Stotterig rijden

25 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
cevisxm
afbeelding van cevisxm
Stotterig rijden

Voor dat ik mijn vraag stel en antwoordt krijg, wil ik aangeven gezocht te hebben naar mijn probleem op her forum, maar niet kunnen vinden. Er zijn ook wel erg veel onderwerpen. Dus mocht mijn vraag ergens behandeld zijn, dan hoop dat jullie mij hier naar willen verwijzen.

Zoals iedere Xm rijder heb ik ook een lijstje van zaken die gedaan moeten/mogen gebeuren.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan (ik rijd een TCT uit 1997 8 klepper met ± 308000Km op de teller) de motor loopt niet mooi stationair en loopt niet lekker tijdens het rijden, een beetje schokkerig zeg maar het is niet altijd even erg en soms is het zelf helemaal niet aan de orde. Daarin tegen wil het ook wel eens gebeuren dat hij tijdens een rit er in eens mee op houd ik zie dan de toerenteller zakken naar 0. Dit duurt ongeveer 0,15 Sec en rijd dan gewoon weer door. Er branden geen lampjes tijdens deze actie.
Wat heb ik tot nu toe er zelf aan gedaan: bougie vervangen, luchtfilter, brandstoffilter en brandstofpomp. Bij een diagnose bij de dealer gaf hij een foutcode betreft de brandstofpomp. ( Omdat in die tijd mijn veercomputer ook niet goed werkte zou deze code te verklaren zijn , heb ik hier ergens gelezen) Maar dit was het duidelijk na vervanging ook niet. Wie kan mij helpen?? Wat kan ik zelf nog doen. Alles vervangen wat het mogelijk kan zijn vind ik uiteraard geen optie dus......... wie. :shock: Uiteraard de vragen over de mogelijk onduidelijke formulering wil ik graag beantwoorden.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Stotterig rijden

Slangetje naar de MAP-sensor al vervangen? Kleine kosten, groot plezier...
Dit slangetje loopt van je gasklep naar de computerbak, waar hij op een soort wit tonnetje zit aangesloten.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

Deze zou dan los zitten, of kleine haarscheurtje moeten vertonen?? ik zal er morgen ochtend even naar kijken.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Stotterig rijden

Ik lees dat je de bougies hebt vervangen,maar heb je de bougiekabels ook meegenomen toen?

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

Nee deze heb ik niet meegenomen, maar kunnen deze dan zoeen storing vertonen dat de auto tijdens het het rijden afslaat?? maar goed het kan nooit kwaad deze eens te vervangen. Ik zelf denk dan nu ook aan de rotor en kap.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Stotterig rijden

Bobine en eind-trap van de ontsteking kunnen ook voor dit soort narigheid zorgen.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Stotterig rijden

Zomaar even er mee ophouden wijst wel erg in de richting van een slecht contact hier of daar.
Met draaiende motor aan kabelbomen morrelen in de hoop dat hij er mee stopt. Dan weet je waar het zit.
Ik zou beginnen met alle stekkerverbindingen en relais rond de motor en de ECU één voor één los te trekken, schoon te maken en met vaseline weer in elkaar te zetten. In de computerbak zit zo het één en ander.

DWZ eerst uren maken, pas daarna nieuwe dingen er in zetten.
Lees dit barre verhaal maar eens door:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217648/

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

JanSr mooi verhaal op het citroen forum, het is duidelijk wat ik in deze het beste kan doen.
Rommelen aan de kabels en connectors, met draaiend motor.
Brengt mij gelijk op een vraag is er ergens een overzicht te vinden van de vele aardingpunten in onze XM??

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Stotterig rijden

Je hebt een Type II, waarbij aardfouten niet vaak voorkomen.
In het vooronder zie je links en rechts achter de koplampen boutjes aan het chassis waar draadoogjes aan vast zitten. Dat zijn aardpunten. Her en der door de auto zitten er meer.
Meest verdacht zijn relais in relaisvoeten, die van een deerniswekkende kwaliteit zijn, oostblokachtig, zeg maar. In het ontstekingscircuit zitten er weinig, zo uit mijn hoofd. Wel veel in de verlichting en de aansturing van de koelventilatoren.

Van groot belang is of er gebeund is in de elektra. Een alarm is berucht, maar eigenlijk alles wat later is aangebracht.
Je ziet het meestal het eerst aan later aangebrachte draden aan de accupolen. Als je die ziet zitten kan je gedoe verwachten.
Dan is er op afstand ook niet veel zinnigs van te zeggen. Spoorzoeken en als het kan elimineren, is het devies.

Het lastige bij die aan-uitstoringen is dat je niets aan een Lexia hebt, tenzij je de kans krijgt op een "heterdaad".

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

Jan Sr
Okay duidelijke info prima, die aard punten aan beide schutborden had ik inderdaad al gezien, zien er goed uit en inderdaad er loopt een draadje naar de accupool+ .Dus... :problem: , maar ik geef de moed niet op dit hoort bij het XM rijden en al blij dat ik weer een aantal alternatieven heb om te onderzoeken. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Stotterig rijden

Cevisxm, de symptomen van jouw TCT lijken heel erg op wat de mijne ook doet/deed. Toen ik mei van Hongarije naar Nederland reed, viel na een aantal uren de motor uit toen ik de koppeling intrapte op de snelweg. :shock: Hij startte wel weer in 1x, gelukkig.
Voordat ik aan die vakantie begon had ik (om verschillende redenen) in de loop der tijd al het volgende vervangen:
- bougies,
- bougiekabels,
- DIS-bobine,
- ontstekingsmodule,
- alle slangen van/naar het gasklephuis,
- benzineslangen in de motorruimte,
- terugslagklep naar het carter,
- en natuurlijk een aantal malen de stappenmotor gereinigd.
Verder heb ik ook het gasklephuis en de injectoren schoongemaakt en toch bleeft het stationair toerental niet mooi constant en had de motor soms de neiging om af te slaan bij intrappen van de koppeling.

Laatst heb ik de brandstofpomp vervangen, alsmede de benzineslangen van/naar de tank. Tot slot, bovenop het gasklephuis zit een dekseltje dat met een grote imbusbout vast zit. Hierin zit een rubberen afdichting die bij mij hard is geworden. Ik heb een dun rupsje vloeibare pakking op het dekseltje gedaan zodat dit nu goed afsluit.
Na deze laatste acties nog een weekendje naar Frankrijk geweest en de motor loopt nu mooi. Dus blijft stationair mooi rond hetzelfde toerental hangen en valt niet meer terug naar weinig (nul) toeren bij gas loslaten.
Op grond van mijn ervaringen zou ik je adviseren om je te richten op de slangen (die nu eenmaal verdrogen en dan scheurtjes vertonen) en dat dekseltje.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

Wimb
Dat is een duidelijk verhaal, kon je ook zien aan de slangetjes dat ze uitgedroogd waren, of gaat het dan om minuscule kleine haarscheurtjes, die je niet echt ziet maar er wel zijn??
Want op het eerste oog zien die slangetjes erbij mij wel goed uit.

Wat het rommelen aan kabetjes relais voetje ed heeft helaas nog niets op geleverd.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Stotterig rijden

Ik ben destijds begonnen met de 2 benzineslangen aan de injectorrail omdat die aan het uiteinde begonnen te scheuren. Vervolgens heb ik in de slangetjes aan het gasklephuis vervangen omdat ook hier de uiteinden scheurtjes hadden. Om het helemaal af te maken heb ik ook nog de slangen aan de solenoid onder de paravan vervangen. Ook hier is 1 meter voldoende.
Voor alles heb ik gewoon universele slang van Brezan gebruikt. Ik schat dat als je alles doet wat ik hier opsom je minder dan 2 uur bezig bent. En voor nog geen 3 tientjes weet je in ieder geval zeker dat dat allemaal goed is.
IMAGE(https://lh4.googleusercontent.com/-BDP1aXbHHKM/UB6qfoVbJwI/AAAAAAAADyI/nG0G3KIN9zo/s720/IMG_1280_1.JPG)

Op de foto zie je het gasklephuis met achterop de 2 slangetjes. Het witte schijfje rechts op de foto is een terugslagklep van de carterontluchting. Die schijnt ook problemen te kunnen geven. Citroën levert 'm niet meer maar voor iets van €5,- kun je 'm bij een Mercedesdealer bestellen. :shock: Zoek maar in mijn topic wat het bestelnummer is.

Hier nog een foto van de scheurtjes.
IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/--9s1sg3gyfc/T_mkmStYNWI/AAAAAAAADwo/nR9xM6OYVOw/s720/IMG_1196_1.JPG)

Dit is de aanzuigleiding naar de HD-pomp, maar het gaat om het idee. Dit soort scheurtjes zie je bijna niet maar kunnen een hoop verstoren. :?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Stotterig rijden

Aardeprobleem of een kapotte onstekingsmodule, omdat je toerentel naar 0 gaat krijgt deze geen puls meer.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

Tijdens mijn onderzoek van het rommelen aan kabels en relais voetjes wat ik deed tijdens het draaiende motor, ontdekte ik nadat ik motor weet uit deed en het contact er op liet staan, een vrij duidelijk brom, het geluid bleek afkomstig te zijn van de stappenmotor het was mij nog niet eerder opgevallen dat deze zo kon brommen, als ik mijn vinger er tegen aan houd voelde ik het zelf enigzins trillen. Klopt dit wel???

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Stotterig rijden

Dat kan kloppen. De ECU regelt de stand van dat ding door hem meer of minder spanning te geven. Eigenlijk is het net als de wijzer van een analoge multimeter: Hoe hoger de spanning, des te groter de uitslag.

Het kan heel goed zijn dat die ECU zo snel regelt dat het aanvoelt als brommen.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

Dan kan ik dat dus uitsluiten van de oorzaak, zal eens een bezoekje Brezan doen en wat leidingen halen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Stotterig rijden

Mijn reply gezien?

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

Matthijs

Ja, ontsteking module is dat het blok met een rotorkap er op?
O nee dat is dat ding op een koelplaat tegen de accu bak gebouwd toch?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Stotterig rijden

Die laatste, dat ding tegen de accubak. Is niet zo'n spectaculair duur onderdeel.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Stotterig rijden

Ja dat is um. Mag hopen dat ie voor dat geld wel netjes gemonteerd zit op een passend alu koelblok, anders zou ik gewoon de originele bestellen.
Ik heb er hier ook nog 1 liggen, mag je wel ff lenen om te proberen of het daaraan ligt.
Kosten: verzendkosten. Als je hem wil houden moeten we ff overleggen wat je dat gaat kosten. Iig geen 65 euri.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Stotterig rijden

Bedankt voor je aanbod en sla hem dan ook nog niet af.

Er staat bij ons een TCT op de sloop (drachten ) en deze staat er gelukkig nog niet zo lang ik ga daar eens kijken wat moet kosten inderdaad om te proberen. Tevens even kijken wat er nog meer voor bruikbare onderdelen op zitten, als deze verder goed onder houden geweest is dan moet er nog wel wat aan zitten lijkt mij.

Wordt deze dan met koelplaat geleverd?? En zoniet is deze dan niet los te monteren oid met een pasta er tussen net als met de processor van je PC

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Stotterig rijden

Hij wordt origineel idd op een alu koelplaat geleverd. Hij zal daar ws op gemonteerd zitten met hittegeleidende pasta.
Ik bedoelde dat, als zo'n ding zoveel moet kosten als in jouw link, en ik zie alleen de losse halfgeleider op het plaatje, dan zit je nog een heleboel te klooien voordat je dat ding op een alu plaat hebt zitten.
Met alle onzekerheid over het eindresultaat van dien.
Ik zou gewoon ff een known working one zien te scoren om dit ding uit te sluiten.

Succes!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: Stotterig rijden

Dat gekloot valt mee hoor, het zijn 2 schroefjes. Maar inderdaad, probeer eerst een andere.