Verwijderen pen van de veercilinder

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Markv624
afbeelding van Markv624
Verwijderen pen van de veercilinder

Xmmers,

Ik krijg maar niet de pen verwijderd om zo de veercilinder te kunnen demonteren.
Op de donor wagen had ik een cilinder er zo uit alleen bij de andere zit de pen muurvast.
Er zit totaal geen beweging in de pen.
Ik heb hem koud gemaakt :lol: en warm en veel kruipolie maar niets helpt.
De veercilinder die niet wil zit aan de bermkant. De andere was geen probleem maar dat zal afhankelijk van de leeftijd
van de wagen ook aan de niet bermzijde wel problemen geven.
Iemand nog tips?

Groet,

Mark

wimb
afbeelding van wimb
Re: Verwijderen pen van de veercilinder

Misschien een domme vraag maar haal je hem er wel aan de goede kant uit? En zo ja, door blijven wrikken tot 'ie breekt of losgaat.

Markv624
afbeelding van Markv624
Re: Verwijderen pen van de veercilinder

Wim ,

Ik heb er al een uitgehaald alleen deze zit gewoon erg vast , lees vuil etc .
Als de pen breekt en er zit nog een deel door het uiteinde bij de lekzak en door de draagarm dan kan ik hem helemaal niet meer verwijderen.

Groet,

Mark

wimb
afbeelding van wimb
Re: Verwijderen pen van de veercilinder

Ik ken de constructie en je hebt ook totaal geen ruimte om te wrikken of iets anders te doen, helaas.
Dan is kruipolie toch echt de enige oplossing. Ik bedoel de ouderwetse kruipolie. En dan een nacht laten weken.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Verwijderen pen van de veercilinder

Wim bedoelt: gebruik dus geen WD40. Echte kruipolie (bv. Kroon) of nog beter: bestel een (paar) bus(sen) Fluid Film. Zeker weten dat je fan wordt van dat spul.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

zelf ook flink bezig geweest rechts ging zonde moeite, bij mij was links met geen mogelijkheid lost te krijgen.
ik heb recht tegenover het pen uiteinde een gat geboord en met een drevel de naar buiten stekende 4 á 5 mm. terug geslagen
met een passende drevel verder getikt en toen hield het op, de drevel brak af.
wat nu, een griptang in het oog van de pen geklemd en met een platte staaf op het punt waar de tang zit vast geklemd gezet en met 5 flinke klappen schoof de pen stukje bij beetje naar buiten.

succes voor die gene die dit ook wil proberen

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!