Ik ben in het gelukkige bezit van een XM break V6 automaat (158.000 km) uit april 2000. In 2005 geimporteerd uit Duitsland (toen 73.000 km). Tot nu toe fantastische auto. Wel wat reparaties zoals nieuwe uitlaat, vervanging raammechaniek (2x), automatische vergrendeling en wat storingen in verlichting. Vorig jaar Dinitrol behandeling gegeven om de auto goed te houden.
Vorige week opeens haperingen en nu blijkt de versnellingsbak kapot te zijn. Kosten van revisie worden geschat op 4 tot 5000 euro.
Maar wat nu? Revisie of toch op naar de C6/
Heeft iemand ervaringen met revisie van versnellingsbakken en hoe de auto daarna rijdt? Is er een liefhebber die geinterresseerd is in deze uitstekend onderhouden Xm?
Als je even zoekt hier op het forum dan vind je twee actuele automaatbak problemen :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
geheel afhankelijk van de kostprijs ben ik wel geinteresseerd in de wagen. Ik rij nu dezelfde in Berline uitvoering, maar een Break trekt toch wel moet ik zeggen....
Dat z'n krasse bedragen, van een officiële dealer?
Wellicht beter een second opinion vragen bij een automaatspecialist.
Het kan heel goed een detailprobleem zijn zoals verstopping in het brein.
Olie ververst wellicht?
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ja, post eens wat meer over de symptomen van de bakproblematiek?
En 4-5000 is idd wel een erg hoog bedrag, zelfs voor een dealer.
Probleem van de automaat is dat maandag een week geleden de auto begon met wat inhouden en het gevoel alsof de banden ovaal waren. Geen motorische haperingen, geen controle lampjes. De auto reed prima op de snelweg.
De volgende dag startte ik de auto en deed hierna het hek van de oprit open toen opeens de motor met een plof afsloeg ('dat doet ie anders nooit"). Toch maar even de garage gebeld en er direct heen gereden. Schakelen ging nog prima. Onderweg (14 km) toch een beetje inhouden, vooral bij afremmen (=terugschakelen?). Bij het stationair draaien bij de garage klonk er opeens er een hoge zaagtoon uit de versnellingsbak. We wilden even proefrijden maar bij het in de achteruit zetten gebeurde er niks, ook vooruit ging niet meer. Bij motor uitzetten en weer starten gebeurde er eerst niets maar bij het schakelen in de achteruit of vooruit klonk weer de toon en gebeurde er niets. De dealer heeft overlegd met een specialist ( ben naam kwijt) en verdenking is toch dat de bak geen olie meer aanzuigt door slijtage/slijpsel.
Ondertussen rond gebeld en met Ronald Morien gesproken (Wieuwert, Friesland) en zij doen de revisie voor 1950 euro excl. BTW maar dan moet de bak er nog wel uit en in.
Ik heb geprobeerd wat foto's bij te voegen, maar het bestand is te groot (Apple ozo makkelijk)
De auto is mij dierbaar maar sta nu in dubio de auto te verkopen. maar tot nu toe hebben wij, Citroen XM break rijders, nooit een alternatief gehad. De C5 is kleiner en rijdt niet zo heerlijk en de C6 is helaas niet als break op de markt gekomen (had ik op gehoopt). Toch maar een C6 voordat deze auto ook weer te oud wordt? Ik rij ook nog in een DSuper uit 1970 in top conditie en mijn vrouw rijdt een C3 exclusive automaat.
Ik heb geen idee wat ik kan vragen voor deze auto. Op internet variëren de prijzen enorm en sommige zijn niet reëel. Ik heb de auto geïmporteerd uit Duitsland in 2005 (ter vervanging van een Break CT turbo) en is de distributieriem + rollen vervangen en is er een nieuwe waterpomp ingezet en is de gehele uitlaat vervangen. Trekhaak eronder en een Hollandia glazen schuifkanteldak laten plaatsen voor toen 1750 euro die prachtig is weggewerkt en uitstekend functioneert. Wij hebben de afgelopen 7 jaren met zeer veel plezier in de auto gereden.
De auto is altijd perfect onderhouden en ze verkeert behoudens de versnellingsbak in een zeer goede staat. Daarnaast rijdt ze super. Alle rekeningen en onderhoudsbeurten zijn ter inzage.
Wat voor bedrag heb jij in je hoofd?
Tammo
P.S. Via e-mail lukt het beter om foto's te sturen
Ik weet niet of je zelf de mouwen opstroopt, maar motor eruit en met een andere automaat er weer in is twee dagen werk, of één dag voor een vakman met een brug.
Een tweedehands automaat kost je ca € 250,-.
Deze route moet dus kunnen voor ca € 1000,-.
Zo te lezen heb je een 24 kleps?
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Een goede 4HP20 heb je dus NIET voor 250 euro!
Bovendien blijft het dan maar de vraag wat de staat daarvan is en hoe lang die goed blijft werken..
...altijd weer leuk als dat WEL lukt.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ja, en wat voor staat koop je dan?
Hoe lang blijft die werken?
Dat is nou zo leuk bij automaten, dat weet je nooit! Het blijft een gok.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Dat gaat op voor al het tweedehands spul. Je bent iemand die de gok gaat nemen, of je bent iemand die niet van gokken houd en moet bloeden.
Tis maar net wat je voor handen hebt en/of kan lijden: tijd, gereedschap en skills of een boel geld.
Ieder zn ding he... Wel of niet kunnen sleutelen zegt in deze niets..
1000 euro uitgeven zoals jansr en dan een flink weekend door moeten beunen in de hoop dat je een werkende bak hebt, mijn keuze zou het niet zijn.. Sowieso is die prijs totaal irreel voor een 4hp20..
1000 euro uitgeven?? Waar heb je het over? En wat is jouw alternatief? XM weg en in een Xsara?
Een flink weekend? Een motorswap voor een V6-12V kan echt in een dag.
En wat is irreëel voor een 4hp20? Als je 1.000 € uitgeeft heb je er een complete XM omheen.
De motor+bak voor mijn V6 kostte met automaat en al € 250,-, maar ja, dat was een 4hp18. Retour voor de overtollige V6: €60. En dat was nauwelijks een gok, want diverse forumleden hadden heerlijk in dat ding gereden.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
1000 euro uitgeven?? Waar heb je het over? En wat is jouw alternatief? XM weg en in een Xsara?
Een flink weekend? Een motorswap voor een V6-12V kan echt in een dag.
En wat is irreëel voor een 4hp20? Als je 1.000 € uitgeeft heb je er een complete XM omheen.
De motor+bak voor mijn V6 kostte met automaat en al € 250,-, maar ja, dat was een 4hp18. Retour voor de overtollige V6: €60. En dat was nauwelijks een gok, want diverse forumleden hadden heerlijk in dat ding gereden.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
:moderator: kan het wat minder verhit?
En een handtekening!!!!
Whaaahahahaha, die detlev. 8)
Jan, iets minder kan ook wel... Wat ik je probeer te zeggen is dat een 4HP20 een totaal andere automaat is dan een 4HP18. Dat jij een 4HP18 hebt gekocht voor 250 euro weten we inmiddels. Gefeliciteerd! Maar dat is een automaat die in overvloed te koop is. Een goed rijdende xm v6 met 4hp18 koop je al vanaf 250 euro...
Voor de 4HP20 zit dat even anders. Vrijwel alle slopers op dit moment staan stil door een defecte automaat. Daarbij zijn de prijzen van deze types veel hoger. Het is sowieso een electronisch geregelde automaat. Heel anders dan jouw volledig mechanisch geregelde.
Voor 250 euro koop je een kapotte bak, welke je alsnog kan laten reviseren.
Als ik lees hoe de TS met zijn voitures omga zou ik hem adviseren die automaat mooi te laten reviseren. Inclusief in- en uitbouw moet je tussen de 2800 en 3500 euro klaar kunnen zijn.
Het is een hoop geld, maar gezien de reputatie van de 4HP20 is iedere andere keuze een grote gok op wanneer het nu weer kapot gaat...
Sterker nog: Het was een V6 ZPJ met een 4HP18. En recentelijk nog een goed werkende 4HP18 gekocht voor € 220.
Leg eens uit? Er zijn veel minder XM's geleverd met 4HP20. En het zijn de laatsten. Dat rechtvaardigt iets meer geld.
Maar zelfs voor een XM uit 1998 tot 2000 betaal je tegenwoordig minder dan € 1.000, zeker als er iets aan mankeert, zoals blikschade.
Alles wordt inderdaad anders als je haast hebt en geen tijd en wel geld. De laaghangende fruitmand voor ieder garagebedrijf.......
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
En nu stoppen met deze discussie. Topicstarter wil een advies, geen welles-nietes discussie! :moderator:
Precies. Geen woorden maar daden.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik heb als vervanging toch een C6 Exclusive benzine gekocht. Ook een heerlijke auto. Indien de Xm goed was gebleven had ik het niet gedaan, maar nu we voor de keuze stonden toch maar een C6 gekocht, voordat zij ook een "oldtimer" wordt
Nu proberen de Xm te verkopen met kapotte versnellingsbak. Dat gaat met een traan, want de auto is ons zeer goed bevallen. En we hebben haar altijd vertroeteld. Dus voor de liefhebber. prijs n.o.t.k.
Tammo
u heeft een pb-tje....
Hallo Tammo,
Ondanks dat dit topic eigenlijk al wel als gesloten kan worden beschouwd wilde ik toch nog reageren.
Enkele maanden geleden hebben wij een V6 break automaat (1999) gekocht, idd, import uit duitsland.
Het is een nette auto met een nette km stand (180 dkm) en aantoonbaar goed onderhouden, gekocht voor € 1100,=.
Ik heb geen idee wat voor type bak eronder zit, maar mocht deze het begeven, zoek ik nog zo'n XM.
Misschien iets minder mooi, maar dan met leder, en als ie maar goed schakeld!
Als ie dan ook nog groen is: een goede bak, en plenty onderdelen, evt. voor de verkoop.
Wat ik zeggen wil, je doet een auto die zo goed bevalt, en waarvan je weet dat alles goed is en goed onderhouden,
(op de bak na dan), toch niet weg om een kapotte bak, vervolgens moet je een kapitaal neerleggen voor een C6, waarvan de bak misschien ook wel met 100.000 km kapot is.
Deze reactie is zeker geen commentaar op je manier van handelen, maar zie het maar als een uiting van het niet begrijpen ervan.