Hallo medeforummers,
Mijn naam is Rene,
heb van de week mijn 2e XM gekocht.
Na eerst een jaar in een blauwe 2.0 TCT gereden te hebben, die ik gekocht had om het blok eruit te halen en in een 205 te hangen maar wat door omstandigheden er niet van kwam, de TCT ingeruild op een zwarte V6 Exclusive uit 1997.
De TCT versnellingsbak begon kuren te krijgen, samen met wat andere probleempjes was het tijd deze weg te doen.
Voor de 205 ligt er inmiddels een RFS blok uit een 306GTI6 te wachten, waar nu nog een Mi16 blok uit een BX in ligt.
Ben nu in het bezit van 2 zwarte 205's en een zwarte XM, ideale combinatie wmb, de 205's voor het rauwe, de XM V6 voor het relaxte :)
Helaas mankeert er het 1 en ander aan de XM..
- Dorpel links over een meter ingedeukt, deuren ook klein beetje meegenomen
- Rechts voor achter het voorwiel ingedeukt
- Linker schermpje dode lijntjes
- Airco werkt niet
- Aanjager heeft weinig opbrengst
- Rechts achter raam zakt weg
- Centrale vergrendeling werkt niet, rechts voor lijkt vast te zitten
- Display versnelling geen weergave
Komende week winterbandjes ophalen met velgen, de schade aan dorpel en spatbord wordt hersteld.
Zit te denken om de witte/zilveren striping zwart te maken, en zoek nog andere velgen voor de zomerbanden, vind de huidige niet mooi staan.
Die "blokjesvelgen"lijken met wel wat.
Zal zo eens foto's gaan maken van de dame en plaatsen.
hoi welkom heb je ook fotos van de autos :mrgreen: nu maar hopen dat je niet in de 205 een v6 wilt hangen :twisted:
Hier wat foto's van de dame :
Kent iemand deze auto ?
Dan de gebreken aan de auto :
Is dit een kwestie van een lampje, of iets anders ?
Geen weergave stand versnellingsbak..
Afgebroken nokjes klepje van startcode :
Schade dorpel, zit er al een poosje :/
Ik ga morgen bij een zelfde XM de onderdelen afhalen, alleen is dit een bordeaux rode.
Deurvergrendeling wil ik zo snel mogelijk gemaakt hebben, net als de cruisecontrol.
CC lijkt nergens op te reageren, waar zit het meestal fout ?
Druk je wel de cc knop op het dashboard eerst in?
Aanduiding automaatstand is waarschijnlijk inderdaad een kapot lampje....
Ja, dat knopje met pijltje naar links. controle lampje gaat wel branden.
Kwam er vandaag wel pas achter dat er in de arm steunen van de deuren vakjes zitten :p
Lampje van versnelling-aanduiding gelijk maar vervangen met het linkerschermpje.
zo te zien de standard probleemjes bij je xm.
de peugeot met mi16 blok is dat de 148 of 160 pk versie heb zelf namelijk ook een auto met zo blok namelijk de bx :wink:
DFW, dus 148 pk, maar er is weinig origineel..
Geen kat, geen lambda, andere nokkenas voor de inlaat dacht ik, en 2 rijige computer en kabelboom :)
Welkom en mooi weer een zwarte in het forum. :D
Luceo non uro....
ziet er op de dorpelschade nog knap uit :wink:
succes met je mankementjes :!:
Dank voor de reacties,
hoop hiermee weer een beetje geluk te hebben, voor de eerste XM een Audi A6 erbij gehad, wat een drama bak was dat.
..
De XM heeft een jaar redelijk probleemloos dienst gedaan, maar stapte toch altijd liever in de Pug.
Bij deze XM is dat toch een beetje anders :)
De V6 is heerlijk als je hem trapt, bijna net zo leuk als de Pug !
Al even bij de buren getest ook, op en neer naar Osnabruck :), 220 geen probleem, benzineverbruik valt me ook al mee.
1e Tank 670 km mee gereden, nog geen oranje lampje, was met de TCT wel anders, 540 km 72 liter weg :p
Ondanks al veel korte ritjes, en op de snelweg hier 140-160 met vaak terug naar de 80 ivm onze "ridders van de weg"..en
Hoeveel krijgen jullie in de tank ?
Volgens opgave 80 liter, heb het idee dat er behoorlijk meer in past..
En hoe betrouwbaar is de boordcomputer qua verbruik bij jullie?
Vragen, vragen, wilde eerst alles uitbesteden qua reparatie, maar kan de meeste zaken zelf wel oplossen met veel van wat er op het forum is te vinden.
Er past inderdaad meer in de tank, 85 haal ik vaak wel. Met een redelijke rijstijl is 1op 10 heel goed te doen. Verbruik dat aangegeven wordt door de boordcomputer is bij mij heel nauwkeurig.
Vwb je cc, doen je remlichten het wel? Alle zekeringen heel?
Welkom hier! En je hebt dezelfde hobby als die van Matthijs op dit forum! Die is momenteel een TCTblok in een 309 aan het bouwen dus jullie kunnen naar hartelust "sparren"!
Jouw XM heeft een tijdje geleden te koop gestaan en is toen verkocht, maar daarna alweer snel in de verkoop gekomen. Maw de laatste eigenaar heeft hem heel kort gehad. Binnen de club is ie niet bekend iig.
Maar dan de velgen, vind deze lelijk..
Zijn dit originele XM velgen ?
Wil er eigenlijk originele velgen onder hebben, is er ergens een overzicht met wat er leverbaar was als optie qua velgen ?
Dit zijn geen ori XM velgen. You mentioned blokjesvelgen, deze vindt bijna iedereen het mooist hoewel ze eigenlijk alleen op een type 1 thuishoren. Heb ze zelf ook op mijn type 2 zitten, ben niet zo'n originaliteitsfreak.
Linkerschermpje met missende lijntjes? Ah, jij hebt ook een type 2 hoor ik al :wink: Ik heb eventueel goed werkende displays voor je liggen, stuur maar PB bij interesse.
Qua tankinhoud: mijn TCT slikt makkelijk 95 liter, soms meer als ik lef heb en de tank wat verder leegrijdt. (Geeft soms leuke reacties bij het personeel van het tankstation! :lol: :lol: )Dit houdt in dat mijn XM hoogstwaarschijnlijk de 90 liter tank onder zich heeft hangen.
Boordcomputer moet ik nog inbouwen. Anderen hier zeggen inderdaad dat deze altijd erg nauwkeurig is.
Je aanduiding van de automaat: sowieso is je lampje stuk. Maar je zou íets moeten zien zodra je de verlichting aandoet zodat de verlichting van de tellers ook aangaat. Is dat niet het geval, dan is er meer aan de hand.
Toen ik mijn XM kocht, was de schakelstandaanduiding (3x woordwaarde) ook slecht: lampje stuk en 1 digit viel vaak uit. Dit heb ik kunnen repareren door het tellerblok uit te bouwen en de print van de schakelstandaanduiding schoon te maken (na demontage) en alle soldeerpunten van het display ff opnieuw aan te tippen met de soldeerbout.
Sindsdien werkt het weer feilloos.
Overigens vind ik de koelwatertemperatuur op jouw foto's erg hoog, zeker voor een automaat! Check je thermostaat ff.
Aanjager met weinig opbrengst: waarschijnlijk ligt er een herfstbos aan dood blad etc. onder je paravan aan de passagierszijde, waardoor die arme aanjager nauwelijks lucht kan aanzuigen. Paravan verwijderen, aanwezige crap verwijderen, en genieten van de volle opbrengst van je aanjager! En dat is nogal veel in het geval van een XM!
Centrale vergrendeling: je zegt 'rechtsvoor lijkt vast te zitten', dan moet je daar waarschijnlijk ook zijn. Zorg dat dit gangbaar wordt of omschrijf je probleem specifieker, dan helpen we je verder.
Dorpel + deuken moet je zelf regelen. Maar daar ben je klaarblijkelijk ook mee bezig :mrgreen:
Raam rechtsachter zakt weg: waarschijnlijk kabel gebroken van het raammechanisme. Heb ik plenty van liggen, ff uitwisselen en je bent weer de man. Kan je ook vervangen met nieuwe (fietsrem)kabel, dat is alleen wel ff iets meer knutselwerk.
Afgebroken scharnierpunten van codeklepje: ik heb vorige week de laatste verkocht die ik had. Maar Marco (Xsara Coupé) Heeft er geloof ik nog enkele liggen, PB hem eens.
Gefeliciteerd met je aankoop, en leuk dat je via een 205 aan een XM verslingerd raakte! Je moet idd echt ff contact opnemen met 'Matthijs309' hierzo. Zal -ie leuk vinden, nog een Pug-freak! Welkom bij de club.
Euh? De velgen die er op de foto onder zitten zijn origineel... En een stuk mooier dan etoiles imho
En een handtekening!!!!
Kwestie van smaak. Ik vind Etoiles een stuk mooier dan de velgen die hij als laatste laat zien, En ook nog mooier dan de Monte Carlo's ( 'worstjesvelgen' :mrgreen: ) die schijnbaar momenteel onder de auto zitten. Al horen die er origineel wel onder te zitten.
Welkom en leuke hobbies heb je :wink:.
Deze vind ik erg mooi, foto gevonden in de gallery :)
En deze velgen heten Monte Carlo ? (worstenvelgen hahaaa)
Werden er nog andere geleverd ?
Die golven-velgen vind ik helemaal erg..
Die blokjesvelgen moeten het worden, iemand een set over ? :)
Hey! :lol: Da's mijn "Blokjes"velg! Zelf gerestaureerd. Ze zijn erg zeldzaam geworden inmiddels!
En over de temperatuur, 90 graden is toch normaal ?
Maak me wel wat zorgen over de olie, 100 bij normaal rijden, tot over 120 bij 160 al, niet veel hoger bij 200-220 :mrgreen:
Auto is blijkbaar in onderhoud geweest bij Janssen Heythuysen in Roermond, maar die bestaat niet meer lijkt het.
Laatste beurt bij 242000, volgende bij 257000 volgens het kaartje.
90c graden watertemp is prima, Olie temp is ook goed. Jansen Heythuysen is overgenomen door de dealer in Roermond.
De bedrijfstemperatuur voor een V6 ligt strak op de 90 graden. (thermostaat opent bij 87)
Edit: Mike was me voor. Mijn blokjesvelgen zijn net afgelopen weekend verkocht.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Aan mij namelijk :lol:
Welkom! Mooie XM, ik hoop dat je er een hoop rijplezier aan beleeft. Dit forum is ook een betrouwbare bron om op terug te vallen. :)
Vandaag aantal onderdelen opgehaald :
- Dezelfde velgen als erop zitten met winterbanden, wel 195 breed.
- Linker display, weet nog niet of deze goed is, heb wel kunnen oefenen met het dash eruit halen :)
- Hendel Cruise Control
- Spiegels, links reageert een beetje, rechts helemaal niet en klapt weg :/
Nu maar hopen dat het goed uit elkaar kan :)
- CV module ? Zat in rechterdeur, achteraan onder in de hoek.
- Beugeltje voor leiding van veerpootbol
Verder eens gekeken naar hoe de CC in elkaar zit, hendel zal wel goed zijn..
Vermoed dat het probleem hier ergens zit, helaas had de sloper een andere V6 :
Hele tellerbak maar meegenomen.
Ah, een kadootje aan de achterkant !
Ziet dit er goed uit, zoals het hoort ?
Oh, en dit kwam onder de parafan vandaan :
Iets verbetering met koeling en op zoek waarom de airco het niet doet.
Een veel voorkomend probleem las ik al :)
Nieuwe zekeringen erin, en proberen.
Helaas.
Om af te sluiten, een plaatje van het blok.
1. CCregelaar zit achter het binnespatscherm bij het linker voorwiel.
2. Regelkastje is voor de tiptoetsbediening van de bestuurdersruit.
3. Kijk zowel links als rechts de paravanbak of de afwateringsgaten ook vrij zijn.
4. Vervangen voor een zwevende zekering anders zorg ervoor dat je een brandblusser bij je hebt of bljf achter een brandweer auto rijden. Zomaar een nieuwe zekering insteken is vragen om grote problemen.
5. Bij het vervangen van lampjes van de tellerbak niet meer lampjes in de open gaten steken tenzij je zeker weet dat ze er ook daadwerkelijk in horen. Doe je dit niet dan vraag je om spookstoringen.
Wat is het kadootje op de tellerbak? Ik begrijp je opmerking niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het kadootje is dat ik dat nog open mag maken, bij mijne werkt de versnellingsbak indicatie niet..
Ook vind ik het vreemd dat zodra ik licht aan zet, de displays niet meer leesbaar zijn overdag..
Dat de diplays slecht leesbaar zijn is helaas normaal. De boel dimt bij aanzetten van de verlichting zodanig dat het met licht overdag slecht leesbaar wordt. Puntje 2 van Mark hierboven is volgens mij de indexatie module voor de rechter buitenspiegel
Kleine aanvulling.
LHM niveau staat iets te hoog. De messing ring is om contact te maken met de indicatie voor te weinig LHM.
De oranje paraplu is om het niveau aan te geven. Deze hoort netjes tussen de rode streepjes te staan.
In sommige instructieboekjes staat dit verkeerd, hier zijn 2 versies van in omloop. CItroen NL heeft bevestigd dat oranje tussen de streepjes juist is. Kwaad kan t verder niet!
Dan dat kastje, dat is volgens mij van je indexerende spiegel...
http://link.marktplaats.nl/585116353
Vóila blokjesvelgen moet wel opgeknapt worden en de kappen ontbreken..
Citroën das très bien!!!
Enne welkom hierzo.
Citroën das très bien!!!
In geval van een automaat hoort de thermostaat al bij 83 graden te openen. Ik blijf erbij dat TS dit moet checken! Temeer daar hij ook aangeeft dat de auto over de 100 graden gaat bij vrij normale snelheden.
Pagina's