Ik dacht laten wij onze krachten bundelen en vertel hoe jij je troeteldame voorbereid op barre dagen. Misschien heb jij een tip waar we allemaal wat aan hebben opdat men de auto beter beschermt, beter start, warmer blijft en gewoon blijft rijden natuurlijk!
Waar heb je goede ervaringen mee, wat zijn fabels en wat zijn de feiten?
Roept u maar! :ballonnen:
De beste tip wordt beloond met een prijs die onze charmante assistente nog verdekt houdt achter de schermen......
Je goede XM binnen zetten en een andere XM als pekelbak.
Een 16V bv. :mrgreen:
Goed in fatsoenlijke wax zetten, bandenspanning checken. Kijken voor olielekkages, in de winter is het niet zo'n pretje om er onder te liggen :mrgreen:
Mee eens; een goede wax behandeling kan veel sores voorkomen.
Daarnaast prepareer ik madame Yvette voor de winter als volgt:
-Montage van goede banden/winterbanden. Winterbanden een must als je veel km rijdt.
-accu check/dynamo check/evt preventief montage nieuwe accu.
-inspuiten van deurrubbers ivm vastvriezen: met siliconen spray en/of rubberspray.
-inspuiten van deursloten met WD40 of slotspray.
-insmeren scharnieren met vet en/of (kruip)olie en/of siliconenspray
-controle ruitensproeiervloeistof: -30 graden; liefst nog hogere vorstbescherming
-controle gloeilampen: o.a. koplampen. evt preventief nieuwe gloeilampen monteren.
-ruitenwisser controle: bij twijfel preventief nieuwe ruitenwissers monteren.
Bij stalling buiten: afdoekhoes en of folie/windschermen voor ramen monteren bij vorst.
In auto: goede set startkabels, reserve olie/kvs, reserve ruitensproeiervloeistof.
in geval v pech: extra warme jas, handschoenen/muts. evt extra brandstof.
lidmaatschap pechhulpdienst zoals ANWB.
P.s. Echte liefhebbers rijden natuurlijk niet in de winter met een xm of een andere semi-klassieker. Dat voorrecht heeft madame Yvette als mijn dagelijks vervoermiddel niet. Een xm kan wel daarentegen wel tegen een winterse omstandigheden. Preventief behandelen met een dinitrol/tectyl kan uiteraard nooit kwaad. Is er bij mij helaas bij gebleven wegens onvoorziene automatbakoperatie.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Dat is een erg mooi lijstje René :wink: daar ga ik zeker wat van gebruiken!
Kijk dat soort lijstjes zijnde fraai.
De tip van Coen is ook wat waard al zou ik geen 16v als pekelbak nemen maar eerder een BX, kwestie van smaak.
nooit een auto afdekken met een hoes buiten ivm krasvorming :wink:
en eventuele condensvorming onder de hoes (afhankelijk van het materiaal)...
Ik doe eigenlijk niets speciaals. Behalve dan dat ik net een electrisch kacheltje heb geïnstalleerd op de hoedenplank.
Deze plug ik in als ik thuis kom en via een tijdklok zorgt deze ervoor dat de ruiten ontdooit zijn en niet aanslaan.
Werkt perfect! Het heeft namelijk direct niet meer gevroren na installatie :lolno:
edit: en ja, inderdaad. Ik ben te lui om te krabben :mrgreen:
Maar de belangrijkste reden is dat ik redelijk kleine stukjes rijdt 's morgens (kilometer of 7 max).
Dan wordt de Xm maar matig warm en verzamelt zich een hoop vocht in de auto. Dit slaat op de ramen waardoor ik te weinig zicht heb om veilig te rijden....
Wat ik in alle lijstjes mis is de onvolprezen vaseline op alle punten waar elektrische dingen kunnen worden losgekoppeld.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ook een hele goede inderdaad, reeds gedaan.. Voorkomt een hoop ellende.
Scharnieren invetten of wat dan ook is een 'nog go' daardoor krijg je knok en andere geluiden bij het openen/sluiten van de portieren.
Er hoopt zich dan allerlei vuil, zand en troep op en dat is funest. Droogmaken en droog houden is het devies.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mijn Xm's zijn gewoon het hele jaar 'winterproof' en rijden gewoon, daar zijn ze voor gemaakt. Met als uitzondering de winterbanden en de antivries ruitensproeier spul :) Rust roest!:)
Mee eens.
Gewoon elke dag in rijden. Als je het normale onderhoud doet is er niets aan de hand (eventueel winterbanden). We leven niet op de Noordpool, maar in Nederland.
Je kan natuurlijk de rubbers van je dakkie insmeren voor het geval dat je met die barre kou met het open dak wilt rijden. :D
Het Winterklaar maken is volgens mij een marketingding om je auto naar de garage te brengen voor de winter door de garage.
Winterbanden: Tot voor een paar jaar had ik (en ik denk velen met mij) de noodzaak daar nooit van in gezien. Behalve als ik naar Zweden moest, want het was daar verplicht.
Heb 20 jaar gereden zonder winterbanden en had niets eens het benul dat ze bestonden. Nu heb ik ook winterbanden op velg en monteer deze elke winter. Effect is wel dat ik onbewust denk: "Heb winterbanden dus het kan wel." Terwijl ik daarvoor veel alerter was zonder winterbanden.
Ik bedoel dat het veel verstandiger is zelf winterklaar te zijn dan dat jouw Xm dat is.
Nou ja, van dit soort dingen.
Ik heb vorig jaar vol in de remmen gemoeten op sneeuw en ik dat niet meer zag goedkomen.....ik stond tegen mijn voorligger stil met nul schade. Als ik nog zomerbanden had was mijn neus er finaal aan geweest....en niet omdat ik dacht dat ik harder kon met die bandjes....
Aangetoond is dat ze beter remmen bij nat weer en temp onder de 7 graden. Hebben we best vaak.
Het is duur, maar een kapotte oto is duurder. :wink:
Dat het duur is is kul. Je zomerbanden gaan ook langer mee.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:lol: ja , mijn zomerbanden zijn duurder dan de winterbanden :mrgreen:
Winterklaar:
Winterbanden zijn belangrijk. En als je zonder rijdt dan iets voorzichtiger rijden.
Wat ik wel jammer vind dat de handrem op de voorwielen werkt. Dus met sneeuw even snel een bochtje om gaat niet.
Je hebt voorwielaandrijving dus links remmen geeft hetzelfde effect...
Of heb je nooit Colin McRae gespeeld? :D
En een handtekening!!!!
Oók Winterklaar!
8) 8)
Ik rij al jaren "blackstonebanden",( Fourseasons) gaan gegarandeerd 5 jaar mee.
Werken perfect als winterbanden.
Ik heb net de winterbanden (Michelin) er weer onder. Direct ook maar even de remblokken achter laten vervangen.
Ik was in gesprek met iemand die 2e hands XM winterbanden aanbood maar die bleken uit 2005. Dat is toch net ff te oud naar mijn smaak. Gebeurd veel volgens mij; mensen hebben die banden liggen, doen er jaren niks mee en bieden ze dan aan op Marktplaats. Als je niet goed oplet koop je hele oude van ver over de houdbaarheidsdatum...
__________
Crepuscule
Nefertiti is, op wat kleine details na, weer helemaal naar mijn zin. Dit heb ik beloond met een nieuwe set Michelin Alpine5 banden nadat ik eerst een eerder aangschaf setje Monte Carlo's had opgeknapt. Mooi dat de uitbalanceergewichtjes aan de binnenzijde geplaatst konden worden. Staat toch een stuk beter.
De banden die er onder zaten waren van 1999! Wonderbaarlijk hoe dat kan. Er zal geen 246000 km op gereden zijn en ze komen nog door de APK. De zomerbanden dus ook maar vervangen zodra de bandenwissel weer moet gebeuren.
Pieter & Nefertiti
De levensduur van een band wordt niet bepaald door het aantal jaren, dat komt bij een APK keuring niet ter sprake er wordt gelet op verdroging en profiel diepte. Als een band goed opgeslagen is, tochtvrij en in het donker, kan hij wel 20 jaar mee.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Dilemma: Ik heb mijn xm laatst op de brug bekeken, daar is denk ik na af fabriek niets gedaan aan bescherming, waardoor ze goed te controleren is op roest: nihil/verwaarloosbaar. Nu twijfel ik: behandelen of zo laten en geregeld checken?