Nou nee. Het koelwater wordt 'geloosd' over de rechter aandrijfas. Wel een raar gezicht om onder aan die as een blauw druppeltje te zien hangen terwijl de rest daar droog is. :lol:
Matthijs bedoelt dat het verbruikte motorolie wordt verdoezeld tijdens het peilen door opbouw van condensatiewater (en brandstof). Zolang je de motor altijd goed warm rijd ben je het ook weer kwijt en klopt het oliepeilen weer wel :wink:.
Uit ervaring kan ik zeggen dat XU motoren in het algemeen veel condensatiewater bevatten aan de hand van de mayonaise vorming van de motorolie in de vuldop/buis.
Dat begrijp ik ook wel. :wink: De laatste tijd maak ik eigenlijk voornamelijk lange ritten (Maastricht, Eindhoven, Rotterdam, etc.) dus wat dat betreft kan ik stellen dat ik het peil van de olie meet.
Waar ik op doel is dat ik al meer dan 5.000 km geen merkbare daling van het niveau heb (meter en peilstok) en dat is een opvallend goede score. De Xant met een 1800 XU lustte op een enkele rit Hongarije van zo'n 1.500 km wel een klein litertje olie en de XM zat vroeger qua verbruik zo rond de 2.000 km. Overigens vindt Citroën een olieverbruik tot 1 op 1.000 nog acceptabel. :roll:
De ongeblazen XU-motoren hebben een ielepielig klein carterontluchtingslangetje dat gauw dichtslibt. Door dat zo nu en dan los te trekken en schoon te blazen voorkom je dat de druk in het carter te hoog wordt waardoor de peilstok er uit wordt geblazen en de motorruimte vet wordt.
Nu je het toch daarover hebt: kan jij mij verklappen waar de carterontluchting zit op 'onze' TCT blokjes? Volgens mij is vorige week mijn peilstok eruit geblazen namelijk, dus ik zou dat slangetje graag ff een check-up willen geven.
Ja, en daar ga jij niet vrolijk van worden: Dat is die dikke slang die in 2 halve U-bochten van de vulpijp naar beneden loopt en op het carter met Ligarex vast zit.
Bij onze TCT's is het dus geen dun slangetje maar een dikke tamp die praktisch gezien niet kan dichtslibben.
Mwah ik heb nieuwe Ligarex liggen hier dus daar maak ik me niet sappel over (DS-bezitter hè, als je dan serieus sleutelt hoor je Ligarex te hebben. Lekzakken anyone? :P ).
Mmmhh, als die practisch niet dicht kan klonteren vraag ik me af waarom de peilstok los zat. Stiekem toch maar eens kijken. Tnx voor de tip TCT collega! :wink:
Ik bedoelde meer dat er geen ruimte is om dat Ligarex los te krijgen. Enniewee, succes.
Noot: ik vraag me ineens af waarom die ontluchtingsslang überhauptitair met een klem vast zit. Bij de Xant zat die namelijk los over een nippel geschoven.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Thijs. Tnx! Toch maar eens die lang geplande compressie test doen.
Sorry voor de tijdelijke topickaap, Wimkelief. :cithart:
Zeg! Nu uw aspiraties duidelijk zijn, waarom gaat u dan de Cifo stand bemannen en draait u een shift minder op de clubstand?? Dat helpt ook niet echt met de voorkeursstemmen! :grijns: :mrgreen: :wink:
Een gedeelte van de XM-clubbers waar ik mee optrek is ook actief voor CiFo. En dan vind ik het wel logisch ook een ochtendje bij hun stand [strike]mensen door te sturen naar onze club[/strike] te helpen.
Hulde voor je inzet Wim, op Citroën-vlak in het algemeen. Ik kan serieus niet anders zeggen.
En hoewel ik geen lid ben draag ik het forumbezoekende gedeelte van de club zeker een warm hart toe.
Een gedeelte van de XM-clubbers waar ik mee optrek is ook actief voor CiFo. En dan vind ik het wel logisch ook een ochtendje bij hun stand [strike]mensen door te sturen naar onze club[/strike] te helpen.
Ik heb het gisteren in het [strike]café[/strike] koffiehuis al gezegd dat ik eindelijk na 2 jaar het deelproject 'blokjesvelgen' heb afgerond. Maar niet zonder problemen want ik was vergeten bij de eerste 2 velgen de poedercoating uit het centreergat te halen waardoor ze muurvast op de wielnaaf zaten. :oops: Gelukkig was 'The Beunclub to the rescue', dus voor vanmiddag een brugje gereserveerd. Met een pulley-trekker had ik de velgen in no time los, dus schoonmaken, enz.
En omdat ik voldoende tijd over had, heb ik de lekkende kachelretourleiding onder handen genomen. Waar zit dat ding? Bij de TCT is het de metalen leiding die over de distributiekap heen naar onder loopt en onder eindigt in een stukje rubberen slang:
Hier nog meer in detail:
De lekkage is bovenop, dus bij de metalen buis. Wat blijkt? De verdikking is een rubberen omhulsel om deze achterlijke constructie aan het oog te onttrekken:
Een knelkoppeling! :shock: En die zit dus alles behalve vast, getuige deze foto:
Hier hoefde ik nauwelijks kracht voor uit te oefenen. :wtf:
Met enig trekken had ik het rubber van de stalen leiding. Vervolgens de slang uit de kraag gewurmd en het geheel weer gemonteerd met 2 slangklemmen. De eerste test lijkt goed te verlopen, ik zal het van de week nog 'ns bekijken.
Vanochtend op weg naar de sleutelmeeting een setje bougies gescoord omdat het me gezien de eerdere perikelen met de ontstekingsversterker wel logisch leek dat de huidige set daaronder te lijden zou hebben gehad. Voordat ik bij Gert de Jong vertrok gauw nog ff het nieuwe setje er in gedraaid (ja, ik weet dat dat niet de bedoeling van zo'n meet is :oops: ) en al pratende met Jos ontdekte ik:
- dat het porselein van een van de bougies gebarsten was en
- dat de slangklem van de aluminium intercoolerbuis los hing. :wtf: Dus die heb ik ook vastgezet. Nieuwe bougies + gesloten intercoolercircuit = een heel mooi stationair lopende motor. Mooi in de zin van stil en trillingsvrij. :buig:
...maar nog geen kop heb verwisseld of gevlakt, nog geen bak heb vervangen, nog geen 'nieuwe' kleppen heb geplaatst, etc.
En het allerbelangrijkste: ik heb de afgelopen 50.000 km nog niet met panne gestaan. 8)
Je verbruikte olie wordt gewoon netjes aangevuld met water :mrgreen:
Nou nee. Het koelwater wordt 'geloosd' over de rechter aandrijfas. Wel een raar gezicht om onder aan die as een blauw druppeltje te zien hangen terwijl de rest daar droog is. :lol:
Matthijs bedoelt dat het verbruikte motorolie wordt verdoezeld tijdens het peilen door opbouw van condensatiewater (en brandstof). Zolang je de motor altijd goed warm rijd ben je het ook weer kwijt en klopt het oliepeilen weer wel :wink:.
Uit ervaring kan ik zeggen dat XU motoren in het algemeen veel condensatiewater bevatten aan de hand van de mayonaise vorming van de motorolie in de vuldop/buis.
Dat begrijp ik ook wel. :wink: De laatste tijd maak ik eigenlijk voornamelijk lange ritten (Maastricht, Eindhoven, Rotterdam, etc.) dus wat dat betreft kan ik stellen dat ik het peil van de olie meet.
Waar ik op doel is dat ik al meer dan 5.000 km geen merkbare daling van het niveau heb (meter en peilstok) en dat is een opvallend goede score. De Xant met een 1800 XU lustte op een enkele rit Hongarije van zo'n 1.500 km wel een klein litertje olie en de XM zat vroeger qua verbruik zo rond de 2.000 km. Overigens vindt Citroën een olieverbruik tot 1 op 1.000 nog acceptabel. :roll:
De ongeblazen XU-motoren hebben een ielepielig klein carterontluchtingslangetje dat gauw dichtslibt. Door dat zo nu en dan los te trekken en schoon te blazen voorkom je dat de druk in het carter te hoog wordt waardoor de peilstok er uit wordt geblazen en de motorruimte vet wordt.
Nu je het toch daarover hebt: kan jij mij verklappen waar de carterontluchting zit op 'onze' TCT blokjes? Volgens mij is vorige week mijn peilstok eruit geblazen namelijk, dus ik zou dat slangetje graag ff een check-up willen geven.
Ja, en daar ga jij niet vrolijk van worden: Dat is die dikke slang die in 2 halve U-bochten van de vulpijp naar beneden loopt en op het carter met Ligarex vast zit.
Bij onze TCT's is het dus geen dun slangetje maar een dikke tamp die praktisch gezien niet kan dichtslibben.
Mwah ik heb nieuwe Ligarex liggen hier dus daar maak ik me niet sappel over (DS-bezitter hè, als je dan serieus sleutelt hoor je Ligarex te hebben. Lekzakken anyone? :P ).
Mmmhh, als die practisch niet dicht kan klonteren vraag ik me af waarom de peilstok los zat. Stiekem toch maar eens kijken. Tnx voor de tip TCT collega! :wink:
Ik bedoelde meer dat er geen ruimte is om dat Ligarex los te krijgen. Enniewee, succes.
Noot: ik vraag me ineens af waarom die ontluchtingsslang überhauptitair met een klem vast zit. Bij de Xant zat die namelijk los over een nippel geschoven.
Roger; compressietest ;) Als je slechte zuigerveren hebt gaat die pijlstok vanzelf de lucht in ;)
Het zijn die 2 slangetjes die van je vulpotje afkomen, o.a. die met het terugslagklepje erin.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Thijs. Tnx! Toch maar eens die lang geplande compressie test doen.
Sorry voor de tijdelijke topickaap, Wimkelief. :cithart:
Ik ben niet integer, dat weet je. Je zou dat kunnen afkopen, bijvoorbeeld aanstaande zaterdag in Aalsmeer. :mrgreen:
Jammer dat CDPF geen lid is! :lolno:
Tja, euhh... Dat ik niet integer ben betekent niet dat ik daar ooit voordeel uit heb kunnen trekken. :evil:
Zeg! Nu uw aspiraties duidelijk zijn, waarom gaat u dan de Cifo stand bemannen en draait u een shift minder op de clubstand?? Dat helpt ook niet echt met de voorkeursstemmen! :grijns: :mrgreen: :wink:
Een gedeelte van de XM-clubbers waar ik mee optrek is ook actief voor CiFo. En dan vind ik het wel logisch ook een ochtendje bij hun stand [strike]mensen door te sturen naar onze club[/strike] te helpen.
Hulde voor je inzet Wim, op Citroën-vlak in het algemeen. Ik kan serieus niet anders zeggen.
En hoewel ik geen lid ben draag ik het forumbezoekende gedeelte van de club zeker een warm hart toe.
Ik ben geen XM-Clubber hoor :P
Ik heb het gisteren in het [strike]café[/strike] koffiehuis al gezegd dat ik eindelijk na 2 jaar het deelproject 'blokjesvelgen' heb afgerond. Maar niet zonder problemen want ik was vergeten bij de eerste 2 velgen de poedercoating uit het centreergat te halen waardoor ze muurvast op de wielnaaf zaten. :oops: Gelukkig was 'The Beunclub to the rescue', dus voor vanmiddag een brugje gereserveerd. Met een pulley-trekker had ik de velgen in no time los, dus schoonmaken, enz.
En omdat ik voldoende tijd over had, heb ik de lekkende kachelretourleiding onder handen genomen. Waar zit dat ding? Bij de TCT is het de metalen leiding die over de distributiekap heen naar onder loopt en onder eindigt in een stukje rubberen slang:
Hier nog meer in detail:
De lekkage is bovenop, dus bij de metalen buis. Wat blijkt? De verdikking is een rubberen omhulsel om deze achterlijke constructie aan het oog te onttrekken:
Een knelkoppeling! :shock: En die zit dus alles behalve vast, getuige deze foto:
Hier hoefde ik nauwelijks kracht voor uit te oefenen. :wtf:
Met enig trekken had ik het rubber van de stalen leiding. Vervolgens de slang uit de kraag gewurmd en het geheel weer gemonteerd met 2 slangklemmen. De eerste test lijkt goed te verlopen, ik zal het van de week nog 'ns bekijken.
:shock: ben ík blij dat ik niet zo'n leiding heb! Ben ík benieuwd naar de blokjes!!
Vanochtend op weg naar de sleutelmeeting een setje bougies gescoord omdat het me gezien de eerdere perikelen met de ontstekingsversterker wel logisch leek dat de huidige set daaronder te lijden zou hebben gehad. Voordat ik bij Gert de Jong vertrok gauw nog ff het nieuwe setje er in gedraaid (ja, ik weet dat dat niet de bedoeling van zo'n meet is :oops: ) en al pratende met Jos ontdekte ik:
- dat het porselein van een van de bougies gebarsten was en
- dat de slangklem van de aluminium intercoolerbuis los hing. :wtf: Dus die heb ik ook vastgezet. Nieuwe bougies + gesloten intercoolercircuit = een heel mooi stationair lopende motor. Mooi in de zin van stil en trillingsvrij. :buig:
Waar een goed gesprek al niet goed voor is. 8)
Nou heb ik vandaag je Blokjes velgen niet gezien! Had jezelf alwel een foto??
Nee, madame stond strak tussen een C6 en een Picasso geparkeerd. :oops:
Wat mij opvalt is dat als 'tct-boven-v6'-promotor met als speerpunt 'probleemloos', je ondertussen wel de 150 pagina's hebt bereikt :mrgreen:
en een turbootje of drie hebt verwisseld ... :D
...maar nog geen kop heb verwisseld of gevlakt, nog geen bak heb vervangen, nog geen 'nieuwe' kleppen heb geplaatst, etc.
En het allerbelangrijkste: ik heb de afgelopen 50.000 km nog niet met panne gestaan. 8)
Precies, en mijn V6 staat inmiddels op 244 pagina's dus het verschil klopt wel zo'n beetje :lol: :lol:
:angel: <resting case> :mrgreen:
Mijn 2.1TD's op 13! :D
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
met een EPIC toevallig? Dan kon jouw topic ook wel ineens tot recordlengte worden opgerekt ;)
Pagina's