Eerst draaien beiden op halve kracht, dan alleen de linker (bestuurskant) op volle kracht, zowel bij in- als uitgeschakelde airco.
De koelvinnen worden bekrachtigd via de watertemperatuur bitron unit. De ventilatoren worden of in parallel of in serie geschakeld. Het parallel schakelen voor hoge snelheid schijnt niet goed te gaan. Ik heb nog niet alles kunnen nameten, maar controleer relais 813, 814, 815. Vernieuw ze liever met originele, als je een leuke vakantie wil hebben :)
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Wat betreft koelvinproblematiek..daar kan ik over meepraten. Zie mijn topic rene's xm 2.1 td. Ik had echter een kapotte 1e koelvinmotor en een niet correcte thermostaat dus de vergelijkking met mijn koelvinprobleem gaat niet helemaal op. Maar misschien heb je iets aan deze tip. Veiligheidshalve is bij mij ook de bruine temp sensor op thermostaathuis vervangen. Die sensor regelt de aansturing van de koelvins want verstrekt m.i. info aan bitronmodule.
Als je koelvinnen wel en op volle kracht draaien met losgetrokken bruinse sensor stekker dan zijn de koelvinmotoren dus goed. Het is in dat geval goed mogelijk dat deze bruine temp sensor dus niet meer goed funktioneert. Deze sensor's zijn niet zo duur dus vervangen loont al snel de moeite. Er zit ook onderscheid in origineel en imitatie bruine sensor. Imitatie kost 15 tot 20 euro. Ga je voor safe dan laat je je garage deze sensor via SCC (Service Centrum Citroën bestellen. Je betaalt wel iets meer (30 euro) maar je weet dan zeker dat het past en topkwaliteit is. Relais kunnen ook boosdoener zijn maar dat is al genoemd. Bitronmodule kan ook nog maar die gaat niet zo gek vaak stuk geloof ik. Hoop dat ik je enigzins op weg heb geholpen. gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden
Nou, ik bel morgen mijn garage en zet hem daar neer. Dan mag hij het verder uitzoeken en vervangen wat nodig is! Met als deadline donderdagmiddag laat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden
Nou, ze staat bij de garage voor een algehele draden-naloop-en-defect-opsporing. Prompt natuurlijk op weg daarnaartoe alles werkend....zucht. :problem:
Kreeg het oranje monster weer mee naar huis.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden
De dame is terug en blaast weer vol in het gezicht en zonder storingen.
Aansluiting van de zwevende zekering aan de zekeringenbak was gaar en - waarschijnlijk bepalender - een rotte stekker op de dynamo.
Nu nog even de schopplank onder de blower weer monteren en we kunnen op weg.
Ik heb nog wel 2 van de 3 relais voor de fans op 25A erin zitten ipv op 35A, zoals erin zat, maar het blijkt schier onmogelijk om de goede relais zo te krijgen. De fans draaien naar behoren. Heb er nu 3 besteld bij Conrad (Goodsky 40A), maar weet niet of die voor vrijdag binnen zijn. Anders maar eens in Frankrijk kijken of ze daar wat gangbaarder zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
In douce France heb je bij elk winkelcentrum wel een Feu Vert of Norauto die dat soort spullen gewoon in het rek hebben. En anders even bij de auto-afdeling van een Auchan.
En als je daar toch bent adviseer ik je gelijk olie en filters te kopen. Dat scheelt je al gauw zo'n 30% op de Nederlandse prijzen. :wtf:
oeh, en als je dan toch in zo'n hypermarche bent, wil je dan eens kijken of er lakstiftjes zijn in Vert vega en die indien aanwezig 1 meenemen voor moi?
Ik heb nu ook dit probleem maar alleen als de motor stationair draait. Ik verdenk de dynamo. Volgens auto elektra specialist laadt de dynamo nog wel bij. Het relais wat Jan noemt 848 hoor ik schakelen en achterruit verwarming schakelt ook uit. Laadstroomlampje knippert op stationair. Dus ik denk dat de laadstroom net te laag is op stationair. Accu is vernieuwd.
Hoe is dynamo uit te bouwen bij een 2.0 TCT? Kan dit vanaf de zijkant door het binnenscherm weg te halen? Of vanaf de onderkant? Bovenop zit de hogedrukpomp. Dit laat ik liever zitten.
In 9 van de 10 gevallen was het bij alle XM's die ik ooit heb gehad gewoon zekering F2. Of eigenlijk het zekeringkastje want de zekering is dan vaak nog heel maar het sleufje in het kastje is door alle hitte wat krokant geworden.
Zekering F2 heb ik er al uitgehad en schoongemaakt. Maar achterruit verewarming loopt niet via zekering F2. Als ik alleen achterruitverwarming aan zet en geen blower valt de achterruitverwarming uit. Ik hoor relais 848 klapperen en laadstroomlampje flikkert ook. Als ik ietss gas geef geen problemen. Laat morgen nogmaals dynamo nameten. Alleen dynamo zit nogal ingebouwd onder hoge druk pomp. Weet niet of ik de dynamo door algemene elctra specialist wil laten uitbouwen..... Vandaar de vraag kan dit zonder HD pomp te demonteren van onder af of van opzij door binnenscherm te verwijderen?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Blower valt periodiek uit - enkele seconden
Bij mij zit de airco pomp eronder, maar ik weet niet hoe dat bij een TCT is. Dynamo is bij verschillende dames van mij al meerdere keren vervangen en volgens mij doet mijn garagist dit van bovenaf en ik gok zo dat dat zonder de HD-pomp verwijderen is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De koelvinnen worden bekrachtigd via de watertemperatuur bitron unit. De ventilatoren worden of in parallel of in serie geschakeld. Het parallel schakelen voor hoge snelheid schijnt niet goed te gaan. Ik heb nog niet alles kunnen nameten, maar controleer relais 813, 814, 815. Vernieuw ze liever met originele, als je een leuke vakantie wil hebben :)
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Wat betreft koelvinproblematiek..daar kan ik over meepraten. Zie mijn topic rene's xm 2.1 td. Ik had echter een kapotte 1e koelvinmotor en een niet correcte thermostaat dus de vergelijkking met mijn koelvinprobleem gaat niet helemaal op. Maar misschien heb je iets aan deze tip. Veiligheidshalve is bij mij ook de bruine temp sensor op thermostaathuis vervangen. Die sensor regelt de aansturing van de koelvins want verstrekt m.i. info aan bitronmodule.
Als je koelvinnen wel en op volle kracht draaien met losgetrokken bruinse sensor stekker dan zijn de koelvinmotoren dus goed. Het is in dat geval goed mogelijk dat deze bruine temp sensor dus niet meer goed funktioneert. Deze sensor's zijn niet zo duur dus vervangen loont al snel de moeite. Er zit ook onderscheid in origineel en imitatie bruine sensor. Imitatie kost 15 tot 20 euro. Ga je voor safe dan laat je je garage deze sensor via SCC (Service Centrum Citroën bestellen. Je betaalt wel iets meer (30 euro) maar je weet dan zeker dat het past en topkwaliteit is. Relais kunnen ook boosdoener zijn maar dat is al genoemd. Bitronmodule kan ook nog maar die gaat niet zo gek vaak stuk geloof ik. Hoop dat ik je enigzins op weg heb geholpen. gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Nou, ik bel morgen mijn garage en zet hem daar neer. Dan mag hij het verder uitzoeken en vervangen wat nodig is! Met als deadline donderdagmiddag laat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nou, ze staat bij de garage voor een algehele draden-naloop-en-defect-opsporing. Prompt natuurlijk op weg daarnaartoe alles werkend....zucht. :problem:
Kreeg het oranje monster weer mee naar huis.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De dame is terug en blaast weer vol in het gezicht en zonder storingen.
Aansluiting van de zwevende zekering aan de zekeringenbak was gaar en - waarschijnlijk bepalender - een rotte stekker op de dynamo.
Nu nog even de schopplank onder de blower weer monteren en we kunnen op weg.
Ik heb nog wel 2 van de 3 relais voor de fans op 25A erin zitten ipv op 35A, zoals erin zat, maar het blijkt schier onmogelijk om de goede relais zo te krijgen. De fans draaien naar behoren. Heb er nu 3 besteld bij Conrad (Goodsky 40A), maar weet niet of die voor vrijdag binnen zijn. Anders maar eens in Frankrijk kijken of ze daar wat gangbaarder zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
In douce France heb je bij elk winkelcentrum wel een Feu Vert of Norauto die dat soort spullen gewoon in het rek hebben. En anders even bij de auto-afdeling van een Auchan.
En als je daar toch bent adviseer ik je gelijk olie en filters te kopen. Dat scheelt je al gauw zo'n 30% op de Nederlandse prijzen. :wtf:
oeh, en als je dan toch in zo'n hypermarche bent, wil je dan eens kijken of er lakstiftjes zijn in Vert vega en die indien aanwezig 1 meenemen voor moi?
type 1 of 2 vert vega?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
...5 jaar later.
En Marc was dit inderdaad de oplossing van de storing?
God, alsof ik dat nog weet. Ik denk het wel, anders had ik in dit topic wel een vervolg geschreven.
Ben intussen weer een XM verder.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb nu ook dit probleem maar alleen als de motor stationair draait. Ik verdenk de dynamo. Volgens auto elektra specialist laadt de dynamo nog wel bij. Het relais wat Jan noemt 848 hoor ik schakelen en achterruit verwarming schakelt ook uit. Laadstroomlampje knippert op stationair. Dus ik denk dat de laadstroom net te laag is op stationair. Accu is vernieuwd.
Hoe is dynamo uit te bouwen bij een 2.0 TCT? Kan dit vanaf de zijkant door het binnenscherm weg te halen? Of vanaf de onderkant? Bovenop zit de hogedrukpomp. Dit laat ik liever zitten.
Met vriendelijke groet, Edwin
In 9 van de 10 gevallen was het bij alle XM's die ik ooit heb gehad gewoon zekering F2. Of eigenlijk het zekeringkastje want de zekering is dan vaak nog heel maar het sleufje in het kastje is door alle hitte wat krokant geworden.
__________
Crepuscule
Zekering F2 heb ik er al uitgehad en schoongemaakt. Maar achterruit verewarming loopt niet via zekering F2. Als ik alleen achterruitverwarming aan zet en geen blower valt de achterruitverwarming uit. Ik hoor relais 848 klapperen en laadstroomlampje flikkert ook. Als ik ietss gas geef geen problemen. Laat morgen nogmaals dynamo nameten. Alleen dynamo zit nogal ingebouwd onder hoge druk pomp. Weet niet of ik de dynamo door algemene elctra specialist wil laten uitbouwen..... Vandaar de vraag kan dit zonder HD pomp te demonteren van onder af of van opzij door binnenscherm te verwijderen?
Met vriendelijke groet, Edwin
Bij mij zit de airco pomp eronder, maar ik weet niet hoe dat bij een TCT is. Dynamo is bij verschillende dames van mij al meerdere keren vervangen en volgens mij doet mijn garagist dit van bovenaf en ik gok zo dat dat zonder de HD-pomp verwijderen is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's