Hallo mede xm-erts...
Ik wil mij en mijn auto graag even aan jullie voorstellen.
Eerst even kort over mezelf: Ik ben Roel Veenstra, 37 jaar, woon in Eindhoven, werk in maastricht. Nadat ik tijdens mijn studie een BX gekocht had helemaal besmet door het citroen-virus.
Na een paar jaar rond gereden te hebben in een verstandige, praktische auto (xantia break) begon het toch weer te kriebelen en ging ik op zoek naar een leukere auto. Op het verlanglijstje stond een Xm, bij voorkeur zwart en bij voorkeur met een lederen interieur. In februari vond ik een zwarte XM 2.1 turbodiesel uit 2000, weliswaar met hoge km stand en interieur met gebruikssporen maar goede prijs. Ik ben architect dus veel last van de crisis en na 3 reorganisaties, een faillissement en doorstart vond ik het niet verstandig om een XM in concours-staat met dito prijs te kopen. Even aan het idee moeten wennen om te gaan dieselen maar na enkele rekenexcercities zag het er wel gunstig uit. Omdat iedereen begon te lachen toen ik zei dat ik een citroen met drie ton op de teller gekocht had, ben ik inmiddels lid van de xmclub geworden op zoek naar mensen die me begrijpen...
Xm tijdens eerste testrit
De XM is een prestige, in 2009 ingevoerd uit belgie dus met een nieuw kenteken; 46-JZT-4, en ziet er voor zijn kilometrage nog netjes uit. Het interieur is vervangen door een serie 1 lederen interieur. Minpuntje is dat de deurpanelen niet mooi aansluiten op het dashboard en dat het paneel aan de bijrijderskant klemt waardoor het regelmatig los schiet.
Opties; electrisch verstelbare stoelen, 4x electrische ramen en een 13e ruit. Meer heb ik niet nodig, alleen cruise controle zou ik nog fijn vinden, maar daar had ik volgens mij een automaat voor moeten hebben.
Na drie weken ging het echter al mis met de auto; poelie afgebroken waardoor de distributieriem 1 tand was verschoven. Resultaat; een motorgeluid waardoor ik dacht dat het einde oefening was. (zie ook mijn post "het waren drie fantastische weken"). Gelukkig viel het allemaal mee.
Daarna de auto maar eens aan een pittige test onderworpen; met de sleurhut over de alpen naar toscane. Wat een heerlijke auto om de caravan mee te trekken! Je zet hem in z'n 4de versnelling en daar kun je hem gewoon in laten staan, hellingen accelereren gaat prima. Alleen op hele steile hellingen moest ik terug naar de derde versnelling (dit is mijn eerste diesel, ben gewend om met 5000 toeren de berg op te gaan voor extra vermogen). En de hele dag 100+ gereden op 1 tank!!!
In italie was het genieten; heerlijk gezweefd door het toscaanse heuvelland.
FOTO'S!!
xm in teletubbieland...
Mooi plaatje, toch?!
Op de camping... wat is het toch een knap stel samen (constructam uit 1983)
Op de terug weg wel even wat gezweet (ja, de airco stond aan) toen de temperatuurmeter erg dicht naar de 120 kroop tijdens enkele lange, steile hellingen in de alpen bij een buitentemperatuur van 34 graden, maar daar bleef hij dan ook keurig staan..
Afgelopen week de caravan voor een paar weekjes weer in de stalling gezet.
Omdat ze zo haar best heeft gedaan mag ze in de zomer weer mee naar St. Tropez!
Eens kijken of we in frankrijk meer zusjes van haar tegenkomen (naar toscane een kleine 4000 km's gereden en slechts 1 gare zwitserse xm break gezien)
Begrijpen doen we zeker hier! :lol:
In het zwart zijn ze ook wel erg mooi, zeker in combi met leer..
Mocht je ooit een vraag hebben over wat dan ook van de XM, kom je er op dit forum wel uit. Dat heb ik wel gemerkt in de tijd dat ik er nu bij zit :mrgreen:
Veel succes met deze mooie dame 8)
Welkom welkom, ik heb ook zo'n heerlijke Xm 2.1 td automaat ervaring gehad.
Met de diesel van mijn Broo dat dan weer wel, een bootje wezen halen bij Bordeux Fr.
Als een locomotief ging ze, wel veul moeten tanken maar je dat hoort ook wel mer zo'n vracht.
Heel veel plezier met je Xm. 8)
Das een mooie combi hoor met die carvan.
Greep de elektronica eigenlijk nog in toen je temp naar de 120 liep door de airco uit te schakelen ? Ik zou het ook behoorlijk warm hebben gekregen :mrgreen: Mooie van de airco is wel dat je koeling al direct gaat draaien.
Welkom Roel bij deze XM mallotenclub! Fraaie dame ook e, een pittige combi met de caravan :D
Veel veilige kilometers toegewenst!
Luceo non uro....
Hoi Roel,
Laat ze maar lachen: ik heb tot nu toe bijna al mijn 2.1 TD's (ben aan de 5e toe) met een kilometrage rond de 300k km gekocht. Maximaal bereikte km-stand is 623.000
Voor CC heb je geen automaat nodig, kan ook op handbak en kan ook nog achteraf ingebouwd worden (hetgeen ook meestal is gebeurd als het erin zit). Bij mijn handgeschakelde Break zit ook een aftermarket CC ingebouwd.
en 120 heb ik nog nooit meegemaakt, wel 110 met 6 personen en dakkoffer op de stijle hellingen van de Quercy in een halve file bij 35 graden C en airco aan. Daarna idd gewoon weer (heel snel) herstel tot een fraaie 80 graden in de afdaling.
Tot slot: mijn ervaring is dat je in Frankrijk minder XM's ziet dan in NL, dus hoop daar niet te veel op. Waarschijnlijk komen we elkaar onderweg wel een keer tegen (wonend in Maastricht en regelmatig naar het noorden [=alles boven Roermond] rijdend).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
mooi verhaal bij dito voituur.
Er zijn er hier overigens wel die de deurpanelen passend hebben gemaakt als ik mij niet vergis :wink:
Ha Roel, eindelijk een eigen topic! Mooi italiaanse plaatjes joh! Ik zal toch een beter opletten of ik je regelmatig zie in het Eindhovense!
Welkom!
Een XM kopen met 300k op de teller? Da's nog een groentje dus :wink:
Die van mij kocht ik met 380k, dus begrip kun je hier wel krijgen.
Nog veel meer onbezorgde kilometers gewenst!
Nou, van harte welkom hier Roel. En dat je zowel aan je auto als aan de 'mallotenclub' veel plezier mag beleven.
De meeste XM's vind je in Frankrijk op leboncoin.fr, de Franse marktplaats. :?
Daar heb ik niets van gemerkt, mss was de temp nog niet hoog genoeg (ongeveer 115). Het was zowiezo maar gedurende korte stukken dat de temperatuur zo hoog was, eenmaal boven ging de temperatuur weer snel naar beneden.
______________
L' éminence grise
Kijk, dat geeft de burger moed!
Ik zal zwaaien vanuit de trein dan :zwaai:
Ik reis meestal met de NS, anders bereik ik die zes ton te snel.
En ja, na zes jaar werken in maastricht weet ik dat limburgers zich het geografisch middelpunt van de wereld vinden... :wink:
______________
L' éminence grise
MIJN EERSTE TECHNISCHE HANDELING ONDER DE MOTORKAP: HET VERVANGEN VAN DE "JAUGE D' HUILE"
Hierbij het verslag met foto's
Vandaag binnengekomen; alleen het beste van het beste voor mijn donkere dame, pieces d'origine van citroen....
Een fonkelnieuwe oliepeilstok. Na iets te fanatiek oliepeilen ( onnodig gebleken, mijn dame drinkt alleen diesel, geen motorolie ) heb ik het ringetje van de "jauge d' huile" getrokken...
STAP 1 HET VERWIJDEREN VAN DE OUDE PEILSTOK
Zie hier het beschadigde component. Deze dient verwijderd te worden door een longitudinale kracht uit te oefenen op de peilstok en deze vervolgens verticaal omhoog te bewegen. Omdat het ringetje niet meer aanwezig is kan het handig zijn om een tangetje te gebruiken om de benodigde kracht te kunnen overbrengen op de peilstok.
Let op je kleren want de peilstok is (als het goed is) vettig...
STAP 2 MORFOLOGISCH ONDERZOEK VAN DE NIEUWE PEILSTOK
Leg de oude peilstok naast de nieuwe om te controleren of vorm en afmeting met elkaar overeenkomen. Better safe than sorry....
STAP 3 PLAATSING VAN HET NIEUWE ONDERDEEL
Plaats de nieuwe peilstok door het in een tegenovergestelde beweging in de opening in de olievuldop te schuiven. Et voila, het resultaat
Ik hoop dat mijn uiteenzetting een beetje duidelijk was en dat jullie er je voordeel mee kunnen doen... :D
______________
L' éminence grise
Roger er heeft er een je account gehackt!!! :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Respect man, de eerste keer dat je aan zo'n xm sleuteld heb je toch het koude zweet op je rug staan.. Gefeliciteerd met het verbluffende resultaat!!! Nu hopen dat je problemen de eerste jaren opgelost zijn.
Foto's zijn erg verhelderend, misschien een how-to van maken??
:mrgreen:
:clap: , jammer dat ik geen diesel heb, anders was ik gelijk ook aan deze upgrade begonnen!
Zal wel een stuk beter veren nu!
Kleine kritische noot: Kun je de volgende keer met een pijltje aangeven waar er op de foto naar gekeken moet worden. Het was best een zoekplaatje :mrgreen:
:rofl:
En een handtekening!!!!
Ben je ook zo bezig met je vrouw? :mrgreen:
Ter aanvulling: dit geldt alleen voor type 2; type 1 heeft een andere vorm van peilstok.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Altijd fijn om een peilstok in m'n dame te steken.... :oops:
uiteraard op een respectvolle, tedere en liefdevolle manier...
______________
L' éminence grise
+1 Mark :mrgreen: Geniaal om te lezen dit. Strak werk trouwens :thumbup:
Haha ja inderdaad: eindelijk iemand die minstens zo goed kan zwetsen als mij. :mrgreen:
@Roel: dat was me de ingreep wel, knul! Mooi dat je het toch allemaal tot een goed einde wist te brengen, ondanks de tegenslag die je ten deel viel. Volgende keer meteen maar een bakwissel doen? Je moet je learning curve steil houden hé... :wink:
Serieus (kan ik dat?): vaak zijn dit soort simpele uitwissel acties de meest bevredigende reparaties. Hoe bevalt de XM tot nu toe?
Ja super!
Heb al eerder XM gereden (xm 2.0 comfort en XM 2.0 16v TCT) maar na een paar jaar xantia rijdt dit toch wel weer errug lekker!
En het is gewoon een coolere bak!
Dit is mijn eerste diesel, bevalt ook goed. Vooral aan de pomp; scheelt een hoop euro's met die 80 liter en je komt er een stuk minder vaak. :mrgreen:
______________
L' éminence grise
Daar heeft LPG ook last van.... :mrgreen:
Zo, vandaag plafoniere vervangen door exemplaar uit Djidde's slopert.
et voilà; werkende kaartleeslampjes:
weer een operatie succesvol vericht aan de XM, en deze was toch al weer een stukje moeilijker dan de peilstok-swap. Dit ging gepaard met het los en vast maken van diverse schroeven en stekkers!
Ik ben trots op mezelf 8)
Bij het vervangen ook eens goed door de temperatuur sensor geblazen, deze was erg stoffig.
Nu hoor ik echter deze constant zoemen bij contact aan.
Werkte deze eerder niet en is dit dus normaal? of is dat ventilatortje gaar?
(beide kan natuurlijk ook het geval zijn)
______________
L' éminence grise
Super dat ze het nu wel doen!
Temperatuurvoelertje gaat met contact aan al aan. :wink:
Eigenlijk moet je hem heel zacht kunnen horen bij contact aan.. Mocht het storend zijn kan het zijn dat er nog vuil in zit of dat het ventilatortje gaar is. Het is een klein prutsdingetje en ze gaan snel kapot met het schoonmaken!
Of een van de draadjes van het sensortje komt tegen een van de ienieminischoepjes. Het is een vreselijke priegelconstructie.
knap weer, maar zou er toch iets minder gele lampjes indoen maar dat is dan weer smaakgerelateerd :wink:
Je mag dat sensortje niet schoon blazen, gaat ie stuk.
Dat hoorde we van onze eigenste W.Roest tijdens de nieuwjaarsborrel.
Kan mij even niet herinneren hoe het wel te doen.
Met positive vibes. :lolno:
wattenstaafjes en alcohol?
Pagina's