tiens, het is soms behelpen en in mijn volgende XM zal ik er op letten Mark, maar in februari zit ik ook op leder en zal het roeien zijn met de riemen die ik heb :|
Bedankt voor de tips allemaal. Het is nog ff toekomstmuziek maar ik denk altijd 2 stappen vooruit als het om de XM gaat, can't help that.
Eerst moet ik ff de juista schakelaars scoren voordat ik eventueel matjes ga aanschaffen.
Maar eerst gaan we die stoelen erin proppen. Ik lees net dat Takkie zijn planning al bijgesteld heeft naar februari. :oops:
@Takkie: ik rij nu al bijna 2 jaar op onverwarmd leer en ik heb het eigenlijk nooit gemist. Ik heb alleen this sickening urge om deze XM zo ver mogelijk te 'verExclusiven'. Hoewel ik onmiddelijk van Matthijs wil aannemen dat het weer zo'n optie is die volkomen onzinnig klinkt totdat je het eenmaal meegemaakt hebt; dan wil je eigenlijk niet meer zonder.
@Matthijs: klopt, ik zou nog wat mailen. I had no idea dat je daar zo benieuwd naar was :mrgreen: Hou je nog tegoed, ik had weer een buitengewoon irritant weekje. Begint zo langzamerhand een gewoonte te worden :problem: , time to break with the custom.
Goeoeoed, wisten we vanavond zomaar 2 uurtjes te vinden om aan de XM te besteden.
Ik keek er al een week naar uit 8) De middenconsole lag al enige tijd los tussen de stoelen, dus na de radio eruit geklikt te hebben kon ik die er zo uit frummelen. Vervolgens: vol zicht op het slagveld aan bedrading, waaraan ik van plan was nóg meer koper toe te voegen. Ik klikte mijn zelfgebouwde kabelboom in de lege 9-polige stekker onder de radio, legde hem netjes in de daarvoor bestemde kabelgoot aan de linkerkant van de middenconsole, schroefde de kabeloogjes op het massapunt onder de middenconsole en stelde vervolgens vergenoegd vast dat ik alles exact de juiste lengte gemaakt had.
Heel fijn want ik heb een pesthekel aan onnodig lange bekabeling, we hebben toch al zo godsgruwelijk veel kabels in de XM.
Bij dit klusje viel me al snel op waarom ik geen verlichting op de stuurbediening heb én waarom de nachtstand van de radio niet werkt: de "illumination" kabel bleek niet helemaal door te lopen tot de ISO-connector. :roll: I must have overlooked that last time. Dat gaan we nog aanpassen ,vooral omdat ik me voorgenomen heb dat het volgende project toch echt eens het werkend maken van de stuurbediening gaat zijn. Het zit er pas een half jaar in, dus dat valt nog wel mee. :roll:
Nou tijd om de handbediende stoel eruit te halen (dat is zo gebeurd, op het losmaken van de gordel na. Bij een sloper snij je die gewoon door, bij je pride and joy doe je dat anders :lol: )
Na enig geklooi met de stoel en gepruts met de stekkers zit de stoel erin. Oooh wat zit zo'n type 1 stoel lekker! Veel meer lendensteun en toch zachter. Heerlijk, draagt bij aan dat enorme luxegevoel van een goede XM.
Snel de sleutel op contact draaien en... wel verd*mme, wat is dat? Waarom gebeurt er niks? Waarom gaat de stoel niet vrolijk snorrend van voor naar achter etc!
Zucht. Het was ook allemaal té mooi. Zou ik me vergist hebben in de bedrading? Naah, dat vertrouw ik mezelf nog wel toe. Bovendien check ik alles 3 keer voor het in de auto gebouwd wordt.
Teleurgesteld rij ik de auto de garage uit, klaar om met een slecht afgestelde stoel naar huis te rijden en morgen pas weer verder te gaan.
Toch nog gauw even in het zekeringkastje kijken, je weet maar nooit. Ik heb alles nagebouwd zoals origineel, dus iedere stoel heeft zijn eigen zekering, en de relais zelf hebben ook nog een zekering.
Ik pak het instructieboekje en het elektrisch schema erbij: elektrisch verstelbare bestuurdersstoel: Zekering F30, 30A. Relais: zekering F9, 30A.
Laat nou de hele zekeringkast netjes gevuld zijn, behalve zekering F30; daar was een gapend gat. (ik zie het gewoon voor me: iemand is onderweg, bijvoorbeeld met een aanhanger, en er vlamt een zekering uit. Men slaat het instructieboekje erop na. Hierin staat: "F30 - zekering voor elektrisch verstelbare stoel bestuurderszijde." Da's mooi, denkt men met een blik op de handbediende stoelen; ik zie een beschikbare zekering! Zonder verdere omhaal wordt F30 eruit getrokken en op de problematische plek ingezet. Probleem opgelost!)
Na dit probleem vastgesteld te hebben, heb ik gauw even een 30A zekering op F30 gestoken, en VOILA: la chaise marche!
Genietend van een heerlijk zachte stoel ben ik vervolgens weer naar huis gereden, ergens deze week gaan we weer verder. Overigens viel het me ook op dat de verstelmogelijkheden van de elektrische stoelen (nog) veel ruimer zijn dan de handbediende stoelen! Dat is een welkome verrassing.
En je zult verbaasd zijn hoe vaak je die elektrieke bediening zal gebruiken. O.a. rechtop voor stadsverkeer en wat meer naar achteren voor het lange kroezen. :buig:
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.
Elektrisch bedienbare stoel is heerlijk: altijd net een tikje veranderen als je je rug voelt; tikje voor of achter, rugleuning net iets rechter; alleen hoger vind ik altijd wat lastig als mijn gewicht erin zit.
Had 2 jaar geleden scheurtje in mijn hamstring opgelopen tijdens vakantie en kon uiteindelijk de stoel zo verplaatsen dat het toch nog comfortabel naar huis rijden was en zelfs in-/uitstappen redelijk ging.
Nooit meer handbediend!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kan je straks lekker je gebroken rug vertroetelen in die stoelen als je de motorswap hebt gedaan :lol:
It's probably gonna need it, indeed. :grijns: Zoals je hieronder kunt lezen ben ik me aan het 'inslijmen' bij iemand met een mooie sleutelruimte. Ik hoop dat ik daar op termijn de swap kan doen, dat zou mooi zijn.
@ Mike: ik wil het blok swappen om 2 redenen:
1- dit is een uitgelezen kans om een heerlijk fris blok met slechts 150K op de teller in mijn XM te krijgen. Dat scheelt inmiddels bijna de helft met mijn eigen blok.
2- Mijn eigen blok loopt niet zo mooi stationair. En dat is jammer als je voor het stoplicht staat in "D" met de automaat, de hele zaak trilt dan een beetje. Ik ga er stiekem vanuit dat ik van dit mini-euvel verlost ben als ik de blokwissel doe.
Vanavond niet meer toegekomen aan verder sleutelen: een studiegenoot wilde terugkoppeling op het project dat we dit semester samen doen, en m'n pa kwam nog ff langs om wat blokstekkers op te halen voor die man die de ruimte voor mijn sloopmeeting beschikbaar stelde. Hij gaat deze gebruiken in de Jag die we bijna allemaal hebben bewonderd. Voor een goed doel dus. 8)
Morgen kan ik hopelijk wél weer ff tijd vrijmaken, en dan gaan we voor de bijrijdersstoel, en het bijwerken van alle onvolkomenheden in de bedrading die ik verder nog tegengekomen ben tijdens demontage. (Wat ben ik toch een zeur op dat gebied! Maarja ik vond nou eenmaal dat elektra netjes hoort te zitten, vooral bij 12 volt waar de stromen vrij hoog zijn.)
In een autoleven van 17 jaar frunniken mensen/bezitters toch al vrij veel aan de bedrading van zo'n ding. Vooral bij de radio-kabelboom.
Roger, het stationair niet mooi lopen heb ik veel eenvoudiger opgelost: de bovenste en onderste motorsteunbeugel vervangen. Met name de onderste was rijp voor de eeuwige jachtvelden.
Ik bedoel dus de beugels waarmee de motorsteunen aan de auto vastzitten.
En als kers op de pudding dat terugslagklepje.
:lol: ja! Dat mercedes tralalala dingetje van € 12,nogwat! Zou wat zijn als je het daarmee oplost zeg! En een vers blok op de plank is natuurlijk nooit weg!
Dat klepje heb ik 3 of 4 maanden terug al moeten vervangen, want de oude was afgebroken. Waarbij sukkeltje hier netjes moeite deed om exact zo'n TCT-exemplaar te krijgen, en dat werd dus tweedehands. Natuurlijk had mijn vriend Matthijs gewoon zo'n ding liggen. :mrgreen: Was ik overigens evengoed als een kind zo blij mee. Misschien maar eens op werking testen.
Overigens liep mijn blok exact even slecht stationair zonder dat kleppie, het enige effect was dat de turbo niet opkwam. En dan rij je dus met een natte krant, die met moeite de 110 haalt.
Alle motorsteunen zijn al vervangen toen ik deze XM pas had, maar die gaffels waar jij het over hebt nog niet, Wim.
Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het slechte stationair lopen oplost, met alle respect. Misschien dat de trillingen die het veroorzaakt iets minder doorgegeven worden aan het interieur, maar het blok zal toch beroerd stationair blijven lopen?
Ik moest misschien nog maar eens heel kritisch naar de ontsteking kijken, daar heb ik eigenlijk nooit veel aan gedaan, behalve nieuwe bougies natuurlijk. Ik vind het verschijnsel een beetje voelen als overslag van de bougiekabels namelijk. En als die bougiekabels 280.000 km oud zijn, kan ik ze ook weinig kwalijk nemen.
Eigenlijk ben ik er ook wel een beetje klaar mee. Waarom blijven klooien als je op termijn een mooi fris blok erin kunt kieperen, waarvan Micheline zegt dat het altijd super gelopen heeft? I rest my case.
Verder: :news:
Vandaag is de elektrisch verstelbare bijrijdersstoel erin gekomen. Ik had een middagje vrij (schoolvakantie) en ik besloot iets te doen wat ik zelf leuk vond 8)
Van die stoel bleek zelfs nog 1 schakelaar-verlichting te werken :wtf:
Weet iemand toevallig wat voor lampjes er in die schakelaars zitten, zijn dat die rijstkorrels met 2 draadjes eraan, of fatsoenlijke lampjes met fitting? Of is er ruimte om LEDs in te prutsen?
Daarnaast heb ik de bedrading naar de radio verder gesaneerd, en de 'illumination' draad doorgetrokken naar de ISO-stekkers, dat was blijkbaar nog niet gebeurd. En ineens werkte de verlichting van mijn stuurbediening! Grotendeels althans, het volumeknopje deed niet mee. Maar hey, als alles in 1 x werkt dan zou het geen XM zijn hé! :lolno:
Dan had de XM vanochtend ook nog een leuke verrassing in petto: voor de verandering liep het raam in mijn portier vast toen ik het dicht wilde doen. (Waarom zou mijn XM anders zijn dan die van jullie?)
Een stevige ruk aan het raam, en het sloot weer maar voorlopig zit ik niet meer aan die bediening natuurlijk.
Toen ik toch op mijn vaste sleutelstekkie was om de passagiersstoel om te wisselen, keek ik meteen even naar de voorraad raammechanismen. Er bleek een ruim aantal normale elektrische mechanismen te liggen, maar helaas slechts één one-touch raambediening. En daar was ook nog 1 kabel van gebroken natuurlijk.
Nou heb ik ook altijd wat RVS-kabels op voorraad dus heb ik vanavond met een ruim uurtje werk weer een nette one-touch raambediening in elkaar gefrummeld, met nieuwe kabels. Hopelijk houdt deze het wat langer dan de vorige, maar toen ik de vorige reviseerde (ahem) was ik nog XM-novice. Dit eindresultaat ziet er veel beter uit dus ik heb er wel vertrouwen in. Hoop ik :mrgreen:
is er geen elektrieken dekentje dat op 12 V werkt en je in je aanstekert kan duwen, hebbie toch ook stoelverwarming? :mrgreen:
de Halfords oplossing.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
tiens, het is soms behelpen en in mijn volgende XM zal ik er op letten Mark, maar in februari zit ik ook op leder en zal het roeien zijn met de riemen die ik heb :|
Tis slechts een vaststelling, zo kennen we ook de KF oplossing, het werkt en het is afdoende. Alle waar naar zijn geld :wink:
En wees blij want een stoelbekleding loshalen is niet leuk.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De echte XM-ert ken niet zonder de Action. :mrgreen:
Bedankt voor de tips allemaal. Het is nog ff toekomstmuziek maar ik denk altijd 2 stappen vooruit als het om de XM gaat, can't help that.
Eerst moet ik ff de juista schakelaars scoren voordat ik eventueel matjes ga aanschaffen.
Maar eerst gaan we die stoelen erin proppen. Ik lees net dat Takkie zijn planning al bijgesteld heeft naar februari. :oops:
@Takkie: ik rij nu al bijna 2 jaar op onverwarmd leer en ik heb het eigenlijk nooit gemist. Ik heb alleen this sickening urge om deze XM zo ver mogelijk te 'verExclusiven'. Hoewel ik onmiddelijk van Matthijs wil aannemen dat het weer zo'n optie is die volkomen onzinnig klinkt totdat je het eenmaal meegemaakt hebt; dan wil je eigenlijk niet meer zonder.
@Matthijs: klopt, ik zou nog wat mailen. I had no idea dat je daar zo benieuwd naar was :mrgreen: Hou je nog tegoed, ik had weer een buitengewoon irritant weekje. Begint zo langzamerhand een gewoonte te worden :problem: , time to break with the custom.
Goeoeoed, wisten we vanavond zomaar 2 uurtjes te vinden om aan de XM te besteden.
Ik keek er al een week naar uit 8) De middenconsole lag al enige tijd los tussen de stoelen, dus na de radio eruit geklikt te hebben kon ik die er zo uit frummelen. Vervolgens: vol zicht op het slagveld aan bedrading, waaraan ik van plan was nóg meer koper toe te voegen. Ik klikte mijn zelfgebouwde kabelboom in de lege 9-polige stekker onder de radio, legde hem netjes in de daarvoor bestemde kabelgoot aan de linkerkant van de middenconsole, schroefde de kabeloogjes op het massapunt onder de middenconsole en stelde vervolgens vergenoegd vast dat ik alles exact de juiste lengte gemaakt had.
Heel fijn want ik heb een pesthekel aan onnodig lange bekabeling, we hebben toch al zo godsgruwelijk veel kabels in de XM.
Bij dit klusje viel me al snel op waarom ik geen verlichting op de stuurbediening heb én waarom de nachtstand van de radio niet werkt: de "illumination" kabel bleek niet helemaal door te lopen tot de ISO-connector. :roll: I must have overlooked that last time. Dat gaan we nog aanpassen ,vooral omdat ik me voorgenomen heb dat het volgende project toch echt eens het werkend maken van de stuurbediening gaat zijn. Het zit er pas een half jaar in, dus dat valt nog wel mee. :roll:
Nou tijd om de handbediende stoel eruit te halen (dat is zo gebeurd, op het losmaken van de gordel na. Bij een sloper snij je die gewoon door, bij je pride and joy doe je dat anders :lol: )
Na enig geklooi met de stoel en gepruts met de stekkers zit de stoel erin. Oooh wat zit zo'n type 1 stoel lekker! Veel meer lendensteun en toch zachter. Heerlijk, draagt bij aan dat enorme luxegevoel van een goede XM.
Snel de sleutel op contact draaien en... wel verd*mme, wat is dat? Waarom gebeurt er niks? Waarom gaat de stoel niet vrolijk snorrend van voor naar achter etc!
Zucht. Het was ook allemaal té mooi. Zou ik me vergist hebben in de bedrading? Naah, dat vertrouw ik mezelf nog wel toe. Bovendien check ik alles 3 keer voor het in de auto gebouwd wordt.
Teleurgesteld rij ik de auto de garage uit, klaar om met een slecht afgestelde stoel naar huis te rijden en morgen pas weer verder te gaan.
Toch nog gauw even in het zekeringkastje kijken, je weet maar nooit. Ik heb alles nagebouwd zoals origineel, dus iedere stoel heeft zijn eigen zekering, en de relais zelf hebben ook nog een zekering.
Ik pak het instructieboekje en het elektrisch schema erbij: elektrisch verstelbare bestuurdersstoel: Zekering F30, 30A. Relais: zekering F9, 30A.
Laat nou de hele zekeringkast netjes gevuld zijn, behalve zekering F30; daar was een gapend gat. (ik zie het gewoon voor me: iemand is onderweg, bijvoorbeeld met een aanhanger, en er vlamt een zekering uit. Men slaat het instructieboekje erop na. Hierin staat: "F30 - zekering voor elektrisch verstelbare stoel bestuurderszijde." Da's mooi, denkt men met een blik op de handbediende stoelen; ik zie een beschikbare zekering! Zonder verdere omhaal wordt F30 eruit getrokken en op de problematische plek ingezet. Probleem opgelost!)
Na dit probleem vastgesteld te hebben, heb ik gauw even een 30A zekering op F30 gestoken, en VOILA: la chaise marche!
Genietend van een heerlijk zachte stoel ben ik vervolgens weer naar huis gereden, ergens deze week gaan we weer verder. Overigens viel het me ook op dat de verstelmogelijkheden van de elektrische stoelen (nog) veel ruimer zijn dan de handbediende stoelen! Dat is een welkome verrassing.
Hopelijk binnenkort meer.
Goed bezig weer, op weg naar een nog perfectere Xm. 8)
serie 1 stoelen zitten idd erg lekker. eigenlijk lekkerder dan serie 2.
En je zult verbaasd zijn hoe vaak je die elektrieke bediening zal gebruiken. O.a. rechtop voor stadsverkeer en wat meer naar achteren voor het lange kroezen. :buig:
Gods, als ik zo meelees raak ik ook enthousiast voor die optie. Leuk voor je dat al je voorbereidend werk beloond wordt!
Ik zeg: Doen! 8)
Ik moet geduld oefenen, ik zal eerst in de oude handzetels van Roger nedervleien.
Vakwerk weer Roger!
HET grote voordeel van die elektrische bediening.... het is traploos...
dat vraagt om een foto :mrgreen:
Kan je straks lekker je gebroken rug vertroetelen in die stoelen als je de motorswap hebt gedaan :lol:
Elektrisch bedienbare stoel is heerlijk: altijd net een tikje veranderen als je je rug voelt; tikje voor of achter, rugleuning net iets rechter; alleen hoger vind ik altijd wat lastig als mijn gewicht erin zit.
Had 2 jaar geleden scheurtje in mijn hamstring opgelopen tijdens vakantie en kon uiteindelijk de stoel zo verplaatsen dat het toch nog comfortabel naar huis rijden was en zelfs in-/uitstappen redelijk ging.
Nooit meer handbediend!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Oh, ik zou ff checken of die 30A zekering niet elders is terechtgekomen op een plekje waar eigenlijk 5A hoort te zitten of zo. Beetje risky namelijk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, hoe zat dát nou ook weer? Waarom wilde je nu ook alweer een ander blok erin?
It's probably gonna need it, indeed. :grijns: Zoals je hieronder kunt lezen ben ik me aan het 'inslijmen' bij iemand met een mooie sleutelruimte. Ik hoop dat ik daar op termijn de swap kan doen, dat zou mooi zijn.
@ Mike: ik wil het blok swappen om 2 redenen:
1- dit is een uitgelezen kans om een heerlijk fris blok met slechts 150K op de teller in mijn XM te krijgen. Dat scheelt inmiddels bijna de helft met mijn eigen blok.
2- Mijn eigen blok loopt niet zo mooi stationair. En dat is jammer als je voor het stoplicht staat in "D" met de automaat, de hele zaak trilt dan een beetje. Ik ga er stiekem vanuit dat ik van dit mini-euvel verlost ben als ik de blokwissel doe.
Vanavond niet meer toegekomen aan verder sleutelen: een studiegenoot wilde terugkoppeling op het project dat we dit semester samen doen, en m'n pa kwam nog ff langs om wat blokstekkers op te halen voor die man die de ruimte voor mijn sloopmeeting beschikbaar stelde. Hij gaat deze gebruiken in de Jag die we bijna allemaal hebben bewonderd. Voor een goed doel dus. 8)
Morgen kan ik hopelijk wél weer ff tijd vrijmaken, en dan gaan we voor de bijrijdersstoel, en het bijwerken van alle onvolkomenheden in de bedrading die ik verder nog tegengekomen ben tijdens demontage. (Wat ben ik toch een zeur op dat gebied! Maarja ik vond nou eenmaal dat elektra netjes hoort te zitten, vooral bij 12 volt waar de stromen vrij hoog zijn.)
In een autoleven van 17 jaar frunniken mensen/bezitters toch al vrij veel aan de bedrading van zo'n ding. Vooral bij de radio-kabelboom.
Roger, het stationair niet mooi lopen heb ik veel eenvoudiger opgelost: de bovenste en onderste motorsteunbeugel vervangen. Met name de onderste was rijp voor de eeuwige jachtvelden.
Ik bedoel dus de beugels waarmee de motorsteunen aan de auto vastzitten.
En als kers op de pudding dat terugslagklepje.
:lol: ja! Dat mercedes tralalala dingetje van € 12,nogwat! Zou wat zijn als je het daarmee oplost zeg! En een vers blok op de plank is natuurlijk nooit weg!
12 euro? Daar koop je er 3 voor: 2 reserve. :lol:
Dat klepje heb ik 3 of 4 maanden terug al moeten vervangen, want de oude was afgebroken. Waarbij sukkeltje hier netjes moeite deed om exact zo'n TCT-exemplaar te krijgen, en dat werd dus tweedehands. Natuurlijk had mijn vriend Matthijs gewoon zo'n ding liggen. :mrgreen: Was ik overigens evengoed als een kind zo blij mee. Misschien maar eens op werking testen.
Overigens liep mijn blok exact even slecht stationair zonder dat kleppie, het enige effect was dat de turbo niet opkwam. En dan rij je dus met een natte krant, die met moeite de 110 haalt.
Alle motorsteunen zijn al vervangen toen ik deze XM pas had, maar die gaffels waar jij het over hebt nog niet, Wim.
Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het slechte stationair lopen oplost, met alle respect. Misschien dat de trillingen die het veroorzaakt iets minder doorgegeven worden aan het interieur, maar het blok zal toch beroerd stationair blijven lopen?
Ik moest misschien nog maar eens heel kritisch naar de ontsteking kijken, daar heb ik eigenlijk nooit veel aan gedaan, behalve nieuwe bougies natuurlijk. Ik vind het verschijnsel een beetje voelen als overslag van de bougiekabels namelijk. En als die bougiekabels 280.000 km oud zijn, kan ik ze ook weinig kwalijk nemen.
Eigenlijk ben ik er ook wel een beetje klaar mee. Waarom blijven klooien als je op termijn een mooi fris blok erin kunt kieperen, waarvan Micheline zegt dat het altijd super gelopen heeft? I rest my case.
Verder: :news:
Vandaag is de elektrisch verstelbare bijrijdersstoel erin gekomen. Ik had een middagje vrij (schoolvakantie) en ik besloot iets te doen wat ik zelf leuk vond 8)
Van die stoel bleek zelfs nog 1 schakelaar-verlichting te werken :wtf:
Weet iemand toevallig wat voor lampjes er in die schakelaars zitten, zijn dat die rijstkorrels met 2 draadjes eraan, of fatsoenlijke lampjes met fitting? Of is er ruimte om LEDs in te prutsen?
Daarnaast heb ik de bedrading naar de radio verder gesaneerd, en de 'illumination' draad doorgetrokken naar de ISO-stekkers, dat was blijkbaar nog niet gebeurd. En ineens werkte de verlichting van mijn stuurbediening! Grotendeels althans, het volumeknopje deed niet mee. Maar hey, als alles in 1 x werkt dan zou het geen XM zijn hé! :lolno:
Dan had de XM vanochtend ook nog een leuke verrassing in petto: voor de verandering liep het raam in mijn portier vast toen ik het dicht wilde doen. (Waarom zou mijn XM anders zijn dan die van jullie?)
Een stevige ruk aan het raam, en het sloot weer maar voorlopig zit ik niet meer aan die bediening natuurlijk.
Toen ik toch op mijn vaste sleutelstekkie was om de passagiersstoel om te wisselen, keek ik meteen even naar de voorraad raammechanismen. Er bleek een ruim aantal normale elektrische mechanismen te liggen, maar helaas slechts één one-touch raambediening. En daar was ook nog 1 kabel van gebroken natuurlijk.
Nou heb ik ook altijd wat RVS-kabels op voorraad dus heb ik vanavond met een ruim uurtje werk weer een nette one-touch raambediening in elkaar gefrummeld, met nieuwe kabels. Hopelijk houdt deze het wat langer dan de vorige, maar toen ik de vorige reviseerde (ahem) was ik nog XM-novice. Dit eindresultaat ziet er veel beter uit dus ik heb er wel vertrouwen in. Hoop ik :mrgreen:
Je probeert er toch niet stiekum een Xantia van te maken hé? Aan een XM moeten een paar dingen niet werken hoor! :lol: Mais, encore chapeau!
Ja, nee, nee. Het zijn dezelfde 2-draads gevalletjes als in alle andere schakelaars.
De one-touch zit 'm toch in het knopje en het extra kastje dat er tussen geschakeld is achter het deurpaneel? Of vergis ik me nu?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bij een type 2 Xm zit dat naast de motor weg gewerkt.
En Roger wil natuurlijk als neuroot ook zo'n type 2 in zijn deur.... :P
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's