Hoi!
Het gaat over mn XM van '99 met een 2,5tdi met ongeveer 240k op de teller. 2 weken geleden zijn beide radiatoren vervangen daar de oude in staat van ontbinding waren. Sindsdien ongeveer 700km gereden en een klein litertje moeten bijvullen (nog wat lucht in allicht). Maar deze week zag ik, na te hebben teruggedraaid en geparkeerd in een straat, een druppelspoor dat naar een redelijk plasje koelwater onder mn auto leidde. Even de motorkap open gemaakt en de dop van het reservoir eraf gehaald. Geen hete fontein (drukventiel onklaar gemaakt zodat ze niet leegliep door de lekke radiator, oud truukje, maar werkt goed als tijdelijke oplossing!) En aldus stond het niveau hoog waardoor het door het leidingkje naar buiten liep. Imo vreemd daar het pas na 600km gebeurde en daarna altijd niveau op max gehouden en niet meer voorgevallen, ook niet na een half uur nagenoeg stilstaan in de file. Temperatuur blijft mooi op 90° en koelt direct bij nog voor de 100° bereikt is. Er lijken mini luchtbelletjes te zijn in het reservoir, maar komt eerder van het trillen en het water dat erin wordt gepompt lijkt me. Bij koude start komt er een klein wolkje uit, maar is afhankelijk van de buitentemperatuur. Motor draait stabiel, geen olie in het reservoir, geen smurrie in het kleppendeksel.
Uiteraard staat er geen druk op het systeem door de dop, maar wil er eerst zeker van zijn dat het al dan niet de koppakking is voor ik er een goeie opzet.
Een hoop uitleg, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo :mrgreen:
Ik zou me daar niet al te druk over maken. Vooral omdat de radiator vernieuwd is.
Het kan ook gewoon lucht zijn en dat moet eruit en dat gaat gepaard met het uitspugen van koelvloeistof via de overloop van het KVS-reservoir. Gewoon steeds bijvullen van koelvloeistof of de zaak goed ontluchten en dat schijnt een kunst op zich te zijn.
Misschien moet je dit:
"Geen hete fontein (drukventiel onklaar gemaakt zodat ze niet leegliep door de lekke radiator, oud truukje, maar werkt goed als tijdelijke oplossing!)" weer onklaar maken. En dan pas verder kijken.
Bedankt voor de snelle reactie :)
Dat dacht ik dus ook, het leek me enkel vreemd dat het pas na 600km gebeurde terwijl ik vorig weekend even 300km heb gebold om het systeem te testen.
En de nieuwe dop zal ik ns bestellen maandag.
Ben alleen beetje bang dat als het de koppakking is, dat door het systeem onder druk te zetten de motor water gaat nemen. Dus ik wacht nog even tot ze naar de garage gaat (2 juli) en dat ze daar maar eens een druktest doen.
Als de koppakking doorslaat tijdens een druktest dan had 'ie toch al z'n beste tijd gehad. Ik zou het wat dat betreft juist liever tijdens de test laten gebeuren want dan ben je er op tijd bij.
Nog beter is natuurlijk als 'ie nooit doorslaat. :wink:
True... Daarom dat ik nu geen goeie dop erop zet, moet er nog een weekje mee rijden. Eenmaal in de garage moet de d-riem toch vervangen worden, en dan zal ik ns vragen wat het kost om gelijk de koppakking mee te nemen, als de boel er dan toch af ligt. Dan ben ik gelijk zeker dat die nieuw is en kan ze er weer even tegen.
Ondertussen heeft ze geen water meer naar buiten gegooid, zou het dan toch een eenmalig iets geweest zijn? Heb 2X per dag het niveau nagekeken telkens voor vertrek en er lijkt niets uit te verdwijnen...
Een koppakking vervangen is op zich niet het werk. Het is dat als je bezig bent je redelijk makkelijk andere zaken kunt meepakken. Zo ben ik uiteindelijk op de Grote Beun uitgekomen (waar ik overigens nog steeds heel erg tevreden over ben).
Vandaag liep ze weer territorium te markeren. Maar was ns aan het denken: nu de druk niet meer via de lekke radiator weg kan, zal allicht alles via de kapotte dop van het vatje naar buiten komen. Een lekke koppakking lijkt me minder waarschijnlijk hoewel starten na een dag of langer stil te hebben gestaan moeilijker gaat.
Man, zal ik blij zijn dat ze maandag naar de garage mag :(
Steven, gast. Zou je eens de volgende voor de hand liggende symptomen willen checken? Voor je jezelf allerlei buikpijn-veroorzakende rampscenario's aanpraat...
Hebben wij misschien last van:
-opvallend witte rook uit de uitlaat, vooral bij koude start?
-bubbels in je KVS-reservoir als de motor loopt?
-En vooral: mayonaise onder je olie vuldop, terwijl je toch best wel lange ritten maakt?
Is het antwoord op alle 3 nee, neem dan een biertje en wees gerust.
Maar bestel wel direct een nieuwe dop op je reservoir! Pas als een systeem werkt zoals het ontworpen is, kun je eventueel conclusies verbinden aan symptomen/tekortkomingen. De rest is puur giswerk, en da's een dure manier van zelf sleutelen hoor :wink:
Succes!
Zo'n 2.5l Diesel Xm heeft toch een heul andere constructie vaatje gewijs dan wij allen gewend zijn!? Een lekke koppakking komt bij een 2.5l vaker voor dan bij een 2.1l zo ver ik begrepen heb, koeling's problemen komen vaak voor bij de 2.5l.
Ja Wes, je hebt op zich gelijk. Maar dat komt omdat de eigenaren van zo'n 2,5l met koude motor meteen gaan planken. Ik ken ook een paar mensen die al jaren probleemloos rijden met zo'n apparaat. Maar die laten hem wel rustig op temperatuur komen; en dat duurt bij dat aggregaat (voor je gevoel) best wel lang.
Kortom, gebruik je de motor met gevoel en doe je regelmatig onderhoud dan is ook dit blok vrijwel probleemloos.
(Val ik nu in herhaling? :problem: )
Voordat je de hele machinekamer gaat demonteren: Als je airco werkt en aanstaat heb je altijd een condensspoor onder je auto.
Dat zou ik eerst maar eens uitsluiten.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik sluit mij hierbij aan.
Het vullen en daarna het ontluchten van het koelsysteem schijnt een kunst op zicht te zijn en het duurt lang voordat alle lucht eruit is. Trucs met lege cola-flessen en trechters. Het spoor van koelvloeistof kan ook komen van de overloop van het reservoir.
Zitten alle slangen wel goed dicht na het vervangen van de radiatoren?
Lekke koppakking: daar wil je nog helemaal niet aan denken, want dat is het in het allerergste geval.
Trouwens mooie XM heb je.
Bedankt voor jullie advies! :)
@ Cdpf: driemaal neen op de vragen, heb ook ondervonden dat er niets meer uitkomt als het niveau een half cmtje onder max is. Wel wat heel kleine belletjes, maar ik vermoed dat t eerder is door de turbulentie in het vaatje.
@ eXpelliarMus: ik heb geen idee hoe het eruitziet onder een andere motorkap als de mijne eerlijk gezegd :oops:
@ wimb: ik begrijp niet goed waarom een 2.5 rijder anders zou rijden dan bv een 2.1? Je voelt bij die motor perfect wanneer het soepeler begint te lopen, koud komt-ie amper boven 2k rpm en rustigaan op het gaspedaal en zelfs na een serieuze rit zal ik zelden boven de 2750rpm komen, t ding heeft zoveel kracht onderin dat t gewoon niet nodig is. No hard feelings mr vond het een beetje kort door de bocht imo :wink:
@ JanSr: weetik, uit mijn bescheiden ervaring als monteur heb ik geleerd dat een groenachtige vloeistof die warm is, naar kvs ruikt en daarbovenop nog eens uit het daartoe voorziene reservoir komt gelopen volgens mij niet van de condensor van de airco komt, waar basicly gewoon water afdruppelt :mrgreen:
@ Jabaar: thnx, was vooral direct verkocht aan het interieur :) Zoals reeds vermeld komt het effectief gewoon door het tubetje van het overdrukventiel, als je de dop eraf haalt dan staat het niveau gewoon tot bovenaan tegen de rand. Ik veronderstel dat alles goed vastzit, aan de radiator is niets meer te zien. En dan nog, bij zo'n 2.5 heb je helemaal geen plek om nog ergens je hand/arm tussen te steken zonder je vel eraf te branden bij warme motor :)
No problemo. Het schijnt dat veel dieselrijders (in ieder geval in leasebakken) met een koude motor 'lekker planken'. En daar kan de 2,5 minder goed tegen dan de 2,1.
Het normale vaatje dat de meeste Xm's hebben, zo ook deze 2.1td
En hier zoals de 2.5 td hem heeft.
Duidelijk verschil indd. Bedankt voor de verduidelijking :) Dacht dat een 2.5 gewoon een opgeboorde 2.1 was :P Maar in weze verschilt de werking van het vaatje niet lijkt me.
Nee, alhoewel er met het vaatje van de 2.5 wel wat mis kan zijn.
Er zitten schotjes in die door de hitte van het koelwater poreus kunnen worden en dan afbreken.
Hou dat vat dus goed in de gaten en zoek er even wat meer van over op,
op het CiFo is er volgens mij meer over geschreven.
Bedankt voor alle berichten! Nieuwe dop erop en problemo solved :P
Tijdens de 100km+ rit naar huis mooi op temperatuur gebleven, beter dan voordien. Enkel tijdens de file richting de 100°, maar begon direct bij te koelen :)