Gezocht voor mijn 94'er Turbo CT automaat zonder airco:
De beruchte Bitron module achter het dasboardkastje die de koelfans aanstuurt.
Wie heeft nog een goede liggen?
Gezocht voor mijn 94'er Turbo CT automaat zonder airco:
De beruchte Bitron module achter het dasboardkastje die de koelfans aanstuurt.
Wie heeft nog een goede liggen?
heb je ook een nummer en een foto hoe die er precies uit zie
Weet je zeker dat dat ding het probleem is? Bijna altijd zitten de problemen in de drie relais boven de koplamp aan de bestuurderszijde. Met name die relaisvoeten zijn absoluut shit.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Dat 'bijna altijd' valt wel mee hoor. Ik heb ook 2 keer problemen gehad en lag toch echt beide keren aan die module. :?
Het onderdeelnummer is 133853. En dat is de enige Bitronmodule die voor de XM type 2 op NFP staat. :roll:
Heb er geen foto van, maar het is gewoon een zwart kastje zoals er zoveel in de XM zitten.
Denk het wel, de relaisvoeten zijn schoon en maken goed contact en de relais zelf zijn nieuw.
Het probleem bij mij is dat de fans niet meer nadraaien als ik de motor heb uitgezet.
Dit deden ze altijd wel en ik denk het dat het probleem in die Bitron module zit.
als het goed is heb ik zo ding nog liggen van de tct die ik pas gesloopt heb ik zal morgen even kijken als ik in me garage kom of deze overeen komt :wink:
Oh, dat zou mooi zijn. :D
Wat was het bouwjaar van die TCT en had die airco?
de mijne was uit 97.
ik heb wel een zwart kastje liggen maar heb geen nummer nog kunnen vinden op het kastje ivm schuum wat er op geplakt zit.
ik zou morgen even een foto maken of het schuim verwijderen.
D'r staat waarschijnlijk ook geen nummer op.
En het onderdeelnummer wat ik noemde al helemaal niet. :wink:
Weet je of bij de sloper de fans nog na draaide na het afzetten van een hete motor?
heb wel een zwart kastje metr een rode schuifstekker met nummer9631205580 bitron
Hmm, dat is geen bekend onderdeelnummer in het sc systeem. :?
Coen, for what it's worth: bij mijn 94'er TCT hebben de fans nooit nagedraaid na uitzetten van de motor.
Contact uit, fans ook uit. Mijne is van maart of april '94, een van de allereerste type 2 dus. Nadraaien bij afgezet contact is echt een type 1 verschijnsel as far as I know.
Hij deed het altijd wel bij mij, dat nadraaien.
En ik denk dat het ook echt wel nodig is.
Want als ik nu een hete motor uitzet, loopt de watertemperatuur wel op volgende de meter op het dashboard.
Off topic: toch wel vreemd want die van Coen en mij zijn ook allebei vroege tiepjes 2; ze verschillen iets van 3 maanden met elkaar en die van mij heeft ook geen nadraaiende fans.
Nog meer off topic, want volledig uit m'n hoofd: De Bitron module wordt geschakeld via het contactslot. Als je die module direct op 12V aansluit zou je dat nadraaien moeten kunnen hebben. :wink:
Ja dat vond ik ook zo grappig (en typisch Citroën) want een vroegere type 2 als de mijne ga je bijna niet vinden.
Maar je hebt gelijk; schakel de Bitron anders en hij draait netjes na.
Ben eigenlijk stiekum wel benieuwd naar de verschillen in de schema's tussen type 1 en 2 TCT op dit punt.
On topic: ik probeer me te herinneren waar ik de lading kastjes die ik uit Marc's type 1 heb geript, heb gelaten.
Daar zou met een hoop geluk weleens zo'n Bitron tussen kunnen zitten.
Nu is het bij mij ook nog zo dat het alarm ertussen zit.
Want hij ging pas nadraaien nadat ik de auto op slot zette.
Inmiddels heb ik al een Bitron module van een 97'er TCT erin gehad, maar die deed het ook niet. (is ook een ander onderdeelnummer volgens SC)
Maar er is ook een Bitron module voor een 94'er onderweg.
En ik heb nog een optie liggen voor 94'er module.
Als dat ook allemaal niet werkt, dan ga ik wel eens kijken of ik wat aan die schakeling kan doen.
Want de auto heeft die nakoeling echt wel nodig, anders loopt gewoon de watertemperatuur op.
Hebben jullie dat niet dan?
Moet je de auto eens wegzetten met een loeihete motor, en dan 2-3 minuten later weer starten.
Bij mij schiet dat gelijk de watertemp richting de 100 en gaan de fans volle bak draaien.
Nee, zo heet wordt ook mijn turbodiesel niet; zelfs niet in het warme Zuid Frankrijk. Toch je rijstijl?
Roger, stop searching. Ik heb die kastjes hier nl. zelf nog. Het Bitron kastje is zo'n type 1 met veel minder stekkerpinnen dan type 2; dus daar zal Coen ook niets aan hebben. Overigens heb ik bij geen enkele van mijn XM's ooit gehad dat de fans nadraaiden. Wel regelmatig bij de Xantia's die ik leende van de garage.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat heb ik ook met mijn TCT die wel nadraait :D
Scheelt natuurlijk wel wat die koeling , maar is niet zaligmakend.
Dat heb ik ook. Maar zelfs in Hongarije met bijna 40 graden buiten heb ik de meter niet de 110 graden zien aantikken. Omdat het rode gedeelte pas na de 120 graden begint vind ik het niet zorgwekkend. :wink:
Is dat zo ontzettend nuttig dan? Het water loopt niet meer rond als de motor uitstaat dus je koelt alleen het water ín de radiator. Maar het water in de rest van het systeem blijft lekker heet...
En een handtekening!!!!
Blijkbaar wel, want mét nadraaien loopt de temperatuur niet op. :wink:
Waar wordt de watertemp dan precies gemeten?
In de cilinderkop.
Ik herken inderdaad dat de temp oploopt tot soms wel 100 graden na uitzetten van een flink hete motor. Ik volg echter ook Wims' visie dat dit geen probleem is.
Dat blijkt ook, want mijn XM is er >18 jaar oud mee geworden, zonder nadraaien.
That being said: ik zou het ook weer werkend willen hebben als het ooit gewerkt heeft.
Met nadraaien loopt `ie ook op Coen, zal wel ietje schelen maar niet veel denk ik.
Je motor wordt nauwelijks gekoeld, wel je radiateur, zoals al vermeld.
Als je `em dan na een minuutje of 2 weer start zie je wel de meter snel terug lopen , da`s wel weer geinig om te zien.
Lekker laten zitten die handel , kan geen kwaad hoor 8)
Bijna goed. In het thermostaathuis, tegen de cilinderkop aan. :wink: