oorzaak stugge vering?

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ManoelN
afbeelding van ManoelN
oorzaak stugge vering?

beste XM-wizzards,

mijn XM veert nogal stug voor een Citroen
als eerste denk je dus aan de veerbollen, maar mijn monteur denkt dat het ook kan liggen aan de schakeling voor sport/comfort,
die lijkt inderdaad weinig effect te sorteren
weet iemand hoe je daar achter komt en evt. hoe je die schakeling kunt herstellen?

ik lijk ook weinig remreserve te hebben; als de auto even stilgestaan heeft (motor uit dus), dan heb ik geen remdruk meer
mijn ervaringen met mijn diverse CX-en leerden me dat het met de 'remaccu' te maken had, een groene drukbol laag onder de accu
bij de XM ligt dat misschien anders

wie kan me daar wijzer over maken?

groet, Mano

voertuig is een XM D12 SX Break uit '96 (serie 2)

detlev
afbeelding van detlev
Re: oorzaak stugge vering?

Het eerste waar je op kunt letten is of bij het starten (met de vering in de 'normale' stand) het lampje dat sportvering aangeeft zo'n 2 seconden gaat branden. Is dat niet het geval dan staat de veercomputer in storing en zal hij altijd stug veren.

Aan de andere kant veert een XM onder de 30 km/h altijd soepel, anders is er iets mis.

En een handtekening!!!!

dexter10
afbeelding van dexter10
  • XM V6 3.0 1995 Automaat
Re: oorzaak stugge vering?

Bij mij gebeurt dit ook eens in de paar maanden. De veercomputer schiet door onduidelijke oorzaak in foutmode door een "intermittent steeringwheel sensor error" oid. Door de veercomputer te resetten met de Lexia tool is dit direct verholpen en veert de auto weer als vanouds.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: oorzaak stugge vering?

Een Type II hydractiefsysteem kent twee soorten storingen: Primaire en secundaire. Primaire storingen komen voor bij bijvoorbeeld elektrokleppen. Slecht contact, diodes kapot, daardoor solid state relais kapot, etc, etc.
Bij dat soort storingen werkt het Hydractieve systeem niet, je veert dan in de harde stand, alleen op de bollen op de hoeken.

Als je de VC vervangt en die diodes zijn nog kapot is je nieuwe VC ook direct kapot. Bufferdiodes voorkomen dat. Op de forums is daar veel over geschreven, met plaatjes en al.

Secundaire storingen betreffen de stuurhoeksensor, de gaspedaal sensor en de wagenhoogte sensor.
De eerste komt het meeste voor. Het lampje linksboven gaat niet meer aan bij het starten.
Aan het veergedrag is het vrijwel niet te merken., dat is anders dan Type I, waarbij elke storing leidt tot de "sportstand", dus hobbelen.
Uitlezen en resetten is de remedie. Stuurhoeksensor schoonmaken helpt voor de toekomst.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.