Met comfortbollen,...ik moet zeggen, dat ik helemaal tot rust kom als ik in die auto rij.
Anyway,stukje koper 22 zit ertussen met slangen klemmen aangekneld.
Ik heb meteen alle koelvloeistof afgezogen en vernieuwd.
had ook ontdekt dat er enorm pak bladeren en naalden in de goot lag onder de voorruit, ook bij de inlaat van de kachel motor.
Dat even weggezogen en hij blaast weer als een fohn.
op zich heb je het wel begrepen,je wilt het comfort zoals de Xm hoort te hebben. Je neemt alleen de verkeerde maatregelen om dit weer te bewerkstelligen....
Bij een XM met hydractief ben ik het volledig met Mark eens omdat daar de computer z'n uiterste best doet het ideale veergedrag te benaderen. Maar Jeroen heeft een HA-loze auto.
Bij een XM met hydractief ben ik het volledig met Mark eens omdat daar de computer z'n uiterste best doet het ideale veergedrag te benaderen. Maar Jeroen heeft een HA-loze auto.
Correct, en dan is het een ingreep die aleen maar vooruitgang brengt qua comfort, en scherp door de bocht knallen, dat zit er niet in met deze auto, maar daar heb ik haar niet voor aangeschaft.
Als ik er eens logisch over nadenk en je gooit comfortbollen op een HA dan zal je over de gehele linie een wat zachtere vering hebben,dus ook bij hoge snelheid, want de olie kan dan wat beter in en uit vloeien.
Die computer heeft vaste parameters om de boel aan te sturen,en zal dezelfde commandos doorgeven aan het systeem.
Dus ook als de HA computer de regelaar kleppen strakker zet bij hogere snelheid.
Komt dan uit op minder hard scherp kunnen rijden, want door de grotere openingen in de bollen wordt de gehele veer curve verschoven richting zachter veren.
Wim ...is mijn gedachtengang kloppend of mis ik iets?
Met comfortbollen is niet alleen de veerstijfheid vermindert maar ook de demping en vooral de dempingcoëfficiënt is juist van belang voor een veilig weggedrag.
Bij HA zorgen de 4bollen op de veerpoten voor de sportstand en de 2 middelste HA bollen i.c.m. de 4 bollen op de veerpoten voor de comfortstand. Dus de gedachtegang klopt dat de vering en demping over de gehele linie verlaagd is voor zowel de comfort als sportstand met omfortbollen.
Bij een XM met hydractief ben ik het volledig met Mark eens omdat daar de computer z'n uiterste best doet het ideale veergedrag te benaderen. Maar Jeroen heeft een HA-loze auto.
Correct, en dan is het een ingreep die aleen maar vooruitgang brengt qua comfort, en scherp door de bocht knallen, dat zit er niet in met deze auto, maar daar heb ik haar niet voor aangeschaft.
Je hoeft het ook niet zelf te doen, een ander kan je ook in een dergelijke situatie dwingen, en dan heb je met de originele configuratie toch echt een auto waarmee je heel scherp kan sturen.
Kijk maar eens in het slalom filmpje in JP zijn handtekening.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Begrijp ik het goed dat comfortbollen bij een HA averechts werken? Dus ook bij lagere snelheden als resultante een hardere vering? Ik blijf het lastig vinden :roll:
@takkie als je nog meer comfort zoekt kun je je HA bollen met max 20% extra laten vullen. JP had er iets over geschreven geloof ik.
En zonder hydractive is wel makkelijk, gaat ook meer richting CX. Zweven kun je wel lekker zo.. Bevallen de comfortbollen?
Vooral die verkeersheuveltjes hier in Amsterdam neem ik zonder dat ik dus iets merk,hij poetst ze gewoon weg,en op de snelweg is het net als varen in een bootje.
het fijne is dat je gewoon echt helemaal tot rust komt als je in deze auto rijdt.
Hmmm dat is nou precies wat ik wil en ook dacht te krijgen maar dat is nog niet helemaal zo.
Óf dit gevoel wordt gearomatiseerd alhier of de mijnes kan betur :wink:
Ik heb een tijdje met op geboorde bollen rond gereden en dat was geen succes en dat is ook iets wat ik nu niemand meer aan zal raden.
Maar da`s wat anders dan Comfortbollen.
Het verschil zit `em in de dempers,en dat verschil merk je ook proefondervindelijk.
Ik reed ook niet lekker op opgeboorde bollen , te veel nadeinen , met CB heb je dat niet.
Fijne vakantie knul. Goed om te zien dat je daar gewoon probleemloos heen blaast, die 2 liter blokken (geblazen of plat) blijven toch de ultieme probleemloze kilometervreters.
Vakantie achter de rug 3500km tot volle tevredenheid afgelegd,en zonder rare fratsen.
Gistermiddag wou ik nadat de auto 2 weken stil heeft gestaan even ergens heenrijden,en ik ontdekte dat de bedieningsunit van de climate controle geen stroom meer had, hij bleef uit ,ook na het starten.
Dit bleef zo voor het volgende uur, en toen ik bijna thuis was, zonder echte aanleiding deed hij het plotseling weer.
Echter vandaag hetzelfde verhaal, weer geen stroom.
Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Of hetzelfde gehad en opgelost?
Ik verdenk de zekering in de motorruimte. Deze smelten gauw en kun je het beste vervangen door een zwevende zekering. Even zoeken op het forum en je komt het wel tegen :wink:
Met comfortbollen,...ik moet zeggen, dat ik helemaal tot rust kom als ik in die auto rij.
Anyway,stukje koper 22 zit ertussen met slangen klemmen aangekneld.
Ik heb meteen alle koelvloeistof afgezogen en vernieuwd.
had ook ontdekt dat er enorm pak bladeren en naalden in de goot lag onder de voorruit, ook bij de inlaat van de kachel motor.
Dat even weggezogen en hij blaast weer als een fohn.
Als je comfort bollen op je XM zet heb je het niet begrepen :? :roll:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
dat klinkt wat cru Mark.....
op zich heb je het wel begrepen,je wilt het comfort zoals de Xm hoort te hebben. Je neemt alleen de verkeerde maatregelen om dit weer te bewerkstelligen....
Bij een XM met hydractief ben ik het volledig met Mark eens omdat daar de computer z'n uiterste best doet het ideale veergedrag te benaderen. Maar Jeroen heeft een HA-loze auto.
Heb je de paravan ook gedemonteerd? Good job!
Correct, en dan is het een ingreep die aleen maar vooruitgang brengt qua comfort, en scherp door de bocht knallen, dat zit er niet in met deze auto, maar daar heb ik haar niet voor aangeschaft.
Als ik er eens logisch over nadenk en je gooit comfortbollen op een HA dan zal je over de gehele linie een wat zachtere vering hebben,dus ook bij hoge snelheid, want de olie kan dan wat beter in en uit vloeien.
Die computer heeft vaste parameters om de boel aan te sturen,en zal dezelfde commandos doorgeven aan het systeem.
Dus ook als de HA computer de regelaar kleppen strakker zet bij hogere snelheid.
Komt dan uit op minder hard scherp kunnen rijden, want door de grotere openingen in de bollen wordt de gehele veer curve verschoven richting zachter veren.
Wim ...is mijn gedachtengang kloppend of mis ik iets?
Met comfortbollen is niet alleen de veerstijfheid vermindert maar ook de demping en vooral de dempingcoëfficiënt is juist van belang voor een veilig weggedrag.
Bij HA zorgen de 4bollen op de veerpoten voor de sportstand en de 2 middelste HA bollen i.c.m. de 4 bollen op de veerpoten voor de comfortstand. Dus de gedachtegang klopt dat de vering en demping over de gehele linie verlaagd is voor zowel de comfort als sportstand met omfortbollen.
Je hoeft het ook niet zelf te doen, een ander kan je ook in een dergelijke situatie dwingen, en dan heb je met de originele configuratie toch echt een auto waarmee je heel scherp kan sturen.
Kijk maar eens in het slalom filmpje in JP zijn handtekening.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik begin verslaafd te raken aan deze bak.
Naarmate ik er langer mee bezig ben, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het een bijzonder auto is.
Verslavend is het zeker :wink: :lol:
Begrijp ik het goed dat comfortbollen bij een HA averechts werken? Dus ook bij lagere snelheden als resultante een hardere vering? Ik blijf het lastig vinden :roll:
Lieber Herr Takkie;
Ich habe keine aktive Hydro-System, also in meiner Situation, kein Problem.
Lekker zweven en deinen. :mrgreen:
@takkie als je nog meer comfort zoekt kun je je HA bollen met max 20% extra laten vullen. JP had er iets over geschreven geloof ik.
En zonder hydractive is wel makkelijk, gaat ook meer richting CX. Zweven kun je wel lekker zo.. Bevallen de comfortbollen?
@Fly : weeheet ik :D
Wilde dus weten dat het mét HA geen zin heeft.
Misschien wel de HA bóllen dus :lol:
@Takkie: Comfortbollen op HA = niet doen :wink: .
20% Extra vulling van de 2 middelste HA bollen is wel een goede oplossing voor meer veercomfort.
+1
Vooral die verkeersheuveltjes hier in Amsterdam neem ik zonder dat ik dus iets merk,hij poetst ze gewoon weg,en op de snelweg is het net als varen in een bootje.
het fijne is dat je gewoon echt helemaal tot rust komt als je in deze auto rijdt.
Hmmm dat is nou precies wat ik wil en ook dacht te krijgen maar dat is nog niet helemaal zo.
Óf dit gevoel wordt gearomatiseerd alhier of de mijnes kan betur :wink:
Gewoon een schoon veersysteem en de goede druk in alle bollen en het veert als nieuw, het is een Xm jongens en meisjes niet een DS. :wink:
Ik heb een tijdje met op geboorde bollen rond gereden en dat was geen succes en dat is ook iets wat ik nu niemand meer aan zal raden.
Ik wacht nog steeds op een 'Hoogteregelaar Workshop' :D
Maar dat is misschien een weinig off topic alhiero :mrgreen:
Takkie, we hebben (nog) geen workshops maar wel how to's: http://xmclub.nl/forum/forum?f=25
:mrgreen:
Jawel, even een korte medeling;
Ik zweef.
Jij zweeft.
Wij zweven.
Een van de zaken die het leven wat meer glans geven is het rijden in een XM. :D :clap:
Wordt vervolgd !
En assie um kort rijdt zeggie:
Wij zweefden of wij zweeften?
Of pak je eerst die gozert die je geen voorrang gaf? :mrgreen:
Maar da`s wat anders dan Comfortbollen.
Het verschil zit `em in de dempers,en dat verschil merk je ook proefondervindelijk.
Ik reed ook niet lekker op opgeboorde bollen , te veel nadeinen , met CB heb je dat niet.
Groeten uit zonnig en warm Noord Italië van FlyByNight en Meneer Citroen.
Fijne vakantie knul. Goed om te zien dat je daar gewoon probleemloos heen blaast, die 2 liter blokken (geblazen of plat) blijven toch de ultieme probleemloze kilometervreters.
Sfeervol plaatje! 8)
Mooi plaatje! 8)
Nog 4 weekjes, dan zit ik ook aan de mediterrane :D :D
Mede forummers,
Vakantie achter de rug 3500km tot volle tevredenheid afgelegd,en zonder rare fratsen.
Gistermiddag wou ik nadat de auto 2 weken stil heeft gestaan even ergens heenrijden,en ik ontdekte dat de bedieningsunit van de climate controle geen stroom meer had, hij bleef uit ,ook na het starten.
Dit bleef zo voor het volgende uur, en toen ik bijna thuis was, zonder echte aanleiding deed hij het plotseling weer.
Echter vandaag hetzelfde verhaal, weer geen stroom.
Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Of hetzelfde gehad en opgelost?
gr Jeroen. :D
Ik verdenk de zekering in de motorruimte. Deze smelten gauw en kun je het beste vervangen door een zwevende zekering. Even zoeken op het forum en je komt het wel tegen :wink:
zekering F2 om precies te zijn; zwarte zekeringkastje helemaal aan de zijkant bestuurderszijde.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's