Ben erg blij met deze reacties.
Die helpen me erg veel.
Ik zal proberen samen te vatten wat ik heb begrepen van de reacties. (als leek :D )
Eerste 1km schakelen bij hoger toerental hoort bij deze bak, en heeft als doel het opwarmen van de catalisator.
Bak olie verversen iedere 60 k
Ik weet niet wanneer de bak ververs is, dus zal dit met de dealer opnemen.
Ter overvloed, de bak schakeld als een zonnetje, mijn zorg betrof uitsluitend de eerste kilometer waar hij hoger in het toerental gaat.
Snap alleen nog niet waarom de dealer adviseerde de olie niet te verversen wegen mogelijk optreden van defecten na het verversen.
Letterlijk melde ze, het gebeurd vaker bij deze bak dat na verversen de bak het daarna helemaal begeeft. Vind dat zelf nog al vreemd, om het zachtjes uit te drukken.
Nog maal mijn grote dank voor al die reacties. Wordt door mij zeer gewaardeerd.
Citroën dealers en veel garages verversten de ATF vroeger vrijwel niet en daardoor ontstaat veel slijpsel en vuil in de automaat na vele km's en door de jaren heen. De toenmalige ATF verversing voorschrift van PSA was niet streng. Met als gevolg dat vele dealers en garages toen redeneerde dat het long life olie betrof en i.c.m. de (extra) verversing werkzaamheden de ATF niet vervangen hoeft te worden :wtf:.
Ververs je dan alleen 2,5liter ATF, zal het neergeslagen opgebouwde slijpsel en vuil losgeweekt worden door de verse ATF en zal door heel de automaat stromen. Dit zal de automaat inderdaad verwoesten, zeker wanneer het filter (vol met slijpsel en vuil) niet wordt schoongemaakt :roll:. Vandaar de angst om ATF te verversen en het filter niet schoon te maken.
Zodra de geschiedenis omtrent het onderhoud van een automaat onbekend is, is het verstandig om de volledige inhoud (9liter in geval van een ZF 4HP20) te verversen. Zo wordt voorkomen dat aanwezige slijpsel en vuil door de automaat zich verplaatst.
Bedankt voor deze heldere uiteenzetting.
Maar, hoe verhoud zich dit tot het antwoord van furriegurrie?
Als ik dus de olie en het filter moet laten reinigen, moet dan de bak onder de auto vandaan? (zie reactie van furriegurrie)
Klinkt dan wel als een dure grap.
Of kan ik dan toch beter doe wat de dealer zegt, en een klein betje olie aftappen en kijken of die vervuild is. Zo niet laten zitten.
je kunt naar Oldenhage in Nieuw Vennep. Zij spoelen de automaatbak waardoor vervuiling en slijpsel verwijderd worden.
Het filter maak je dan nog steeds niet "mechanisch" schoon, maar het zal wel (voor een deel) schoon weken in de nieuwe olie.
Door het spoelen wordt ook die vervuiling afgevoerd naar buiten.
Ik heb dit laatst laten doen (RTH en XsaraCoupe ook), maar mijn bak is een stuk meer gebruikt dan de jouwe (230K). Het vervangen van 4 liter olie door aftappen en weer vullen heb ik een 3/4 jaar geleden ook een keer gedaan. Zelf heb ik daar dus geen slechte ervaringen mee, maar anderen wel. Lastig kiezen dus! Maar voor mij lijkt het spoelen zoals Oldenhage (en ook ZF in Duitsland zelf) doet de beste optie. Bak eraf en filter dan reinigen zou ik zeker niet doen, maa de keuze kan ik voor jou natuurlijk niet maken....
Dat is ook waar ik mee worstel.
Hij schakelt goed. (do not fix if it aint broken)
Dit blijft in mijn hoofd spelen.
Maar aan de andere kant is het preventief onderhoud.
Maar ja, als de bak het begeeft sla ik me zelf natuurlijk voor de kop. :x
Maar zoals de garage waar ik hem heb gekocht melde, de bak is volgens het formele standpunt van Citroen, gesmeerd voor het leven.
Maar wat is de levensduur van de XM volgens citroen?
Ook zijn advies is, gezien de leeftijd wel vervangen.
ik zou spoelen, sealed for life is een fabel. Marketingpraat voor leasemaatschappijen heb ik wel eens horen roepen.
Volgens mij is Citroën alleen geïnteresseerd in de verkoop van nieuwe auto's.
Dus preventief je versnellignsbakolie verversen voorkomt volgens mij dat er te veel vervuiling zich op kan bouwen.
Gezien de kilometers van jouw bak en het schakelgedrag zou je verwachten dat het de boel nog dik in orde is en door de verse olie weer een schone verse doorstart maakt.....
Uitgaande van het standpunt van citroen destijds dat een XM maar een levensduur zou hebben van 10 jaar is seald for life goed te verdedigen.
Maar omdat er een stel idoten zijn die na 15-20 jaar npg steeds zijdezacht over slands wegen willen glijden zitten sommige nu met een slechter schakelende bak moeten er oplossingen gezocht worden.
Ook een handbak heeft niet het eeuwige leven dus waarom de automaat?.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het bezoek aan Oldenhage zal je goed gaan bevallen. Of het resultaat het zelfde is, ik help het je hopen maar aan hun inzet zal het niet liggen. Het zijn garagisten met een lhm pomp als hart.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Olie versnellingsbak gespoeld.
En ja hij doet het nog. :D
Vriendelijk mensen en ben goed geholpen.
Merk niet echt verschil, maar daar was het ook niet voor. Prefentief onderhoud.
De bak schakelde al perfect, dus ach ja dan kan je ook niet verbetering verwachten he.
Echter, van de week begon de start motor moeilijk te doen.
Beter gezegd, deed als hij warm is af en toe helemaal niets!
Dus woensdag gelijk de garage gebeld of ze daar vandaag ook even naar konde kijken.
Adviseerde hem meteen te vervangen, dus nieuwe bestelt en vandaag ook vervangen.
Gaf echter niet het gewenste resultaat.
Het lijkt nu te liggen aan de (grote stekker) die boven op het blok zit. (zo een grote met heel veel pinnentje :o
Deze stekker ingespoten om te kijken of dit het probleem verhelpt.
Lijkt wel maar is nog kort dag.
Waarschijnlijk zal dit slecht tijdelijk helpen, en we hebben dan ook even overlegt hoe of wat.
Oplossing als definietf is dat dit het brobleem is:
1. Nieuwe stekker op de bedrading maken, middels draadje vior draadje te solderen.
2. Nieuwe kabelboom bestellen. (is gelukkig nog leverbaar)
Optie twee kost wel ongeveer 500 euro(alleen de kabelboom)Au!
Het schijnt wel een klus te zijn die je zelf kunt uitvoeren.
Gezien mijn verlangen nog heel lang met deze auto te gaan doen, en het feit dat de auto nog 100% in orginele staat is, kwamen we samen wel tot de conclussie dat een nieuwe kabel boom (als inderdaad blijkt dat dit het issue is) de mooiste oplossing is.
Kreeg ook nu weer veel comlimentjes over de staat van de auto en ook na de proefrit bevestigende de monteur dat de auto perfect reed.
Dus dat wordt even sparen en dan misschien een mooie klus voor een sleutel dag?
Nogmaals mijn dank voor al jullie goede adviezen en zal jullie op de hoogte houden (mochten jullie geinteresseerd zijn :oops: )
Al met al weer een gehele leuke ervaring en een hoop kennis opgedaan.
De discussie dwaalde af dus heb ik het verplaatst naar een nieuw topic: http://xmclub.nl/forum/topic?f=7&t=1305
Dan kunnen jullie daar verder gaan over Gerards startproblemen.
:moderator:
Dan bij deze even terug on-topic. Tijdens het vervangen van de cardanas is er flink wat olie uit de bak gelopen. Zou terug gevuld moeten worden maar waar bevind de dop en hoe kan je dit het makkelijkst doen. Mijn vader zei dat ze dit op een brug doen en dan met een pomp de olie erin overbrengen. Omdat de olie nog dik zou zijn zou gieten niet echt makklelijk werken. Bovendien, als ik de kap opendoe zie ik vanbovenuit eigenlijk niets wat op een vuldop lijkt.
In de eerdere berichten las ik dat de achteruitrijsensor verwijderd moet worden en je dan moet bijvullen. Is dit makkelijk te doen door hem gewoon op te krikken, hoe weet je wanneer er genoeg inzit?
Handbak? In dat geval vul je via de rechter wielkuip, dat vind ik het makkelijkste en is een van de 2 officiële manieren.
De auto moet horizontaal staan. Rechter wil verwijderen, kunststof steenslagbeschermer achter de veerpoot verwijderen (een paar 'drukknoppen' en een kunststof M10-moertje aan de onderkant). Dan kijk je tegen de zijkant van de bak aan. Bovenaan zit een grote plug met een vierkant gat. Die er uit draaien en voorzichtig de olie er in laten lopen. Als het uit het gat komt zit er voldoende in.
Is de bak op verschillende manieren gemonteerd geweest? Ik was altijd in de veronderstelling dat die altijd aan de bestuurderskant zat :) zal wel een V6 iets zijn :lolno:
is geen V6 blok. Het gaat om 2.0Turbo. Te zien aan de lange cardanas naar het rechtervoorwiel zou ikook denken dat hij het kortst aan de bestuurder zit :-)
Als de auto horizontaal moet staan heb ik wel een probleem, tenzij ik 4 dezelfde krikken vind en hem dan nog overal even hoog kan opkrikken :shock:
Ik heb 4 flinke blokken hout van ik meende elk 22 cm hoog. anders auto in de hoogste stand, trottoirtegels onder de krikpunten stapelen en de auto weer laten zakken.
En trottoir tegels zijn er zat :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
bwa, zo'n leerling avatar zou mij ook best staan hoor. Mijn xm moet nog baanvaardig gemaakt worden dus dat word een klus voor aanstaande maandag. Maar als ik het allemaal goed begrijp moet die klus vrij makkelijk te doen zijn.
1 auto omhoog en horizontaal
2 Linkerwiel en binnenkuip verwijderen
3 Plug verwijderen en olie bijgieten tot ze er terug uitloopt.
4 alles terug in elkaar zetten.
Ik heb ook zaken gelezen over het verwijderen van de achteruitrijsensor. Is dat makkelijker als je weet dat ik de wagen slechts een geringe hoogte kan opkrikken. Het zou niet handig zijn als ik er moest gaan onderliggen.
Dank voor al jullie antwoorden.
Ben erg blij met deze reacties.
Die helpen me erg veel.
Ik zal proberen samen te vatten wat ik heb begrepen van de reacties. (als leek :D )
Eerste 1km schakelen bij hoger toerental hoort bij deze bak, en heeft als doel het opwarmen van de catalisator.
Bak olie verversen iedere 60 k
Ik weet niet wanneer de bak ververs is, dus zal dit met de dealer opnemen.
Ter overvloed, de bak schakeld als een zonnetje, mijn zorg betrof uitsluitend de eerste kilometer waar hij hoger in het toerental gaat.
Snap alleen nog niet waarom de dealer adviseerde de olie niet te verversen wegen mogelijk optreden van defecten na het verversen.
Letterlijk melde ze, het gebeurd vaker bij deze bak dat na verversen de bak het daarna helemaal begeeft. Vind dat zelf nog al vreemd, om het zachtjes uit te drukken.
Nog maal mijn grote dank voor al die reacties. Wordt door mij zeer gewaardeerd.
Groetjes gerard
Citroën dealers en veel garages verversten de ATF vroeger vrijwel niet en daardoor ontstaat veel slijpsel en vuil in de automaat na vele km's en door de jaren heen. De toenmalige ATF verversing voorschrift van PSA was niet streng. Met als gevolg dat vele dealers en garages toen redeneerde dat het long life olie betrof en i.c.m. de (extra) verversing werkzaamheden de ATF niet vervangen hoeft te worden :wtf:.
Ververs je dan alleen 2,5liter ATF, zal het neergeslagen opgebouwde slijpsel en vuil losgeweekt worden door de verse ATF en zal door heel de automaat stromen. Dit zal de automaat inderdaad verwoesten, zeker wanneer het filter (vol met slijpsel en vuil) niet wordt schoongemaakt :roll:. Vandaar de angst om ATF te verversen en het filter niet schoon te maken.
Zodra de geschiedenis omtrent het onderhoud van een automaat onbekend is, is het verstandig om de volledige inhoud (9liter in geval van een ZF 4HP20) te verversen. Zo wordt voorkomen dat aanwezige slijpsel en vuil door de automaat zich verplaatst.
Bedankt voor deze heldere uiteenzetting.
Maar, hoe verhoud zich dit tot het antwoord van furriegurrie?
Als ik dus de olie en het filter moet laten reinigen, moet dan de bak onder de auto vandaan? (zie reactie van furriegurrie)
Klinkt dan wel als een dure grap.
Of kan ik dan toch beter doe wat de dealer zegt, en een klein betje olie aftappen en kijken of die vervuild is. Zo niet laten zitten.
je kunt naar Oldenhage in Nieuw Vennep. Zij spoelen de automaatbak waardoor vervuiling en slijpsel verwijderd worden.
Het filter maak je dan nog steeds niet "mechanisch" schoon, maar het zal wel (voor een deel) schoon weken in de nieuwe olie.
Door het spoelen wordt ook die vervuiling afgevoerd naar buiten.
Ik heb dit laatst laten doen (RTH en XsaraCoupe ook), maar mijn bak is een stuk meer gebruikt dan de jouwe (230K). Het vervangen van 4 liter olie door aftappen en weer vullen heb ik een 3/4 jaar geleden ook een keer gedaan. Zelf heb ik daar dus geen slechte ervaringen mee, maar anderen wel. Lastig kiezen dus! Maar voor mij lijkt het spoelen zoals Oldenhage (en ook ZF in Duitsland zelf) doet de beste optie. Bak eraf en filter dan reinigen zou ik zeker niet doen, maa de keuze kan ik voor jou natuurlijk niet maken....
Beste Furriegurrie,
Ik zal eens contact opnemen met deze garage.
Voor de zekerheid, is het Oldenhage Nieuw-Vennep die ook in sassenheim zit?
Groetjes
Gerard
ik ben hier geweest:
Venneperweg 535-C, 2152 CB in Nieuw Vennep
Telefoon: 0252-675041
dank je, ga van de week bellen.
Heb je trouwens verschil gemerkt in het rijden na de vervanging?
wel wat, maar helaas niet in de mate die ik stiekum had gehoopt.
Maar jouw auto is een ander verhaal. De mijne had al ruim 2 ton op de teller en daar was aan de automaat denk ik nooit iets gedaan....
Hoi Furriegurrie,
Dat is ook waar ik mee worstel.
Hij schakelt goed. (do not fix if it aint broken)
Dit blijft in mijn hoofd spelen.
Maar aan de andere kant is het preventief onderhoud.
Maar ja, als de bak het begeeft sla ik me zelf natuurlijk voor de kop. :x
Maar zoals de garage waar ik hem heb gekocht melde, de bak is volgens het formele standpunt van Citroen, gesmeerd voor het leven.
Maar wat is de levensduur van de XM volgens citroen?
Ook zijn advies is, gezien de leeftijd wel vervangen.
ik zou spoelen, sealed for life is een fabel. Marketingpraat voor leasemaatschappijen heb ik wel eens horen roepen.
Volgens mij is Citroën alleen geïnteresseerd in de verkoop van nieuwe auto's.
Dus preventief je versnellignsbakolie verversen voorkomt volgens mij dat er te veel vervuiling zich op kan bouwen.
Gezien de kilometers van jouw bak en het schakelgedrag zou je verwachten dat het de boel nog dik in orde is en door de verse olie weer een schone verse doorstart maakt.....
Uitgaande van het standpunt van citroen destijds dat een XM maar een levensduur zou hebben van 10 jaar is seald for life goed te verdedigen.
Maar omdat er een stel idoten zijn die na 15-20 jaar npg steeds zijdezacht over slands wegen willen glijden zitten sommige nu met een slechter schakelende bak moeten er oplossingen gezocht worden.
Ook een handbak heeft niet het eeuwige leven dus waarom de automaat?.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
+1
Heren,
Afspraak gemaakt voor het doorspoelen van de bak.
Bij de garage die jullie aanraden.
Ik zal een schiet gebedje doen dat alles goed gaat.
Met mijn geluk, zucht. :cry:
Volgende week vrijdag.
Nogmaals mijn dank voor alle goede reacties en adviezen.
Groetjes Gerard
Het bezoek aan Oldenhage zal je goed gaan bevallen. Of het resultaat het zelfde is, ik help het je hopen maar aan hun inzet zal het niet liggen. Het zijn garagisten met een lhm pomp als hart.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ben vandaag bij de garage geweest.
Olie versnellingsbak gespoeld.
En ja hij doet het nog. :D
Vriendelijk mensen en ben goed geholpen.
Merk niet echt verschil, maar daar was het ook niet voor. Prefentief onderhoud.
De bak schakelde al perfect, dus ach ja dan kan je ook niet verbetering verwachten he.
Echter, van de week begon de start motor moeilijk te doen.
Beter gezegd, deed als hij warm is af en toe helemaal niets!
Dus woensdag gelijk de garage gebeld of ze daar vandaag ook even naar konde kijken.
Adviseerde hem meteen te vervangen, dus nieuwe bestelt en vandaag ook vervangen.
Gaf echter niet het gewenste resultaat.
Het lijkt nu te liggen aan de (grote stekker) die boven op het blok zit. (zo een grote met heel veel pinnentje :o
Deze stekker ingespoten om te kijken of dit het probleem verhelpt.
Lijkt wel maar is nog kort dag.
Waarschijnlijk zal dit slecht tijdelijk helpen, en we hebben dan ook even overlegt hoe of wat.
Oplossing als definietf is dat dit het brobleem is:
1. Nieuwe stekker op de bedrading maken, middels draadje vior draadje te solderen.
2. Nieuwe kabelboom bestellen. (is gelukkig nog leverbaar)
Optie twee kost wel ongeveer 500 euro(alleen de kabelboom)Au!
Het schijnt wel een klus te zijn die je zelf kunt uitvoeren.
Gezien mijn verlangen nog heel lang met deze auto te gaan doen, en het feit dat de auto nog 100% in orginele staat is, kwamen we samen wel tot de conclussie dat een nieuwe kabel boom (als inderdaad blijkt dat dit het issue is) de mooiste oplossing is.
Kreeg ook nu weer veel comlimentjes over de staat van de auto en ook na de proefrit bevestigende de monteur dat de auto perfect reed.
Dus dat wordt even sparen en dan misschien een mooie klus voor een sleutel dag?
Nogmaals mijn dank voor al jullie goede adviezen en zal jullie op de hoogte houden (mochten jullie geinteresseerd zijn :oops: )
Al met al weer een gehele leuke ervaring en een hoop kennis opgedaan.
De discussie dwaalde af dus heb ik het verplaatst naar een nieuw topic: http://xmclub.nl/forum/topic?f=7&t=1305
Dan kunnen jullie daar verder gaan over Gerards startproblemen.
:moderator:
Dan bij deze even terug on-topic. Tijdens het vervangen van de cardanas is er flink wat olie uit de bak gelopen. Zou terug gevuld moeten worden maar waar bevind de dop en hoe kan je dit het makkelijkst doen. Mijn vader zei dat ze dit op een brug doen en dan met een pomp de olie erin overbrengen. Omdat de olie nog dik zou zijn zou gieten niet echt makklelijk werken. Bovendien, als ik de kap opendoe zie ik vanbovenuit eigenlijk niets wat op een vuldop lijkt.
In de eerdere berichten las ik dat de achteruitrijsensor verwijderd moet worden en je dan moet bijvullen. Is dit makkelijk te doen door hem gewoon op te krikken, hoe weet je wanneer er genoeg inzit?
Thx
Handbak? In dat geval vul je via de rechter wielkuip, dat vind ik het makkelijkste en is een van de 2 officiële manieren.
De auto moet horizontaal staan. Rechter wil verwijderen, kunststof steenslagbeschermer achter de veerpoot verwijderen (een paar 'drukknoppen' en een kunststof M10-moertje aan de onderkant). Dan kijk je tegen de zijkant van de bak aan. Bovenaan zit een grote plug met een vierkant gat. Die er uit draaien en voorzichtig de olie er in laten lopen. Als het uit het gat komt zit er voldoende in.
Is de bak op verschillende manieren gemonteerd geweest? Ik was altijd in de veronderstelling dat die altijd aan de bestuurderskant zat :) zal wel een V6 iets zijn :lolno:
Ik zou ook zeggen: links :?:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
is geen V6 blok. Het gaat om 2.0Turbo. Te zien aan de lange cardanas naar het rechtervoorwiel zou ikook denken dat hij het kortst aan de bestuurder zit :-)
Als de auto horizontaal moet staan heb ik wel een probleem, tenzij ik 4 dezelfde krikken vind en hem dan nog overal even hoog kan opkrikken :shock:
Ik heb 4 flinke blokken hout van ik meende elk 22 cm hoog. anders auto in de hoogste stand, trottoirtegels onder de krikpunten stapelen en de auto weer laten zakken.
En trottoir tegels zijn er zat :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Duh.... :oops: Linker wiel natuurlijk.
De Leerling-Avatar is zo wel érg toepasselijk :zwaai:
En een handtekening!!!!
bwa, zo'n leerling avatar zou mij ook best staan hoor. Mijn xm moet nog baanvaardig gemaakt worden dus dat word een klus voor aanstaande maandag. Maar als ik het allemaal goed begrijp moet die klus vrij makkelijk te doen zijn.
1 auto omhoog en horizontaal
2 Linkerwiel en binnenkuip verwijderen
3 Plug verwijderen en olie bijgieten tot ze er terug uitloopt.
4 alles terug in elkaar zetten.
Ik heb ook zaken gelezen over het verwijderen van de achteruitrijsensor. Is dat makkelijker als je weet dat ik de wagen slechts een geringe hoogte kan opkrikken. Het zou niet handig zijn als ik er moest gaan onderliggen.
Pagina's