Mijn Turbo CT-Type 2/1996 is uitgerust met een handbediende airco.
De blower wordt bediend door een traploze schuifregeling.
Nu is deze regeling zogoed als overleden. Door de hendel met enige volharding heen en weer te bewegen wil het nog wel lukken om de blower aan de gang krijgen.
Nu is een goed werkend ontwasemingsysteem een APK punt en de auto moet a.s. maandag voor de APK.
Ik heb het idee dat het systeem net zo werkt als bijv. de variabele interval van de ruitenwissers.
Nu is mijn vraag heeft er iemand ervaring met schoonmaken/opknappen van deze schuifhandel??.
Is mogelijk om via de schuifopening aan de voorzijde d.m.v. contactspray/contactreiniger de zaak de schoon te maken??.
Is het mogelijk om het bedieningspaneeltje open te maken en de schakelaar te openen/reinigen ???
P.S. de blower zelf werkt prima.
bedieningsschakelaar luchtcirculatie/blower hapert
do, 13/09/2012 - 14:26
#1
bedieningsschakelaar luchtcirculatie/blower hapert
Henk,
Bij de serie 1 kan je de knoppen er met enige kracht af trekken en de schuifknopjes eraf wippen met een schroevendraaier. Vervolgens kan met een paar schroefjes het paneel los geschroefd worden.
Waarschijnlijk kan dit bij de serie 2 ook zo, maar weet het niet zeker.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nope , bij serie 2 kan dit niet Marc.
Je trekt met enig beleid het afdekkapje los , zit geklikt .
Daaronder zie je links en rechts 4 kruiskopschroefjes zitten , die schroef je los en dan kun je het paneel er met knoppen en al uittrekken .
Dus niet aan de knoppen trekken , anders gaan ze stuk , ze zijn 1 geheel met het paneel.
Die schuifknop kun je wel lostrekken,
daaronder zou ik `em lekker inspuiten met contactspray.
Overigens werkt de blower bij het type 2 wat ik ken wel met een draaiknop en is die schuifknop voor lucht uit het interieur invoeren of uit de buitenlucht.
Succes,Jos
Mark / Jos
Bij mijn type 2 klik je inderdaad met een plamuurmes of een ander plat voorwerp het afdekrandje los.
Hierna kan je bij de 4 boutjes om het bedieningspaneel los te maken.
Het bedieningspaneel heeft 2 draaiknoppen, 1 voor de linker temperatuurregeling en 1 voor de rechter regeling.
Hieronder zitten 2 schuifschakelaars. De linker is voor de traploze regeling van de aanjager en de rechter is voor de recirculatieklep.
Het verwijderen en weer monteren van het bedieningspaneel is een vervelend klusje omdat de draaiknoppen en de schuif voor de recirculatie werken d.m..v. een bowdenkabel. Het weer vastmaken en afstellen van deze kabels is gewoon een rotklus omdat de kabels nogal stug zijn en er niet echt veel ruimte overblijft om makkelijk te werken.
Er zijn mensen die ervaring hebben met het uit elkaar halen en schoonmaken/repareren van de schakelaar voor de variabele ruitenwisserbediening.
Ik voel er niet veel voor om eerst het bedieningspaneel er uit te frotten en daarna tot de ontdekking te komen dat het niet mogelijk is om de schakelaar uit elkaar te halen en uiteraard ook weer in elkaar te zetten.
Vandaar mijn vraagstelling of er misschien iemand is die hier ervaring mee heeft.
Ik zal in ieder geval eerst maar eens proberen om zonder de boel te demonteren eerst wat contactspray in de schuifschakelaar te spuiten en kijken of dit wat verbetering brengt.
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat (positief of negatief)
Die schakelaar (alsook de knipperlichtschakelaar) kan je uit elkaar halen en ja: je kan 'm zelfs ook weer inelkaar zetten.
zitten 2 sleepcontactjes in. Toen ik dat gedaan had was het probleem nog niet opgelost.
Bleek dat het relais hiervoor (zit boven je linker voet) niet goed meer in z'n pasvoet te zitten............ :roll:
Na het verbuigen van de relais voetjes was het probleem alsnog opgelost. :D
Operatie geslaagd.
Ik heb door de sleuf aan de voorzijde flink wat contactspray gespoten. De aanjager werkt nu weer naar behoren. Het bleek dus niet nodig om de zaak te demonteren.
Overigens was de APK verder een eitje, dus ze kan weer een jaartje vooruit.