De koelvin komt toch moeilijk op gang.
Hoe haal ik de koelvin van de ventilatormotor af.
Heb geen schroef in het hart die verkeerd omdraaid moet worden, maar een borging die er al af is gehaald door mij.
Koelvin krijg ik er niet af en wil natuurlijk ook niet te hard gaan rukken aan dat ding en de boel molesteren.
Zie ik wat over het hoofd. Zie wel een gaatje zitten naast de centrale as, waar die borging op zat.
Koelvin eraf halen
za, 08/09/2012 - 18:01
#1
Koelvin eraf halen
Jabaar,
Mijn XM/Yvette had ook last van koelvinproblematiek. Lees mijn topic maar eens door.
Volgens mijn oude garage (citrofiel) waar mijn xm werd onderhouden is dit een veel voorkomend euvel. Helaas moet ik mededelen dat volgens mijn garage het haast onmogelijk is om zonder beschadiging een koelvin (lees ventilator) van de motor te scheiden. Boel zit volgens hem na verloop van tijd zo vastgeroest dat deze muurvast zit op de koelvinmotor.
Maar is dit wel het probleem? relais en sensors zijn ook verdachten!. Probeer eerst koelvinmotor rechtstreeks op een 12 v accu aan te sluiten om te kijken of deze wel goed werkt. Als dat zo is dan is er waarschijnlijk een probleem met een relais en/of een sensor. Draait de koelvinmotor niet/niet goed dan is het einde verhaal voor koelvinmotor.
Niet gaan modderen met koelvinblad op andere motor over te zetten want dat lukt zoals gezegd zondere beschadiging waarschijnlijk niet. Een betere optie is dan dus een geschikte en goedwerkende tweedehands koelvinmotor te scoren. Dat heb ik gedaan en had geluk dat mijn garagist nog een goede tweede hands had liggen. Kosten:50 euro. Voor een 2.1. td is het vinden van een 2e hands koelvinmotor nogal lastig..die hebben namelijk de zwaarste (310 Watt) koelvinmotoren en die zijn tweedehands schaars. Daarnaast nog het volgende. Citroën gebruikte twee merken koelvinmotoren: Ecia en Gate. Beide zijn niet uitwisselbaar (lees: een Ecia motor en een Gate motor gaat niet Ecia moet beslist bij Ecia en Gate bij Gate. Heeft te maken met een verschil in koelvinbehuizing/montage. Technisch kan het wel maar het past niet de behuizing.
Dus kijk eerst even welk merk op je koelvinmotor staat. Imitatie kan ook (Valeo) maar die zijn bij navraag bij internetaanbieders bijna nooit op voorraad en/of leverbaar. Is mijn eigen ervaring. Nieuw zijn de koelvinmotoren af fabriek c.q. via service citroën wel leverbaar maar kosten een vermogen (zo'n 250 - 300 euro per stuk!). Lees anders mijn topic er nog maar eens op na.
Maar jij hebt als ik je topic goed heb gelezen toch je "eigen" onderdelen magazijn in de vorm van je oude wagen nog? Als de koelvinmotoren van de oude wagen nog goed functioneerden dan is het probleem wellicht zo opgelost. Gewoon overzetten mits motoren van hetzelfde merk zijn. Als oude xm een ander merk koelvinmotoren heeft dan moet je waarschijnlijk de hele behuizing (inclusief) koelvinmotoren overzetten. Is wel meer werk maar kan wel.
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Natuurlijk heb ik de andere XM nog. Helaas gaat de verkoop niet zo goed. Wel interesse en goed bod, afspraken maken, maar ophalen.....
Elektronisch gezien werkt alles goed. Loshalen bruine stekker en hij loeit op volle toeren. Bitron is goed en relais linksvoor ook. Dus het is wat mechanisch.
Vin heeft alleen een klein duwtje nodig met de hand na starten en ingeschakelde airco. Accu is nagelnieuw en dynamo levert meer dan voldoende op. Uit mijn hoofd 13,99 V met ingeschakeld groot licht, achterruitverwarming en airco vol aan.
Ding heeft waarschijnlijk een tijd niet gedraaid en heeft moeite om op gang te komen. De ene keer wel en de andere keer niet.
Wil de complete ventilatiemotor demonteren. Kan volgens mij bij de drie bouten zonder de propellor eraf te halen. Ben alleen bang dat er dan aan de andere kant van de bout de moer (als die daar zit) naar beneden valt.
Trouwens op de tekening zie ik geen moer zitten.
Na demontage is het idee om een gaatje aan de achterkant te boren en daarna soppen met smeermiddel.
Omwisselen is altijd een optie en dan nog wil ik weten waarom die vin het niet goed doet. Onderdelen worden schaars voor de XM en als het te repareren is op een redelijk simpele manier wil ik het graag weten, uitzoeken en delen.
Koelvin is weer gangbaar. De rechter liep zwaar en daardoor ging die net niet aan de gang. Opnieuw via het gaatje voorzien met veel WD40. Daarna een paar flinke tikken met een hamer op de as en het snort weer als nooit tevoren als de aico wordt ingeschakeld en loeit op volle snelheid als die bruine stekker eraf wordt gehaald.
Gelukkig hoef ik nu niet "even" de complete koelvin te vervangen, want met alleen de grille eraf kom ik echt niet bij de 3 bouten. Om daar goed bij te kunnen komen moet volgens mij toch het ventilator blad eraf. Of anders de hele voorbumper.
Maar goed, voor nu opgelost en de komende tijd toch in de gaten houden.
Op naar het volgende probleem.
Jabaar,
Goed om te horen dat je met behulp van WD40 de koelvinmotor weer aan de praat hebt gekregen. :clap:
Maar even afwachten of koelvinmotor probleemloos blijft draaien. Dat heb ik destijds ook geprobeerd maar hielp slechts tijdelijk; koelvinmotor werkte later helemaal niet meer. Mijn koelvinmotor was gewoon af dus vervangen voor een goed werkend exemplaar van zelfde type.
Afgezien van bitron heb ik destijds ook motortempsensor (blauw) en bitron sensor (bruin) preventief laten vervangen. Deze zitten op het blok nabij dieselfilter geschroefd. Kosten niet veel en scheelt een hoop ellende in de toekomst. Last but not least de relais en relaisvoeten. Ook deze kunnen koelvinproblemen veroorzaken. Als je stap voor stap deze onderdelen hebt vervangen dan wel hebt gecontroleerd dan heb je grote kans dat je het koelvinprobleem definitief hebt opgelost.
Groeten en veel rijplezier gewenst in je nieuwe xm 2.1 td!
P.S. de mijne/Yvette is overigens ook een prestige en komt oorspronkelijk ook uit België.
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Oeps...zag dat jouw 2.1 td geen prestige was maar een nog duurdere variant namelijk een exclusive! :oops: Excusez le moi monsigneur Jabaar!
Wel gek dat je dan geen lederen interieur hebt...dat heeft een exclusive toch meestal wel? Effin, mijn prestige heeft wel een lederen interieur en lederen stuurwiel.
Vind ik wel chic staan en bern ik erg blij mee. Maar goed elk voordeel heb zijn nadeel...in de zomer is velours bekleding beter want daar plak je niet aan vast! En velours hoef je niet te poetsen:mrgreen:
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Het is een Prestige, maar maakt mij niet uit.
Vervanger complete vin blijft wat lastig. Om goed bij de 3 bouten te kunnen moet het ventilatorblad eraf en die zit muurvast.
Anders waarschijnlijk hele voorbumper eraf en dan nog kom je niet goed bij die 3 bouten. Steek- of ringsleutel 10 past wel, maar je kunt geen slag maken. Dop 10 wordt ook al problematisch.
Hoe doen jullie dat.
Ik liep tegen het zelfde. probleem aan
Tot mijn spijt is er helaas maar één manier om de koelvin te demonteren.
Met een ring/ratel sleutel en eindeloos geduld.
Veel succes.
Monsigneur Jabaar en Henbvan T,
Volgens mij hoeft de voorbumper er in beginsel niet af om bij koelvins te komen. Wel de grille (het plastic deel dat boven voorbumper en om koplampen heen zit). Heb de Haynes en geloof dat dit met sleutel 10 gemonteerd zit. Heb bij mijn oude garage gezien dat deze de grill had verwijderd en dan zie je direct tegen koelvinnen aan. Vervolgens moet je inderdaad helaas eerst ventilatorblad verwijderen om bij de drie bevestigingsbouten te kunnen komen. Schroef daarvan en borgclip met veel WD40 en/of kruipolie inspuiten en na enig draaien aan schroef zou het ventilatorblad van de koelvinmotoras moeten komen. In theorie dan. Als dat niet lukt dan lijkt het erop dat de gehele voorbumper eraf moet. De Haynes manual geeft dit inderdaad aan. Maar ik meende me van mijn oude garage te herinneren dat er nog een andere mogelijkheid is. Het zwarte plastic deel bovenop grill (waar slot motorkap zich in bevindt) kan ook los. Dan schijn je ook bij de koelvin behuizing te kunnen komen en kun je deze in zijn geheel (met koelvins en al) verwijderen. Dan kun je in ieder geval veel beter bij de koelvins. De koelvins zelf zitten vast met drie bouten waarvan een borgmoer zich m.i. in de koelvinbehuizing bevind. Dus geen moer op uiteinde; bout draait denk ik in soort moer in behuizing. Althans dat heb ik van mijn oude garage begrepen.
Ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje op weg heb geholpen. Succes!
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik heb destijds beide ventilatoren vervangen.
De bumper hoeft er niet af, wel de grille (zoals hierboven opgemerkt).
De oude ventilatoren heb je niet meer nodig dus bij het verwijderen van deze oude ventilatoren kan je er voor kiezen het ventilatorblad in stukken te breken . Zo zijn de drie bouten beter bereikbaar.
Maar bij het instaleren van de nieuwe ontkom je er niet aan om de motor inclusief de fan te monteren en moet je dus even met geduld en je rateltje aan de slag.
Het alternatief wat René noemt is volgens mij een brug te ver.
In dit geval moet je het hele tussenfront waar de koelventilatoren op gemonteerd zitten met fans en al verwijderen. En dat zal wel wat meer werk opleveren.
Gr. en nogmaals succes
Dank heren.
Zolang de vin snort na de behandeling met WD40, teflonspray en de hamer laat ik het vooral zitten.
Goed om te weten dat de truc is het gebruik maken van een ratelringsleutel nr. 10 en veel geduld om het geheel te kunnen verwijderen.
Weer wat wijzer geworden.
Graag gedaan jabaar. Geen dank.
Enne het verwijderen van hele behuizing met koelvins kan best een brug te ver zijn; heb dat alleen maar als een alternatief/mogelijkheid geopperd. Oplossing van henk van T is wellicht beter maar dan moet je wel twee goed werkende tweedehands koelvinmotoren met ventilatorbladen achter de hand hebben natuurlijk. En daarin schuilt nu juist het probleem. Die zijn schaars en als je al geschikte exemplaren vind dan hebben deze ook al een heel xm leven achter de rug...dus veel kilometers.
Ik hoop voor je dat de koelvinmotor het dankzij de WD40 het nog lang uit houdt. Maar voor alle zekerheid zou ik toch de speurtocht na een paar reserve exemplaren gaan opstarten. Of de oude uit je oude xm alvast demonteren en op de plank leggen voor in de nabije toekomst :wink:.
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!