Ik heb al een tijdje snel last van beslagen ramen, vanmiddag werd het in ene wel heel sterk.
De warme blowert er op maar dan nog is het maar moeizaam weg te blazen.
Is het nou zo vochtig in madame, of wordt er in ene warme condens naar binnen geblazen?
Het koelvloeistofalarm ging ook aan en heb ik bijgevuld.
Ik ruik onraad.....
Beslagen ramen
wo, 24/10/2012 - 19:52
#1
- 2.0 SX 1995 LPG
Beslagen ramen
Ruikt het zoetig en is de aanslag op het raam vettig? In that case be prepared voor een lekker verwarmingradiator. Leuk klusje voor 17 november.
Je kunt beter zeggen, ik voel nattigheid; voel maar eens aan de mat of middenconsolebekleding aan passagierskant.
Of het is de simpele oplossing: je verwarming staat op recirculeren, maar je airco doet het niet meer (of die heb je niet). En de KVS is toeval. Maar ja, das wel errug toevallig dan.... :thumbdown:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ouwe bladeren /troep onder je paravan,
kan ook aardig wat condens geven weet ik uit ondervinding.
Ff stofzuigen.
Helemaal eens met Marc.
Inderdaad. Lekke kachelradiateur, geen wereldklus gelukkig! Hij zit Bij de passagierskant links avhter die kap. Dat kan lek gaan, en dan gaat je kvs verdampen, zodat je voorruit snel beslagen raakt. Idd een mooi klusje voor de sleutelmeet! :)
Geen blad, geen recirculatie maarrrr ook geen nat middenconsole.
Het ruikt ook niet zoetig.....
Toch lijkt jullie verhaal de juiste als ik dat zo lees....
Meestal word de middenconsole ook niet nat, maar stijgt meteen naar de ramen.. Zoals marc zegt, voelt het vettig?
Hmmm, daar ben ik niet over uit :?
Niet uitgesproken vet, maar ut zoude kunnen...zal morgen nogges voelen :wink:
Dus de 17e maar eens kijken?
Voel maar eens bij het voeteneind aan de bijrijders kant in de gleuf van de interieurverwarming. Als het daar nattigheid voelt is je kachel lek.
En 17 november wordt lastig om dat te vervangen gezien het aantal inschrijvingen die er al staan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als het inderdaad de kachelradiateur is, is het gelukkig geen dramatische klus zoals bij een mini-XM. Het is een uurtje werk dat je gewoon op straat kunt doen. Op het aftappen en vullen van de vloeistof na kun je het zelfs in de auto met de deur dicht doen.
Idd is het nattig bij het ventilatierooster passagierszijde, de diagnose is rond.
Als ik de kachel uit zet komt het beslag ook niet te voorschijn, maar tis wel koud!
Veel werk is het niet, kan ik vast beginnen?
Hoe ga ik dan te werk?
Eerst een nieuwe kachel-radiator met twee rubberen o ringen (Die willen bij montage nog wel eens sneuvelen) op de kop tikken, voor je gaat beginnen. :wink:
Je zou even de kachel-slangen met elkaar kunnen verbinden, dan kan je nog even door blijven rijden!?
Op zich heeft Wes gelijk: in de motorruimte de slangklemmen loshalen en de twee slangen doorverbinden. Mijn ervaring is dat dat een rotklus is omdat je overal net niet genoeg bij kunt. :?
Als je jezelf iets moet in praat (niet moed indrinken want dan gaat het mis! :lol: ) dan kun je beter meteen die radiateur vervangen:
- koelvloeistof aftappen.
- schopplaat rechts onder het dashboard weg.
- luchtroostertje in de zijkant middenconsole onder het dashboard los.
- passagiersstoel in achterste stand en daar het luchtroostertje in de middenconsole loshalen (die zit met een ieniemienie torx vast en sommige mensen laten dat roostertje zitten.)
- ergens bij de stoel is de bekleding van de middenconsole uitgesneden, daarachter zit een moer M10 -> los.
- Zijkant middenconsole weg. Je kijkt dan tegen de kachelradiateur aan. Die zit met een bout op 2 in elkaar gedraaide aluminium buizen vast. Die bout los
- Een paar grote plastic zakken openknippen en op de vloer leggen. Als je de kachel er uit haalt komt er nog een sloot koelvloeistof mee.
- Buizen voorzichtig loswurmen en dan kun je de radiateur er uit trekken.
Als je 'm vervangen hebt wil je nooooooooit meer een Xantia. :mrgreen:
Er zijn ook van die tangen waar je de slangen mee kunt afknellen:
http://www.foerch.nl/product.aspx?p=f648af4a-8354-4e78-a639-65bc05d774ee&g=b4e4579f-5b8b-4611-b013-850c9b5ffb8c
of zoiets als dit:
http://www.foerch.nl/product.aspx?p=678ac80f-b1c8-49be-b2f1-9222ef13e800&g=b4e4579f-5b8b-4611-b013-850c9b5ffb8c
Wellicht kun je iets fabrieken met 2 lijmklemmen? Je kunt de slangen afklemmen in de motorruimte vlak bij het schutbord. Wel even controleren of je slangen nog goed soepel zijn en uitkijken dat je ze niet beschadigd. Scheelt je in kvs en ontluchtne normaal gezien....
Of auto met de neus naar onderen zetten, bijv. achterkant een stuk opkrikken/opbokken of als je een lekkere schuine oprit hebt ergens.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Niet zelden scheuren oude slangen bij het platknijpen.
En KV slangen zijn al geruime tijd NFP. Met enig geluk vindt een dealer er ergens nog een.
Mijn koers zou zijn: Even kachel er uit en een vervanger er in. Kan echt in een uur.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
De kachelradiateur is besteld, zijn de kosten ook weer niet! :)
Heb ie die O ringen niet vergeten???
Daar kan ik over mee praten.. Die O-ringen kosten ook geen drol en anders mag je weer over een tijd de hele meuk gaan aftappen..
Doe ff een link dan, wie wat waar welleke O ringen zijn dat precies?
Kan ze online niet vinden.. anders gewoon even langs de brezan gaan. Kans is ook groot dat ze erbij zitten trouwens. :wink:
Ja, Dach ik al, kon ze ook nie vinden nie zo gauw. Anders Brezan idd.
Godskolere wat was het alweer koud zo zonder kachelt :crazy:
Tak , let op , de Brezan leverde ze mij al 2x ZONDER ringetjes.
Heb toen uit arremoe maar de oude ringetjes gebruikt , die het gelukkig nog steeds doen.
Dus ff informeren of er ringen bij zitten.
Groet van Jos. :zwaai:
Ik heb op internet besteld gelijk met wat andere zooi als olie/luchtfilter en bougies.
We kunnen enkel bidden voor die ringen.
Gaat je kachel er nou met de klusmeet er in?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou dat hoop ik eerder klaar te hebben Mark....Wim schreef een mooie how to als je kan zien. Ti's mij te koud om zolang te wachten :mrgreen:
Ik sta er wel op voor een hoogteregelaar verschonen.....die aanvraag is toch doorgekomen mag ik hopen?
Ja dat is die :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kachelradiateur is binnen.....zonder O -ringen. :cry:
Khoop dat de Brezan ze heb dan... :?
Ben bang dat je ff Citroën stadionplein met een bezoekje mag vereren, ik zei nog heb je ....... :mrgreen:
Al gedaan Wes, morgen binnen. :)
Het was niet duidelijk of er wel of geen ringen bijzaten vooraf....
Pagina's