Sinds enkele dagen vind ik mijn XM 's morgens terug met zijn neus op de straat; voorkant is helemaal ingezakt.
Kontje staat nog fier in de lucht.
Na het starten komt de auto goed omhoog en is er verder niets aan te merken. Ook geen LHM lekkage zichtbaar...
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik heb vorige week remblokken laten vervangen, kan het hier iets mee te maken hebben?
Groet,
Roel
Nieuwe hoogteregelaar monteren?
Welk type, jaar?
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Gebeurd bij mij ook wel eens met de achterkant. Maar is het allemaal goed ontlucht? Al aan het gymen geweest?
Het gaat om een 2.1 td uit 2000
Eenmaal gestart werkt de hoogteregelaar prima, komt goed op hoogte.
Het enige probleem is dat ik langer moet wachten voor ik weg kan rijden, en het ziet er een beetje vreemd uit zo...
Remblokken zijn vervangen door citroengarage, mag hopen dat zij weten dat ze de boel moeten ontluchten.
Ik zal eens kijken of ochtendgymnastiek helpt...
______________
L' éminence grise
Zakt de achterkant als je haar handmatig laat zakken in laagste stand? Anders zit de achterkant misschien vast, waardoor "normaal zakken" in rust er opeens een stuk maller uitziet.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Smakbol plat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Inderdaad: antizink bol is op. De voorkant zakt sneller in door het gewicht van de motor.
Moet je dan niet de pomp vaak horen tikken? Dit is nl niet het geval...
Of is dit weer bij een andere bol?
______________
L' éminence grise
Nee dat is weer een andere bol :) Het veelvuldig tikken van de HD regelaar (niet de pomp) wijst heel vaak op een lege voorraadbol.
Ochtend gymnastiek heeft helaas niet geholpen, bij volgend garage bezoek maar eens ff naar laten kijken naar de anti-zink bol...
______________
L' éminence grise
Dat zullen ze fijn vinden :mrgreen: , dat kreng is zo'n beetje de rottigste bol om eruit te krijgen.
Onzin, achterste twee subframe bouten los pootje er onder en schroeven maar, bij chyparse doet Martin daar niet moeilijk over of het moet intussen anders zijn!?
Diravibol is het ergste
kweeeni wat jij hebt maar ik zeg ook niet dat het onmogelijk is. Ik zeg dat het de rottigste bol is. Hoewel de diravi bol ook geen feest is. Martin doet er idd niet moeilijk over, maar dan moet je idd wel Martin hebben. Als je die andere pipo bij Chyparse krijgt kun je je lol op.
Zie ik hier nu een aantal ervaringsdeskundigen die mij kunnen helpen op een sleutelmeeting?
:mrgreen:
______________
L' éminence grise
Die andere pipo heb ik ook een keer gehad en inderdaad: dan kun je je lol niet op:
Hij kon door alleen al naar de buitenkant van de bol te bekijken (stond geen fabricage datum op.........) concluderen of de bol wel dan niet goed was :?
Bij was hij klaar na 2 bolletjes voor te hebben gecontroleerd op juiste druk en je raad het al: achter is het nog niet goed. Ik vermoed dat bij 1 van 2 van deze bollen de membraam stuk is. Nou ja zal het zelf dan maar eens controleren of vervangen (kosten het geld ook niet als je deze nieuw aanschaft). Die andere pipo was me iets te snel klaar met z'n "rondje bollen check". :evil:
Bedenk wel dat Chyparse een (DS)onderdelenbedrijf is. Dat 'rondje bollen' is een hobby van Martin dat hij er bij doet. Daarom wordt er ook zo op gehamerd dat als je naar Chyparse gaat je naar Martin moet vragen.
Hallo,
Mijn XM zakt zowel voor als achter. Na ongeveer een uur ligt hij beneden. Ik heb de alle bollen achter laten vervangen maar dat heeft niet geholpen. Wat kan verder de oorzaak zijn? Of is dit normaal?
Johan
Hallo Johan. Heeft je XM wel een anti-zink systeem? Bij type 2 (vanaf 1995) heeft alleen de V6 met diravi geen antizink De rest volgens mij wel (met uitzondering van vroege type 2's.) Als de auto wel het antizink systeem heeft, en de SMAC bol is ook vervangen, zouden de antizink kleppen vies kunnen zijn.
Johan heeft een v6 uit 1996......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dan is het dus normaal.
Mark en Djidde,
Bedankt voor de hulp. Dan hoef ik de anti zak bol dus ook niet te laten vullen. Uiteraard kom ik wel op 5 oktober. Ben erg benieuwd. Ik hoor de pomp om de 9 seconden pompen als de auto stil staat. Is dat normaal? Ik heb gehoord dat dat ongeveer 30 seconden zou moeten zijn. Is hier iets van te zeggen?
Groeten,
Johan
Jazeker dan is de voorraadbol plat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.