PBO: XM 2.1 TD

264 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Weer open springen van de auto duidt op een slot wat niet lekker functioneert.

Ik wacht wel even af tot je hebt kunnen testen :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het kan best dat je alle sloten flink moet inspuiten met vet of olie, mechanisch zullen de sloten te veel wrijving ondervinden. Hierdoor denkt het systeem dat 1 vd deuren niet goed dicht zitten en springen alle sloten weer open :wink: .

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Of 1 contact dat moet signaleren of het slot open of gesloten is, werkt niet lekker meer. Dat heb ik 2 x bij mijn Xsara gehad, en zorgt voor vage C.V.-problemen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
PBO
afbeelding van PBO

Dank voor de input, echter nog geen gelegenheid tot testen, want:

Ik heb vandaag contact gehad met de garage, madam logeert nog minimaal een paar dagen langer bij de specialist. Het startprobleem is goeddeels verholpen maar nog niet 100% opgelost. De dieselleiding is nu luchtvrij maar de auto hikt kort na de start nog licht. Eerste verdachte is (een onderdeeltje van) een lekkende verstuiver, maar omdat de wagen na een overnachting in de warme garage (in tegenstelling tot buiten in vriestemperaturen) prima start worden de gloeiers ook getest. Uit metingen bleken deze goed, maar om ze volledig uit te sluiten worden ze meegenomen in het voorgaande verhaal. Ook is de cruise-control besteld, levertijd onbekend.

Voor de aanhoudende lichte olielekkage is wederom lecwec aan de olie toegevoegd, wat ervoor moet zorgen dat de keerringen elastischer worden en weer voor een goede afdichting zorgen. Enige alternatief blijkt nl. een dure reparatie aan de krukaskeerring bakzijde :roll:

PBO
afbeelding van PBO

Na een dikke week afwezigheid is madam weer terug op het thuishonk. Uit controle van de gloeiers bleek eentje kaduuk, dus vervangen. Dag later startte de auto nog beroerder, dus volgende verdachte: de verstuivers. Bleken uiteindelijk ook in orde. Garage heeft nu de pomp afgesteld en vooralsnog gaat het starten OK, met een slag om de arm nog dus.

Ook het CV-probleem LIJKT opgelost. De AB werkt na vervanging van de batterijen, op een eenmalige hapering na, weer feilloos. Zonet het linkerportierslot stevig ingespoten met WD40 en het ver-/ontgrendelen met originele sleutel werkt weer naar behoren, al denk ik de WD40 nog wel een paar keer nodig te hebben om het slot ook echt gangbaar te houden.

De CC wordt op een later tijdstip ingebouwd, verder dient zich de volgende kostenpost aan in de vorm van kaler wordende voorbanden. Morgen eerst weer kilometers maken: ritje Friesland-Oss/Eindhoven v.v. 8)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Zonder negatief te willen zijn, maar met de insteek je te willen helpen: WD40 is symptoombestrijding en werkt op de lange termijn niet.
Het beste is even je slot uit de deur te halen, en zowel de verbinding in de stekker als het slot roestvrij maken. (schuurpapier + vaseline erna)
Meestal is je massaverbinding gecorrodeerd. Kijk ook de stakker aan de motor van je c.v. na, en behandel deze eventueel op dezelfde wijze.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Gras....... voeten...... je kent het wel :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

PBO
afbeelding van PBO

Neuh, ik beschouw WD40 beslist niet als wondermiddel, meer om te kijken of het op deze manier weer op een snelle/makkelijke manier enigszins gangbaar te maken was: missie geslaagd. Ga dat slot op termijn idd nog nader bewerken. Voorlopig redden we ons weer met de afstandsbediening.

Mark, maaier in de aanbieding? :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ja, OK. Wat dat betreft is het natuurlijk wel handig. Veel mensen beschouwen het als Haarlemmer olie, en dat is het dus niet. Maar je weet duidelijk waar Abraham de mosterd haalt wat dat betreft.

En een tijdelijke oplossing (voorzolang het duurt) kan soms heel wenselijk zijn, inderdaad. :)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

De sneeuw/water vorst bevriezing zou ook wel eens spelbreker kunnen zijn in je sloten. En aangezien het veranderende weer zou je er wel eens tot volgend jaar winter er vanaf kunnen zijn.

Maar een keertje preventief sloten onderhoud is nooit verkeerd :wink:
(koop/reserveer maar vast een dozijn bevestigings pinnetjes voor je deurbekleding)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

PBO
afbeelding van PBO

Ah, kwalitatief hoogstaande plastic rommel begrijp ik? (Zei hij die met een flinke draai de koplamphoogteverstelling aan gort draaide) :lol:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Is het niet de kabel die er uit is geschoten?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

PBO
afbeelding van PBO

Nope, kabeltje zei "knap", je kunt met veel gefriemel en fijne vingertjes nog net bij het restant.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

ohm, dat is pet....

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

PBO
afbeelding van PBO

Och, hoogte staat nu goed. Had net daarvoor dimlichtpit vervangen dus die houdt het voorlopig nog wel.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja da.s pet. Had ik ook, heb er 2 nieuwe, gebruikte koplampen in gezet en eerst die kabeltjes goed in de vaseline gesmeerd.

PBO
afbeelding van PBO

Om hier nog even op door te gaan: zit net een Autoweek Klokje Rond filmpje te bekijken, hebben ze het over een defecte koplamphoogteverstelling als APK-afkeurpunt :roll:

Ik neem aan dat dat probleem met dank aan de HP bij ons niet speelt?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Volgens mij wel hoor...ook een hydropneumatische Citroën moet een functionerende hoogteverstelling hebben...

vertvéga
afbeelding van vertvéga

La Noir Verni zegt:

Volgens mij wel hoor...ook een hydropneumatische Citroën moet een functionerende hoogteverstelling hebben...

die zit onder de auto toch? Die groene bollen zijn toch voor de hoogteverstelling van de koplampen?

stooftaker
afbeelding van stooftaker

:lol: op de plaat boven je lampen zit de HV

admin
afbeelding van admin

Dankzij de HPV hoef je geen knopje binnenin te hebben om bij zware belading de lampen bij te stellen, maar je moet ze inderdaad wel kunnen stellen na het plaatsen ;)

PBO
afbeelding van PBO

OK, mettertijd dus op zoek naar een linkerkoplampunit. Wanneer was de volgende sloopmeeting ook weer? :lol:

PBO
afbeelding van PBO

De CC is gister gemonteerd, te weten dit apparaatje:

IMAGE(http://www.waeco.com/tmp/wae_ms-700_p001.jpg)

Vandaag even wat mee lopen spelen en moet zeggen: rijdt erg relaxed. Wel een paar kanttekeningen:
Bij het instellen van de snelheid accelereert de auto kort (ca 1 seconde) om vervolgens naar de ingestelde af te zakken: oftewel druk je op de SET-knop voel je dus het gaspedaal onder je voet wegzakken om vervolgens direct weer in de ingestelde positie terug te keren.
Daarnaast heb ik de indruk lichte aandrijfreacties te voelen, alsof de brandstofinspuiting niet 100% gelijkmatig verloopt, snelheid/toerental blijft wel gewoon gelijk.

Nu is dit m'n eerste auto met CC, maar zeker het eerste punt lijkt me niet helemaal normaal. Kan iemand dat bevestigen?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Je conclusie klopt PBO, dat de CC bij instellen kortstondig versnelt komt denk ik doordat de CC vrij agressief reageert, je zou kunnen proberen om het aangrijpen van de CC wat naar beneden af te regelen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

PBO
afbeelding van PBO

Maar 'ns kijken of ik zelf wat met de instelling kan prutsen, anders mag de inbouwer de fijnafstelling opnieuw doen.

Verder gister in Abbenes nog wat forumlui gesproken en adviezen/aandachtspunten voor de XM meegekregen, dus ook zonder bollencheck zeer zeker de moeite waard 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

we hebben zeker een leuk gesprek met elkaar gehad :wink:

PBO
afbeelding van PBO

IMAGE(http://i447.photobucket.com/albums/qq191/smilies_nl/happy/382.gif)

Ten aanzien van het poetsen moet ik m'n gematigd enthousiasme voor Meguiar's deels bijstellen: afgelopen vrijdag de velgen grondig bewerkt met de All Wheel Cleaner en moet zeggen, ze zijn er een behoorlijk stuk van opgeknapt 8)

wimb
afbeelding van wimb

Mooi te horen dat je velgen er beter uitzien. 8) Dus Marks enthousiasme werkt aanstekelijk? ;-)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

poetsen is vooral frustrerend imho... je ziet steeds meer oncourantigheden... en dat kost knaken :oops:

PBO
afbeelding van PBO

Ja, laat die poetsmeeting maar komen 8)
Maar je komt inderdaad allerhande (nieuwe en bestaande) onregelmatigheden tegen, da's dan weer minder :roll:

Pagina's