.
Hoewel vergezocht, sluit ik een mogelijk verband met de aanrijding afgelopen februari niet geheel uit, aangezien de vooras toen een behoorlijke tik heeft gehad. Uiteindelijk bleek de vooras zo goed als ongeschonden (minimale afwijking aldus de garage) en reed madam na reparatie weer als voor dit akkefietje.
Het bijgeluid in de motor speelt al langer. Ik ben er destijds mee bij de garage geweest maar toen was het geluid, zoals te verwachten, weer weg. Aan de hand van mijn beschrijving van het geluid gingen bij de garage niet direct alarmbellen rinkelen. Het geluid is nadien enige tijd weggeweest, maar sinds een paar weken (af en aan) weer terug.
Je suggestie van het verhoogde stationair houd ik in het achterhoofd. Is dit euvel nog in verband te brengen met de vervanging van de verstuiverslangetjes?
Controleer als het kan zelf nog met een momentsleutel om alle wielbouten na te trekken.
Voor de zekerheid eerst de wielbouten een stukje losdraaien en dan met de momentsleutel alle bouten natrekken op 100Nm en dan weer alle 5 bouten natrekken om ervan zeker te zijn dat de velg vlak op de naaf zit en de bouten allemaal even vast zitten.
Van die as, lastig te zeggen maar zou best nog een trilling kunnen veroorzaken.
Van het verhoogde stationair toerental durf ik zo geen uitspraak over te doen van een afstand. Het zou misschien ook nog met een slecht werkende temperatuursensor of temperatuurregeling te maken kunnen hebben.
Inmiddels 2 maanden verder zijn weer een aantal probleempunten (voorlopig) verleden tijd 8)
Zo bleek bij het trillen/schudden een 2e balanceerronde noodzakelijk om tot een voor pakweg 90% tevredenstellend resultaat te komen. Hoewel dus nog niet zoals ik vind dat een Xm moet rijden, maar vind het wel prima zo.
Het verhoogde stationair bleek te worden veroorzaakt door de gaskabel van de cruise control die bleef hangen. Na afstelling van de kabel is alles weer OK.
De laatste tijd begon de CV steeds vaker te muiten. Na vergrendelen direct weer ontgrendelen, veroorzaakt door de knop rechtsvoor die niet mee deed. Andere knop erop en weer 100% werkend.
Natuurlijk blijven er nog een aantal aandachtspunten openstaan. Zo is de motorratel nog steeds geregeld aanwezig, alleen kennelijk niet als madam bij de garage staat, want die heeft niks geconstateerd. Verder is de dieselstank in het interieur bij stationair (warme motor), en de daarmee gepaard gaande walm onder de kap boven het motorblok, weer terug. Weliswaar alleen te zien bij geopende kap bij gunstige lichtinval, maar wel aanwezig. Zeker iets om in de gaten te houden komende tijd.
Bij mijn (E)Xantia had ik ook last van een olielucht in de voituur bij stationair (dus stilstand!) dit bleek later door minder goede fasluiting van 4 ringen te zijn die vanaf voorzijde bezien achter het blok zitten. Waar precies voor weet ik zo niet meer, masar het betrof ook een 2.1 TD dus wellicht is dat het euvel. :wink:
Geen plassen en, zover ik kan zien, geen zweetplekken, al lijkt het aangekoekte zwartsel onderaan de pomp niet kurkdroog, maar dat kan ook verbeelding zijn.
In de auto zelf is een dieselgeur te ruiken maar of de walm onder de kap ook diesel is weet ik niet. Ik ruik er in elk geval niks. De vorige keer waren brakke verstuiverslangetjes de oorzaak van de dieselgeur binnen en de walm onder de kap (zie vorige blz). Symptomen zijn nu idem dito maar de slangetjes zijn OK.
Dan nog een nieuwe melding sinds gistermiddag: "ABS buiten werking". Die hadden we nog niet gehad :roll:
Vanmorgen weer verdwenen, maar vanmiddag weer terug. Brakke sensor wellicht?
Ja, zo is er altijd wat te doen.
Misschien retourleiding bij de veerpoot?
Had ook van dit soort vage meldingen van de ABS totdat ik erachter kwam dat de retourleiding eraf lag bij de voor veerpoot.
Sinds die er weer op zit geen meldingen meer.
Weet ook wel dat retourleiding en ABS.....
Dus kijken kan nooit kwaad en Citroens blijven altijd wat raadselachtig.
Geen retourleiding die eraf ligt hier.
Toeval of niet, maar na een lange regenrit afgelopen week is de ABS-melding verdwenen en nadien niet meer opgedoken. Vooralsnog dus weer :thumbup:
Stekkerverbindingen van je sensor(en) loshalen en behandelen zoasl op diverse plekken in het forum uitvoerig beschreven. Zou eigenlijk een preventieve standaardbehandeling van iedere XM die je koopt moeten zijn.
Laatste update is alweer enige tijd geleden, wat echter niet wil zeggen dat madam probleemloos door de tijd zweeft :wink:
Het ABS-lampje is eind van de zomer enige tijd uit geweest maar nadien permanent gaan branden. Vermoeden was dat dit werd veroorzaakt door een brakke sensor. Uiteindelijk bleek dit vermoeden juist. Sinds de APK begin november is het probleem verholpen.
Deze APK leverde daarnaast nog het nodige werk op: Stuurkogelhoes rechts, remslangen voor en stuurhoes links zijn vervangen. Daarna begon madam van boven de achteras LHM te pissen, zodat een beroerd te bereiken stuk leidingwerk moest worden vervangen. Daarna op voor de APK. Madam werd daarbij uitverkoren voor de steekproef. Wat ik later begreep is met name de roetmeting daarbij een zeer moeizame aangelegenheid geweest: een tiental pogingen bleek nodig om madam (op het nippertje) door de meting te slepen. Vreemd, aangezien ik de periode voorafgaand aan de APK de boel al aardig dacht te hebben schoongebrand (nu en dan stevig doortrekken, kwartiertje 160+).
Daarnaast heb ik nog een beginnende roestplek tussen linkerachterportier en wielkast, net boven de dorpel, laten verwijderen.
OK, APK binnen, volgende probleem: interieur warmt amper op en auto ruikt binnenin weer naar diesel tijdens stationairloop met warme motor. Eerste probleem kon worden getackeld met een andere mengklepmotor, het tweede door een verstuiver retourslangetje van (hopelijk) betere kwaliteit.
Huidige status is dat madam nog kampt met een nu en dan haperende CV en, sinds vandaag, een rammelende achterdemper.
Ai, balen dat soort dingen. Kun je zonder.. Haperende CV's komen vaker voor bij XM's inderdaad. Zijn al een aantal dingen over geschreven op het forum.. En een rammelende achterdemper is gewoonweg irritant.. Kwestie van goed recht hangen. Die van mij rammelt ook zo nu en dan na stukken snelweg, maar erg druk maak ik me er nu niet over.. Heb hem al 3 keer recht gehangen, en met dit weer ga ik niet graag onder de auto liggen voor de 4e keer :lol: Wel fijn dat je weer een jaar mag sturen, en veel succes met de hopelijk niet komende problemen! (maar we weten helaas wel beter, die zullen ongetwijfeld komen! De trutten!)
Zulk gezeur heb je idd liever niet, maar zo lang de rampen niet groter worden.
Andere achterdemper is zo geregeld en mocht het gerammel door een los hitteschild komen (wat ik ook nog niet geheel uitsluit) is het helemaal makkelijk. De haperende CV zit nog niet op de irritatiegrens, dus dat laat ik voorlopig even zo. Daarbij past het precies in het beeld van doorlopend wat klein (en soms wat groter) gezeur sinds ik madam heb. Kennelijk heeft ze doorlopend behoefte aan aandacht; het zij zo :wink:
Vervelende berichten :shock:, nou maar hopen dat het meevalt.
Ter illustratie wat foto's van mijn poelie.
Zo zou het moeten zijn:
En als de rubberen rand weg is dan heb je twee halve poelies:
Die rubberen ring die tussen de 2 delen zit is gewoon een waardeloze constructie. :evil:
Het idee erachter is goed, het houdt alleen geen 15+ jaar of meer dan 250.000 km stand. Dat is op zich geen schande, maar het wordt pas lastig als er geen nieuwe poelies meer te krijgen zijn.
Gelukkig doen die gasten in Litouwen ook poelies toch? Tijd om er eens wat naartoe te sturen.
Het begint er steeds meer op te lijken dat bovenstaande door Matthijs geschetste scenario zich voor gaat doen. Uit nader onderzoek is nl. gebleken dat alle 12 slepers zijn gebroken. Zou dus betekenen dat deze slepers de grootste klappen hebben opgevangen en niet de kleppen. Morgen worden de nieuwe slepers gemonteerd en wordt gekeken of het zaakje (blijvend) goed functioneert.
Wim, het verhaal van je multiriempoulie elders op het forum heb ik net gelezen: komt me bekend voor inclusief de voorgeschiedenis. Afspraak was om bij de mijne een poulie uit een sloper te monteren. Als het aan mij ligt tijdelijk, omdat ik weinig zin heb om over 2 maanden weer met dezelfde ellende te zitten. Ik heb de garage dan ook laten weten dat ie naar een nieuwe poulie om kan zien, mits nog leverbaar.
En anders wordt het toch eentje naar Litouwen sturen voor revisie. Ze doen daar inderdaad sinds enige tijd ook in poelies en andere onderdelen waar het rubber van vervangen moet worden.
Madam rijdt inmiddels weer anderhalve week rond na het laatste akkefietje. Er is een nieuwe DB-riem geplaatst, verder is er direct een nieuwe poulie ingezet (geen tussentijdse poulie uit een sloper dus) en 12 slepers uit een donor.
Het rijdt dus weer, maar niet zonder dat weer nieuwe euvels de kop opsteken: zo heb ik een dieselgeur in de auto als deze langer dan pakweg een minuut stationair draait. Ga je rijden is de stank weg. Een scheurtje in de dieselretour bleek een eerste verdachte maar ook na vervanging van het kapotte deel blijft het euvel zich voordoen.
Daarnaast komt er sindskort bij een vlot genomen bocht/rotonde naar links een piepend geluid uit de richting van het linker voorwiel. Rara wat dit mag wezen... :?:
De dieselgeur in het interieur is inmiddels (nagenoeg) verdwenen. Hiervoor zijn de verstuiverslangetjes vervangen. Omdat ik enkele weken geleden tot 2x toe de auto op een rotonde over de voorwielen voelde wegglijden (terwijl van bovenmatig hoge snelheid of gladheid geen sprake was) en ik sowieso een slechter stuurgedrag vaststelde, is gelijk ook een stuurkogel vervangen. Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar de piepgeluiden uit de voorwielophanging zijn sindsdien verleden tijd. Na vervanging van de stuurkogel en wisseling van winter- naar zomerwielen stond het stuur scheef, dus meteen ook uitgelijnd.
Madam nadien weer opgehaald en stuk gereden, doet zich het volgende voor: boven de 100 km/u trillend stuur, tot 120-125 al heftiger. Daarboven (en beneden 100) trekt de trilling weg en is weer enigszins normaal met de auto te rijden. Ook vertoont het stationair toerental bij warme motor een verhoging (1000 tot soms 1250 toeren).
Omdat voor wat betreft de trillingen mijn eerste vermoeden uitging naar balanceren, ben ik uiteindelijk gister naar een andere uitlijn- en balanceerspecialist hier in de regio langsgereden. Deze constateerde dat het linkervoorwiel maar een kleine correctie behoefde, het rechterwiel had een iets zwaarder stuk plaklood nodig. Vervolgens proefgereden en gemerkt dat het trillen bij 120 een behoorlijk stuk is weggetrokken, maar dat het boven de 100 zeker nog niet is zoals het moet. Geadviseerd werd om de sporing van de auto daarom nog eens goed onder de loep te nemen. Uit het meegenomen meetrapport van de eerdere uitlijning hierboven maakte de balanceerder op dat de auto volgens fabrieksspecificaties was uitgelijnd en de voorwielen (dus) in \ / stand stonden, hetgeen onder het rijden voor bepaalde spanningen zorgt die de trillingen in het stuur mede veroorzaken.
Dus huidige status: restant trillingen in stuur (mogelijk te zoeken in sporing), verhoogd stationair toerental bij warme motor. Ook hapert de CV een enkele keer en hoor ik al een tijdje een op en afgaand (tikkend) bijgeluid in de motor. :roll: :thumbdown:
Maar verder geen probleem :silent:
De resterende trillingen zou ik niet verwachten in de sporing omdat je de xm al hebt laten uitlijnen met een nieuwe stuurkogel.
Staat de rijhoogte wel correct? Als die te hoog staat, dan krijg je ook / \ effect van de voorwielen en ook dat kan trillingen veroorzaken met snelweg snelheden.
Het bijgeluid in de motor zou ik zo spoedig mogelijk laten checken, want je al het nodige meegemaakt op dat vlak :?.
Zou het verhoogde stationair toerental misschien een lek kunnen zijn in het aanzuiggedeelte of een stroef lopend stationair mechanisme op de dieselpomp?
JP, met de voorwielen in \ / stand bedoel ik het zgn. uitspoor. De balanceerder zei me ook te letten op aankomende slijtage aan de binnenkant van de voorwielen.
De rijhoogte staat op het oog goed (is kort na aanschaf, dik 2 jaar geleden, aangepast). Ik heb de juiste rijhoogtewaarden niet paraat, maar zodra mogelijk, meet ik het alsnog ff na.
De trillingen zijn na vervanging van stuurkogel en de wielenwissel ontstaan, met de winterbanden eronder geen last gehad. Met de zomerwielen reed madam vorig jaar nagenoeg zonder trillingen. Balanceren is na een zomer-winter of winter-zomerwielenwissel nog niet eerder nodig geweest.
Hoewel vergezocht, sluit ik een mogelijk verband met de aanrijding afgelopen februari niet geheel uit, aangezien de vooras toen een behoorlijke tik heeft gehad. Uiteindelijk bleek de vooras zo goed als ongeschonden (minimale afwijking aldus de garage) en reed madam na reparatie weer als voor dit akkefietje.
Het bijgeluid in de motor speelt al langer. Ik ben er destijds mee bij de garage geweest maar toen was het geluid, zoals te verwachten, weer weg. Aan de hand van mijn beschrijving van het geluid gingen bij de garage niet direct alarmbellen rinkelen. Het geluid is nadien enige tijd weggeweest, maar sinds een paar weken (af en aan) weer terug.
Je suggestie van het verhoogde stationair houd ik in het achterhoofd. Is dit euvel nog in verband te brengen met de vervanging van de verstuiverslangetjes?
Controleer als het kan zelf nog met een momentsleutel om alle wielbouten na te trekken.
Voor de zekerheid eerst de wielbouten een stukje losdraaien en dan met de momentsleutel alle bouten natrekken op 100Nm en dan weer alle 5 bouten natrekken om ervan zeker te zijn dat de velg vlak op de naaf zit en de bouten allemaal even vast zitten.
Van die as, lastig te zeggen maar zou best nog een trilling kunnen veroorzaken.
Van het verhoogde stationair toerental durf ik zo geen uitspraak over te doen van een afstand. Het zou misschien ook nog met een slecht werkende temperatuursensor of temperatuurregeling te maken kunnen hebben.
Dat natrekken met de momentsleutel gaan we dan binnenkort maar eens doen.
Thx voor de input/suggesties, houd deze als gezegd in het achterhoofd
Inmiddels 2 maanden verder zijn weer een aantal probleempunten (voorlopig) verleden tijd 8)
Zo bleek bij het trillen/schudden een 2e balanceerronde noodzakelijk om tot een voor pakweg 90% tevredenstellend resultaat te komen. Hoewel dus nog niet zoals ik vind dat een Xm moet rijden, maar vind het wel prima zo.
Het verhoogde stationair bleek te worden veroorzaakt door de gaskabel van de cruise control die bleef hangen. Na afstelling van de kabel is alles weer OK.
De laatste tijd begon de CV steeds vaker te muiten. Na vergrendelen direct weer ontgrendelen, veroorzaakt door de knop rechtsvoor die niet mee deed. Andere knop erop en weer 100% werkend.
Natuurlijk blijven er nog een aantal aandachtspunten openstaan. Zo is de motorratel nog steeds geregeld aanwezig, alleen kennelijk niet als madam bij de garage staat, want die heeft niks geconstateerd. Verder is de dieselstank in het interieur bij stationair (warme motor), en de daarmee gepaard gaande walm onder de kap boven het motorblok, weer terug. Weliswaar alleen te zien bij geopende kap bij gunstige lichtinval, maar wel aanwezig. Zeker iets om in de gaten te houden komende tijd.
Kijk eens onder de pomp, tegen het blok, of je daar een zweetplek van diesel ziet. Of een plas.
is het perse dieselwalm of kan het ook olie zijn?
Bij mijn (E)Xantia had ik ook last van een olielucht in de voituur bij stationair (dus stilstand!) dit bleek later door minder goede fasluiting van 4 ringen te zijn die vanaf voorzijde bezien achter het blok zitten. Waar precies voor weet ik zo niet meer, masar het betrof ook een 2.1 TD dus wellicht is dat het euvel. :wink:
Geen plassen en, zover ik kan zien, geen zweetplekken, al lijkt het aangekoekte zwartsel onderaan de pomp niet kurkdroog, maar dat kan ook verbeelding zijn.
In de auto zelf is een dieselgeur te ruiken maar of de walm onder de kap ook diesel is weet ik niet. Ik ruik er in elk geval niks. De vorige keer waren brakke verstuiverslangetjes de oorzaak van de dieselgeur binnen en de walm onder de kap (zie vorige blz). Symptomen zijn nu idem dito maar de slangetjes zijn OK.
Dan nog een nieuwe melding sinds gistermiddag: "ABS buiten werking". Die hadden we nog niet gehad :roll:
Vanmorgen weer verdwenen, maar vanmiddag weer terug. Brakke sensor wellicht?
Ja, zo is er altijd wat te doen.
Misschien retourleiding bij de veerpoot?
Had ook van dit soort vage meldingen van de ABS totdat ik erachter kwam dat de retourleiding eraf lag bij de voor veerpoot.
Sinds die er weer op zit geen meldingen meer.
Weet ook wel dat retourleiding en ABS.....
Dus kijken kan nooit kwaad en Citroens blijven altijd wat raadselachtig.
Geen retourleiding die eraf ligt hier.
Toeval of niet, maar na een lange regenrit afgelopen week is de ABS-melding verdwenen en nadien niet meer opgedoken. Vooralsnog dus weer :thumbup:
Misschien was het aangekoekte remstof in de getande ABS ringen.
Zou mooi wezen als dat de oorzaak is geweest. Komende tijd maar ff in de gaten houden.
Stekkerverbindingen van je sensor(en) loshalen en behandelen zoasl op diverse plekken in het forum uitvoerig beschreven. Zou eigenlijk een preventieve standaardbehandeling van iedere XM die je koopt moeten zijn.
Laatste update is alweer enige tijd geleden, wat echter niet wil zeggen dat madam probleemloos door de tijd zweeft :wink:
Het ABS-lampje is eind van de zomer enige tijd uit geweest maar nadien permanent gaan branden. Vermoeden was dat dit werd veroorzaakt door een brakke sensor. Uiteindelijk bleek dit vermoeden juist. Sinds de APK begin november is het probleem verholpen.
Deze APK leverde daarnaast nog het nodige werk op: Stuurkogelhoes rechts, remslangen voor en stuurhoes links zijn vervangen. Daarna begon madam van boven de achteras LHM te pissen, zodat een beroerd te bereiken stuk leidingwerk moest worden vervangen. Daarna op voor de APK. Madam werd daarbij uitverkoren voor de steekproef. Wat ik later begreep is met name de roetmeting daarbij een zeer moeizame aangelegenheid geweest: een tiental pogingen bleek nodig om madam (op het nippertje) door de meting te slepen. Vreemd, aangezien ik de periode voorafgaand aan de APK de boel al aardig dacht te hebben schoongebrand (nu en dan stevig doortrekken, kwartiertje 160+).
Daarnaast heb ik nog een beginnende roestplek tussen linkerachterportier en wielkast, net boven de dorpel, laten verwijderen.
OK, APK binnen, volgende probleem: interieur warmt amper op en auto ruikt binnenin weer naar diesel tijdens stationairloop met warme motor. Eerste probleem kon worden getackeld met een andere mengklepmotor, het tweede door een verstuiver retourslangetje van (hopelijk) betere kwaliteit.
Huidige status is dat madam nog kampt met een nu en dan haperende CV en, sinds vandaag, een rammelende achterdemper.
Ai, balen dat soort dingen. Kun je zonder.. Haperende CV's komen vaker voor bij XM's inderdaad. Zijn al een aantal dingen over geschreven op het forum.. En een rammelende achterdemper is gewoonweg irritant.. Kwestie van goed recht hangen. Die van mij rammelt ook zo nu en dan na stukken snelweg, maar erg druk maak ik me er nu niet over.. Heb hem al 3 keer recht gehangen, en met dit weer ga ik niet graag onder de auto liggen voor de 4e keer :lol: Wel fijn dat je weer een jaar mag sturen, en veel succes met de hopelijk niet komende problemen! (maar we weten helaas wel beter, die zullen ongetwijfeld komen! De trutten!)
Zulk gezeur heb je idd liever niet, maar zo lang de rampen niet groter worden.
Andere achterdemper is zo geregeld en mocht het gerammel door een los hitteschild komen (wat ik ook nog niet geheel uitsluit) is het helemaal makkelijk. De haperende CV zit nog niet op de irritatiegrens, dus dat laat ik voorlopig even zo. Daarbij past het precies in het beeld van doorlopend wat klein (en soms wat groter) gezeur sinds ik madam heb. Kennelijk heeft ze doorlopend behoefte aan aandacht; het zij zo :wink:
Pagina's