ANAC Olie analyse

Pagina's

48 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

Motorolie analyse van Marcel:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OY2toRktlSlNzTEE

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

De hydraurinçage analyse van Gerrie:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OZnpaVlplQU5rb0k

Het ziet er goed, wel moet erbij gezegd worden dat de olie niet op de juiste manier is afgetapt. Officieel hoort dit vanuit het reservoir te gebeuren.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: ANAC Olie analyse

Ongelofelijk dat ze aan die olie kunnen zien dat ie niet uit het juiste gaatje komt :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

Hydraurinçage analyse van Wim:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OS1lmNXJ4VVF2djA

Het lijkt erger dan het is, aan deze analyse is goed te zien hoe goed Hydraurinçage zijn schoonmaakwerk doet. Het vuil is opgenomen in de spoelolie en laat daarom veel silicium elementen zien.

Een ander verschil met de Hydraurinçage van Gerrie is dat de viscositeit (@40C: 17mm^2/s) iets minder is afgenomen dan bij die van Gerrie (@40C: 16.6mm^2/s). Mogelijk ligt dit aan de belasting die de LHM/Hydraurinçage ondergaat, wellicht door de 6+2 plunjer HD-pomp, SC MAC en een zwaardere type XM V6 ES9J4 automaat vs 2.0 TCT handgeschakeld waarvan de laatste ook minder warm wordt in de motorruimte.

Vergelijk de slijtage elementen tussen die van Wim (JT-XF-97) en Gerrie (TX-HN-24)
Wim: https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OVEsza3luRy16WVk/edit
Gerrie: https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OeUFYdWNjUExUR0E

LHM+ en Hydraurinçage hebben beide een kinematische viscositeit van 18mm^2/s @40C
LHM+: https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OaXhQaVpDYy1BaXc/edit
Hydraurinçage: https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OeEtRTE1vZW5JaXc/edit

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

LHM analyse van Frank Bekker (Secretaris XM Club)
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5ObTgycTFzeVU4ZW8

Achtergrond informatie LHM analyse:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OY3V3eFY0ZThVSW8

Analyse ziet er goed uit, LHM is ongeveer een jaar geleden vervangen (wordt ieder jaar vervangen + hydraurinçage spoelingen tussendoor) waarbij de HR's zijn schoongemaakt. Slijtage is zeer beperkt als de afname in viscositeit.

Motorolie analyse van deze XM ZPJ4 V6 24v serie2
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OQUVfSVZSc0xFNXc/edit

Door vele korte ritjes is de viscositeit iets gedaald doordat wat benzine (binnen de marge) in de motorolie aanwezig is. De slijtagecoëfficiënt is om die reden iets hoger dan 1 en dit houdt in dat de motorolie ververst moet worden om slijtageproblemen te voorkomen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

LHM analyse van Sohail's Xantia:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5Oc3RNTHlWTk1tWU0

LHM was vlak voor het sample nemen nieuw erin gegaan om Kendall Hyken Glacial Blu te vervangen, er zal een hele kleine vermenging aanwezig zijn maar is bijna niet uit de analyse op te maken. Misschien is de hele lichte viscositeit toename.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

LHM analyse van de XM van Martin en Tineke Poelert:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OZ25mU25WSnF2WW8

Na 50.000km mag de LHM weer ververst worden, omdat er behoorlijk wat aluminium slijtage gemeten is. Ook de viscositeit is toegenomen, hetgeen inhoudt dat er veel slijtage en vuil aanwezig is in het hydraulisch systeem.

wimb
afbeelding van wimb
Re: ANAC Olie analyse

Nu met de diverse vergelijkingen vind ik het een interessant verhaal worden. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

ATF ZF 4HP20 analyse van John Zandvoort:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5Ob1RYX0dWcEJuVG8

Het ziet er zeer goed uit zoals het hoort :wink:. Hier zit een ander merk: MPM ATF in, maar de TOTAL variant is FLUIDE XLD FE is de ATF voor de ZF 4HP20
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OZHdjYmdMNEdUWFE

De motorolie analyse (Castrol 10W60) van John Zandvoort
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OUUtnby1LRzk1YXc

Hieruit valt op dat de viscositeit gedaald is voor dit type motorolie, dat kan enerzijds te maken hebben met een te dikke motorolie die niet geschikt is voor dit type motor en anderzijds ook verdunning door benzine.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

LHM analyse van de clublid met de witte 2.5TD:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OMkx1ZkRoMEVSQXM

Achtergrond informatie over de LHM toestand:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OSTFXdGx3QVRNOHc

De LHM+ is nu nog in goede staat al loopt de viscositeit iets terug en de schoonmaak additives zijn afgenomen, bij de volgende beurt de LHM+ vervangen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

wimb zegt:

Nu met de diverse vergelijkingen vind ik het een interessant verhaal worden. 8)

Het is ook interessant :D, mochten er vragen zijn dan beantwoord ik ze :wink:.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: ANAC Olie analyse

JP, nog even een kanttekening over de hydraurincage. Ik heb die er vrij lang in laten zitten, 5k+. Wim volgens mij niet. Je zou dan dus wellicht inderdaad kunnen concluderen dat rondrijden met spoelolie niet te lang achtereen met dezelfde spoelolie moet gebeuren omdat deze veroudert....

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

Het niet te lang mee rondrijden heeft te maken met de detergerende en dispergerende werking van Hydraurincage. Daardoor wordt het vuil losgeweekt en in oplossing gehouden, op een gegeven moment is Hydraurincage verzadigd met vuil. Dan moet het eruit om het vuil zoveel mogelijk uit het systeem te krijgen.

Maar de verlaging van de viscositeit heeft ook een relatie met het langere gebruik. Veroudering wil ik het niet noemen, want dat heeft met de oxidatie te maken en dat is een langduriger proces voor olie dan die 5000+ km :wink:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

Analyse van de LHM van Marcel:

Vooral aluminium slijtage is relatief aan de hoge kant vergeleken met de overige slijtage elementen , maar dat is ook bij andere LHM analyses te zien. Ik denk vooral aan slijtende hoogteregelaars.
De LHM bevat veel vuil en slijpsel, te zien aan de verhoogde viscositeit en de additives raken op.

https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OeGRuMlFqM2IwUWc/edit

Extra info:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OejRyand2T3NLXzQ/edit

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: ANAC Olie analyse

Citrophile zegt:

Het niet te lang mee rondrijden heeft te maken met de detergerende en dispergerende werking van Hydraurincage. Daardoor wordt het vuil losgeweekt en in oplossing gehouden, op een gegeven moment is Hydraurincage verzadigd met vuil. Dan moet het eruit om het vuil zoveel mogelijk uit het systeem te krijgen.

Maar de verlaging van de viscositeit heeft ook een relatie met het langere gebruik. Veroudering wil ik het niet noemen, want dat heeft met de oxidatie te maken en dat is een langduriger proces voor olie dan die 5000+ km :wink:.

Ik kreeg van Martin (Chyparse) te horen dat de Hydrocaurinage in 'kauwgom' zou veranderen als je er te lang mee rondreed. Hij had dat welles gezien bij iemand, "stroop kwam eruit bij iemand die dacht het even langdurig te spoelen"
Dus zo snel gaat dat gelukkig niet, je moet het wisselen gezien het verzadigpunt.
Misschien leuk voor hem ook om de verschillende analyses te zien... :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ANAC Olie analyse

Het advies is dan ook om niet meer dan 5000km met Hydraurinçage te rijden. Martin kan hier de resultaten van de analyses zien :wink:.

RTH
afbeelding van RTH
Re: ANAC Olie analyse

Even een berichtje mijnerzijds voor JP.

Nog bedankt voor de olieanalyse van mijn automaatbak. Ik was er anders nooit achter gekomen. Zoals je al weet heeft mijn madame weer schone automaatbakolie gekregen en ben dus van de vieze smurrie af.

Verder zal ik je nog even een pb sturen voor wat betreft Oldenhage. Hij wil namelijk graag van jouw diensten/Total lab gebruik maken inzake de olieanalyses van zijn ververs/spoelbeurten d.m.v. zijn nieuw machine.

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Pagina's