Wie weet waar onderdeel 1 voor is ?
Mijn rechter pijpje is afgebroken , maar weer gelijmd met sec.lijm.
Ze zijn NFP :evil:
Groet,
Jos
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FGSB8AVI-D.jpg
Turbo-onderdeel
vr, 01/06/2012 - 19:03
#1
- XM TCT `94
- Delahaye 175 S Roadster
Turbo-onderdeel
Dat ding is een elektroklep. Als ik het goed heb gaat 'ie bij een bepaalde druk dicht zodat de turbo druk kan opbouwen. Het is in ieder geval niet een onderdeel dat onder grote mechanische of thermische belasting staat dus als het met de lijm goed gaat, lekker zo laten zitten.
Wie anders dan de Turbokoning zelf 8) weet deze vraag te beantwoorden :D .
Ik voel me vereerd :clap:
Had `em al eerder gelijmd , en had de indruk dat de vorige eigenaar dat ook al had gedaan , want hij brak wel erg makkelijk af .
Echter dat ging een paar weken goed , totdat ik de Dame even lekker op de staart trapte gedurende 10 minuten naar de 180 ( de boel even lekker doorblazen noem ik dat ), en 5 minuten later , toen ik weer wat rustiger reed , merkte dat mijn turbo niets meer deed en nog steeds niet eerlijk gezegd.
Heb al een afspraak maandag met de garage , maar het kan daar dus ook aan liggen zo te horen.
Kan niets vinden verder , slangen lekken nergens,intercooler ook niet, turbostangetje zit er op , potje lijkt goed .
Is dat ding kort te sluiten zodat ik de turbo kan controleren op een goede werking?
En is die elektroklep te controleren?
Wel köt dat ze NFP zijn .
Groet,
Jos :zwaai:
PS. Bij doortrekken gaat MM lampje aan .
(Morgen eens foutcodes checken )
Bravo ,goed doorgeblazen jonguuhhh!!! :clap:
Zeg dat wel :?
Maar ja , moet `ie wel kunnen hebben , `t is tenslotte een turbo.
Beetje ingelezen op internet : ding schijnt het potje ( de actuator) te activeren d.m.v. vacuüm.
Heeft er nog iemand zo`n geval liggen , drukregelaar,elektroklep, hoe je `t ook noemt .
Denk toch dat `ie stuk is .
Deze elektroklep wordt door het motormangementsysteem aangestuurd om de waste gate van de turbo te bedienen. Dus ik denk dat je gelijk hebt dat de elektroklep kapot is, als het mm-lampje oplicht.
Je zou deze vraag kunnen plaatsen bij onderdelen gezocht/te koop.
Kijk , dat is waardevolle informatie waar ik wat aan heb :D .
Zal idd even een advertentie zetten onder onderdelen .
Bedankt ,wordt vervolgd,
Groet,
Jos
En anders van een ander merk, bijvoorbeeld iets Duits :shock: zo'n magneetklep er op beunen. Het principe is niet specifiek Citroën. De turbo komt tenslotte ook van Garrett.
Oh, en als je een Lexia hebt kun je de klep testen. Er zit ergens een submenu waar je alle actuators kunt aansturen.
Nee , heb alleen het kastje van Malle Pietje.
En die geeft voornamelijk niet bestaande foutcodes zag ik gisteren op de turbo: 46?, 47? en 53(sensor power supply).
Deze jongen zorgt ervoor dat er geen deel-druk naar de wastegate gaat. Hierdoor gaat de klep echt pas open bij 0,6 bar druk (ofzo) en staat de wastegate niet al half open bij bijv 0.3 bar druk. Zo zit je sneller aan je 0,6 en dan laat hij alles wat over is meteen richting de wastegate gaan. Zorgt dus in feite voor een snelle spool-up en een kleinere boost threshold.
Ik heb er volgens mij nog wel 1 of 2 op reserve mocht je nog niet voorzien zijn
Dank Matthijs :D ,
Soort van ventiel dus die klep.
Haha, moest ik even opzoeken hoor :D
Heb `em vanmiddag rechtstreeks op de accu gezet , dan hoor je `em wel klepperen.
Zet ik echter de stekker er weer op , waar ook (accu los) 11,7 V. op staat , dan hoor ik niks werken .
Met de motor aan op toeren en met flink gasgeven( 13+ V.) hoor ik door het motorgeluid helaas niets, maar denk niet dat `ie dan werkt .
Waar krijgt de Ecu de signalen van om die klep aan te sturen vroeg ik mij af :shock: ( `t wordt nu wel een heeeel technisch verhaal , maar we zijn op dit forum toch ook om te leren nietwaar?)
Er staat bij mij in de buurt nog een sloop-TCT hoorde ik vanmiddag , dus daar haal ik morgen dat onderdeeltje wel van af .
Bart (H)ebben vroeg maar liefst € 50,- voor zo`n klein onderdeeltje. :shock:
Het is aardig bedacht, maar je kan hem alleen goed testen met een Lexia. Hij begint pas bij te regelen als je druk begint te maken en dat lukt je bijna niet zonder echte belasting. Rechtstreeks op de accu is/was misschien ook niet echt zo'n strak plan :lol:
Als ik vanavond of vrijdag in de garage ben zal ik ff kijken hoeveel ik dr heb en kan je hem tegen verzendkosten wel even lenen of overnemen als dat het probleem is.
Bedankt Matthijs voor het aanbod ; maar ik heb er 1 van de sloop geplukt en gemonteerd.
Maakt niets uit helaas :cry:
Wel gaat mijn MM lampje nu eerder aan en ook niet meer uit , zelfs niet als er opnieuw gestart wordt :shock:
Denk toch dat er ergens een miniem gaatje zit ergens , zodat `ie geen druk op kan bouwen.
Lijkt ook wel bij veel gas of je de aanzuiging meer hoort , alsof je zonder luchtfilter rijdt , zo`n geluid.
Boven de motor hangend hoor ik echter niets sissen of aanzuigen.
Denk toch dat ik `em maar naar de garage breng ,hoewel ik het leuker vind om het zelf op te lossen , maar ja , `t houdt een keer op .
http://www.youtube.com/watch?v=V_hfhdI120s&feature=related
Zag op Youtube dat je die turbo ( potje-stangetje-klep)kunt zien werken als je op de slang een drukmeter + compressor zet .
Maar ja , moet je wel hebben natuurlijk :) .
Groet,
Jos
Jos, het motormanagement is nog van slag. Trek de accu 'ns los en kijk dan of het mm-lampje weer gaat branden.
Ja Wim , dacht ik ook al .
Daarom inderdaad de accupolen er af gehad 10 minuten en de draden tegen elkaar gehouden .
Daarna was het even weg , rustig laten draaien een tijdje ,happie eten, maar daarna met wegrijden begon het MM lampje weer te branden.
Ook weer foutcodes uitgelezen , code 46???, bestaat dus niet .Pff..! :wtf:
Wellicht is dit een turbocode? Staat niet in de Vraagbaak.
Misschien moet ik de accu er wat langer aflaten?
Ja Wim , dacht ik ook al .
Daarom inderdaad de accupolen er af gehad 10 minuten en de draden tegen elkaar gehouden .
Daarna was het even weg , rustig laten draaien een tijdje ,happie eten, maar daarna met wegrijden begon het MM lampje weer te branden.
Ook weer foutcodes uitgelezen , code 46???, bestaat dus niet .Pff..!
Wellicht is dit een turbocode? Staat niet in de Vraagbaak.
Misschien moet ik de accu er wat langer aflaten?
Heb je de MAP sensor al gecontroleerd op werking ??? Ik had zowel een turboslang als de MAP sensor defect........... :!:
Da`s ook een goeie :)
Waar zit die en hoe controleer ik de werking :shock: ?
Heb de accupolen er 2 uur afgehad , maar dat hielp verder ook niet , MM lampje blijft uit tot ik iets meer gas geef , dan gaat `ie weer aan.
Er zal ergens vanaf het inlaatkanaal een slangetje lopen naar de MAP sensor.
De MAP sensor schakeld bij een bepaalde onderdruk. Je kunt bijv. met een ohm/multi- meter meten of het contact dicht danwel open gaat. :wink:
Uhm niet echt joh, die map sensor die leest vanaf onderdruk tot 1 bar druk uit, over de gehele range geeft ie een voltage af. Die zit bij een TCT in de ecu en heeft een aansluiting op de gasklep.
Bij een diesel zit hij aan de houder van de gasklepsensor, lees ook de hele druk af en pakt hem van de inlaatkant van de intercooler.
Ja Matthijs , die heb ik net ontdekt :)
Maar ja , doormeten wordt moeilijk , moet ik dan die Ecu openschroeven?
Multimeter heb ik wel .
Als ik het slangetje bij de gasklep los trekt gaat `ie erg onregelmatig lopen.
Slangetje er weer op en na enig zoeken van het MM loopt `ie dan weer OK.
Mag ik er dan vanuit gaan dat die Map OK is ?
Hij doet wel wat iig.
Krijg de indruk dat er toch wel wat aan `t sissen is , slecht te horen met de motor aan.Maar `t kan ook gewoon het aanzuigen van de lucht zijn in `t luchtfilter.
Is er een manier om dat met motor uit te controleren?
Zag op youtube iets met sigarenrook er in blazen :mrgreen:
Dat is ietwat grove manier om een conclusie aan te verbinden, Lexia kan je meer vertellen. Dan weet je ook meteen wat de échte storing is. Je blijft nu beetje aan t gissen en proberen.
Jaja , maar hoe kom ik aan een Lexia en gaat dat wel op een type 1.
Ik heb nog niet zo`n 30? polige dashboard stekker , alleen zo`n draadje uit mijn computerbak met een groene stekker, paars van binnen met 2 pooltjes, waarvan ik pool 2 moet gebruiken.
En die geeft allemaal onzin= niet bestaande foutcode`s( 46 en 47).
Heb je al gecontroleerd of de turbo nog ronddraaid. ??? Als hij niet meer ronddraaid door te weinig oliesmering heb je ook geen turbo druk meer......
Of een gescheurd turbinehuis waardoor weinig of geen druk wordt opgebouwd, een bekend probleem bij RGY TCT's.
Donderdag gaat `ie naar de garage , kijken of die wat kunnen vinden.
In het ergste geval weet ik nog een slopertje met een turbo.
Ik heb het nu wel weer even gehad met de Dame .
Groetjes,
Jos
Helaas... :?
Jos, vanwege m'n turbo-'hobby' heb ik volgens mij nog 2 kapotte turbo's waarvan in ieder geval van beide het turbinehuis goed is. Laat maar weten of je er interesse in hebt.
Is goed Wim , bedankt voor `t aanbod..
Eerst maar eens kijken wat ze vinden in de garage .
Groet,
Jos
Turbo is door de garage nagekeken , althans , alleen de buitenkant .
De aansturing was goed , potje werkte OK, geen scheuren te ontdekken of andere ongerechtigheden, ook niet in de slangen e.d.
Conclusie garage was dus , turbo overleden.
Vandaar mijn advertentie hieronder , turbo gevraagd.
Ook beweerde mijn garagist dat mijn linker homokineet niet goed meer was , hoes was ook gescheurd.
Echter , testje gedaan met scherpe bocht naar rechts ,veel gas, vooruit en achteruit , niets te horen :shock:
Lult `ie nou uit z`n nek of wat? Denk het wel eigenlijk.
Groetjes,
Jos
Nou, iemand die de turbo alleen van de buitenkant beoordeeld en dan zegt dat ie stuk is, zou ik ook geen advies over aanemen over een homokineet.
Hij zal toch op zn minst even de slang van de inlaat van het compressorhuis hebben gehaald om speling te voelen en schoepen te beoordelen?!
Pagina's