En de supertip: Je kunt het sluitmechanisme voelen en ondanks dat het aanvoelt alsof je iets in moet drukken is het een DRAAIsluiting. (Ja, daar ben ik nu na 11 jaar XM achter)
Net telefoon van de garage: geen koppakking te vervangen :) Ze waren nog bezig met het veerprobleem maar vanavond staat ze terug mooi op dr plekkie op de oprit :D
Koelingsprobleem is opgelost, nieuwe dop op het vaatje :) Vering was volgens hen niets mis mee, maar ze hebben er wel iets mee gedaan want ze corrigeert sneller dan voordien.
Distributie hebben ze dan weer niet gedaan, geen tijd voor voorzien. Acheraf gezien niet slecht, het zou me maar eventjes 1000€ gaan kosten. Het moet gedaan, weet ik, maar ga ns kijken of het niet net iets goedkoper kan :?
Zucht... Weeral kosten. Daarnet tjdens het rijden een krakje gehoord, temperatuurmeter die een 5-tal graden naar beneden ging. Niet al te veel aandacht aan besteed onder het mom van: veel zon, dus allicht dash dat een beetje kraakt door temperatuurverschil met de airco. Voor de temperatuurdaling niet echt een eerste verklaring, maar bleef verder mooi dus geen aandacht meer aan besteed.
Kom ik thuis en krijg opeens de indruk dat er stoom vanonder de motorkap komt. En ja hoor, alles lekker onder de kvs. De boosdoener was gelukkig snel gevonden, de temperatuursensor had besloten niet langer deel uit te maken van het reservoir... Bevestiging gewoon afgebroken. Voorlopig t ding maar op zn plek houden met tie-wraps, water bijgevuld, testritje van 20 km en wonderbaarlijk genoeg lekt het niet meer. Maar maandag weeral eens naar de garage :(
Ah :oops: Naja, dat ding dus :mrgreen:
Proberen enkele dagen mee te rijden tot mn abbo van de wegenwacht actief is, dan hebk tenminste een vervangwagen :P
Daarnet het geweldige nieuws gekregen dat het vatje niet meer te krijgen is, zowel via Citroën als de nevenmarkt... Hopelijk weet de magazijnier van de garage nog wat te doen :(
Ondertussen heb ik t ding blijkbaar zo goed in elkaar gebeund dat het niet meer lekt en wonderwel geen druk verliest, maar een definitieve oplossing is het niet, laat staan voor langere afstanden.
Ik stel me wel vragen bij de oorzaak, aangezien het gebeurd is tijdens manouvreren bij een nog niet volledig op temperatuur gereden motor denk ik niet dat het door een te grote druk komt maar door de leeftijd van het hele ding. Temeer daar in principe overdruk via het daartoe bedoelde ventiel naar buiten moet?
Ik vermoed van wel. Ik heb al wel opgemerkt dat er luchtbelletjes in het reservoir komen en die groter worden naarmate er meer gas gegeven wordt. Na 1000km zou alle lucht toch uit het circuit moeten zijn lijkt me.
Weet ik niet. Aangezien het ongeveer 1000km geleden is sinds de nieuwe radiator lijkt het me vreemd dat het nog steeds lucht zou zijn maar vermoedelijk uitlaatgas, begint ook slechter te starten :? Vrees dat ik uiteindelijk toch gelijk ga krijgen en de koppakking de geest gaat geven.
Beetje late reactie, maar met mijn 2.5 ben ik ook een maand en 1500km zoet geweest om alle lucht uit het systeem te krijgen. Ik moest de thermostaten, de hoofd radiator en de intercooler radiator vervangen, maar na de officiële ontluchting methode van de werkplaats handleiding was ie zeker niet lucht vrij... Leuke motor die 2.5, maar het gaat allemaal net even anders.
Rechtsonder de schopplaat aan de passagierskant zit een klepje voor de boekjes.
En de supertip: Je kunt het sluitmechanisme voelen en ondanks dat het aanvoelt alsof je iets in moet drukken is het een DRAAIsluiting. (Ja, daar ben ik nu na 11 jaar XM achter)
:oops:
En een handtekening!!!!
Ahaa :) Eens bekijken als ze terug is van de garage!
Net telefoon van de garage: geen koppakking te vervangen :) Ze waren nog bezig met het veerprobleem maar vanavond staat ze terug mooi op dr plekkie op de oprit :D
Super 8) Scheelt toch al weer een hoop. Prachtige voiture overigens.
Thnx :D
Ja, scheelt indd een hoop.
Koelingsprobleem is opgelost, nieuwe dop op het vaatje :) Vering was volgens hen niets mis mee, maar ze hebben er wel iets mee gedaan want ze corrigeert sneller dan voordien.
Distributie hebben ze dan weer niet gedaan, geen tijd voor voorzien. Acheraf gezien niet slecht, het zou me maar eventjes 1000€ gaan kosten. Het moet gedaan, weet ik, maar ga ns kijken of het niet net iets goedkoper kan :?
Zucht... Weeral kosten. Daarnet tjdens het rijden een krakje gehoord, temperatuurmeter die een 5-tal graden naar beneden ging. Niet al te veel aandacht aan besteed onder het mom van: veel zon, dus allicht dash dat een beetje kraakt door temperatuurverschil met de airco. Voor de temperatuurdaling niet echt een eerste verklaring, maar bleef verder mooi dus geen aandacht meer aan besteed.
Kom ik thuis en krijg opeens de indruk dat er stoom vanonder de motorkap komt. En ja hoor, alles lekker onder de kvs. De boosdoener was gelukkig snel gevonden, de temperatuursensor had besloten niet langer deel uit te maken van het reservoir... Bevestiging gewoon afgebroken. Voorlopig t ding maar op zn plek houden met tie-wraps, water bijgevuld, testritje van 20 km en wonderbaarlijk genoeg lekt het niet meer. Maar maandag weeral eens naar de garage :(
Dat is niet de temp. Sensor maar de nivaeu meter :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ah :oops: Naja, dat ding dus :mrgreen:
Proberen enkele dagen mee te rijden tot mn abbo van de wegenwacht actief is, dan hebk tenminste een vervangwagen :P
Daarnet het geweldige nieuws gekregen dat het vatje niet meer te krijgen is, zowel via Citroën als de nevenmarkt... Hopelijk weet de magazijnier van de garage nog wat te doen :(
Ondertussen heb ik t ding blijkbaar zo goed in elkaar gebeund dat het niet meer lekt en wonderwel geen druk verliest, maar een definitieve oplossing is het niet, laat staan voor langere afstanden.
Ik stel me wel vragen bij de oorzaak, aangezien het gebeurd is tijdens manouvreren bij een nog niet volledig op temperatuur gereden motor denk ik niet dat het door een te grote druk komt maar door de leeftijd van het hele ding. Temeer daar in principe overdruk via het daartoe bedoelde ventiel naar buiten moet?
Misschien werkt het ventiel niet (goed)
Heb er vorige week nog n nieuwe opgezet :?
Daar had ik even overheen gelezen voor het gemak ;)
Is de opening richting het ventiel wel gangbaar?
Ik vermoed van wel. Ik heb al wel opgemerkt dat er luchtbelletjes in het reservoir komen en die groter worden naarmate er meer gas gegeven wordt. Na 1000km zou alle lucht toch uit het circuit moeten zijn lijkt me.
Hoe weet je zeker dat dat lucht is, en niet uitlaatgassen?
Weet ik niet. Aangezien het ongeveer 1000km geleden is sinds de nieuwe radiator lijkt het me vreemd dat het nog steeds lucht zou zijn maar vermoedelijk uitlaatgas, begint ook slechter te starten :? Vrees dat ik uiteindelijk toch gelijk ga krijgen en de koppakking de geest gaat geven.
Beetje late reactie, maar met mijn 2.5 ben ik ook een maand en 1500km zoet geweest om alle lucht uit het systeem te krijgen. Ik moest de thermostaten, de hoofd radiator en de intercooler radiator vervangen, maar na de officiële ontluchting methode van de werkplaats handleiding was ie zeker niet lucht vrij... Leuke motor die 2.5, maar het gaat allemaal net even anders.
Pagina's