@Mike, de ZPJ4 heeft inderdaad 1 pijp achter, het is dezelfde einddemper als de ZPJ zoals de jouwe :wink: . Op de foto zie ik volgens mij een Walker einddemper :arrow: klein pijpje :roll: .
Volgens RDW is die in februari `94 op kenteken gezet, dit is het eerste modeljaar (ong mei `93 tot ong mei `94) met hydractive2.
@Benny, jouw XM is van het modeljaar `95 (ong mei `94 tot ong mei `95) en tevens de eerste reeks XM serie2. Ook jij hebt hydractive2 :wink: .
Algemeen hydractive:
2 additionele veerbollen en dempers om 2 veer+demper settings te verkrijgen. In de comfortabele stand veert de XM op 6 veerbollen en dempt met 6 schokdempers. In de sportieve stand veert de XM op 4 veerbollen en dempt met 4 schokdempers.
Met remmen, optrekken, sturen, volgas geven, extra relatief grote wieluitslag treed de sportstand in werking mbv van sensoren. De veercomputer bepaald aan de omstandigheden wanneer er naar de sportstand en terug naar de comfortabele stand geregeld moet worden. Zodoende worden de chassisbewegingen beperkt en wordt de wegligging verbeterd als het moet en veel comfort als het kan 8) .
Hydractive1: de hydractiveregelaars met daarop de hydractivebollen worden met 1 elektroklep in-en uitgeschakeld. De voorste hydractiveregelaar is hydraulisch verbonden met de achterste hydractiveregelaar.
Bij hydractive1 is de regeling nog erg simpel als een "aan/uit" systeem met een eenvoudige rekenmodel. Wanneer met het hydractiveknopje op sport wordt gezet, dan schakel je de veercomputer uit en daarmee ook de hydractive elektroklep. Dit is een open loop situatie en vind er geen electronische regeling plaats.
Hydractive2: de hydractiveregelaars hebben ieder een eigen kleinere elektroklep in de regelaars :arrow: maakt al een snellere regeling mogelijk. De elektrokleppen worden wel gelijktijdig aangestuurd. De elektrokleppen worden met Puls Width Modulation aangestuurd, zodoende kan er met verschillende frequenties geschakeld worden en dit gaat veel sneller dan "aan/uit".
Het rekenmodel van hydractive2 is veel uitgebreider dan bij hydractive1 en kan veel sneller op veranderende situaties reageren. Zowel de normale als sport stand worden door de veercomputer geregeld. Alleen zijn de drempelwaardes lager wanneer de hydractiveknop op sport staat, maar schakeld ook weer terug naar de comfortabele stand.
Bij hydractive2 is het in de sportstand ook comfortabel, maar rijdt wel strakker bij bochtige wegen en hoge snelheden door eerder naar de sportstand over te schakelen.
Bij beide systemen gaat het vanaf 180km/h continu naar de sportstand.
De veerbollen van Hydractive1&2 zijn iets anders, bij HA2 is de sportstand stugger alleen valt dat niet op :wink: .
Algemeen hydractive:
2 additionele veerbollen en dempers om 2 veer+demper settings te verkrijgen. In de comfortabele stand veert de XM op 6 veerbollen en dempt met 6 schokdempers. In de sportieve stand veert de XM op 4 veerbollen en dempt met 4 schokdempers.
Met remmen, optrekken, sturen, volgas geven, extra relatief grote wieluitslag treed de sportstand in werking mbv van sensoren. De veercomputer bepaald aan de omstandigheden wanneer er naar de sportstand en terug naar de comfortabele stand geregeld moet worden. Zodoende worden de chassisbewegingen beperkt en wordt de wegligging verbeterd.
Hydractive1: de hydractiveregelaars met daarop de hydractivebollen worden met 1 elektroklep in-en uitgeschakeld. De voorste hydractiveregelaar is hydraulisch verbonden met de achterste hydractiveregelaar.
Bij hydractive1 is de regeling nog erg simpel als een "aan/uit" systeem met een eenvoudige rekenmodel. Wanneer met het hydractiveknopje op sport wordt gezet, dan schakel je de veercomputer uit en daarmee ook de hydractive elektroklep. Dit is een open loop situatie en vind er geen electronische regeling plaats.
Hydractive2: de hydractiveregelaars hebben ieder een eigen kleinere elektroklep in de regelaars :arrow: maakt al een snellere regeling mogelijk. De elektrokleppen worden wel gelijktijdig aangestuurd. De elektrokleppen worden met Puls Width Modulation aangestuurd, zodoende kan er met verschillende frequenties geschakeld worden en dit gaat veel sneller dan "aan/uit".
Het rekenmodel van hydractive2 is veel uitgebreider dan bij hydractive1 en kan veel sneller op veranderende situaties reageren. Zowel de normale als sport stand worden door de veercomputer geregeld. Alleen zijn de drempelwaardes lager wanneer de hydractiveknop op sport staat, maar schakeld ook weer terug naar de comfortabele stand.
Bij hydractive2 is het in de sportstand ook comfortabel, maar rijdt wel strakker bij bochtige wegen en hoge snelheden door eerder naar de sportstand over te schakelen.
Bij beide systemen gaat het vanaf 180km/h continu naar de sportstand.
De veerbollen van Hydractive1&2 zijn iets anders, bij HA2 is de sportstand stugger alleen valt dat niet op :wink: .
Een gaatje lassen in het spaghetti uitlaatspruitstuk, gaat weer lekken dus het spruitsuk zal toch vervangen moeten worden. Zo`n spruitstuk kost alleen al ongeveer 850 euro, dan nog montage erbij :? .
Is mij persoonlijk toch nét iets teveel werk. Ik ben het met jullie eens dat de prijs ernaar is, maar het zijn ook wel net alle kl*teklusjes die gedaan moeten worden. En voor zoveel werk heb ik niet genoeg tijd in de resterende 4 dagen dat de APK nog geldig is.
En dan heb ik het nog niet eens over de DB-riem met rolletjes die waarschijnlijk ook nog moet om echte 'peace of mind' tijdens het rijden te hebben.
Waarom biedt zo'n man de auto nou niet wat eerder aan? In een stief maandje had de gemiddelde XM-sleutelaar het vrouwtje weer mooi kunnen oplappen met aansluitend een APK-tje. Iedereen blij :)
Overigens ben ik het ermee eens dat we inmiddels al zover zijn in NL dat iedere XM op de weg gehouden dient te worden. Vooral de type 1! Die wordt nogal eens als wegwerpauto gebruikt, is mijn indruk.
Toch blijf ik het een interessante auto vinden, ook optisch. Maar je kunt er inderdaad niet meteen mee gaan rijden. Ik denk dat ze wel behouden blijft voor het NL wagenpark.... :wink:
Toch wel jammer, betekent weer een XM minder op 's heeren wegen. Als ik nou mijn Xantiaanse dame al kwijt was, lulde ik wat van de prijs af, zette ik hem bij mijn ouders in de garage (zijn vanaf volgende week op vakantie) en dan schorste ik haar even om haar vervolgens netjes op te knappen. Tadaah - mooie XM behouden voor het nageslacht.
Ik heb vandaag in ieder geval mijn Xant op XCNL te koop gezet - als je ergens de Xant-lovers bereikt is het daar natuurlijk.
Daarnaast bood een handelaar-inkoper me vandaag 600 euro voor de dame. Maar dan blijf ik er net zo lief nog een jaar mee rijden natuurlijk, ik heb haar niet mooi onderhouden om haar na dik een jaar voor een prikkie weg te doen.
Ik heb ook al stiekum een XM op het oog met APK en weinig werk, hoewel de eerlijkheid me gebied te zeggen dat ik die nog wel in het echie moet gaan bekijken.
Om mezelf niet helemaal gek te maken doe ik dat pas als de Xant weg is :?
Ja staat redelijk dichtbij hier. Ik hoop dat ik de Xant zo rond volgende week kwijt ben eigenlijk, want dan heb ik een week lang de beschikking over een C5 type 2. Zou wel heel goed uitkomen.
Maar als het goed uitkomt dan werkt het meestal niet :P
Nou, het is wel een breaky-break. Da's toch wel een erg groot voordeel voor een Xant. :lol: Enne ik vind ze als Break ook eigenlijk mooier om te zien...
Nope, ik vind de Xant Break toch echt mooier ;-)
Maar ik moet wel toegeven dat ik het chrome bij de nieuwe Troenen veel chiquer vind dan bij de Duitse mobielen.
En wat mankeerd er aan mijn break :twisted:
Mijn zus heeft haar pas geruild voor een Suzuli Baleno (dat ik dat nog met hoofdletters schrijf :shock: )
Ze kwam hier met haar Suzuki en ging i.v.m. koppelingsproblemen met mijn XM terug naar huis.
Westland/achterhoek is toch zomaar 200 km.
Ik heb de Suzuki daar gerepareerd (scheelde €220,-) Ja je leest het goed.
Maar mijn zus en daarbij behorende nicht zijn om. Hahahahahahaahaha
Wat is het verschil tussen 1 en 2??
+1
:mrgreen:
Kijk maar eesn op het citroen forum, onder XM en dan bovenaan in de sticky's daar heeft ik meende Lucas een keer een heel stuk over geschreven.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja hoor, dat antwoord kan ik van Mark verwachten:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
:lol: , ik heb aangevuld, vond het toch wat kort door de bocht :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Algemeen hydractive:
2 additionele veerbollen en dempers om 2 veer+demper settings te verkrijgen. In de comfortabele stand veert de XM op 6 veerbollen en dempt met 6 schokdempers. In de sportieve stand veert de XM op 4 veerbollen en dempt met 4 schokdempers.
Met remmen, optrekken, sturen, volgas geven, extra relatief grote wieluitslag treed de sportstand in werking mbv van sensoren. De veercomputer bepaald aan de omstandigheden wanneer er naar de sportstand en terug naar de comfortabele stand geregeld moet worden. Zodoende worden de chassisbewegingen beperkt en wordt de wegligging verbeterd als het moet en veel comfort als het kan 8) .
Hydractive1: de hydractiveregelaars met daarop de hydractivebollen worden met 1 elektroklep in-en uitgeschakeld. De voorste hydractiveregelaar is hydraulisch verbonden met de achterste hydractiveregelaar.
Bij hydractive1 is de regeling nog erg simpel als een "aan/uit" systeem met een eenvoudige rekenmodel. Wanneer met het hydractiveknopje op sport wordt gezet, dan schakel je de veercomputer uit en daarmee ook de hydractive elektroklep. Dit is een open loop situatie en vind er geen electronische regeling plaats.
Hydractive2: de hydractiveregelaars hebben ieder een eigen kleinere elektroklep in de regelaars :arrow: maakt al een snellere regeling mogelijk. De elektrokleppen worden wel gelijktijdig aangestuurd. De elektrokleppen worden met Puls Width Modulation aangestuurd, zodoende kan er met verschillende frequenties geschakeld worden en dit gaat veel sneller dan "aan/uit".
Het rekenmodel van hydractive2 is veel uitgebreider dan bij hydractive1 en kan veel sneller op veranderende situaties reageren. Zowel de normale als sport stand worden door de veercomputer geregeld. Alleen zijn de drempelwaardes lager wanneer de hydractiveknop op sport staat, maar schakeld ook weer terug naar de comfortabele stand.
Bij hydractive2 is het in de sportstand ook comfortabel, maar rijdt wel strakker bij bochtige wegen en hoge snelheden door eerder naar de sportstand over te schakelen.
Bij beide systemen gaat het vanaf 180km/h continu naar de sportstand.
De veerbollen van Hydractive1&2 zijn iets anders, bij HA2 is de sportstand stugger alleen valt dat niet op :wink: .
Jij had toch ook dat filmpje van de slalom JP ?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja, ik zal het er nog even erbij halen :wink:
De slalom test:
http://www.youtube.com/watch?v=2DN9Rbs8V88
En dit is nog maar hydractive1 :lol:
Dank je :wink:
Graag gedaan, het duurde even maar dan heb je ook wat :wink: .
Antwoord uit Zeeland:
Een gaatje lassen in het spaghetti uitlaatspruitstuk, gaat weer lekken dus het spruitsuk zal toch vervangen moeten worden. Zo`n spruitstuk kost alleen al ongeveer 850 euro, dan nog montage erbij :? .
Er zal heus wel meer gerepareerd moeten worden.
Maar de prijs is inderdaad wel ernaar :wink:
Is mij persoonlijk toch nét iets teveel werk. Ik ben het met jullie eens dat de prijs ernaar is, maar het zijn ook wel net alle kl*teklusjes die gedaan moeten worden. En voor zoveel werk heb ik niet genoeg tijd in de resterende 4 dagen dat de APK nog geldig is.
En dan heb ik het nog niet eens over de DB-riem met rolletjes die waarschijnlijk ook nog moet om echte 'peace of mind' tijdens het rijden te hebben.
Waarom biedt zo'n man de auto nou niet wat eerder aan? In een stief maandje had de gemiddelde XM-sleutelaar het vrouwtje weer mooi kunnen oplappen met aansluitend een APK-tje. Iedereen blij :)
Overigens ben ik het ermee eens dat we inmiddels al zover zijn in NL dat iedere XM op de weg gehouden dient te worden. Vooral de type 1! Die wordt nogal eens als wegwerpauto gebruikt, is mijn indruk.
De ZPJ en ZPJ4 PRV V6en hebben distributiekettingen en gelukkig geen dure riemen met span- en geleiderollen :wink: .
Wel een wat duurdere multiriemen(water-en aircopomp+dynamoriem) vervanging, omdat de motorsteun los moet.
Ik ben het geheel met je eens dat vooral de serie1 "op" worden gereden :cry: , terwijl dit model juist de meest pure XM is in mijn ogen 8) .
boh... ik hoop em op te kunnen rijden.
sta ondertussen bijna op 144>000 8)
144000 km? Dat ding ben je dus nog aan het inrijden man :roll:
Toch blijf ik het een interessante auto vinden, ook optisch. Maar je kunt er inderdaad niet meteen mee gaan rijden. Ik denk dat ze wel behouden blijft voor het NL wagenpark.... :wink:
Hoogstwaarschijnlijk wordt die XM 24v gekocht om vervolgens als losse onderdelen in andere XM`s gebruikt :wink: .
Toch wel jammer, betekent weer een XM minder op 's heeren wegen. Als ik nou mijn Xantiaanse dame al kwijt was, lulde ik wat van de prijs af, zette ik hem bij mijn ouders in de garage (zijn vanaf volgende week op vakantie) en dan schorste ik haar even om haar vervolgens netjes op te knappen. Tadaah - mooie XM behouden voor het nageslacht.
Wie weet ben jij jouw Xantia snel kwijt en is die XM nog te koop, zo snel zal die niet verkocht zijn :wink: .
Ik heb vandaag in ieder geval mijn Xant op XCNL te koop gezet - als je ergens de Xant-lovers bereikt is het daar natuurlijk.
Daarnaast bood een handelaar-inkoper me vandaag 600 euro voor de dame. Maar dan blijf ik er net zo lief nog een jaar mee rijden natuurlijk, ik heb haar niet mooi onderhouden om haar na dik een jaar voor een prikkie weg te doen.
Ik heb ook al stiekum een XM op het oog met APK en weinig werk, hoewel de eerlijkheid me gebied te zeggen dat ik die nog wel in het echie moet gaan bekijken.
Om mezelf niet helemaal gek te maken doe ik dat pas als de Xant weg is :?
Wat een fooi zeg voor een Xant..... :?
Die XM staat die een beetje in de buurt?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja staat redelijk dichtbij hier. Ik hoop dat ik de Xant zo rond volgende week kwijt ben eigenlijk, want dan heb ik een week lang de beschikking over een C5 type 2. Zou wel heel goed uitkomen.
Maar als het goed uitkomt dan werkt het meestal niet :P
Tja, ze liggen niet lekker in de markt :? 'Het is maar een Citroën. Waat? Al zoveel kilometers?" En meer van dat soort rare reacties....
Nou, het is wel een breaky-break. Da's toch wel een erg groot voordeel voor een Xant. :lol: Enne ik vind ze als Break ook eigenlijk mooier om te zien...
Helemaal mee eens. Ik vind de Xantia Break de allermooiste station wagon.
;-)
Nou niet meteen "doorslaan" hè Wim :lol:
Ja, Wim, want de nieuwe C5 Break is toch wel een heel stuk mooier :wink: :wink: :wink:
Wauw!!!!!!!!! Wat een beauty :wink: :P
Ja, alleen zijn de benzine motoren ruk... tijd voor downsizing bij de C5!
Nope, ik vind de Xant Break toch echt mooier ;-)
Maar ik moet wel toegeven dat ik het chrome bij de nieuwe Troenen veel chiquer vind dan bij de Duitse mobielen.
En wat mankeerd er aan mijn break :twisted:
Mijn zus heeft haar pas geruild voor een Suzuli Baleno (dat ik dat nog met hoofdletters schrijf :shock: )
Ze kwam hier met haar Suzuki en ging i.v.m. koppelingsproblemen met mijn XM terug naar huis.
Westland/achterhoek is toch zomaar 200 km.
Ik heb de Suzuki daar gerepareerd (scheelde €220,-) Ja je leest het goed.
Maar mijn zus en daarbij behorende nicht zijn om. Hahahahahahaahaha
Pagina's