Even een berichtje vanuit het ietwat bewolkte Zweden!
Madame is de hele trip netjes op temperatuur gebleven en verder was er ook niets aan de hand, maar we hebben nog niet uit kunnen vinden om welke slang het gaat. Ze lekt als ze stilstaat niet.
We hebben haar uiteindelijk om de 30 kilometer ongeveer bij moeten vullen (als het tempo rond de 100/120 was), op lagere snelheden was er eigenlijk niks aan de hand en verdween er ook weinig (een heel klein beetje). We waren uiteindelijk uit arren moede maar overgestapt op water, want na vijf à zes liter extra koelvloeistof gaven we het op. Drama. :shock:
We gaan van de week (of die erna) naar Gamleby, dat hier vlakbij ligt, en dan breng ik Madame gelijk weg. Denk dat het wel goedkomt!
Fried, laat de motor al rijdend op temperatuur komen, dan parkeren, motorkap open en een in de auto, lichtjes gas geven en goed rondkijken, als je niks ziet beetje meer toeren laten maken en zo steeds beetje opvoeren tot max 4000 toeren. Grote kans dat je op gegeven moment de KVS wel ziet wegspuiten.
Te overvloede, pas op hé, de KVS is heet!
Succes en fijne voortzetting verder :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
als het de kachelradiateur zou zijn en je elke 30 km moet stoppen om bij te vullen heb je als bijrijder inmiddels wel natte voeten hoor, volgens mij staat het water dan tot je enkels :lol:
Tjaja, onder het mom : "een XM brengt je altijd thuis", heeft madame de terugreis vanuit Zweden gehaald.... Hinkend en traag.
Olieverbruik hoog, koelwaterverbruik hoog. Monteur in Zweden kon niets vinden. Ze staat nu in Groningen, en ik heb geadviseerd haar terug te laten transporteren aangezien één van het stel gelukkig een ANWB kaart heeft, met woonplaatsservice.
Vervelend voor de reizigers, want je rijdt niet lekker ontspannen terug... Grmbl.. Even afwachten maar, wij weten het op afstand ook niet natuurlijk...
Lijkt erop, maar compressietest voor deresi gaf geen problemen bij de gasboer... We zullen het zien, het is wel een beetje het zwakke zustertje van de familie, kijken of we nog zin hebben om haar op te lappen.. :problem:
Ja heel jammer. Sommige XM's zijn zo afgereden dat ze ff een flinke injectie TLC nodig hebben -en een langere adem qua geduld en reparaties- voordat ze betrouwbaar zijn.
Blijkbaar geldt dat zelfs voor de als ultra-reliable bekendstaande 16V's. Jammer.
Tja, wij hebben met de ene auto meer band dan met de andere... Raar, ik weet het.. :mrgreen:
En als je zoveel gez%^& hebt met een auto, moet ik me dan toch afvragen of ik er nog zoveel tijd en geld in wil steken, of gewoon een andere koop. Elke XM is wel wat mee, maar deze heeft een echt maandagochtendhumeur. :shock:
Ze brengen je altijd wel thuis idd, al is het soms hikkend en kuchend.
Inventariseer de totale malheur van de auto, tel er nog een post 'onvoorzien' bij op en beslis of je hiermee door wil, of gaat voor een bewezen betrouwbare. (For what that's worth)
Idd een lekke koppakking. Echt super [strike]kut[/strike] maar heb besloten dat ik dit toch ga fixen voordat ze weg gaat. Deze xm is te goed om te slopen.
Verder zag ik ook dat 1 van de verstuivers aan bijbehorende stekker is vast gesmolten.. :shock:
Ding is echt veel te heet geworden. Dit word nog een flinke klus!
Is het niet een betere optie om er een ander 2liter blokje in te lepelen? Die dingen zijn voor een appel en een ei te koop. Ik bedoel, ten opzichte van nieuwe koppakking, kop laten vlakken, distributieriem, dan doe je ook ws weer spanrollen en waterpomp, die verstuiver fixen etc. etc.
Misschien het overwegen waard?
Zeker het overwegen waard, maar met dit blok weten we wel wat we hebben. Ik leer er een hoop van als ik dit gewoon ga fixen, en we hebben ook in ons achterhoofd dat we de volgende eigenaar een leuke auto willen meegeven. Deze XM is gewoon hartstikke goed voor de rest. Dus dan maar gewoon de koppakking vervangen, heb al wat verslagjes gevonden en volgens mij is het wel te doen.
Is het mogelijk om een kop van een ander blok te pakken? We hebben nog een incompleet 2 liter blok staan, waarvan de kop gewoon goed is. Of beter gewoon de huidige laten vlakken?
Vlakken is sowieso niet echt nodig als het oppervlak gewoon netjes is. Denk je echt dat je die 0.01mm kromming er niet uitkrijgt met 10 bouten op 120nm?
Dwz, áls de kop al krom zou zijn?
Normaal gesproken kijk ik ook niet zo krap Matthijs, maar een alu kop die zó gruwelijk heet geworden is als Djidde beschrijft zou ik niet zonder meer monteren als er 100 euro aan onderdelen onder zit.
Budgetwise zou ik de andere kop goed bekijken en die monteren als er geen grote manco's zijn.
Nou ik zou het wel doen, en velen met mij en dat gaat eigenlijk altijd goed. Misschien dat JanSr hier eens een lichtje op kan schijnen vanuit het werktuigbouwkundige aspect. Is 100~110 graden genoeg om het material zo te vervormen?
Zoals ik zei; als het pasvlak goed is gewoon doen. Nou heb ik die auto's niet opnieuw 2 ton laten rijden om te kijken of het net zo betrouwbaar is maar goed. Als je er toch heen moet voor andere nieuwe kop onderdelen zoals slijpen van de kleppen of persen van geleider zo ik het voor die 3 tientje ofzo niet laten, maar als het omwille van een spoedreparatie gaat (bijv op zondag) of je hebt geen vervoer naar de vlakker, of je gaat het hok toch verkopen... gewoon terugzetten. Een andere 2e hands kop geeft je exact net zo veel mogelijk ellende als je die ook niet laat vlakken.
Sterker nog: denk je dat alle turbo fanaten steeds de koppen laten vlakken? Die koppen hebben veel meer nog te verstouwen dan een lullige 16v.
Die lui kunnen niet eens steeds de kop laten vlakken ivm compressie. Je wil ook niet een steeds dikkere koppaking ertussen. Dus dat is pakking ploffen, even scotch brite over het pasvlak om de pakkingrestjes eraf te halen en nieuwe ertussen en gaan :wink:
Eerst goed schoonmaken. Leg er een stalen lineaal over (op zijn kant, uiteraard) en kijk goed naar oneffenheden. Met een voelermaatje kan je een indruk krijgen van de afwijkingen.
Eens met Matthijs, tot 0,1 mm zou ik gewoon monteren.
Dat hele gedoe met vlakken dateert nog uit de tijd van de gietijzeren koppen, met te weinig bouten die ook nog minder spanning hadden. Vooral ook een Brits en Amerikaans specialisme.
Bovendien zijn er beruchte koppakking motoren. 2 liter XM's horen daar dacht ik niet bij.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Even een berichtje vanuit het ietwat bewolkte Zweden!
Madame is de hele trip netjes op temperatuur gebleven en verder was er ook niets aan de hand, maar we hebben nog niet uit kunnen vinden om welke slang het gaat. Ze lekt als ze stilstaat niet.
We hebben haar uiteindelijk om de 30 kilometer ongeveer bij moeten vullen (als het tempo rond de 100/120 was), op lagere snelheden was er eigenlijk niks aan de hand en verdween er ook weinig (een heel klein beetje). We waren uiteindelijk uit arren moede maar overgestapt op water, want na vijf à zes liter extra koelvloeistof gaven we het op. Drama. :shock:
We gaan van de week (of die erna) naar Gamleby, dat hier vlakbij ligt, en dan breng ik Madame gelijk weg. Denk dat het wel goedkomt!
Ik zal weer posten als er nieuws is.
Fried, laat de motor al rijdend op temperatuur komen, dan parkeren, motorkap open en een in de auto, lichtjes gas geven en goed rondkijken, als je niks ziet beetje meer toeren laten maken en zo steeds beetje opvoeren tot max 4000 toeren. Grote kans dat je op gegeven moment de KVS wel ziet wegspuiten.
Te overvloede, pas op hé, de KVS is heet!
Succes en fijne voortzetting verder :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Klinkt een beetje als mijn vroegere lekkage toen er een scheur in het overloopvaatje zat... :problem: dat zou niet fijn zijn :thumbdown:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Til eens voor de gein de vloermatje van de bijrijderskant op. Als de vloer daaronder zeiknat is. Is het de kachelradiateur.
(Zo kwam ik erachter dat de mijne lek was)
Citroën das très bien!!!
als het de kachelradiateur zou zijn en je elke 30 km moet stoppen om bij te vullen heb je als bijrijder inmiddels wel natte voeten hoor, volgens mij staat het water dan tot je enkels :lol:
Zwembandjes aan.... :lolno:
Luceo non uro....
+ de lucht die je erbij krijgt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tjaja, onder het mom : "een XM brengt je altijd thuis", heeft madame de terugreis vanuit Zweden gehaald.... Hinkend en traag.
Olieverbruik hoog, koelwaterverbruik hoog. Monteur in Zweden kon niets vinden. Ze staat nu in Groningen, en ik heb geadviseerd haar terug te laten transporteren aangezien één van het stel gelukkig een ANWB kaart heeft, met woonplaatsservice.
Vervelend voor de reizigers, want je rijdt niet lekker ontspannen terug... Grmbl.. Even afwachten maar, wij weten het op afstand ook niet natuurlijk...
Luceo non uro....
Balen zeg...lijkt wel een gesneuvelde koppakking. :|
Lijkt erop, maar compressietest voor deresi gaf geen problemen bij de gasboer... We zullen het zien, het is wel een beetje het zwakke zustertje van de familie, kijken of we nog zin hebben om haar op te lappen.. :problem:
Luceo non uro....
Oplappen gaat wel gebeuren, maar ze gaat er wel uit! Niet een auto waar we een band mee krijgen.. :(
Ja heel jammer. Sommige XM's zijn zo afgereden dat ze ff een flinke injectie TLC nodig hebben -en een langere adem qua geduld en reparaties- voordat ze betrouwbaar zijn.
Blijkbaar geldt dat zelfs voor de als ultra-reliable bekendstaande 16V's. Jammer.
Tja, wij hebben met de ene auto meer band dan met de andere... Raar, ik weet het.. :mrgreen:
En als je zoveel gez%^& hebt met een auto, moet ik me dan toch afvragen of ik er nog zoveel tijd en geld in wil steken, of gewoon een andere koop. Elke XM is wel wat mee, maar deze heeft een echt maandagochtendhumeur. :shock:
Maar wel tot huis gehaald, tot groningen dan..
Luceo non uro....
Ze brengen je altijd wel thuis idd, al is het soms hikkend en kuchend.
Inventariseer de totale malheur van de auto, tel er nog een post 'onvoorzien' bij op en beslis of je hiermee door wil, of gaat voor een bewezen betrouwbare. (For what that's worth)
Idd een lekke koppakking. Echt super [strike]kut[/strike] maar heb besloten dat ik dit toch ga fixen voordat ze weg gaat. Deze xm is te goed om te slopen.
Verder zag ik ook dat 1 van de verstuivers aan bijbehorende stekker is vast gesmolten.. :shock:
Ding is echt veel te heet geworden. Dit word nog een flinke klus!
Aub op taalgebruik letten. :moderator:
Wat een ellende, ook voor zuslief, dat heeft weinig indruk gemaakt bij de reizigers.
En nu de koppakking vernieuwen, dapper weer!!!
Is het niet een betere optie om er een ander 2liter blokje in te lepelen? Die dingen zijn voor een appel en een ei te koop. Ik bedoel, ten opzichte van nieuwe koppakking, kop laten vlakken, distributieriem, dan doe je ook ws weer spanrollen en waterpomp, die verstuiver fixen etc. etc.
Misschien het overwegen waard?
Zeker het overwegen waard, maar met dit blok weten we wel wat we hebben. Ik leer er een hoop van als ik dit gewoon ga fixen, en we hebben ook in ons achterhoofd dat we de volgende eigenaar een leuke auto willen meegeven. Deze XM is gewoon hartstikke goed voor de rest. Dus dan maar gewoon de koppakking vervangen, heb al wat verslagjes gevonden en volgens mij is het wel te doen.
Is het mogelijk om een kop van een ander blok te pakken? We hebben nog een incompleet 2 liter blok staan, waarvan de kop gewoon goed is. Of beter gewoon de huidige laten vlakken?
Ik zou persoonlijk voor vlakken gaan, of als je het budget beperkt wilt houden de andere kop eerst laten controleren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vlakken is sowieso niet echt nodig als het oppervlak gewoon netjes is. Denk je echt dat je die 0.01mm kromming er niet uitkrijgt met 10 bouten op 120nm?
Dwz, áls de kop al krom zou zijn?
Normaal gesproken kijk ik ook niet zo krap Matthijs, maar een alu kop die zó gruwelijk heet geworden is als Djidde beschrijft zou ik niet zonder meer monteren als er 100 euro aan onderdelen onder zit.
Budgetwise zou ik de andere kop goed bekijken en die monteren als er geen grote manco's zijn.
Nou ik zou het wel doen, en velen met mij en dat gaat eigenlijk altijd goed. Misschien dat JanSr hier eens een lichtje op kan schijnen vanuit het werktuigbouwkundige aspect. Is 100~110 graden genoeg om het material zo te vervormen?
Zoals ik zei; als het pasvlak goed is gewoon doen. Nou heb ik die auto's niet opnieuw 2 ton laten rijden om te kijken of het net zo betrouwbaar is maar goed. Als je er toch heen moet voor andere nieuwe kop onderdelen zoals slijpen van de kleppen of persen van geleider zo ik het voor die 3 tientje ofzo niet laten, maar als het omwille van een spoedreparatie gaat (bijv op zondag) of je hebt geen vervoer naar de vlakker, of je gaat het hok toch verkopen... gewoon terugzetten. Een andere 2e hands kop geeft je exact net zo veel mogelijk ellende als je die ook niet laat vlakken.
Sterker nog: denk je dat alle turbo fanaten steeds de koppen laten vlakken? Die koppen hebben veel meer nog te verstouwen dan een lullige 16v.
Die lui kunnen niet eens steeds de kop laten vlakken ivm compressie. Je wil ook niet een steeds dikkere koppaking ertussen. Dus dat is pakking ploffen, even scotch brite over het pasvlak om de pakkingrestjes eraf te halen en nieuwe ertussen en gaan :wink:
Alvast bedankt voor alle info hier :wink: Ik kan er een hoop mee, en wil ook zoveel mogelijk weten voor ik er aan begin!
Eerst goed schoonmaken. Leg er een stalen lineaal over (op zijn kant, uiteraard) en kijk goed naar oneffenheden. Met een voelermaatje kan je een indruk krijgen van de afwijkingen.
Eens met Matthijs, tot 0,1 mm zou ik gewoon monteren.
Dat hele gedoe met vlakken dateert nog uit de tijd van de gietijzeren koppen, met te weinig bouten die ook nog minder spanning hadden. Vooral ook een Brits en Amerikaans specialisme.
Bovendien zijn er beruchte koppakking motoren. 2 liter XM's horen daar dacht ik niet bij.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Hoe is het met de voiture. Komt er nog een sloopmeeting? Of gaat ze toch naar een liefhebber die er een nieuwe kop op zet?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als het goed is en we tijd hebben gaat ze rijdend de deur uit, want te mooi om te slopen...
Luceo non uro....
Zet er de V6 blok erin :mrgreen: ..
Citroën das très bien!!!
Mocht je al 2 liter 16V kop o.i.d. nodig hebben, dan krijg je ze zowat kado ATM. Er is zóveel van gemaakt en in zóveel PSA-auto's toegepast...
Ehm, hebben we nog :mrgreen:
Luceo non uro....
Pagina's