XM 2.0 16V SX van Vertvéga

145 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
vertvéga
afbeelding van vertvéga

Gelukkig weet ik nog een sloper te staan waar ik gratisch onderdelen vanaf mag halen. Moet bekennen dat een Duitse v6 24v in perfecte staat toch wel kriebelt :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wat let je :wink: . Gaat het om een om een oud (ZPJ4) of een nieuw type (ES9J4) V6.24

vertvéga
afbeelding van vertvéga

ES9J4 in donkerblauw, heel veel knopjes, leer enz. en met 103.000 km op het klokje. Zou wel betekenen dat ik er een gasinstallatie in moet laten knopen en de BPM moet betalen... voor het dubbele van dat geld heb ik een C6 :lol:

Weet iemand hoe het importeren van een auto met een reeds ingebouwde LPG-installatie in z'n werk gaat? Moet die voldoen aan de eisen van toen of aan de eisen van nu om een G3-predikaat te krijgen? Dat zal nl. nog de grootste drempel zijn - de rest van de installatie is redelijk vlot ingebouwd...

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Waar vandaan?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Duitsland, en ik weet in dit geval 99% zeker dat die km-stand betrouwbaar is (boekjes erbij en de huidige eigenaar is een bekende van een bekende).

Twijfel alleen of het nu verstandig is... de huidige technisch op orde maken lijkt geen dodelijke hoeveelheid werk en scheelt me wel bakken geld.. Keeping y'all posted :)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

I.v.m. de gasinstallatie zou ik contact opnemen met het RDW waar zij goedkeuring aangeven. Mijn ervaring is dat de RDW ´makkelijker´ is in dit soort zaken dan de Duitse TUV. Even langsgaan op een RDW kantoor en een praatje maken met een keurmeester werkt in dit geval het beste.

De import op zich is een eitje, op de dag dat je de auto ophaalt koop je in Duitsland bij het "Strassen verkehrsamt", welke in nagenoeg elke grote plaats zit een "Ausfuhrkennzeichen" (export) voor 5 dagen kost je dat circa 100 euro incl. verzekering (groen kaart) en kentekenplaten.
Doe dit niet via bedrijfjes op internet maar gewoon op het "Strassen verkehrsamt" kost je maximaal een half uurtje.

Daarmee kun je dus rijdend naar de Nederlandse grens. Voertuig dient wel van een geldige TUV voorzien te zijn.

1 punt van aandacht, als Nederlands ingezetene overtreed je de wet op de BPM als je een buitenlands gekentekend voertuig bestuurt in Nederland. Hiervoor vraag je dan een 1 dags kenteken aan bij het RDW. (kenteken kun je zelf maken op een bordje en op de auto bevestigen)

Dan rij je vervolgens door naar het RDW, keuren eventueel gelijk met een APK, BPM aftikken en op het ééndags kenteken weer naar huis.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Mja, ik vraag me dus af of ik er iets op kan fratsen om de gasinstallatie er "op de grens" in te hangen. Dus auto als benzine-auto exporteren en met LPG importeren...

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Met LPG importeren zal de BPM alleen maar verhogen denk ik.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Hmm, nou ja.. moest gisteravond toch in de administratie dus eens even goed in de boeken zitten kijken. Als het meezit en ik ga dit jaar geen duizenden weggooien kan er volgend jaar misschien een niet al te jonge C6 vanaf, dus ik rijd voorlopig nog even XM 2.0 :lol:
Binnenkort maar eens even de voorzijde herassembleren.

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Pff... *baal*

Nieuwe sensor erin, storend lampje niet opgelost. Nu ben ik natuurlijk met de kabelboom bezig geweest e.d. (precies zo aangesloten als het zat) en bij handmatig triggeren ging er een ánder lampje branden. Zit net weer eens even m'n schema door te bladeren en krijg net een handleiding van PBO...

...conclusie = mijn XM probeert wanhopig aan te geven dat ze soms/vaak te weinig oliedruk heeft. Verklaart dat het lampje bij hogere toerentallen vaak uit gaat en bij koude motor eigenlijk nooit aan is. Raar, er zit net nieuwe olie in en ik zie geen enorme blauwe wolken of lekkage. Pomp slecht? Ik heb geen idee...

...wie duimt er mee voor mijn krukaslagertjes?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Zou het helupen denk je?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Vast wel :lol:

PBO
afbeelding van PBO

Te dunne olie in het blok gegoten? Pomp zou ook kunnen.
Horen versleten krukaslagers niet gepaard te gaan met motorgeratel?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Oliedruklampje gaat inderdaad uit bij hogere toerentallen, bij een koude motor met een verhoogd stationair toerental door de extra inspuiting laat het oliedruklampje ook niet branden.

Controleer eens je stationair regeling, als die het toerental te laag afregeld bij een warme motor, dan kun je het kritisch punt van een te lage oliedruk bereiken. Ook een te dunne motorolie kan voor een te lage oliedruk zorgen bij stationair toerental.

De drijfstanglagers zullen eerder versleten zijn dan de krukaslagers. Versleten drijfstanglagers gaan mee met het toerental.

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Nou.. 3 liter te weinig zal het lampje ook wel doen aan gaan. Ik snap alleen niet waarom, heb d'r bijgevuld, vind nergens leksporen.
Dan zou je denken.. het wordt verbrand, maar ik zie geen blauwe rook. Zojuist 210 km afgelegd, retourtje Amsterdam met een stukkie om... Ook een paar keer bewust getergd tot 6500 tpm. Zojuist olie gepeild na een kwartiertje stilstaan - geen druppel verdwenen.

Wie houdt er hier van raadseltjes?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Klepsaels?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Stevig optrekken in de eerste versnelling, gas loslaten voor enkele seconden, en vervolgens weer vol intrappen.
Blauwe wolk achter je? Dan klepseals versleten.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
vertvéga
afbeelding van vertvéga

Ik was er eigenlijk al van overtuigd, maar vanochtend maar eens geprobeerd... geen wolk.
Wel piepende voorbanden :lol:

Dit weekend mag madame mee op reis naar Hasselt en nog een paar plekken, ca. 1000 km op de planning. Ben benieuwd of ze nog olie gaat verliezen. 5 liter voorraad in de kofferbak..

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Victorie! Madame is lekvrij op gas. Nu zit er overigens ineens teveel olie in? :? Ik weet écht wel hoe ik olie moet peilen en wat hier gebeurt is raar.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Je laat haar wel 10 minuten 'uitlekken' nadat je de motor hebt afgezet?
Ja sorry, ik weet dat je geen n00b bent maar ik vraag maar? Op zoek naar een oplossing?

Je weet natuurlijk ook dat dat teveel aan olie eruit moet omdat dat nog schadelijker is dan een (mild) tekort aan olie? Nogmaal, ik zie je niet als nieuweling maar meld het maar om je XM te helpen :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
vertvéga
afbeelding van vertvéga

Citroën-das-pas-fën zegt:

Je laat haar wel 10 minuten 'uitlekken' nadat je de motor hebt afgezet?
Ja sorry, ik weet dat je geen n00b bent maar ik vraag maar? Op zoek naar een oplossing?

Jep, daar heb ik op gelet - en toch bedankt voor het meedenken :D

Citroën-das-pas-fën zegt:

Je weet natuurlijk ook dat dat teveel aan olie eruit moet omdat dat nog schadelijker is dan een (mild) tekort aan olie? Nogmaal, ik zie je niet als nieuweling maar meld het maar om je XM te helpen :wink:

Ook dat weet ik. Overigens stond ze nu weer licht boven max - ik ga deze week even álles eruit laten, een nieuw filter erop en dan weer verse olie erin.. Het is overigens net of er iets "onder m'n peilstok" zit wat ervoor zorgt dat de inhoud niet nauwkeurig wordt weergegeven.

Ik lijk trouwens misschien wat laks in het oplossen van dit probleem, en dat klopt ook wel.. de wetenschap dat er een reserveblok ligt met veel minder kilometers maakt dat ik me minder druk maak. Binnenkort maar eens alles in 1x aanpakken, zoals ik eerder al schreef..

wimb
afbeelding van wimb

Wat ik me afvraag is of 'ons' blok een carterontluchting heeft. Bij de Xant-blokken kan die dichtslibben waardoor o.a. de oliedruk verhoogd wordt. Daar is het een kwestie van ontluchtingsslang los, bagger er uit en klaar is Klara.

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Mijn blok heeft iig een carterontluchtingsslang naar het luchtfilterhuis lopen, bij alle auto's zonder HP-vering wordt die ook gebruikt als rembekrachtiger maar in dit geval dus niet..

Op zich wel een idee om eens even goed na te kijken, al zou dat in principe moeten betekenen dat het lampje nooit aan kan zijn met de oliedop open? Volgens mij komt die slang namelijk gewoon uit in de cilinderkop, boven de kleppen..

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Als de carterontluchting dicht zit loopt ze vaak ook wat moeizaam stationair - hoewel een injectie dat misschien wel bijregelt (heb ervaring met dit euvel bij een DS met carb)
Als je dan de olievuldop eraf draait, gaat ze ineens netter stationair lopen en soms zie je de cartergassen dan ook uit de olievulopening komen; ze kunnen dan immers makkelijk weg.

Kev, heb je weleens gecheckt of het gele plastic bovenaan je peilstok wel goed vast zit aan de peilstok zelf? Klinkt dom, maar je zult niet de eerste zijn die zich door dat ongeintje rot zoekt naar wat zijn/haar dame nu eigenlijk mankeert! De peilstok wordt dan langer en korter, naar verhouding. Volgt iemand me nog? :roll: :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Ja, maar dat zal wel komen omdat het m'n dag niet is. ;-)
Enniewee, dat kunststof wordt heet en kan daar niet goed tegen. Een peilstok kost een paar euri; vervangen kan je besparen een heleboel ellende en dus pleuri. :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

CDPF, ik volg je nog helemaal :wink: .

Zit de carterontluchting ergens in het gasklephuis? Bij mijn V6 motor in ieder geval wel.

wimb
afbeelding van wimb

JAAAAAAAAAAA! Daar zattie bij de Xant ook. Thnx mate. :D
Bij de TCT komt 'ie volgens mij onder het vuldophuis uit. En dat ontlucht naar..... het gasklephuis.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Bij mij ontlucht -ie ook in de pijp tussen luchtfilter en gasklephuis. Geen idee waar die slang vandaan komt echter.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Als je vanaf de olievuldop recht naar beneden gaat, dan zit 'ie daar links van.
Het klinkt misschien raar, maar als je 'm met je hand volgt begrijp je wat ik bedoel.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

mmmmmmmh IMAGE(http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage23/3.gif)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's